När ens häst blir gammal...

Sv: När ens häst blir gammal...

Jag skulle aldrig kunna sälja min 21-åring.( han hade blivit knäckt,enmanshäst så det visslar om det, dessutom skulle jag bli knäckt!enhästmänniska..;) Om jag så blir pank så ska jag behålla honom. Mina tankar är så här: så länge jag kan rida honom,utan att han mår dåligt, så gör jag det.Givitvis så tar jag hänsyn till hans ålder. Skulle det sen vara att han blir dålig (i ben eller så) och inte går att rida på, så finns det massa skojj vi kan göra tillsammans,(nh träning osv) så länge han är pigg o ser livet positivt så tänker jag låta honom ha det så. men nu vet jag iof inte hur han skulle reagera om jag inte kunde rida ut, men så länge han blir ompysslad, o får använda hjärnan så tror jag att han är lycklig. Men, jag har sagt till mig själv, att skulle han bli dålig, tappa livsgnistan,o kanske visa att han har ont, även om han inte rids, så ska han få somna in.För jag har sett fall där hästar gått o mått skit rent ut sagt, bara för att människan är egositisk, för så ser jag det. När man inte kan släppa taget o inte ser hur hästen mår, för att man själv är rädd om sitt egna hjärta, då har man gått förlångt. Visst, det är lätt att säjja, hoppet finns ju alltid. men jag vill inte ta bort min häst när han inte kan stå,allså inte dra det till maxgärnsen!finns det ingen återvändo, så ska han få sluta sina dagar.Han ska inte behöva lida.han ska få ett värdigt slut. Det är han värd.Han har gett mej så mycket, så det är jag skyldig honom!!
 
Sv: När ens häst blir gammal...

Jag träffade min häst när han var 7, 8 år. Han var mager, folkskygg, rädd för andra hästar och åt inte. Idag är han 17 år, tjock :o har två flickvänner och ett föl på väg (inte hans, men skvallra inte ;) ) jag har dock redan börjat gruva mig för den där dagen då han låter mig veta att det är över.
Jag är övertygad om att han kommer berätta för mig när han inte vill längre. Det minsta jag kan ge honom för alla dessa år och all den kunskap han skänkt är ett värdigt slut, när HAN inte vill mer.

Jag har lagt mina tävlingsambitioner på hyllan tills fölet är redo. Tålamod är min starka sida ;)
 
Sv: När ens häst blir gammal...

Jag har precies köpt en 5åring...,jag kommer ha kvar honom tills han dör!Förutom om han blir sjuk och så...
 
Sv: När ens häst blir gammal...

Det är nog svårt att svara " rätt" på för det känner man nog bäst i hjärtat själv. Ska säga hur jag själv resonerar. Har världens finaste häst som är 26 år som jag haft sen han var 4 år. Han är fortfarande fin och pigg fast så klart inte lika pigg och het som när han var ung. Rids ca 6 dagar i veckan och då efter dags form och underlag. Jag har tänkt att fortsätta med det så länge det känns bra för det vill han. Kommer det en dag till det stadiet att han inte kan ridas längre så kan vi promenera. Får han vara frisk så kommer han att leva vidare så länge som det finns "gnista"( eller vad jag ska kalla det) i blicken. Och jag hoppas att jag inte undviker att inse när den slocknat. Blir han sjuk och det är pga ålder så kommer jag ( troligtvis ) inte behandla det utan väljer nödslakt. Helt säker på hur man gör tror jag inte att man kan vara förrens man är i den sitsen? Men jag är övertygad om att vad man än gör så ska beslutet vara ens egna så att det känns in i märgen så man kan stå för sitt beslut för sig själv för det finns nog alltid dom som tycker att man gör fel hur man än gör.
 
Sv: När ens häst blir gammal...

Jag har skumläst inläggen, och tycker många evrkar ha en väldigt god uppfattning om hur deras gamla hästar mår, och att det inte är omöjligt att rida en äldre häst bara på grund av åldern.

Jag arbetar med sjukskirvna människor, och ska man göra en jämförelse, om vi låtsas att vi kan det, så tycker jag det är fascinerande stor skillnad på fysiken hos olika människor i samma ålder. Vissa är väldigt klena och sjuka redan i unga år, medan andra som är långt över pensionsåldern är jättefriska och orkar väldigt mycket. Tänk vad många människor som lever ett aktivt liv efter pensionen, och trots att åldern märks så behöver det ju inte vara så att den är ett lidande i sig.

Jag tror att om man känner sin häst och låter den vara med och tala om hur den känner, så kan man ha mycket glädje av den även när den blivit till åren. Däremot tycker jag själv att det är lätt att dalta mer med en äldre häst, att förutsätta att bara för att den inte vill eller är bekväm så är det för att den har ont, men så tror jag inte att det behöver vara. Tempramentet tror jag sitter i livet ut.

Min veterinär besiktigade min 19-åring nyligen, och när jag tyckte hästen verkade stel och sliten, menade han att det är väl klart han är, han har jobbat hårt i sitt liv, men jag kan ju inte förutsätta att en så gammal häst ska kunna jämföras med en 5-åring. Jag tror han har rätt, åldern syns ju på människor utan att göra ont eler vara en sjukdom, så varför skulle det inte synas på hästen att den är gammal?

Man ser så sällan gamla djur tycker jag, och det gör att man tror att det är normalt att alla ser ut som de gör upp till en viss ålder. I mitt stall står 55 hästar och den äldsta är 29, det syns, och min som fyller 20 är näst äldst, vilket naturligvis också syns men inte på samma sätt i och med att han har mer muskler och hull, men en grå mule och lite stela ben. Han är inte tip top längre, men okej och mår bra, är glad. Det svåra för mig kommer att vara att se när det inte är okej längre, för frågan är om man kan göra det när det smyger sig på om ingen utifrån talar om för en?
 
Sv: När ens häst blir gammal...

Vad vackert du talar om din vän... blir lite fuktig i ögonen när jag läser vad du skrivit. Det är precis så jag känner det för min Bozzemann... Den dagen han inte kan bära mig på sin rygg, kommer jag att gå vid hans sida & där stannar jag till slutet... :cry: :love:
 
Sv: När ens häst blir gammal...

En fråga till dej Stally!!! Din häst, hette den möjligtvis Lep In One & var efter Lepin (travare)??? Bozzemann undrar..!
 
Sv: När ens häst blir gammal...

Håller helt med dig Leroy!!! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: När ens häst blir gammal...

Jag har satt upp följande kriterier för mina hästar.

Hästen behöver inte kunna ridas men ska vara frisk i hagen. Mindre krämpor i synnerhet sådana som varierar litet dag från dag är helt ok. Hästen ska kunna rulla sig. Hästen ska kunna äta. Hästen ska inte ha varaktigt ont. Hästen ska kunna skritta trava och galoppera i hagen.

Min ena ponny dog nu i våras 32 år 10 månader gammal, var pigg, tjock och blank till sista dagen.

Min andra gamla ponny är nu 27 år och har sedan 2 år fångproblem. Han är dock ridbar när han inte haft fång. Och är definitivt piggare än vad den andra ponnyn var i 27 års ålder. Har tex mycket bättre tänder.

Men han står just nu på behandling för fång pga av att han flyttade hem från fodervärd och så får han fång trots att vi smög över högivan till det nya höet under ca 10 dagars tid. Han togs hem pga av att gräset började spira hos fodervärden just för att han inte skulle FÅ fång!

Kan väl säga att om hans fång kommer för ofta eller för kraftigt så tar vi och avlivar honom. För då kommer smärtoaspekten in. Han ska inte behöva leva och ha ont.

För mig betyder det mindre att en gammal häst kostar mer pengar att föda än motsvarande yngre häst. Mer mat, tillskott som tex glucosamin ÄR dyrt. Men hästen har ju faktiskt jobbat hela livet så det är självklart så att när hästen är gammal har den rätt till god omvårdnad. Tandvårdsräkningarna på en gammal häst blir ju också dyrare men livsviktiga för en gammal hästs möjligheter att äta.

/kt
 
Sv: När ens häst blir gammal...

Jag har ett svenskt halvblod som är 26 år och jag har haft henne sen hon var föl. Jag rider inte på henne längre men hon är världens bästa att ha i vår hästflock. Hon är ledarsto och håller ordning i hagen. Ser till att unghästarna beter sig korrekt. Tar emot nya hästar och ser till så att de är med i flocken och är de ouppfostrade så får de med henne att göra. Hon är alltid korrekt mot andra hästar och har ett oerhört tålamod med unghästarna. Om de kommer fram och vill leka med henne så tar hon en liten repa med dom annars säger hon i från på ett snällt sätt. Trots det skulle de aldrig i frågasätta hennes ledarskap.

Beter sig unghästarna illa eller försöker klättra i rang utan hennes tillåtelse så tar hon ett rejält tag över mankammen, så är de på sin plats igen. Hon skulle aldrig göra dom illa genom att bitas så det blir märke eller att sparkas. Ju äldre hästarna blir desto mer kräver hon att de ska bete sig korrekt. Kort sagt så skapar hon en trygghet i hagen både för hästar och människor. De andra hästarna lär sig av henne hur man ska bete sig i en hästflock och att vi människor på något sätt ingår i den där flocken även om vi ser lite konstiga ut. Vad jag menar är att gamla hästar kan ha sin uppgift åt oss människor även om det inte längre är som ridhästar.
 
Sv: När ens häst blir gammal...

Jag köpte min "gammel" man som 16åring.Skulle aldrig falla mig in att sälja honom nu på äldre dagar pga slippa ta tag i hans sista år.Skulle känna det som ett svek gentemot honom.Han ska sluta sina dagar hos mig och även begravas här hemma.(med tillstånd).
Han har lärt mig mycket inom körningen och han är guld värd!
En sådan vän förtjänar det bästa.Skaffar man ett djur så är det min skyldighet att sköta det efter konstens alla regler och skulle det inträffa något som gör att jag inte kan ha kvar mina hästar eller andra djur så gör jag det som jag anser vara bäst för djuret.Är det ett äldre djur 10 - 15 +(beroende på djurart) så avlivas det(har inte behövt det ännu dock).Under så försöker jag ge det ett hem där de får stanna.Men visst det är svårt att avgöra vad som är bäst.Men en häst över 20 år skulle jag definitivt inte sälja bara för att jag tycker det är jobbigt med döden.
 
Sv: När ens häst blir gammal...

jag kan förstå att du är tveksam vad du ska göra. men varför skulle du ta väck en häst bara för att den är gammal. den har lika stor rätt som någon annan att få leva om den är frisk. att du inte försöker få ut den på foder så behöver du inte skiljas från den. en sak jag definitivt inte fattar är att folk ska vara så förbannat snabba med att göra sig av med sin gamla häst bara för att den är just gammal. duger den inte längre för dom, visst jag kan förstå dom som vill komma vidare i sin ridning, men det kunde dom ha tänkt på tidigare innan dom skaffade hästen, alla blir vi gamla eller hur? ska vi då bara skicka den vidare till någon annan, hur tror ni hästen mår av detta. jag har 4 hästar och 2 av dom är gamla 24 och 18. den ena är en fd misshandlad häst som har vandrat runt på tio olika ställen, pga just att han är gammal. det är ju nämligen ingen garanti att hästen får stanna dit man säljer den (då har man tur och har hittat underbara hästmänniskor)..jag hoppas det löser sig för dig och din häst på bästa sätt.
 
Sv: När ens häst blir gammal...

min bäste vän tog jag bort för en månad sedan imorgon på klinik. han hade väldigt ont och var väldigt dålig (fång, kolik) :cry: . nu var han bara snart 16 år men jag hade aldrig tagit bort min älskling så länge som han mådde bra. det var det svåraste beslutet i mitt liv men när man såg på honom så var det igentligen lätt... prognosen var väldigt dålig och han skulle varit tvungen att stå inne i flera månader om fången släppte... min största önskan för honom var att på äldre dagar få gå på lösdrift med en flock i stora fina hagar och leva livet. det är vad han hade älskat... tyvärr blev det inte så men om jag hade varit i din situation så hade jag haft kvar honom. min älskling hade jag i 12 år. de bästa åren i mitt liv. jag hade inte kunnat önska mig ngt annat än att få ha honom som pensionär och bara promenera i skogen... jag har inte heller kunnat rida honom riktigt på flera år pga återkommande fånganfall mm, men jag skulle absolut inte kunna ta bort honom eller låna ut honom för att jag ville rida. det kanske finns möjlighet för dig att rida ngn annans häst ibland? kanske kom bort mig lite från frågan nu :o
 
Sv: När ens häst blir gammal...

tezzie82 skrev:
min bäste vän tog jag bort för en månad sedan imorgon på klinik. han hade väldigt ont och var väldigt dålig (fång, kolik) :cry: . nu var han bara snart 16 år men jag hade aldrig tagit bort min älskling så länge som han mådde bra. det var det svåraste beslutet i mitt liv men när man såg på honom så var det igentligen lätt... prognosen var väldigt dålig och han skulle varit tvungen att stå inne i flera månader om fången släppte... min största önskan för honom var att på äldre dagar få gå på lösdrift med en flock i stora fina hagar och leva livet. det är vad han hade älskat... tyvärr blev det inte så men om jag hade varit i din situation så hade jag haft kvar honom. min älskling hade jag i 12 år. de bästa åren i mitt liv. jag hade inte kunnat önska mig ngt annat än att få ha honom som pensionär och bara promenera i skogen... jag har inte heller kunnat rida honom riktigt på flera år pga återkommande fånganfall mm, men jag skulle absolut inte kunna ta bort honom eller låna ut honom för att jag ville rida. det kanske finns möjlighet för dig att rida ngn annans häst ibland? kanske kom bort mig lite från frågan nu :o


Jag har gått igenom samma men min var 23 nästan. Vi hade haft honom i 20 år. Saknar honom så fruktansvärt fortfarande. Skullle aldrig i livet ha drömt om att l'ämna bort eller sälja honom för att slippa de sista åren. Han var på sätt och vis min bästa kompis fast jag själv inte red honom så ofta (men han reds delvis ända till alldeles innan vi fick ta bort honom) sista åren, men han fanns alltid där och ajg fanns för honom. Just den hästen hade jag för länge sen lovat att aldrig nånsin sälja av många olika skäl. Andra har vi sålt förstås men just den här hade en särskild historia med oss. Han var alltid vår flockledare, läromästare för oss, den som alla hästar alltid tydde sig till,
 
Sv: När ens häst blir gammal...

Jag tycker att det är bra av dig att tänka på
det innan du är tvungen att fatta något beslut.:bow:
Jag skulle nog försöka ha kvar hästen så länge
den verkar trivas och må bra.

Samtidigt förstår jag att det känns tråkigt att inte
kunna utveckla sin ridning som man vill...

Min tanke är väl... du kan inte kolla runt omkring
ifall det finns någon som skulle vilja ha medryttare
ett par dagar i veckan?
Du kan ju även försöka hitta nån som skulle vilja
ta en lugn tur i skogen med din pålle nångång?

Bara lite förslag, det är bara du som vet vad som är bäst för ER.
Det viktiga är ju att BÅDE du och hästen mår bra!:)
 
Sv: När ens häst blir gammal...

Skulle aldrig kunna ta bort en frisk häst...:eek:
Har själv en 26 åring som e frisk å glad.. har lovat honom att så länge han e frisk å mår bra, så länge han orkar å vill, så länge han kan hänga me... ska han få göra d.
Visst.. ja vill också ha en häst som ja kan utvecklas med.. men inte om d drabbar min gammla ögonsten!
Hästar e inga leksaker... de e individer! Tänk på d..
 
Sv: När ens häst blir gammal...

Jätte svår fråga men en viktig tycker jag! Jag tillhör nog skaran som inte skulle avliva, om det inte var absolut nödvändigt. Jag har sett hästar som varit fullt friska men lite äldre gå till slakt. Tyvärr utan att personerna som valt att ta bort hästarna, ens försökt att hitta en bättre lösning! Detta samtidigt som jag förra året såg ett djur som led något obeskrivligt :eek: :eek:som inte avlivades. Hästen självdog efter 2 veckors lidande, ägaren tyckte jag var hemsk som tyckte avlivning var det ända humana.
 
Sv: När ens häst blir gammal...

Jag är 40 år och en arbetsskada i armbågen och kanske inte alltid så glad och gullig längre.
Men HUR fan skulle det se ut om min man bytte bort mej mot en yngre fru eller gick och avlivade mej.
Den dagen ni tar ansvaret för en häst så gäller det ansvaret resten av hästens liv.
 
Sv: När ens häst blir gammal...

Kunde nästan ha varit jag som skrivit det där.

Förutom att jag redan tagit, och genomfört, mitt beslut.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 498
Senast: Juli0a
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 506
Senast: JohannaB
·
Däggdjur Vi har haft två kaninsyskon tillsammans i sitt hägn i 11 år. Igår dog den ena. :cry: Jag har hela tiden sagt att när en dör får den...
Svar
13
· Visningar
1 636
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 959
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp