När går du i pension?

alazzi

Trådstartare
Ja, det oranga kuvertet har kommit...Inte ens om jag jobbar tills jag är 70 år så kommer jag att få någon vidare pension. Mitt eget fel helt och hållet som valde att vårda barn och hem i många år. Helst skulle jag vilja gå i pension idag men jag är 56 år och måste hålla ut många år till. Har du bestämt dig? När slutar du jobba? Kroppen är sliten och jag är alltid trött. Nu jobbar jag i industri och det är ett tungt jobb.
 
Jag kommer att jobba så länge jag orkar. Är 58 i år och hoppas innerligen orka och vara frisk nog för det tills jag fått ihop pension.

Kommer sannolikt inte att bli speciellt gammal eftersom jag har ett gäng defekter. Men så länge jag lever vill jag leva. I det ingår ett roligt jobb.

Orkar jag till 65 är det bingo.
 
Jag är 30 om några år och kommer få knappt 15000 i pension om jag inte sparar mer än jag gör idag.:nailbiting:
Om 35-40 år så kommer 15000 inte vara speciellt mycket att hänga i granen.
Min låga pension beror delvis på långa studier och sedan flera år i hästbranschen med låg lön och även flera år i utlandet. Jag vet inte hur man gör för att hämta ut pensionen från annan EU-land.
 
Det orangea kuvertet är ju deprimerande. Jag har dessutom haft 2 olika arbetsgivare där jag har sparat privatpension då de knappt haft någon tjänstepension och sen 2 arbetsgivare där de avsatt tjänstepension men de är på olika ställen. Så summa summarum har jag noll aning om vad jag kommer få i pension :p
 
Det orangea kuvertet är ju deprimerande. Jag har dessutom haft 2 olika arbetsgivare där jag har sparat privatpension då de knappt haft någon tjänstepension och sen 2 arbetsgivare där de avsatt tjänstepension men de är på olika ställen. Så summa summarum har jag noll aning om vad jag kommer få i pension :p
Min pension hjälper dig att samla all information om din pension :up: https://www.minpension.se/
 
Det orangea kuvertet är ju deprimerande. Jag har dessutom haft 2 olika arbetsgivare där jag har sparat privatpension då de knappt haft någon tjänstepension och sen 2 arbetsgivare där de avsatt tjänstepension men de är på olika ställen. Så summa summarum har jag noll aning om vad jag kommer få i pension :p
Kolla på min pension vart de är inbetalda.
Sen kan du ibland flytta tjänstepensionen så du inte behöver ha så många olika att ha koll på.
 
Är redan där. Gick så fort jag kunde. Bedriver fortfarande den verksamhet jag levt på de senaste 20 åren. Så pensionen kommer som en extra månadspeng. Placerar hela pengen i aktier tills vidare.Så att jag har ngt när jag inte orkar jobba längre.
 
Jag vill helst inte gå i pension! Jag älskar att jobba och fortsätter gärna och kan tänka mig att forska lite sådär på äldre dagar så man håller igång hjärnan. Men det förutsätter ju att man är frisk.
 
Började skapa ett konto, men måste leta rätt på massor med papper för att få något som ser rimligt ut där. Den har ju inte uppgifterna om min privata pension.
Jo?
Jag hittar precis allt på min sida där. Inkl mitt eget sparande.

Jag har gått in via min internetbank.
 
Är redan där. Gick så fort jag kunde. Bedriver fortfarande den verksamhet jag levt på de senaste 20 åren. Så pensionen kommer som en extra månadspeng. Placerar hela pengen i aktier tills vidare.Så att jag har ngt när jag inte orkar jobba längre.
Det där har jag undrat över - om man börjar ta ut sin pension men samtidigt fortsätter jobba som vanligt (kan man ens det?) så matar man väl fortfarande in pengar till sin pension via egenavgifterna? Så man tar ut pension men den krymper i aningen långsammare takt? Eller...?
 
Jag har iaf 35 år kvar i arbetslivet, så jag har svårt att se någon vettig prognos. Pensionssparat har jag gjort sen första lönen, men fick ändra strategi för nåt år sen pga de ändrade reglerna.
Jag tänker att det är vettigt att spara olåst, så om jag skulle bli sjuk eller liknande så kan jag plocka ut pengarna till vad jag vill. Men just nu fokuserar jag på att spara kontantinsats till hus. Oranga kuvertet säger att jag ska få helt ok pension vid 68 år, men det går ju inte att förutse.
 
Som egenföretagare tror jag mer på att minimera skatten och istället spara själv.
 
Jag skulle vilja sluta lönearbeta vid senast 60 och kunna göra precis vad jag vill. Sen om det är att skriva artiklar om Nils Ferlin eller volontärarbeta eller vad vet jag inte, men jag önskar kunna tillbringa några år med att att jobba som volontär.
Det kan vara rimligt, men jobbar jag till 65-67 får jag ju betydligt bättre pension.
 
Enligt det orange kuvertet behöver jag arbeta tills jag är 70+ för att få ut rimlig pension. Med min kropp tvivlar jag på att det går.
Räknar med att jobba tills jag är 60 i alla fall, så ca 25 år till. Minst.
Har privat sparande då jag bara jobbar deltid.
 
Det där har jag undrat över - om man börjar ta ut sin pension men samtidigt fortsätter jobba som vanligt (kan man ens det?) så matar man väl fortfarande in pengar till sin pension via egenavgifterna? Så man tar ut pension men den krymper i aningen långsammare takt? Eller...?
Ja jag får en lägre pension än om jag väntat...men å andra sidan så växer ju den aktieportföljen både med den månatliga inbetalningen och aktieutvecklingen så jag tror jag i långa loppet tjänar på det.
 
Som egenföretagare tror jag mer på att minimera skatten och istället spara själv.
Hur och var sparar man, då? Utan att vara expert och följa utvecklingen på diverse områden. Om man liksom bara "vill spara"? Ett sparkonto med ränta kanske funkar lika bra? Över en längre tid. Jag funderar på om en person är 16 år (!) idag och vill börja spara redan nu (kanske med hjälp av släkten...) - var ska hen spara då?
 
Som egenföretagare tror jag mer på att minimera skatten och istället spara själv.

Det är inte särskilt solidariskt att minimera skatten och det i sig är ett problem för pensionssystemet i framtiden. Jag skulle önska att fler kunde tänka att man ska betala den skatt som man är avsedd att betala enligt det system som gäller och inte undersöka alla avarter till skatteplanering som finns genom luckor, dvs direkt mot avsikten i systemet.

Som egenföretagare finns det goda möjligheter att "spara själv", utan att minimera skatten.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 120
Senast: Hajfisk
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 514
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 139
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp