När båda föräldrarna jobbar obekväma arbetstider.

En känslolös
Lågavlönad person har ofta inget annat val om de ska kunna mata sina barn och ha tak över deras huvuden.
Som höginkomsttagare har man oftare större möjligheter till att prioritera vad man tycker är viktigt.
Att ha en dyr bostad eller tex gå ned i tid för att få mer tid med sina barn men ha ett "sämre/ billigare" boende?
Den första meningen"en känslolös" har inget med mitt inlägg att göra! Telefonen fick ett eget liv och la i det!
 
Hur gör ni? Hur löser ni helger? Hur lägger ni schema?

Jag ska tillbaka till jobbet efter 3 års föräldraledighet och jag får råpanik!
Vi har två barn tätt och barnens mormor är den enda som kan hjälpa oss när det krisar.

Hur lägger ni schema? Ser ni varandra någonsin eller hur har ni löst det?
Jobbar ni heltid? Förskoletider?
Hur gör ni på helgerna?

Vi måste schemalägga oss dag, kväll, helg och natt och båda har önskescheman.
Vår kommun erbjuder varken kvälls- eller helgdagis.
Pappan jobbar enbart långa pass och nätter, jag kan påverka tiderna lite men måste fortfarande jobba kvällar och helger. Pappan jobbar 100% medan jag kommer att jobba 75% ev gå ner till 50%.

Vad har vi för rättigheter? Eller är det bara att gilla läget?
Vi kan ju inte låsa upp mormor varannan helg och vardagskvällar..
Jag har sökt skola, men kommer jag inte in så känns det som att vårt liv kommer bli kaos.

Kan pappan också gå ner i arbetstid så att det blir enklare att pussla?
 
Att barnet får möjlighet att ha en lika nära relation till båda sina föräldrar är inte lika viktigt vid jämförelse, alltså?

Jag ser inte att man inte skulle kunna ha lika nära relation till både föräldrarna pga det.
Å jag vill nog påstå att en riktigt god ekonomi främjar relationerna inom hela familjen eftersom det minskar stress, press och slitningar.
 
Varför skaffa barn om man ändå inte vill umgås med det?

Jag känner flera som jobbar inom skolans värld och som berättar om barn som lämnas på fritids/förskola kl. 7 (eller innan) varje dag och hämtas efter kl. 17 varje dag som har föräldrar som har stort hus med pool, vars en dyr bil, fina jobb med bra betalt osv. Det tycker jag är provocerande.

Det måste ju inte vara svårt eller vitt, finns en rejält stor gråskala också.
Själv tycker jag att det är skrämmande med folk som går totalt upp i deras barn och ser ingen omvärld alls.

Det finns liksom mer i livet än bara barnen.
 
Jag ser inte att man inte skulle kunna ha lika nära relation till både föräldrarna pga det.
Å jag vill nog påstå att en riktigt god ekonomi främjar relationerna inom hela familjen eftersom det minskar stress, press och slitningar.

Så en god ekonomi trumfar att umgås med sina barn när det gäller att bygga relationer och må bra i en familj?

Det tror jag inte ett dugg på.
 
Så en god ekonomi trumfar att umgås med sina barn när det gäller att bygga relationer och må bra i en familj?

Det tror jag inte ett dugg på.

Mina föräldrar var alltid mer eller mindre panka men var båda väldigt närvarande och jag har aldrig tvivlat på att jag var ett mycket älskat barn (givetvis var de inte perfekta men vilka föräldrar är det?).
 
Vi delade knappt med första barnet och resonerade att pappa jobbade ju hemma så han träffade ändå sin son. Vi andra barnet delade vi lika och vilken skillnad det blev. Sambon blev på riktigt primärförälder och då var han ingen dålig förälder innan men just det där att ha _allt_ ansvar hade han inte innan.
Inför tredje barnet hade han startat eget och klyschigt nog så funkar det inte att lägga på is och det är så löjligt specifikt och vi bor i på vischan så här dräller de inte av folk att anställa. Hade vi bott i storstan så hade kanske funnits folk att anställa men inte till den låga lönen han tar ut.
Tredje barnet var inte planerat och det var väl sämsta möjliga tillfälle att få barn. Jag ville ha ett tredje barn men planen var en sladdis när ekonomin i företaget var stabil och vi hade kunnat dela på det.
Jag har jobbat lite grann under föräldraledigheten och då har sambon varit hemma. Men då har han i stället jobbat kvällar/nätter.
Vab har vi delat lika när vi båda jobbat men han jobbar in det så det syns ju inte i statistiken. Han jobbar från orten vi bor på så han tar alla hämta sjukt barn från föris.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 070
Senast: mars
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 733
Senast: fejko
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 644
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp