När går du i pension?

Jag tycker det känns väldigt svårt att så här pass långt i förväg - jag är 47 idag - ha någon uppfattning om när jag vill/kan sluta arbeta och pensionera mig. Först och främst finns ju en reell risk att jag inte lever ens till 65, även om jag förstås både tror och hoppas annorlunda. Mitt liv innehåller en del risker över genomsnittet. Sedan har jag ingen möjlighet att veta hur min kropp och själ mår vid det laget, eller hur mina ekonomiska omständigheter eller familjeomständigheter ser ut. Jag är inte helt fatalistisk inför min ålderdom men det känns orealistiskt att göra några planer kring årtal.

Med det sagt, om jag skulle få välja utifrån de förutsättningar jag känner till idag... så skulle jag önska att gå ner i tjänst till kanske 75% när jag fyllt 60 och ner till 50% när jag är 65, och sedan kanske fortsätta så till 70. Det förutsätter förstås att jag är förhållandevis frisk. För närvarande har jag en relation med en betydligt yngre partner och även om den relationen skulle hålla så är det ändå högst osannolikt att vi kommer att få något gemensamt pensionärsliv - och då kan man kanske lika gärna fortsätta jobba på deltid, om man kan och har möjlighet. De två yrken jag har borde jag kunna utöva till åtminstone 70 om kroppen och själen inte förfaller brantare än normalt.
Så tänkte jag också innan det sket sig o jag blev sjuk.
 
Nu känns det som jag missat något, är din man väldigt sjuk? :(
Oj då, nej inte alls, sorry
Kvinnor lever generellt längre än män och jag kommer från en långlivad släkt där de flesta blir över 90. Min man däremot röker och hans släktingar har inte blivit så gamla. Så om jag inte råkar ut för en olycka säger oddsen att jag blir änka. Och det blir ju väldigt många kvinnor.
 
Jag kommer gå i pension när jag är mellan 60 och 65 är planen. Jag har haft turen att bli uppsagd med fint vederlag - större delen kommer jag att lägga i pensionssparande via gamla jobbet - de plussar på med ytterligare 6 % . Det gör att jag faktiskt kan pensionera mig tidigare än 65 och ändå behålla en bra pension.

Jag kommer att sätta in ungefär 85% av vederlaget som var på 1.5 årslön. Det gör att jag kommer få en hygglig pension - de simuleringarna är räknade på 0 kronor i pensionsinbetalningar fram till 65 och ändå en bra pension - men jag börjar på nytt jobb 1/5 och de kommer betala ungefär lika mycket i pensionsförsäkringar som mitt förra jobb så utsikterna ser ljusa ut.
 
Det var ganska kul att återvända till den här tråden från 2013
http://www.bukefalos.com/threads/nar-tanker-du-ga-i-pension.1211268/
där några av er skrev om era planer för tre år sedan.
Hur trodde ni då, hur tror ni idag? Några skillnader?

För min egen del är jag mera säker på att jag ska sluta tidigt och kanske istället satsa på ett mera flexibelt avslut på yrkesarbetet, t ex genom att säga upp mig och kanske försöka jobba på kortare vikariat eller så, när jag tycker att det behövs för ekonomin. Att jobba heltid till 63 är ju redan kört eftersom jag är deltidssjukskriven sedan flera år men att jobba på nuvarande tjänstgöringsgrad i 8 år till lär inte heller fungera.

Så just nu är planen att spara järnet och säga upp mig vid 60, leva på egna pengar så länge det går och sedan ta ut pension. Att inbetalningarna slutar till pensionssystemet gör mindre skillnad i mitt pensionskuvert än att börja plocka ut pengar, enligt prognoserna på minpension.se.
 
Blev nyligen uppsagd och det verkar minst sagt tufft att få ett nytt jobb som 56 åring. Så hur sjutton ska jag hanka mig fram framöver? Lite för många år kvar till pensionen. Oranga kuvertet räknar ju pension från 61 år. Hade tänkt att fösöka hålla ut så länge som möjligt, men nu vet jag inte hur det blir.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 670
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 005
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
963
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 418
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp