När ens häst blir gammal...

Sv: När ens häst blir gammal...

En häst ska leva så länge den njuter av livet, trivs med att leva.
 
Sv: När ens häst blir gammal...

Jag har själv inte varit med om att ha en egen häst som är gammal, men i grannstallet tog de bort en häst som då var frisk, men som var gammal och började få dåliga tänder osv.

Ägaren valde att ta bort honom då, även om han var frisk, för att han skulle få dö frisk, än att ta bort honom sen när han har gått halt och med smärtor ett tag.

Jag vet inte vad jag skulle göra, men förmodligen inte orka ta bort en häst som var frisk. Jag skulle nog börja klippa höet med sax om det behövdes för min älskling, men ta bort honom när jag upptäckte att han började må dåligt av åldern.
 
Sv: När ens häst blir gammal...

Svårt och viktig ämne och lätt att ha starka åsikter ...
Tycker det finns två aspekter att väga in.

Den första är hästen som ju inte ska lida - ska kunna äta, hålla hullet, resa sig själv och inte ha konstant ont! Friska och glada pensionärer ska givetvis om möjligt ridas och få njuta av livets så länge det är möjligt ....

Men ... om man inte bor på landet och lägger en stor del av sin inkomst på att hålla häst är det kanske inte rimligt att under många år ha en häst man t ex inte kan rida. Om man då väljer att avliva sin gamla häst på ett värdigt sätt istället för att sälja eller omplacera den tycker jag inte att omgivningen behöver skuldbelägga och döma ....

Det jag tycke är viktigt är att varje hästägare tänker efter och sedan fattar ett så välgrundat beslut som möjligt och som man kan leva med inför sig själv Alla vi andra behöver inte lägger sten på bördan genom att tycka att vårt synsätt är det enda rätta!

För min egen del kommer min underbara pensionär få leva så länge han mår bra ... jag har honom hemma och har råd att ha både honom och flera kompisar .... Jag tillhör de lyckligt lottade med andra ord!
 
Sv: När ens häst blir gammal...

Själv skulle jag nog inte avliva en frisk gammal häst...jag har varit med om att min medryttar häst fått dö lycklig iallafall, min kompis var ute och red honnom och han dog under ridturen men han var frisk, han var 24 år och skulle ha fyllt 25 de året. Det var ju det jobbigaste jag har gått igenom. Men jag skulle nog låta hästen få ett bra liv in i det sista för man märker om hästen börjar må dåligt då kanske man ska börja tänka att avliva men så länge hästen är frisk så ska den leva så länge den mår bra....
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 522
Senast: Juli0a
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 508
Senast: JohannaB
·
Däggdjur Vi har haft två kaninsyskon tillsammans i sitt hägn i 11 år. Igår dog den ena. :cry: Jag har hela tiden sagt att när en dör får den...
Svar
13
· Visningar
1 642
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 959
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp