Bukefalos 28 år!

När går du i pension?

Förhoppningsvis när det är dags pratar väl alla system med varandra så att du inte själv behöver krångla, om världen finns kvar då. Men föreslår att du ändå redan nu när det är relativt färskt ser till att dina utländska arbetsgivare har skött sig och att du har alla papper kvar, för det är nog inte så lätt att få rätt 30 år senare om någon anställning försvunnit i hanteringen.
Jag har kvar anställningsbevis och lönedokumentation från utlandet, så dety ska jag hålla i tryggt förvar, egentligen hade jag helst sett att det räknats in i pensionen redan nu. Lätt att man glömmer det annars som gammal och dement.
 
Jag har kvar anställningsbevis och lönedokumentation från utlandet, så dety ska jag hålla i tryggt förvar, egentligen hade jag helst sett att det räknats in i pensionen redan nu. Lätt att man glömmer det annars som gammal och dement.
Har du inte ett id-nummer hos Deutsche Renteversicherung? Det är ju allt du behöver, där finns allt registrerat om dina arbeten i Tyskland. Sen när du är pensionär anmäler du bara dit och lämnar ett kontonummer dit pengarna ska betalas ut. Jag får en redovisning 1 gång om året därifrån så risken man glömmer bort man har pengar att hämta där är rätt liten.
 
Min pension kommer bli 8500kr enligt det orange kuvertet. Jippi! :( Meeen det löser sig väl, har några år kvar till pensionen och systemet kanske hinner ändras till det bättre innan dess.
Vilket år går du i pension? Har du också studerat länge/mammaledig osv?
Jag måste nog lära mig det här med aktier, annars har jag inte en chans som pensionär. Mina 15 då motsvarar säkert dagens 8.
Dessutom gäller det att man har minst lika hög lön senare som jag har idag, men gärna mycket högre om några år.
 
Har du inte ett id-nummer hos Deutsche Renteversicherung? Det är ju allt du behöver, där finns allt registrerat om dina arbeten i Tyskland. Sen när du är pensionär anmäler du bara dit och lämnar ett kontonummer dit pengarna ska betalas ut.
Tack, ja det har jag. Nu blir det ju inga direkta summor jag kommer få från tyskland, men många bäckar små.
 
Saken är bara den, att jag är extremt okunnig vad gäller pengaplaceringar och känner att där inte finns varesej tid eller mentalt utrymme för mig att sätta mig in i den världen på ett aktivt och bra sätt. (Med mentalt utrymme menar jag inte att jag ser mig själv som urbota korkad, snarare att jag har för mycket som redan tar upp all min tid och lägger jag in ytterligare ett projekt är jag rädd att jag brakar in i nån stenmur.)
Så länge man sparar på lång sikt (minst 10år) så lönar det sig att månadsspara i en billig indexfond. Att försöka tajma marknaden är det sämsta man kan göra. Billiga (gratis) indexfonder är tex Nordnet superfonden Sverige (om man väljer nordnet som bank) och avanza zero (om man vill ha avanza som bank).

Starta ett ISK (själva kontot) på någon av dessa för lägst beskattning.

Jag tipsar om Facebookgrupperna Tjejer som gillar aktier och Economista där du kan få mer hjälp. Annars får du gärna skicka ett pm till mig så svarar jag på dina frågor.
 
Jag hade tänkt arbeta tills jag blev 67 om jag orkade, men det sket sig när jag blev sjuk. Numera får jag sjukersättning från FK (f.d. sjukpension), inkomsten halverades men går bra att leva på, utan utsvävningar dock. Det finns lagliga heltidslöner som ger färre kronor i månaden. Sen får jag också en del pengar från Alecta o den summan stiger när jag fyller 65 fast pensionen ser ut att bli lägre än ersättningen från FK.

Beställde ny kod från pensionsmyndigheten så jag kan kolla upp bättre.
 
Vi kommer gå i pension när mannen fyller 50, då är jag 51.

Sparar pengar i aktier (framförallt utdelningsaktier) där vi beräknar kunna leva på utdelningen vid den tiden. Har 30% av sparandet i billiga indexfonder som ska gå till att betala av hela huset då också.

Tror inte på pensionssystemet utan vi ordnar ett eget så att säga. Ev pengar från staten får bli en bonus.
 
Har jag tur att klara av att fortsätta arbeta så kommer jag kunna gå i pension när jag är 68 år.

Känns sisådär att behöva arbeta så långe för att slippa svält
 
Har jag tur att klara av att fortsätta arbeta så kommer jag kunna gå i pension när jag är 68 år.

Känns sisådär att behöva arbeta så långe för att slippa svält
Glöm inte kolla upp eventuella bidrag du kan ha rätt till som t ex bostadstillägg. Som alternativ till svält.
 
Jag kommer definitivt att bli fattigpensionär, jobbade länge utomlands som konsult och hade noll chans att spara. Jag äger en BR i Stockholm med låg belåningsgrad och brukar lite skämtsamt kalla det för min pensionsförsäkring - tanken är att sälja när jag känner att jag inte orkar bo kvar längre och hitta en HR någonstans. Med de trender som jag personligen tror mest på, så kommer det fortfarande att finnas ett sug efter bostäder i Stockholm även när jag går i pension och det är en betydligt säkrare investering än fonder och annat. Hade jag råd skulle jag köpa en lägenhet till som säkerhet och hyra ut under tiden.

Jag har även varit sjukskriven och arbetslös i långa perioder. Så tja, pensionen kommer att bli därefter. Min far är relativt förmögen och även om jag är särkullsbarn och visst, man har läst många skräckhistorier om att överlevande lurats på allt så måste jag ändå lita på att mina halvsyskon och min pappas andra fru inte lurar mig. De har det alla mycket gott ställt och det känns inte som det är den sortens människor.

Sen står jag i alla möjliga bostadsköer inte bara i Stockholm utan lite överallt. Tänker att eftersom det inte är mer än jag och katten (inga bröstarvingar så bryr jag mig inte ett dugg om att lämna något efter mig :D) utan kommer att leva så gott jag kan, mina utgifter kommer förhoppningsvis att bli relativt små, ett bra internet och tillräckligt med rum för mig och katten och jag behöver inte så mycket mer. Resor och annat intresserar mig inte. Dessutom har jag diverse skavanker och sjukdomar som gör att jag inte kommer att leva särskilt länge, så jag tänker inte så mycket på pensionen. Lever jag till 70 är det längre än jag räknar med för att vara ärlig. Plus då att om ekonomerna har rätt så kommer det så småningom gå 2 personer på varje pension och inte 3 som idag och då brakar hela systemet ihop.

Orkar inte öppna det orangea kuvertet.

Ja just det, jag har en hmm! något obalanserad moster som vill testamentera allt till mig, men fan trot eftersom hon inte mår så bra psykiskt om vi säger så.
 
Det är ingen idé att räkna in sånt i inkomsten eftersom jag har nästan 30 år kvar att arbeta.

Det finns inga garantier på att sådana bidrag finns kvar då.
Det känns som att allt kan hända tills vi blir pensionärer. Kanske försvinner pensionssystemet helt tills dess.
 
Enligt det orange kuvertet så ska jag jobba till jag är 69 år. Och få den härligt stora summan 11'000:- i pension.. Kombinationen av Studerande, sjukdom och barnalstrande ger ingen hög pension för mig !
Men det är typ 40 år kvar så det borde hinna bättra sig.

Just nu jobbar jag deltid så jag sparar privat. Har länge tänkt ge mig i kast med aktier och fonder men jag får inte riktigt tummen ur.
 
Så länge man sparar på lång sikt (minst 10år) så lönar det sig att månadsspara i en billig indexfond. Att försöka tajma marknaden är det sämsta man kan göra. Billiga (gratis) indexfonder är tex Nordnet superfonden Sverige (om man väljer nordnet som bank) och avanza zero (om man vill ha avanza som bank).

Starta ett ISK (själva kontot) på någon av dessa för lägst beskattning.

Jag tipsar om Facebookgrupperna Tjejer som gillar aktier och Economista där du kan få mer hjälp. Annars får du gärna skicka ett pm till mig så svarar jag på dina frågor.
Du verkar ha bra koll?
Kan jag skicka ett pm med ett par frågor? :)
 
Jag kommer troligtvis dö innan jag går i pension, och tur är väl det för nån pension att prata om lär jag inte få.
 
Jag funderar vidare på vilka faktorer som kan spela in och skapa möjligheter och eget handlingsutrymme för den som funderar kring sin pension.

Äger man sin bostad finns möjligheten att belåna den i sk hypotekspension. Det funkar så att man med sin fastighet som säkerhet får ett lån som betalas ut en gång i månaden som ett slags "pension". Man betalar ingen ränta eller amorteringar på lånet utan lever på pengarna helt enkelt. När man avlider får arvingarna som ärver fastigheten lösa bort de lån som finns på huset inklusive det lån som har utbetalats som hypotekspension. Arvingarna får mindre men du får mer att leva på (OBS att det här kan ju personer du tror att du en gång ska få ärva också ha gjort). Det här är en riktigt bra grej att känna till för den som äger en bostad och som inte har några arvingar.

Har man anhöriga som man en dag kommer att ärva, t ex föräldrar som är gamla och sjuka, behöver man inte önska livet ur dem, utan istället kanske båda parter kan tjäna på att den äldre generationen ger en gåva till sina arvingar som möjliggör att dessa går ned i arbetstid för att kanske hjälpa föräldrarna lite mer. I vissa familjer går det ju att prata om döden ;)

Egna pengar går att räkna om i tid. Hur länge kan du leva på 100.000?

Prova idag att leva på din inkomst som pensionär. Gör en prognos på minpension.se och testa olika pensionsåldrar några månader vardera. Mellanskillnaden mellan din inkomst idag och din inkomst som pensionär sätter du in på ett konto och känner hur den här inkomstnivån känns. Samtidigt får du ett sparande som du ju kan använda för att faktiskt gå i pension tidigare om du vill. Om pengarna inte räckte och du blev tvungen att låna av dig själv ger det dig kunskap som du kan planera efter istället för att du slutar jobba och då upptäcker att livet blev för fattigt.

Oj! Tack för tipset om hypotekspension. :) Även om jag förmodligen bara kan låna 200' på mitt hus så är det bättre än ingenting.
 
Sen står jag i alla möjliga bostadsköer inte bara i Stockholm utan lite överallt. Tänker att eftersom det inte är mer än jag och katten (inga bröstarvingar så bryr jag mig inte ett dugg om att lämna något efter mig :D) utan kommer att leva så gott jag kan, mina utgifter kommer förhoppningsvis att bli relativt små, ett bra internet och tillräckligt med rum för mig och katten och jag behöver inte så mycket mer.
Har du tagit bort efterlevnadsskyddet? Om inte, gör det så får du ut ytterligare lite mer pengar när det är dags. :idea:
 
Har du tagit bort efterlevnadsskyddet? Om inte, gör det så får du ut ytterligare lite mer pengar när det är dags. :idea:

Jodå, det är borta för länge sedan. :D Jag blir nog en sådan som tar pensionärslån och bryr mig noll om eventuellt arv till syskon och syskonbarn.

Fast, jag undrar om man kan testamentera vad som finns kvar till min katt? Se till att katten får ett bra liv tills den dör hos en bra ägare mot ersättning? Hmm, tål att tänkas på! :idea:

Tilläggas skall att jag inte kommer att skaffa en kattunge utan en vuxen katt , eftersom katter kan leva länge och med en kattunge kan ansvaret blir 15-20 år
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 183
Senast: Hajfisk
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 135
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 850
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp