Bukefalos 28 år!

När blir DU rädd?

Sv: När blir DU rädd?

Senast jag var riktigt rädd var när min pålle fick kolik för tre år sedan och jag trodde han skulle dö.
Hade varit med om att många hästar dött av det, men eftersom han var så pass ung så var det ingen fara direkt.
Jag är nog räddast för att han ska få spatt.
 
Sv: När blir DU rädd?

Typ så. Jag är väl rädd för att skada mig. Efter en timme är det glömt, min envishet/dumhet är väl det riskabla. :smirk:
 
Sv: När blir DU rädd?

kl

Med ponnyn var jag aldrig rädd, någonsin. Inte ens när han hade haft boxvila och det bara gick att rida med graman som livlina eftersom han var så pigg. Men nej, aldrig att jag var rädd för honom- dock itne sagt att jag LITADE på honom ;).

Unghästen har jag dock stor respekt för. Hon förstår inte att hon är stor och jag är liten utan kan gärna "råka" gå över en. Har fått tagit emot ett par bakhovar i bröstet, på handen och hon har slängt av mig med hjärnskakning som följd. Blir hon exalterad kan hon kicka åt en om man försöker fånga henne. Så nej, jag varken litar på henne eller är orädd. Desutom så blir det såna enorma skutt när hon bockar/slår bakut eftersom hon är så hög. Ingen hit när hon reser sig heller.

Fullblodet var jag lite osäker på i början när hon for som en vettvillig och försökte man bromsa så sprang hon fortare. Men det löste sig ju det med :love:
 
Sv: När blir DU rädd?

Alla har vi varit rädda på något sätt i häst/ridsammanhang, och det skulle vara intressant att veta hur andra reagerar. Berätta vad, och motivera gärna :)
Jag blir ganska spak när hästen bockar, jag blev avslängd en gång när jag var barn, gjorde en fet kullerbytta och tog hela smällen på ryggen, vilket ledde till att jag tappade luften så pass att jag höll på att kräkas..själv då?

Inget de hästar jag haft har gjort något så att jag blivit rädd. Däremot så är jag ordentligt rädd för bilar när jag rider, då jag för två år sedan blev påkörd av en när jag red. Rädslan har dock avklingat och är oftast inte omotiverad längre. Jag kunde vara rädd hela tiden även på vägar där sannolikeheten var noll att det skulle komma bilar. Föresten så vågar jag faktiskt inte släppa många hästar i full kareta på t.ex. en stubbåker.

Hälsning Maja
 
Sv: När blir DU rädd?

jag blir rädd då mina kompisar (som rider på stallets hästar, alltså inte egna hästar) far iväg utan kontroll över hästen i terrängen.. jag har ju det egentliga ansvaret om man säger så så det gör mig rädd
 
Sv: När blir DU rädd?

jag blir rädd när det finns risk för att hästen ska göra sig illa/för att den har gjort sig illa. i övrigt är det få gånger jag blir rädd.
 
Sv: När blir DU rädd?

Jag blev livrädd här om veckan när jag och pållen prövade lite nya ridvägar. Red en grusväg omgärdad med tagg tråd då det var kohagar på varje sida. Plöttsligt från ingenstans kom en flock kor i full fart mot oss och häst stackarn blev liv rädd och flög in i taggtråden på andrasidan, fastnar med svansen ocg försöker sparka sig loss. Då tänkte jag bara nu är det kört...
men på något lusit sätt lossnar han och vi galloperar hemmot typ 1 km innn vägen är så pass berd att jag kan svänga runt och stanna honom. Då visste jag ännu inte om pållen ens hade några bakben kvar.
Hoppar av och kan konstatera att han ite har ett endaste sår.
Snacka om tur.

Har kommit på att jag oftast bara blir rädd när jag är rädd att hästen ska skada sig...mig själv skiter jag i av nån lustig anledning...
 
Sv: När blir DU rädd?

Jag diggar inte när pollarna reser sig... När dom reser sig högt för att bli av med en alltså när det bara är dumheter. har gått över en gång och det är inget jag strävar efter iegn:cool:

Annars är jag ändå hyfsat sadelfast och att bli avbockad eller om man åker över huvudet om dom slår bakut är jag inte lika skraj för.

Eller som jag läste i ovanståendes inlägg: när hästarna bli rädda för något och kastar sig iväg utan "att tänka på konsikvenserna" (som såklart inte en häst kan men man själv som ryttare gör ju). Jag har en polla som gör så... Vi har både trillat ner i diken och hoppat in i elstaket och gått omkull otaliga gånger pga hennes små utfall. Då blir man lite skakis...:o
 
Sv: När blir DU rädd?

*KL

Jag brukar inte heller bli rädd i meningen RÄDD, många ggr om man tappar kontrollen kan det kännas osäkert, eller om man är rädd att hästen ska skada sig.

Förra året hade vi dock en 5-åring till försäljning. En fantastisk hoppare som definitivt kan gå OS. Men många av kvalitetshästarna är ju lite speciella, och den här var hästarnas version av Dr Jekyll and Mr Hyde...

Hela dagarna när han var i sin box låg han och sov. Hela tiden verkligen. Hur snäll som helst att hantera på backen, men i ridningen... I ridhuset gick han inte fram för skänkeln och var lite smålat så, men om någon råkade hosta till på läktaren eller dylikt, ja, då exploderade han åt alla håll och kanter. Och hände det en gång under passet, då fick han blodad tand. Inte roligt. Höll mig faktiskt kvar för det mesta, föll bara av en gång i en Hyde-situation som utlöstes av att shettisen i ridhuset med ryttare började galoppera.

En gång skulle jag sitta upp från muren utanför stallet när vi skulle rida ut. Sätter vänster fot i stigbygeln - och PANG! Där flög han iväg, helt okontrollerat mot hagstaketet, vars slanor jag trodde skulle bli min sista stund. Sedan fortsätter han mot bron och precis innan han halkar ner i bäcken får jag stopp på honom.

Bara en av alla ggr... Behöver jag säga att jag var glad när han såldes till en annan kontinent :smirk: :D
 
Sv: När blir DU rädd?

jag kan ärligt säga att jag aldrig är rädd för mina 3 hästar längre har vuxit ihop med dom så väl nu å kan deras grejor även om den ena är en bock maskin så lärde man sej ganska fort. upp med runpan å håll upp huvet på pållen =) de enda jag blir rädd för e när hästarna e dåliga
 
Sv: När blir DU rädd?

Hej hej. Jag gjorde en praktvurpa för över 10 år sen. Min ponny skickade upp arslet när jag satt upp på henne, vilket gjorde att jag flög som en projektil över huvudet på henne och landade med ansiktet rakt i gruset :eek: Efter det har jag jättesvårt för att hoppa över hinder om så bara över en liten bom..Jag gör det men går det att undvika så är jag glad. Varför det blev så med hoppningen vet jag inte men jag jobbar på att övervinna detta starkt :)
 
Sv: När blir DU rädd?

När hästen drar ner huvudet och sticker. De där sekunderna innan man förståt vad som hänt och kan reagera.
Min andra ponny var en het inte tillriden b-ponny. Ägarna innan hade uppmuntrat hennes fart. Hon var bara 4 år och hade vunnint flera tidshoppningar med dem. Hon hade ingen skolridning i sig och jag fick ingen hjälp med henne. Mina föreldrar hade inte tid och hon hade sköt sig när vi provred. Vi fick senare reda på att de plegade sina hästar innan provridning, om de var heta. Mamma talade om att jag skulle få hjälp till sommarn, det var på hösten. Men jag skulle i alla fall rida henne regelbundet.
Fick ording på henne men det sitter kvar.
 
Sv: När blir DU rädd?

Jag blir som vissa tidigare skrivit också rädd när jag inte har kontroll , både på hästryggen och i stallet . jag blir också lite rädd när jag är med och släpper in de största hästarna , när en jätte på 1,80 cm kommer galopperandes i full fart mot en så e man inte så kaxig längre . xD
 
Sv: När blir DU rädd?

Hmm, jag är nog inte rädd så ofta. Kanske kan bero på att jag har hanterat snälla hästar för det mesta.

Jag hade hand om uttaget i ett stall jag stog i en sommar, då var det en häst som hade väldigt bråttom ut och sprang över den som ledde ut honom eller drog iväg. Man känner sig inte så jättetuff då.
 
Sv: När blir DU rädd?

Jag är en sån där person som antagligen inte har några ytliga nerver alls. Tar det lugnt och metodiskt i de flesta situationer.

Har blivit rädd några gånger :
1. Syrran ramlade av på tävling och blev liggande. Hade ingen känsel i benen. Ambulansfärd till sjukhuset. Blev lite orolig.

Placerade hästen i en lånebox, band upp hundarna i skuggan utanför bilen, rigde mamma som fick komma och hämta upp hundarna, stöttade henne när hon inte lät ambulanspersonal klippa upp nya stövlarna :D och småpratade för att underhålla i ambulansen...

2. Hundarna fällde och försökte käna upp vårat 5 dagar gamla föl. Jag var ensam hemma. Så rädd har jag aldrig blivit tidigare. Sprang som en idiot ned til hagen. Bände loss den ena hunden och band upp i staketet, bände oss nästa hund.

Släpade upp hundarna till gården och låste in dem. Sprang tillbaka till hagen medan jag ringde veterinär och syrran. Kollade fölet och ledde seda upp det och mamman till sin box.

Blev mest stressad i väntan på veterinär. Innan slog adrenalinet till. Men panik det kände jag då jag sprang mot fölet.
 
Sv: När blir DU rädd?

brukar aldrig vara rädd...men nu har det kommit en ny häst till anläggningen som jag jobbar på. när man släpper ut den är det med risk för sitt liv! hon pringer rakt över en å vänder runt å kickar mot mig. när man öppnar grinden till hagen stutsar hon runt å slänger med frambena. e inte så kul...
 
Sv: När blir DU rädd?

Jag blir rädd när jag känner att jag inte har kontroll..
 
Sv: När blir DU rädd?

jag blir rädd när min kille blir rädd...kass kombination...idag drog han ut på asfaltsvägen med longerlinan släpandes efter sig, gick omkull och så kom det en bil...DÅ var jag riktigt rädd... ingen större skada skedd dock, ett skrapsår på mulen och en mycket uppblåst profil ett tag bara..
 
Sv: När blir DU rädd?

Jag blir rädd när hästen backar och inte vill gå framåt (när man rider ut) då känns det som att den ska vända och köra i väg i 180. det är läskigt också :rofl:
 
Sv: När blir DU rädd?

*kl*


Jag blir rädd när min nya häst börjar krångla vid trafikerade vägar.

Hon skyggade en gång och då halkade hon omkull, jag flög rakt ner i asfalten och vi höll på att bli påkörda av en bil som körde alldeles för fort på vår lilla väg. Men hästen klarade sig med skrapsår och jag var ordenligt mörbultad. De är egentligen enda gånge jag har blivit riktigt rädd!

Men det sitter i lite nu när man ska över vägar osv.. Litar inte riktigt på nya pållan ännu..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 522
Senast: Hazel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 216
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 821
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp