När gav ni någon en komplimang sist?

Jag ger många komplimanger men det är viktigt för mig att de betyder något.
Jag gör det inte bara för att någon ska bli glad. Tänk, "oj, vad ledsen den personen ser ut. Jag måste ge en komplimang för att den ska bli glad".
Det skulle inte fungera för mig.

Jag både slösar och inte med komplimanger. Jag kan spontant gå fram eller stoppa folk och ge en komplimang om jag tycker att de har extremt snygga kläder, smink eller snygg i håret. Även om de gjort något bra.
Samma med bekanta såklart.

Jag ger dock inte beröm och komplimanger som vissa tränare kan göra (häst, annat). Ger man komplimanger hela tiden i tid och otid (nu pratar vi i överflöd och för väldigt små saker) så blir de inget värda enligt mig.
När man får/ger en komplimang så ska personen känna att jag verkligen menar det eftersom jag inte ger dem "bara för att".
 
I dag har jag gett (om jag mins ratt) tre personer en komplimang.
Forst killen som 15 aring kom och erbjod sig att hjalpa mig med vad jag behovde nar mitt ex lamnade mig och vara tva barn. Killen blev min och Makens "stora son" som blev familjemedlem men som drog sig undan nar vi flyttade utomlands sa vi forlorade kontakten tills han hittade oss igen for nagon manad sedan.
Killen i fraga (eller mannen, han har just fyllt 50:p) har enorma las och skriv svarigheter, men ar oerhort intelligent och har rest runt hela varlden pa job och har nu en mycket successful egen firma. Han mar daligt av att inte kunna lasa och skriva som alla andra (men bemoter det med skamt om hur han fragar 12 ariga sonen hur saker stavas). Han berattade i dag (i chat) om hur han fatt ett job for 1 dag, men sa fort det var gjort utokades det med 3 veckor till.
Jag (till skillnad fran andra har) tycker att det ar viktigt att uttrycka att en person ar duktig (DU gjorde det sa bra, DU ar sa duktig, etc) och talade om att vi aldrig under alla ar tvivlat pa att det gatt bra for honom da han har en arbetsmoral som ar fa forunnat och dessutom oerhort duktigt (han kan fixa vilka praktiska sysslor som helst). Han bara vet hur saker fungerar och maste 'sattas ihop'.
Han blev mycket glad.:D Men konstaterade att han levt pa att han visste att vi tyckte det ... Maken och jag tvingade/lockade/hjalpte honom genom gymnasiet och som han sa, det hade vi inte gjort om vi inte trott att han kunde klara det.

Jag har ocksa talat om for en expedit vilka otroligt snygga glasogon hon hade och en annan att jag verkligen uppskattade hennes kunskap i det jag undrade over.
Som sagt, ett litet ord kan vara guld värt för någon annan och kostar så lite. :up:
 
Och vad sade/skrev ni?

Svarade på en kompis status på fb igår, hon hade länkat till sin blogg och allting hon skriver är alltid så fint skrivet. Så skrev just det och frågade om hon funderat på att bli författare.
Något hon drömt om att bli så hon blev ju jätteglad :)


Idag till en elev (beröm för gott arbete). Igår till en kollega (samma sak).

Det beror väl på vad du menar med komplimang kanske, men i betydelsen beröm/uppskattning så försöker jag ge det så ofta jag kan. Vi är lite snåla med sånt tycker jag - jantelagen, eller vad det nu kan vara.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 167
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp