Bukefalos 28 år!

När böjningen inte går igenom

the_connemara

Trådstartare
Min favorit är när det känns som att hästens hals sitter 2 dm närmre innerbogen än ytterbogen, hela halsen är rak men vinklad inåt och ställningen i nacken är utåt. Helst i kombo med att bakdelen är innanför framdelen. Jag vill bara rida en rund, fin volt med böjning runt innerskänkeln men får noll sökning framåt till min ytterhand.

Vad gör du då? Hur tänker du och vad gör du rent fysiskt? Vad tänker du är problemet i grunden och hur kan du undvika att hamna i det läget?
 
Jag rakriktar
Hästen är inte rakriktad,
Rakrikta så hamnar du inte i det läget.

Är det något du vill dela med dig om hur du gör? Jag har i alla fall skitsvårt o komma ur det läget helt. Bättre blir det men oftast inte helt hundra så jag gissar att jag både tänker fel o gör fel även om tränarna alltid blir nöjda.
 
Är det något du vill dela med dig om hur du gör? Jag har i alla fall skitsvårt o komma ur det läget helt. Bättre blir det men oftast inte helt hundra så jag gissar att jag både tänker fel o gör fel även om tränarna alltid blir nöjda.
Jag brukar ställa utåt för att få tag i yttersidan igen och se till att jag placerar den yttre bogen på det spåret jag vill ha den. Sen "skålar" jag ur innersidan med innerskänkeln igen och mothåller (för att undvika att hästen faller in igen) och reglerar med yttertygeln så att det blir som jag vill. I stort blir det så att jag försöker rida en svag öppna när hästen reagerar som din gör för att motverka smitandet. Och öppnan rider jag mest med vikten och sittbenen.

Viktigt är att jag placerar hästens kroppsdelar med min kroppsposition, mina höfter så som hästens höfter och mina axlar så som hästens bogar. Att jag inte är vikt bålen, osv.
 
jag har tidigare böjt för att komma åt böjningen men det har funkat sådär, har mest hamnat på två spår. Nu rakriktar jag, rätt långa tyglar och full fräs på långsidan. Hästen ska vara framför skänkeln och genom att jag ger henne tygel får hon hitta balansen själv. På kortsidan kortar jag och några snabba duttar med innerskänkeln och ta mej fan, hästen är mer rakriktad än ever och då kan jag också böja henne runt inner.
 
Rak riktning och tempo växling, om hästen i ena kurvan faller utåt så ställer jag innåt och minskar tempot för att få hästen att balansera upp sig själv. Istället för att dra iväg och snubbla på.

Om hästen faller innåt i en kurva så rakriktar jag och ökar jag tempot ngt, för att få bort hästen från bogarna.

min häst är av typen som nu när hon är omusklad faller lite hit och dit i volten. korta tempo växlingar i bara ngt steg får henne allert och lättare att böja runt skänklen. byter också varv ofta och rider på 8 volt gör att kunna rakrikta några steg innan jag böjer om på nytt.
 
Tycker det är en kombo av att hästen inte är raktiktad och att man använder tygeln för mycket när man vill böja och då blir det önnu värre.

Jag tvingar mig själv att rida med tygelbrygga så att jag fifflar mindre och har jag ridhus med speglar kollar jag att vi är raka så jag inte kan lura mig med känslsn.... Växlar rakt fram mot spegeln med volt utan att förböja med innertygeln.
tillägger att jag är kass och gör konstant samma misstag och förböjer halsen. Teorin bakom ridning är enkel egentligen men det är sååååå svårt att inte klödda till det
 
Men @the_connemara är din häst frisk nu utifrån rapporter så att du ska dressyrrida den?

KL att ställa utåt i sig ger ju inget öht om inte övriga kroppen är med i kontraställningen och ryttaren förstår exakt vad den gör med detta och vill åstadkomma ?
Finns inte detta blir det ju bara jättefel än mer.
 
Nej det är han inte direkt, men detta är ju något jag haft problem med på alla mina hästar :)

Han ska ridas tills vidare utifrån vad han tycker är okej eftersom han behöver kunna visas under ryttare för ev ny vet. De är inte överens om hur han ska vidare utredas eftersom han varken följer mallen eller låter dem sticka honom något mer.

Så vi joggar lite ute och skrittar/travjoggar ynkligt lite för ar-tränaren för att fortsätta rätta till min ridning och det var hon som igen påtalade just det här problemet, därav tråden :)
 
Nej det är han inte direkt, men detta är ju något jag haft problem med på alla mina hästar :)

Han ska ridas tills vidare utifrån vad han tycker är okej eftersom han behöver kunna visas under ryttare för ev ny vet. De är inte överens om hur han ska vidare utredas eftersom han varken följer mallen eller låter dem sticka honom något mer.

Så vi joggar lite ute och skrittar/travjoggar ynkligt lite för ar-tränaren för att fortsätta rätta till min ridning och det var hon som igen påtalade just det här problemet, därav tråden :)
Alla dina hästar ?
 
Min favorit är när det känns som att hästens hals sitter 2 dm närmre innerbogen än ytterbogen, hela halsen är rak men vinklad inåt och ställningen i nacken är utåt. Helst i kombo med att bakdelen är innanför framdelen. Jag vill bara rida en rund, fin volt med böjning runt innerskänkeln men får noll sökning framåt till min ytterhand.

Vad gör du då? Hur tänker du och vad gör du rent fysiskt? Vad tänker du är problemet i grunden och hur kan du undvika att hamna i det läget?

Jag skulle tänka att hästen inte har lärt sig hur den ska böja sig alternativt att den inte orkar jobba (än, att den är otränad alltså). Om den inte lärt sig hur den ska böja sig lär jag den det och i det andra fallet påminner jag ofta om hur böjningen ska vara så att den kommer ihåg, tvingas jobba och med tiden orkar mer. Korta pass i båda fallen med avbrott för annat eller kanske med början och avslut i skogen (om den behöver skaffa sig bättre kondition överlag).
 
En enkel regel som jag använder är att rida hästen med rak hals och först komma åt vad som behövs i kroppen (antingen det är en böjning eller sidvärtsförflyttning eller att den spårar rakt fram).
Det är lätt att hamna i tygelridning, det är det mest naturliga för de flesta människor, och att då böja halsen (eller vika halsen eller vad man nu lyckas göra). Rider man med halsen rak får man ofta tycker jag en kontroll på vad som egentligen sker i kroppen. Det är såklart svårare att rida med rak hals och böjd bål, men när man hittar böjningen i bålen brukar man kunna börja ställa i nacken och böja halsen lite också.. Fast sen gäller det att hålla koll och då och då kolla av att man kan rida halsen rak igen när man vill :D ;)

På din beskrivning låter det som att hästen viker i halsen (trycker in halsen framför manken) och ryttaren får ta i yttertygeln för att hålla spåret (ställningen hamnar utåt) men antagligen är kanske det problemet i ett varv och man får ett annat scenarium i andra varvet?
Fortfarande tror jag man kan känna lättare och komma åt kroppen mer om man börjar med att "nollställa" hals och nacke, dvs rida dem raka, och försöka komma åt spårning och böjning i bålen först innan man lägger till kontroll över halsen igen?
 
Min favorit är när det känns som att hästens hals sitter 2 dm närmre innerbogen än ytterbogen, hela halsen är rak men vinklad inåt och ställningen i nacken är utåt. Helst i kombo med att bakdelen är innanför framdelen. Jag vill bara rida en rund, fin volt med böjning runt innerskänkeln men får noll sökning framåt till min ytterhand.

Vad gör du då? Hur tänker du och vad gör du rent fysiskt? Vad tänker du är problemet i grunden och hur kan du undvika att hamna i det läget?
Jag rakriktar också först. Rider hästen mycket i skritt och jobbar innerskänkel-yttertygel. När den känns mjuk och ger efter rider jag skolor i skritt längs fyrkanten. Öppna-sluta-förvänd sluta-diagonalsluta. Om hästen inte kommit så långt i sin utbildning skulle jag rida skänkelvikningar i skritt innan jag gör över o gör samma jobb i trav. Min är ju en rak, stel jävel men det här jobbet gör henne väldigt mjuk i sidorna.
 
Oh, det här är ett intressant spörsmål och svaret kan bli hur långt som helst :D

Men problemet i grunden är såklart att hästen inte är loss i sidorna, så jag skulle gå tillbaka till grundläggande lösgörande arbete och strunta i att kunna göra en perfekt volt just nu - det kan man lätt göra sen när det andra är på plats.
Jag skulle nog, tvärtemot de flesta andra här verkar det hehe, börja med att rida igenom insidan på hästen, i öppna, för innerskänkel, med stadig och omvriden innerhand för att få tag på ställningen, och om det behövs lätta av helt och hållet på ytter och rida för samsidiga innerhjälper (till att börja med alltså). Först när jag har eftergift i bägge sidorna var för sig skulle jag börja räta ut och ta upp hästen på ytterhjälperna. Och därifrån fortsätta att rida igenom böjningen i bålen, med innerskänkel mot yttersida.

Jag är lite förvånad över svaren här i tråden faktiskt, men vi kanske menar olika saker med begreppet "rakrikta"; att rida en häst helt rak är ju skitsvårt :eek: tittar man på de riktigt duktiga proffsen har de alltid litegrann av en insida på sina hästar, även på helt raka spår.
 
@PrinceFair du får skriva hur långt du vill :D

Kanske en ännu mera grundläggande fråga: om ni skrittar på halv lång tygel och tar lite i ena tygeln. Vad gör er häst då? Vad vill ni att den ska göra? Gör den likadant åt båda hållen? Om den inte gör det, vad tänker ni att det beror på och vad gör ni åt det?
 
Eh, nej? ;)
Rakställa: Att hästen är varken höger- eller vänsterställd
Rakrikta: Rida hästen jämn i bägge sidorna, vilket kommer ganska långt fram i utbildningsskalan och definitivt efter 'lösgjordhet'



Målet med att rakrikta är ju att man får hästen att spåra på rakt som böjt spår, dvs att den är liksidig, det motsätter ju inte att man rider hästen böjd som du var förvånad över.

"att rida en häst helt rak är ju skitsvårt :eek: tittar man på de riktigt duktiga proffsen har de alltid litegrann av en insida på sina hästar, även på helt raka spår. "

Jag fattar inte vad du menar med den meningen då? Menar du att man bara kan rida rakt fram på rakt spår när man rakriktar?
 

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 727
Senast: Badger
·
H
Ridning Kan en häst böja sig i ryggen? Visst kan den det. Hästen är inte stelopererad, däremot har den olika stor förmåga att böja ryggen...
2
Svar
22
· Visningar
2 643
Senast: cristobal
·
Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 166
Senast: Nea_
·
Träning Okej, jag provar göra en ridtråd, och är väldigt glad om den kan hållas 'rumsren'! =) Problemet är enkelt egentligen, den teoretiska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 636
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp