När "får" man betsla upp enligt er?

Cherarriduracell

Trådstartare
Som rubriken. Får man någonsin? Får man prova ett skarpare bett på en häst som inte är "stark"? Får vem som helst betsla upp eller "måste" man rådgöra med tränare/annan? Hur resonerar ni?
 
Fattar inte varför. Det sitter ju i lydnaden i vilket fall som helst. Jag ser det som att måste man betsla upp, så väljer man att "fuska" för att man inte orkar ta tag i problemet istället.

Fast jag är också helst säker på att många kommer säga emot mig. :p (enda gången jag ser att det kan vara ok är om det är rent farligt att t.ex. rida ut på den hästen och man då behöver ett starkare bett, men då undrar jag varför skjutton man måste rida den hästen överhuvudtaget)
 
Som rubriken. Får man någonsin? Får man prova ett skarpare bett på en häst som inte är "stark"? Får vem som helst betsla upp eller "måste" man rådgöra med tränare/annan? Hur resonerar ni?
Jag ser inga problem med att pröva olika sorters betsling om man är rutinerad och/eller rådgör med tränare.
Ibland är det betydligt snällare mot hästen att inte sitta och slita i ett "snällt" bett och ett skarpare bett innebär inte att jag måste vara hård i handen.
 
Fattar inte varför. Det sitter ju i lydnaden i vilket fall som helst. Jag ser det som att måste man betsla upp, så väljer man att "fuska" för att man inte orkar ta tag i problemet istället.

Fast jag är också helst säker på att många kommer säga emot mig. :p (enda gången jag ser att det kan vara ok är om det är rent farligt att t.ex. rida ut på den hästen och man då behöver ett starkare bett, men då undrar jag varför skjutton man måste rida den hästen överhuvudtaget)
om jag har en häst som är fin i munnen/lydig och jag vill prova runt vilket bett som ger bäst ridkänsla?

Vad är "måste" egentligen? Måste av vilken anledning? Får man "bara vilja"?
 
om jag har en häst som är fin i munnen/lydig och jag vill prova runt vilket bett som ger bäst ridkänsla?

Vad är "måste" egentligen? Måste av vilken anledning? Får man "bara vilja"?
Ett skarpare bett skapar ju mer obehag, självklart får du vilja ge din häst mer obehag men igen; Jag fattar inte varför man skulle vilja det.

Det går utmärkt att dressera hästen till att bli lika känslig som ett skarpt bett tvingar hästen att vara. :)
 
@Cherarriduracell ja du får göra precis det du vill när du vill och efter eget tycke/bedömning gällande din fråga .

Tolkar din fråga som att den handlar om "etikett/ngn outtalad regel " osv.

Så svar igen - enligt ovan ;)
 
Ett skarpare bett skapar ju mer obehag, självklart får du vilja ge din häst mer obehag men igen; Jag fattar inte varför man skulle vilja det.

Det går utmärkt att dressera hästen till att bli lika känslig som ett skarpt bett tvingar hästen att vara. :)
Det är ju en väldig skillnad mellan tränsbett och stångbett i hur det inverkar på hästen. man får inte riktigt samma effekt av stångtygeln som bridongtygeln tex, på ett kandar.

Det är ju inte spikbett som avses.
 
Jag ser inga problem med att pröva olika sorters betsling om man är rutinerad och/eller rådgör med tränare.
Ibland är det betydligt snällare mot hästen att inte sitta och slita i ett "snällt" bett och ett skarpare bett innebär inte att jag måste vara hård i handen.

Plus ett på den.
 
Som rubriken. Får man någonsin? Får man prova ett skarpare bett på en häst som inte är "stark"? Får vem som helst betsla upp eller "måste" man rådgöra med tränare/annan? Hur resonerar ni?
Man får väl göra vad man vill, men jag skulle betsla upp när det blev farligt. Och då höra först med min tränare om vilket bett hon trodde skulle vara lämpligt.
 
Ett skarpare bett skapar ju mer obehag, självklart får du vilja ge din häst mer obehag men igen; Jag fattar inte varför man skulle vilja det.

Det går utmärkt att dressera hästen till att bli lika känslig som ett skarpt bett tvingar hästen att vara. :)

Fast gör det nödvändigtvis det, skapar mer obehag, för alla hästar?

99% av mina hästar har gått fint på tränsbett. Men jag har haft ett par med väldigt komplicerad mun, so inte riktigt trivts med de vanligaste varianterna med bett. Och där jag kört "bettbingo" och provat mig fram, ganska förutsättningslöst.

En visade sig vilja gå på kulbett/waterfordbett. En annan ville gå på kandar (!) och en tredje ville ha ett stångbett av westerntyp. I samtliga fall så när jag hittade "rätt" med bett så tog hästen frivilligt bettet, hade stängd nöjd mun, var trevlig att rida och allmänt tillfreds. Med fel bett var det vevande med huvud, stretigt, hänga sig på handen, slå upp huvudet vid tygeltag, inte kunna svänga, rusa ifrån hela skiten, inte gå fram osv. Dvs det var mycket TYDLIGA åsikter även kring "det här är för skarpt, ajje!". Ändå valde de i slutänden bett som anses som skarpa, men de som de av en eller annan anledning INTE upplevde som skarpa/obehagliga.
 
Varför skulle du inte bara få för att du vill testa? Vad är det för hemsk sak som skulle kunna hända?
Ja, jag kan ju få sitta i skamstocken mitt på torget en vecka....


Nä. Jag frågar inte buke om lov, jag frågar vad den allmänna uppfattningen är. Jag vet min uppfattning, jag vet min bild av min omgivnings uppfattning, jag vill veta vad andra tycker och varför.
 
Jag betslade upp den store glade i början för jag tvungen att ha nån slags broms på honom tills han blivit lydig för säte, röst och skänkel. Istället för att ha dragkamp i munnen tills han hajat så valde jag att ha ett lite skarpare bett.
Hästen var 6 år och stor, glad och stöddig och numera stor, glad och lydig. ;)
 
Fast gör det nödvändigtvis det, skapar mer obehag, för alla hästar?

99% av mina hästar har gått fint på tränsbett. Men jag har haft ett par med väldigt komplicerad mun, so inte riktigt trivts med de vanligaste varianterna med bett. Och där jag kört "bettbingo" och provat mig fram, ganska förutsättningslöst.

En visade sig vilja gå på kulbett/waterfordbett. En annan ville gå på kandar (!) och en tredje ville ha ett stångbett av westerntyp. I samtliga fall så när jag hittade "rätt" med bett så tog hästen frivilligt bettet, hade stängd nöjd mun, var trevlig att rida och allmänt tillfreds. Med fel bett var det vevande med huvud, stretigt, hänga sig på handen, slå upp huvudet vid tygeltag, inte kunna svänga, rusa ifrån hela skiten, inte gå fram osv. Dvs det var mycket TYDLIGA åsikter även kring "det här är för skarpt, ajje!". Ändå valde de i slutänden bett som anses som skarpa, men de som de av en eller annan anledning INTE upplevde som skarpa/obehagliga.
Det är ju en sak att bettet måste anpassas till munnens storlek och så, olika modeller passar olika munnar. Om man nu promt måste rida med bett för att ha kontroll.

Fast hur definerar du skarpare bett om inte ett bett som skapar mer obehag? För det är ju det ett skarpt bett är, mer obehagligt så man måste rida med mindre rörelser för att skapa mindre obehag.
 
Ja, jag kan ju få sitta i skamstocken mitt på torget en vecka....


Nä. Jag frågar inte buke om lov, jag frågar vad den allmänna uppfattningen är. Jag vet min uppfattning, jag vet min bild av min omgivnings uppfattning, jag vill veta vad andra tycker och varför.

MIN erfarenhet är att de enda som ylar om uppbetsling är de som endera aldrig någonsin haft en häst som inte automatiskt funkat finfint på tränsbett - eller som har en häst som inte funkar så bra på tränsbett men inte ser problemet med det/upplever problemet.

Jag menar jag kan trava och galoppa på halvlånga tyglar med vilket bett som helst på min röda, utan några problem. Förutom att saker inte händer riktigt när jag vill utan x steg/språng/meter senare, hästen är lång som ett tåg och på bogarna. Det fanns en tid jag faktiskt inte sett det, och därför inte sett det som något problem, hästen sticker ju inte. Men där jag är idag ser jag det som ett problem, som endera beror på att hästen inte vill lyssna, inte trivs med bettet, inte trivs med ngt annat t ex sadeln eller att jag inte orkar rida ihop den. I samtliga fall utom inte trivs med något annat ser jag det inte som ett problem att byta bett. Om det så är för att få ihop hästen tills jag blivit starkare och lärt mig rida bättre, lära hästen att du lyssnar när piloten talar eller hitta ett bett hästen trivs bättre på.

Kan avsluta med ett citat från min hopptränare efter mitt bettbyte (som även innebär en uppbetsling). "Hon (hästen) verkar mycket nöjdare, och nu har ni ju servostyrning!" samt "jag har aldrig sett dig rida såhär (bra)!" Och om vi nu låtsas, även fast det inte stämmer, att hästen uppfattar det som otäckt jätteskarpt, så är det ju ändå en fördel i att kunna svänga, och att ryttaren kan fokusera på att rida och inte bromsa för kung och fosterland hela tiden.

Det enda jag inte tycker om är uppbetsling utan att förstå hur bettet fungerar, dvs pessoabett på ponnyer ridna av barn där barnet bytt bett. Dock så är det extremt sällan det skadar ponnyn, de lär sig smyga bakom hand bara och brukar bara lika glada där. Men barnet blir lurat.

För jag ska tycka illa om en uppbetsling MÅSTE den kombineras med ful ridning a la bita sig i bringan och ändå inte slippa trycket. Sådana ekipage ser man sällan på hobbynivå, eller jag ser dem inte ivf.
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 244
Senast: mily
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 550
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 981
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp