Bukefalos 28 år!

När går du i pension?

Det är inte särskilt solidariskt att minimera skatten och det i sig är ett problem för pensionssystemet i framtiden. Jag skulle önska att fler kunde tänka att man ska betala den skatt som man är avsedd att betala enligt det system som gäller och inte undersöka alla avarter till skatteplanering som finns genom luckor, dvs direkt mot avsikten i systemet.

Som egenföretagare finns det goda möjligheter att "spara själv", utan att minimera skatten.
Käre bror duktig, att använda de lagar och regler som finns är ju "att man ska betala den skatt som man är avsedd att betala enligt det system som gäller "
Att olagligt undanhålla inkomster från beskattning ger ju "svarta pengar" och det handlar det inte om här.
Jag kan nog lägga en krona på att du gör de avdrag du har rätt till eller hur?
Sedan bör man nog vara lite mindre "solidarisk" och lite mer egennyttig. För när det kommer till kritan så tar ju stat o kommun så mycket som möjligt och delar ut så lite som möjligt.
Mitt hem är min borg säger ju engelsmannen. Satsa pengarna på din fastighet så har du pengarna hemma vilket alltid är en större trygghet än om storebror har hand om dem ;)
 
Senast ändrad:
Jag fyller 55 år idag och funderar på samma sak som du. Jag tror idag att jag ska jobba 7 år till men om den nya pensionsåldern går igenom måste jag nog jobba 8 år (förslaget är att man ska ha rätt att ta ut allmän pension från tidigast 63 år istället för som idag 61 år).

Jag har ett roligt jobb som jag tycker mycket om men har en sjukdom som gör att jag inte kan jobba heltid, troligen aldrig mer i livet. Och jag är trött, tror inte jag orkar hela tiden fram till 65, och jag vill fortsätta leva i många år till och inte offra allt för lönearbetet.

Jag är flitig kund på minpension.se och har gjort simuleringar på kors och tvärs på olika pensionsåldrar och det kan jag konstatera är att det (för mig) kostar väldigt lite att gå ned på deltid fram till pensionsåldern men däremot gör ganska stor skillnad vilket år jag slutar jobba helt. Så det vore troligen en god ekonomi att minska arbetstiden och orka jobba något år extra jämfört med att jobba slut på orken och gå i pension tidigt. Det kanske är bra för livskvaliteten också.

Däremot finns det inga garantier att man får göra så, eftersom man inte har någon laglig rätt till nedsatt arbetstid för att man vill gå i delpension. Man har rätt att ta ut pensionen om man minskar sin arbetstid, men arbetsgivaren har ingen skyldighet att bevilja tjänstledigt.
Edit: detta drabbade en kompis till mig som fick byta jobb vid 63 års ålder för att arbetsgivaren tjurade och inte ville bevilja nedsättning i arbetstid från 100 till 80%.

Sen behöver man ju inte ansöka om pension bara för att man slutar jobba, om man har andra möjligheter. Man kan säga upp sig och leva på egna pengar t ex.

Jag känner flera som har "gått i delpension" genom att säga upp sin fasta tjänst efter fyllda 61 och istället ta vikariat när de vill jobba. Då blir det jobb med lön ibland varvat med perioder av ledighet då man får ta ut pension om man behöver. Tycker det känns som en ganska tilltalande modell som gör att man inte knaprar lika snabbt på pensionen och också ger möjlighet att ha en fot kvar på arbetsmarknaden. Men det hänger förstås på vad man har jobbat med, om det är möjligt att vicka eller få korta anställningar.

Pensionärslivet är ju också en möjlighet att realisera annat man inte har haft möjlighet till tidigare, studier t ex. Några jag känner flyttade från sin fyra till en tvåa för att ha råd att bo i Spanien några månader om året. Tycker det var smart av dem att se bostaden som en möjlighet att realisera sina drömmar.

Jag tror det är viktigt att ha något att göra, jobb med lön eller volontärarbete, som ger social stimulans och mening, för även om det är skönt att vara ledig i början ser jag att många blir ensamma och känner sig obehövda efter ett tag. Att tänka igenom vad man egentligen vill göra och hur man vill leva, för i den bästa av världar kan det ju handla om 20 år eller mer som pensionär. Det är många dagar om telefonen slutar ringa när man lämnar jobbet.
 
Senast ändrad:
Min låga pension beror delvis på långa studier och sedan flera år i hästbranschen med låg lön och även flera år i utlandet. Jag vet inte hur man gör för att hämta ut pensionen från annan EU-land.

Förhoppningsvis när det är dags pratar väl alla system med varandra så att du inte själv behöver krångla, om världen finns kvar då. Men föreslår att du ändå redan nu när det är relativt färskt ser till att dina utländska arbetsgivare har skött sig och att du har alla papper kvar, för det är nog inte så lätt att få rätt 30 år senare om någon anställning försvunnit i hanteringen.
 
Hur och var sparar man, då? Utan att vara expert och följa utvecklingen på diverse områden. Om man liksom bara "vill spara"? Ett sparkonto med ränta kanske funkar lika bra? Över en längre tid. Jag funderar på om en person är 16 år (!) idag och vill börja spara redan nu (kanske med hjälp av släkten...) - var ska hen spara då?

Det vanliga svaret när det gäller långsiktigt, men passivt, sparande är att lägga pengarna i billiga indexfonder - d.v.s. en fond som följer ett visst index - till exempel ett snitt av de svenska, brittiska eller internationella storbolagen. Eftersom dessa fonder inte förvaltas så mycket - det är inte mycket köpande och säljande av aktier - är det väldigt billiga. Däremot kanske unga personen vill fokusera på t.ex. kontantinsats först, och beroende på hur lång sparhorisonten är då så finns det kanske bättre alternativ.
 
Jag tar ganska aktivt intresse i privatekonomi, är ung och har en generös arbetsgivare, så i nuläget ser pensions prognosen ganska lovande ut.
För tillfället satsar jag dessutom på att bygga upp så mycket kapital som möjligt, både genom löneökning och försöka hålla låga levnadskostnader, så att jag kan bygga upp mot någon slags ekonomisk frihet - men detta balanseras med att jag är ung och e.g. vill ut och resa och göra kul saker NU, och inte bara om 30 år!
 
Hur och var sparar man, då? Utan att vara expert och följa utvecklingen på diverse områden. Om man liksom bara "vill spara"? Ett sparkonto med ränta kanske funkar lika bra? Över en längre tid. Jag funderar på om en person är 16 år (!) idag och vill börja spara redan nu (kanske med hjälp av släkten...) - var ska hen spara då?

Dagens sparkonton med ränta ger inte särskilt kul avkastning, så om släkten vill hjälpa en ung person till ett eget kapital som ska användas långt i framtiden är kanske ett fondsparande med en viss mix mellan aktier och räntebärande papper något att överväga. OBS detta är alltid förenat med en viss risk eftersom finansmarknaden alltid går upp och ned men sett över lång tid har det varit lönsammare än bankkonto. Jämför fondernas avgifter, indexfonder har låga avgifter, en aktivt förvaltad fond kostar lite mer. Man kan blanda.

Om du sparar i den unga personens eget namn förfogar ju personen över pengarna när hen fyller 18 och kan ta ut dem och placera om dem i andra sparformer så då finns inga garantier att de finns kvar när personen går i pension, om det är det som är målet. men de kan ju också ha vuxit ännu mer om personen är klok och gör bra placeringar. Så fundera över vad "släkten" tycker är ett bra sätt att stötta personen och prata med den det gäller.

Man kan också stötta den ekonomiska framtiden genom att stötta nuet genom att t ex finansiera studier utan studielån, körkort eller kontantinsats på bostadsmarknaden som skapar grundplåt för framtidens boende. Kanske enklare att prata med den det gäller om sådant som ligger i den mera närliggande framtiden så kan det bli ett samtal som väcker medvetenhet. Det kapital som hen en gång ska ärva av "släkten" finns ju förhoppningsvis kvar ändå.
 
Förhoppningsvis kommer jag att trivas i min blivande bransch och vilja jobba länge av den anledningen. Jag gillar dock att vara ledig också och har inte för avsikt att jobba heltid lägre än till några och femtio. Funderar ärligt talat inte så mycket på pensionen i sig eftersom det just nu ser ut att kunna lösa sig rätt bra.
 
Hur och var sparar man, då? Utan att vara expert och följa utvecklingen på diverse områden. Om man liksom bara "vill spara"? Ett sparkonto med ränta kanske funkar lika bra? Över en längre tid. Jag funderar på om en person är 16 år (!) idag och vill börja spara redan nu (kanske med hjälp av släkten...) - var ska hen spara då?
Hade jag visst det med någon säkerhet hade jag inte behövt någon pension alls :)

Men jag tror nog det kan vara klokt att vara lite försiktig i nuläget så ett bra sparkonto med insättningsgaranti, sen kan man ju om något år när det kommer en nedgång kanske lägga lite pengar i en aktieindexfond med låg avgift.

Värt att tänka på är att för de flesta är det mer trist att förlora ihopsparade pengar än att vinna på riskabla placeringar.
 
Dagens sparkonton med ränta ger inte särskilt kul avkastning, så om släkten vill hjälpa en ung person till ett eget kapital som ska användas långt i framtiden är kanske ett fondsparande med en viss mix mellan aktier och räntebärande papper något att överväga. OBS detta är alltid förenat med en viss risk eftersom finansmarknaden alltid går upp och ned men sett över lång tid har det varit lönsammare än bankkonto. Jämför fondernas avgifter, indexfonder har låga avgifter, en aktivt förvaltad fond kostar lite mer. Man kan blanda.

Om du sparar i den unga personens eget namn förfogar ju personen över pengarna när hen fyller 18 och kan ta ut dem och placera om dem i andra sparformer så då finns inga garantier att de finns kvar när personen går i pension, om det är det som är målet. men de kan ju också ha vuxit ännu mer om personen är klok och gör bra placeringar. Så fundera över vad "släkten" tycker är ett bra sätt att stötta personen och prata med den det gäller.

Man kan också stötta den ekonomiska framtiden genom att stötta nuet genom att t ex finansiera studier utan studielån, körkort eller kontantinsats på bostadsmarknaden som skapar grundplåt för framtidens boende. Kanske enklare att prata med den det gäller om sådant som ligger i den mera närliggande framtiden så kan det bli ett samtal som väcker medvetenhet. Det kapital som hen en gång ska ärva av "släkten" finns ju förhoppningsvis kvar ändå.
Hen har ett sådant sparande, och har redan nallat lite ur det (med min tillåtelse) för en fin moped..... Annars är det, som du säger, ett konto som hen själv förfogar över vid 18 års ålder, men vad jag förstår kan jag välja att flytta den åldersgränsen. Jag är lite kluven och funderar därför på om jag borde öppna ett annat konto för ett mer långsiktigt sparande. Vid 18 vill man ha körkort, bil, kanske egen lägenhet, kanske en jordenrunt-resa.....
 
Jag blir definitivt fattigpensionär. Kan nog inte göra nånting åt det nu när jag är förtidspensionär och troligen aldrig kommer kunna jobba heller :down:
 
Hade jag visst det med någon säkerhet hade jag inte behövt någon pension alls :)

Men jag tror nog det kan vara klokt att vara lite försiktig i nuläget så ett bra sparkonto med insättningsgaranti, sen kan man ju om något år när det kommer en nedgång kanske lägga lite pengar i en aktieindexfond med låg avgift.

Värt att tänka på är att för de flesta är det mer trist att förlora ihopsparade pengar än att vinna på riskabla placeringar.
Saken är bara den, att jag är extremt okunnig vad gäller pengaplaceringar och känner att där inte finns varesej tid eller mentalt utrymme för mig att sätta mig in i den världen på ett aktivt och bra sätt. (Med mentalt utrymme menar jag inte att jag ser mig själv som urbota korkad, snarare att jag har för mycket som redan tar upp all min tid och lägger jag in ytterligare ett projekt är jag rädd att jag brakar in i nån stenmur.)
 
Går jag vid 65 får jag nog så jag klarar mig. Dock är det beräknat på en mycket lägre årslön än vad jag förväntar mig att ha i framtiden (var föräldraledig ca ett halvår året som de räknar på - förväntar mig att ha minst 7000 kr mer i månaden i dagens penningvärde). Ska jag gå vid 65 har jag drygt 32 år kvar i arbetslivet och mycket kan ju hända. Jag får hoppas att jag får ha hälsan, för tittar jag på min släkt kommer jag bli runt 90 år.
 
Jag är lite kluven och funderar därför på om jag borde öppna ett annat konto för ett mer långsiktigt sparande. Vid 18 vill man ha körkort, bil, kanske egen lägenhet, kanske en jordenrunt-resa.....

Ja, det kan du ju göra. Du kan t ex starta kontot i ditt eget namn och bestämma helt själv när du vill överlämna pengarna. Bara fundera ett ögonblick på hur det blir om du skulle dö och vem som då ärver dig så att pengar du tänkt ge till just den här personen inte delas upp mellan andra arvingar om det är så det ser ut i ditt liv.
 
Ja, det kan du ju göra. Du kan t ex starta kontot i ditt eget namn och bestämma helt själv när du vill överlämna pengarna. Bara fundera ett ögonblick på hur det blir om du skulle dö och vem som då ärver dig så att pengar du tänkt ge till just den här personen inte delas upp mellan andra arvingar om det är så det ser ut i ditt liv.
Jag har bara en arvinge, det är mitt (enda) barn, och så hens pappa. Men ja, det är nåt att tänka på, tack!
 
Saken är bara den, att jag är extremt okunnig vad gäller pengaplaceringar och känner att där inte finns varesej tid eller mentalt utrymme för mig att sätta mig in i den världen på ett aktivt och bra sätt. (Med mentalt utrymme menar jag inte att jag ser mig själv som urbota korkad, snarare att jag har för mycket som redan tar upp all min tid och lägger jag in ytterligare ett projekt är jag rädd att jag brakar in i nån stenmur.)
Men då är mitt råd kanske inte så dumt ändå :) Ett bankkonto med insättningsgaranti är ju det enklaste och gör det enkelt att senare ändra om man vill det. Nu är ju räntan extremt låg på sparkonton, bara 0.5-1% eller nåt men det kan mycket väl komma att ändras.
 
Jag funderar vidare på vilka faktorer som kan spela in och skapa möjligheter och eget handlingsutrymme för den som funderar kring sin pension.

Äger man sin bostad finns möjligheten att belåna den i sk hypotekspension. Det funkar så att man med sin fastighet som säkerhet får ett lån som betalas ut en gång i månaden som ett slags "pension". Man betalar ingen ränta eller amorteringar på lånet utan lever på pengarna helt enkelt. När man avlider får arvingarna som ärver fastigheten lösa bort de lån som finns på huset inklusive det lån som har utbetalats som hypotekspension. Arvingarna får mindre men du får mer att leva på (OBS att det här kan ju personer du tror att du en gång ska få ärva också ha gjort). Det här är en riktigt bra grej att känna till för den som äger en bostad och som inte har några arvingar.

Har man anhöriga som man en dag kommer att ärva, t ex föräldrar som är gamla och sjuka, behöver man inte önska livet ur dem, utan istället kanske båda parter kan tjäna på att den äldre generationen ger en gåva till sina arvingar som möjliggör att dessa går ned i arbetstid för att kanske hjälpa föräldrarna lite mer. I vissa familjer går det ju att prata om döden ;)

Egna pengar går att räkna om i tid. Hur länge kan du leva på 100.000?

Prova idag att leva på din inkomst som pensionär. Gör en prognos på minpension.se och testa olika pensionsåldrar några månader vardera. Mellanskillnaden mellan din inkomst idag och din inkomst som pensionär sätter du in på ett konto och känner hur den här inkomstnivån känns. Samtidigt får du ett sparande som du ju kan använda för att faktiskt gå i pension tidigare om du vill. Om pengarna inte räckte och du blev tvungen att låna av dig själv ger det dig kunskap som du kan planera efter istället för att du slutar jobba och då upptäcker att livet blev för fattigt.
 
Jag tycker att det är viktigt att spara långsiktigtboch tänka så långt som till pension.

Samtidigt är jag helt övertygad om att pensionsåldern kommer vara betydligt högre än idag när jag ska gå i pension. Något annat vore totalt orimligt. Systemet är säkert också förändrat.

Det gör att jag inte lägger särskilt stor vikt vid de där prognoserna. Även om jag bryr mig mycket om mitt sparande.
 
Jag är 30 om några år och kommer få knappt 15000 i pension om jag inte sparar mer än jag gör idag.:nailbiting:
Om 35-40 år så kommer 15000 inte vara speciellt mycket att hänga i granen.
Min låga pension beror delvis på långa studier och sedan flera år i hästbranschen med låg lön och även flera år i utlandet. Jag vet inte hur man gör för att hämta ut pensionen från annan EU-land.
Min pension kommer bli 8500kr enligt det orange kuvertet. Jippi! :( Meeen det löser sig väl, har några år kvar till pensionen och systemet kanske hinner ändras till det bättre innan dess.
 
En grej för dem som vill sluta sitt jobb men inte sänka sin pension för hela livet genom att börja ta ut pensionen för tidigt:
Det är inte på något vis olagligt att säga upp sig från sitt jobb och istället ansöka om A-kassa.
Detta kan vara ett alternativ istället för att ansöka om pension före 65 års ålder.
Du får 9 veckors karens på A-kassan om du säger upp dig själv, den tiden måste du betala själv.
Om du ska ha rätt till A-kassa ingår förstås att du måste stå till arbetsmarknadens förfogande.
Det kan ju innebära att du startar om din karriär efter 60 och hittar ett nytt jobb som du trivs med, vem vet.
 
Ja, det oranga kuvertet har kommit...Inte ens om jag jobbar tills jag är 70 år så kommer jag att få någon vidare pension. Mitt eget fel helt och hållet som valde att vårda barn och hem i många år. Helst skulle jag vilja gå i pension idag men jag är 56 år och måste hålla ut många år till. Har du bestämt dig? När slutar du jobba? Kroppen är sliten och jag är alltid trött. Nu jobbar jag i industri och det är ett tungt jobb.

Fast glöm inte bort att du ju jobbar in pension nu i Tyskland också. Och du jobbade väl många år i Sverige? Jag kommer få min största del från Sverige (nu tänker jag ju stanna kvar här och du är väl på väg hem) så jag kommer få en bra levnadsstandard som pensionär då det mesta är mycket billigare här. Sen får man som utlandssvensk väldigt lite beskattning på sin pension (min pappa minskade sin skatt med 7 tusen i månaden när han utvandrade) från Sverige.

Vilket då gör jag borde kunna gå rätt tidigt (tyvärr inte ännu vilket är synd då jag har så mycket annat att göra att jag inte egentligen har tid att jobba men är lite för ung än, 50 år :) ). Sen har jag ett jobb där det alltid kommer fattas folk. De flesta som går i pension hos oss jobbar 1-2 helger i månaden för att dryga ut sin pension och skulle jag få jättetrist är det också något jag kan göra även om jag inte behöver det ekonomiskt. Som vikarie behöver man dessutom inte tacka ja till de tyngsta patienterna utan kan nöja sig med att åka runt och ge insulinsprutor och mediciner så kan de ordinarie (yngre) roa sig med dusch, tvätt och påklädning då de ju troligen har mer ork och sånt. Fast å andra sidan har jag redan idag 90% medicingivande och 10% med personlig hygien hos mina patienter så jag kan inte klaga alls.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 183
Senast: Hajfisk
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 135
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 850
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp