Bukefalos 28 år!

När är man klar för start?

A

allroundhästarna

Mitt kallblod var travtränad tills hon var 7 år (utan start) stod i en hage i 4 år, jag köpte henne och red igång henne. Vi har ridit långritter i 2-3 timmar (2-3 mil) flera gånger i veckan. Nu har vi kört en hel del med rockard. Igår klockade vi ca 1100 m (lite medlut 1000 m och 100 m uppför) på 1.31.70:) då drog hon en rockard med saabaxel och 2 fullvuxna på vinterväg med ca 5-7 cm nysnö runt 0 grader. Hon har dessutom tunga ridskor med brodd runt om. Jag funderar på att kvala henne men vet inte när hon räcker till eftersom att jag har inte hållit på med trav tidigare. Så när är hon klar för start? Vad bör dom klara? (Jag har inte kollat puls före och efter, men hon verkar minimalt berörd av att vara körd, mer än att hon svettas) Hon har ingen direkt förhöjd andning efteråt. Innan vi klockade henne hade vi kört 5 km i arbetstrav, bitvis ökad på samma väg med samma vikter.
Hoppas att det finns någon som känner att dom vill svara en okunnig travhästägare som jag.
 
Sv: När är man klar för start?

Har du löst den praktiska biten..... står någon som tränare för hästen?? Har du funderat på någon kusk??
Jag skulle anmäla till provlopp och se vad hästen kan på en bana.
Då kan du ju få ett bättre utlåtande om vart hästen står. Och det är för en del hästar, två helt olika saker att springa på en väg, eller på en bana.
Hoppas du får hästen till start Lycka till!!!
 
Sv: När är man klar för start?

Jag har ju tyvär ej licens själv men ev att stallägaren kan kvala hästen åt mig. Han har själv 2 st som han ska starta till våren som har stått i ett år nu. Men jag vill inte "utnyttja" han för mycket då han tidigare har opererat knät och har lite svårt att komma i/ur vagnen. Eftersom att det är en trafikerad väg så törs jag inte köra hela slingan för fullt med tanke på att det kan komma mötande bilar i fullfart och det är kurvigt på vissa ställen. Det är väl lite besvärligt det där med licens mm. Men visst kan han (med amatörlicens med rätt att träna och köra) få kvala min häst? (skriva in på tränarlistan annars) Vi har några mil till närmaste travbana. Jag har aldrig kört på bana någonsin så jag vet inte om jag vågar åka dit och köra själv (är rädd att jag gör fel på något sätt, kör på felställe vid fel tidpunkt mao.:o :cry: )
 
Sv: När är man klar för start?

För att din stallägare ska få stå som tränare på din häst måste han stå som företrädare oxå, (man får inte träna andras hästar som amarör)
Sen räcker det ju att han kör hästen på banan, du får iaf inte göra det om du inte har någon form av licens.
Men man kan ju ringa en tränare på banan och höra om h*n har lust att provköra hästen en gång på banan. Då vet du ju lite mera vart hästen står.
 
Sv: När är man klar för start?

allroundhästarna skrev:
Mitt kallblod var travtränad tills hon var 7 år (utan start) stod i en hage i 4 år.

Hur gammal är hästen nu då(7+4+?)? Är det värt all tid/pengar/energi för att kanske bara få starta nån gång innan h*n är för gammal? Är 15års gräns som gäller på kallblod.
 
Sv: När är man klar för start?

Jag vet att det är hennes sista år att tävla nu men eftersom att hon har ganska bra stam så skulle det kännas bra att hon åtminstone är kvalad för att om man skulle vilja ta föl. (stallägaren (tillika kbluppfödare) tycker att jag ska betäcka henne med Järvsöfax, men det får vi väl se.) Det skulle vara roligt och se om/hur hon skulle funka på banan. Ett bra möderne för ett föl är ganska bra förutsättningar, eller hur?!? (naturligtvis fadern också)
Jag har en annan efter Slogum Brage men han har ärvt en dålig sak av sin mor, nämnligen att bryta ut på banan, så han blev aldrig startad som travhäst.
 
Sv: När är man klar för start?

Om hon har riktigt bra stam,så skulle jag inte offra ett år till för att hon skulle tävla,utan betäcka i år i stället då.Fast om du inte ska ha fölet själv,så räkna inte med någon vinst vid försäljning.
 
Sv: När är man klar för start?

Alltså, inte för att vara elak på något vis, men är du verkligen säker på att du klockat rätt? De där farterna springer inte ens mina tävlingshästar i hemma, med de förutsättningarna, nysnö, rockard osv. Den nuvarnade tävlingshästen, som med lätthet går speeder i 26-27 tempo och går runt 30 1500 m på bana springer absolut inte i dom där farterna med dom förutsättningarna. Då ska det i så fall vara rätt så rejält medlut.

Jag tycker du ska prova hästen på bana och se vad den kan där, kör något provlopp osv. Skulle den där tiden stämma även på bana, så har hästen en hel del pengar att tjäna i år.
 
Sv: När är man klar för start?

allroundhästarna skrev:
Jag vet att det är hennes sista år att tävla nu men eftersom att hon har ganska bra stam så skulle det kännas bra att hon åtminstone är kvalad för att om man skulle vilja ta föl. (stallägaren (tillika kbluppfödare) tycker att jag ska betäcka henne med Järvsöfax, men det får vi väl se.) Det skulle vara roligt och se om/hur hon skulle funka på banan. Ett bra möderne för ett föl är ganska bra förutsättningar, eller hur?!? (naturligtvis fadern också)
Jag har en annan efter Slogum Brage men han har ärvt en dålig sak av sin mor, nämnligen att bryta ut på banan, så han blev aldrig startad som travhäst.

Om hon bara har ett år kvar så skulle inte jag satsta... Blir bara en hetsjakt att komma ut på banan o sen kanske hästen blir skadad o man känner pressen att man vill ha ut den...

Om den har stått i träning i 7år och dom inte har lyckats få ut den är väl inte oddsen så stora att du ska lyckas på 1 år?!? Ve t du varför hon aldrik kom till start?

Glöm inte alla pengar du måste lägga ut på tränare/licenser osv osv för att komma till kval... Beräkna kostnaden innan du bestämmer dig!
 
Sv: När är man klar för start?

Det var uppfödaren som hade henne de första 11 åren, men han är nu ca 80 år och kom ej till skott att starta någon av sina uppfödningar. Hon gör inget dumt utan en proffstränare som kört henne säger att hon var OK att köra de gånger hon hade kört henne.
 
Sv: När är man klar för start?

Jag skulle nog ha kvar fölet själv eftersom att min gamling fyllde 22 år igårnatt. Så är han relativt gammal när fölet är något/några år.
 
Sv: När är man klar för start?

Jag tror att jag klockat rätt, för 1:a varvet vi tog som uppvärmning klockade jag 1.34.93.
Om jag har klockat rätt så är hon mao snabb, eller? Jag uppfattade dig nästan så, eftersom att jag aldrig har tränat någon travare tidigare så har jag inte en aning om tider mm, därav min tråd.
 
Sv: När är man klar för start?

allroundhästarna skrev:
Det var uppfödaren som hade henne de första 11 åren, men han är nu ca 80 år och kom ej till skott att starta någon av sina uppfödningar. Hon gör inget dumt utan en proffstränare som kört henne säger att hon var OK att köra de gånger hon hade kört henne.

Okey, då är det ju en annan femma!

Klart att man ska testa om hon springer då bra som du säger... Då kan det ju vara värt pengarna :)
 
Sv: När är man klar för start?

Vad kostar det då att få till start?
Om man tänker att stallägaren (med amatörlicens) skulle vilja starta henne (gratis), vilka kostnader finns det då?
 
Sv: När är man klar för start?

Om du klockat rätt,så tror i alla fall jag inte på att det är exakt rätt mätt.
 
Sv: När är man klar för start?

om du ska kvala/starta hästen på stallägaren måste du först skriva över hästen på denna och det kostar väl kanske 800 spänn för han måste stå som färeträdare(ägare). sen behöver du ju sele och sulky (får du låna kanske?) och andra saker kanske behövs tex skydd, huva, skygglappar osv. sen är det ju anmälnings/startavgift, gäststallhyra, kusk...transport till travet om du inte drar själv.
 
Sv: När är man klar för start?

Ja du, stämmer det där så är hästen väldigt snabb, men jag kan väl säga att tiden är så bra så om jag ska vara ärlig är den nästan helt osannolik (med dom förutsättningarna alltså). Men man ska aldrig säga aldrig, du kanske har en så bra häst, i så fall är det bara att gratulera. Tror som Lines på att avstånden kanske inte stämmer. Om vi leker med tanken att det är en sträcka på 900 m istället för 1100 m, så gör det att km tiden blir 1,45 istället för 1,35, vilket fortfarande vore en väldigt bra tid med dom förutsättningarna.

Men du verkar ju ha en häst som kan flytta på sig i alla fall, så varför inte ta in den till banan och prova. Det är ju egentligen oväsentligt vad den springer hemma, det är ju på banan det gäller. Ta hjälp av någon, proffs eller amatör, och prova hästen. Det är ju inte mycket att förlora på att testa den i träning. Är den så bra som dom där tiderna, då är det bara att börja tävla. Då duger den väldigt väldigt bra i sin klass.

Du funderar på tider. En ostartad häst bör väl kunna kring 1.36-1.37 över medeldistans för att kunna få med sig någon krona. Ska man ha en riktigt vettig segerchans bör den kunna neråt 1.35 och kanske någon tiondel under.
 
Sv: När är man klar för start?

När jag började med mitt varmlod så ringde jag helt sonika upp en av proffstränarna på "min" bana, frågade vilken dag han hade tid att testa min häst och sa att jag inte hade någon utrustning. Fick en dag och tid, fick låna all utrustning av travtränaren och han provkörde hästen åt mig och talade om att det nog kunde bli något. Så jag åkte ner någon gång i veckan för snabbjobb och köpte under tiden sele, vagn och annan utrustning. Tog även licensen själv då jag inte kände mig bekväm med att skriva över hästen på någon annan. Kom faktiskt så långt som till kvallopp, men sen gick pålle sönder och sen har vi inte gjort nå mer. Funderar på att testa honom igen till våren, men vi får väl se.

Vore jag du skulle jag definitivt testa, det är ju sista chansen för märren och varför inte liksom. Betäcka kan du göra nästa år lika gärna.

Jenny
 
Sv: När är man klar för start?

allroundhästarna skrev:
Jag tror att jag klockat rätt, för 1:a varvet vi tog som uppvärmning klockade jag 1.34.93.
Om jag har klockat rätt så är hon mao snabb, eller? Jag uppfattade dig nästan så, eftersom att jag aldrig har tränat någon travare tidigare så har jag inte en aning om tider mm, därav min tråd.

Mina varmblod travar i ungefär 2-min-tempo i uppvärmning i friskt tempo så jag är nog beredd att hålla med om att det verkar lite optimisktiskt med tidtagningen. Annars kör ni vääääldigt snabba uppvärmningsvarv. :idea:
 
Sv: När är man klar för start?

allroundhästarna skrev:
Igår klockade vi ca 1100 m (lite medlut 1000 m och 100 m uppför) på 1.31.70:) då drog hon en rockard med saabaxel och 2 fullvuxna på vinterväg med ca 5-7 cm nysnö runt 0 grader.


Bör ju kunna gå runt 20 då på perfekt sommarbana med lätt sulky med en lite lätt kusk då iaf om tempen ligger runt + 20:p :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 934
Senast: sweet_extraa
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 433
Senast: Macken22
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 733
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp