Bukefalos 28 år!

När barnen vill veta det här med hur samlag går till

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

Dropdead

...ja, vad svarar ni då?


Min grabb börjar bli såpass gammal att han nu börjar undra hur barn blir till och senast idag frågade han mig "Mamma, hur knullas man?"

(ehum..ordet har han lärt sig på dagis..!)

lite nyfiken på vad ni andra svarar när barnen kommer med liknande frågor! ;)

/Anna
 
Sv: När barnen vill veta det här med hur samlag går till

Jag har berättat hur barn blir till, från ägget hos mamman till spermien från pappan. Rakt upp och ner, som det går till, sakligt, utan "vuxendetaljer"

det resulterade i att när sonen var 3 år gick han runt och sa
- När jag var liten, var jag ett ägg :love:

Hemma hos oss använder vi inte ordet på K !!
 
Sv: När barnen vill veta det här med hur samlag går till

Jag förklarade också sakligt, rakt upp o ner, tror det är ett bra sätt.
Lite svårare var det att få honom att förstå att ordet på K är ett fult ord som man inte ska använda, eftersom alla dagiskompisar springer runt och säger det, så måste det ju vara roligt.. :smirk:

älgen - tack! :)
 
Sv: När barnen vill veta det här med hur samlag går till

Antar att de gör något åt det på förskolan? Hos oss skulle man inte få springa runt och skrika vare sig det ordet eller andra liknande.
 
Sv: När barnen vill veta det här med hur samlag går till

En kompis svarade till dåvarande sambons barn när tjejen sex år kom hem o frågade om dom var "knullisar" att knulla var nästan samma sak som att kramas men man var tvungen att vara flicka o pojke och att man skulle vara naken. Tjejen i fråga tyckte att det var skitäckligt (man kunde ju få killbaciller) o lovade att hon aldrig mer skulle säga ordet.
Jag undrar hur det gick.
 
Sv: När barnen vill veta det här med hur samlag går till

bettysmatte skrev:
Antar att de gör något åt det på förskolan? Hos oss skulle man inte få springa runt och skrika vare sig det ordet eller andra liknande.

Klart att de gör något åt det om de hör dem säga det. Men många gånger leker ju de större grabbarna för sig själva en bit ifrån fröknarna och då kan det ibland utbytas ett par fula meningar som någons storebror har lärt dem...
 
Sv: När barnen vill veta det här med hur samlag går till

Hej! Vi väntar vårt andra barn och då undrade ju naturligtvis blivande storasyster hur allt hade gått till. Då tittade vi i en jättebra bok som jag vill tipsa om: "Rut och Knut tittar ut på liv och död" heter den. En bok som tar upp det väsentliga utan att gå in för mycket på detaljer kring sådant som kan vara svårt att förklara på ett enkelt sätt som vuxen... Mayara
 
Sv: När barnen vill veta det här med hur samlag går till

Tack för tipset! Kan vara bra med bilder och böcker för att förklara ytterligare.. :smirk:

När jag var liten minns jag att vi alltid fick titta i en bok som hette något i stil med "Ida får en lillebror" (känns det igen av någon?) och den var mycket spännande vill jag minnas... :D
 
Sv: När barnen vill veta det här med hur samlag går till

När min son skulle få sin syster för lite drygt 8 år sedan (han var då 4,5) lånade jag en bok på biblioteket för att JAG ville förklara för honom på ett vettigt sätt och få honom att förstå på barns vis.
Det var alltså en barnbok, skriven för barn och med rikliga illustrationer. Jag minns inte vad den heter men den var super.
Tyckte jag..

Grabben har alltid älskat när jag läst högt för honom, han sätter sig fortfarande ibland när jag läser för tjejen...
Men den där boken var han inte ett dugg intresserad av!! Han bara ryckte lite på axlarna och "jaha" ungefär när den var färdigläst..

Det kändes tydligt efteråt att jag gjort det mest för min egen skull fast jag trodde att jag gjorde det för hans skull.. :D :cool:
 
Sv: När barnen vill veta det här med hur samlag går till

:rofl: :rofl:
Hörde förra året min dåvarande 7 åring berätta för kompisarna att först simmar man i pappas/hingstens snopp och sen så simmar de in till mammans mage där ett ägg väntar. Hon berättade också under en betäckning, för sina kompisar; att hingsten kan både kissa och få ut bebisar ur snoppen i samma hål men från 2 olika rör i hålet. Hon berättade dessutom att stoet har 3 hål. Ett som bajset kommer ur och ett som kisset kommer ut, brevid kisset så stoppar man in bebisarna.
Detta hade hon räknat ut alldeles själv genom att lyssna, se och ställa någon enkel fråga till oss.
Det är ibland väldigt enkelt med barns frågor om man pysslar med avel. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
961
Senast: Queen
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 959
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 251
Senast: Amha
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 022
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp