Bukefalos 28 år!

När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget våld

Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Ha en häst framför i dessa situationer.
Tömkör

Bli ej arg- bara bestämd.
Håll ej kort tygeln. Ha fart förbi där den brukar stanna. Galopp... om så behövs. Man får då inte bromsa hästen utan berömma o låta den sakta av själv - det gör den. Tygeln är aja baja.

Den ska gå framåt!! A o 0
håll på varje dag tills det ger sig- för det gör det på max 3 dagar.

Ge hästen lite mat innan ritt.

Hoppas detta funkar på min envisa :devil:

Hon har på sista tiden börjat stanna vart vi än ska. Verkar vara test.
Har nu börjat tömköra och är inne på 4e dagen nu.
Första dagen var det lite krångel vid de ställen där hon innan stannat. Nu går hon lätt förbi.
Ska ta sista vägringssträckan idag och sen prova att rida ikväll.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Gör hästen så i alla färdrikningar, och även i paddock? då skulle jag misstänka att hästen hade ont någon stanns och kände obehag.

Är det så att hästen bara stannar vid just ett ställe, eller enbart när man rider ut så handlar det mer om att hästen har någon "ide" i huvudet, som man måste få ur dem ganska snart för att inte befästa beteendet.
Har varit med om flera olika hästar, som gjort samma sak. Här är lite olika metoder vi använt oss utav:

1: Rygga hästen, ända tills den ber om att få gå framåt. Rygga blir jobbigt för hästen i längden..
2: Rid på i full fart (galopp eller snabbare tempo trav) förbi det stället hästen brukar stanna
3: Vänta ut hästen, be den att gå fram lite då och då, beröm när den bara tänker framåt
4: Gå på en liten volt och flytta rumpan, -det är mycket jobbigare för hästen att arbeta på en sånn liten volt och flytta hela tiden, att rida rakt fram blir som en belöning istället.
5: Använd pisk, ..förstår om man inte gillar metoden, men det är den metod som funkat mest effektivt på flera hästar, enligt min erfarenhet.
6: Hoppa av och led hästen, fram och tillbaka flera gånger tills hästen går "som vanligt" och obekymrat. Hoppa sedan upp och rid som ingenting har hänt.
Att straffrygga hästen fast man menar att den ska gå framåt är urbota.......

En häst som "fryser fast" kan man försöka rubba i sidled eller vända ett varv.

När man rider en unghäst med sällskap bör man sträva efter att rida först o bara rida efter om hästen tvekar mkt. Den får av det självförtroende o blir modig-även med människan på ryggen.

De vanligaste är att om hästen inte vill gå så blir ryttaren spänd o därmed signalerar att det ÄR ngt farligt.
Ta inte tygeln o andas ut- slappna av.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

När man tömkör o märker att hästen tänker stanna... på vanliga stället. Jaga iväg den men HÄNG med. Samma sak där- bromsa inte.

Det finns inget som säger att hästen måste skritta.I synnerhet inte om den tänker bakåt- ovilja att gå.

Hästar är som bekant flyktdjur o får de springa förbi det läskiga några gånger går det över. Bättre så än att de lär sig kasta sig runt eller fly bakåt- eller?

Unhgästar som har fått lite kondis kan testa lite o då bör man ta itu med det på en gång- sånt som man upplever kan bli farligt om det eskalerar.
Alla hästar har sina fobier. Därför kan man inte träna på alla möjliga scenarior utan ta det när det kommer.

Normal samhällskunskap kan man träna lite på vartefter.
Åka till olika miljöer mm.

Om man inte gör affär av saker brukar det heller inte bli bestående problem.

Hästar liksom vi måste få chansen att skaffa sig erfarenheter i rutin för att bli mogna självsäkra individer.
Trial and error.

Funderar lite o det verkar som om folk idag inte är ute o busar lite- måste rida med full kontroll. Med det kommer ofrivillig spänning som man själv bygger upp.

Om man är lite "laid back" o galopperar mkt ute i skogen brukar detta inte uppstå. hästen tycker att det är kul att se annat än hagen o har bråttom ut.

mina hästar brukar "blunda" för faror för att slippa titta på det.
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

hej jag har jobbat med nh i snart 10 år lite från och till enligt parelli metoden.. sist min 5åring gjode så så vände jag på henne och backade (mot färdriktningen ej hemmåt) när jag tyckte att hon backat tillräckligt långt så vände jag på henne och vips så var det en ny situation och hon hade glömt varför hon hade backat och rest sig ;) annars så ha alltid repgrimma under/över tränset och ett arbetsrep (3,60 cm) med er. och börjar han/hon fjanta hoppa av och om möjligt cirkla några varv så den får ett annat fokus. sedan led förbi med hästen först eller precis vid sidan om dig.. när den är duktig beröm och var lugn, börjar den backa tillbaka till cirklandet.. det kan ta 5 minuter eller 5 timmar.. men nöj dig om ni har kommit längre än var ni började och hästen är lugn och avslappnad. sedan bryt och gå hem så det blir skoj till nästa gång de ska ut ihop..

Är det alltid på samma ställe detta utspelar sig?
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

När jag läser ditt inlägg är jag ganska nöjd med mitt sätt- där ingen häst har rest sig eller börjat backa hej vilt. O jo- jag är gammal o har ridit rätt många hästar.

De gör ju det för att man tvingar den o den inte får de garantier från sin ryttare att det inte ÄR farligt.

Om man tror att hästar "fjantar sig" eller tänker ut dumheter får man nog tänka över sin kunskap om hästen.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Jag hade samma problem med min förra häst i början när jag precis hade köpt honom. Många hästar förändras vid flytt, och får för sig att göra tokiga grejer, pga flytten, inte pga att det är ngt fel med hästen för det är aldrig en häst orsak till att den gör saker.

Jag anlitade en NH tränare i början, för att lära mig hästens naturliga språk.
Och hon sa: "backar hästen, och inte går framåt, så ska du fortsätta backa den, backa och backa, sen kan du försöka gå fram igen, tvekar hästen eller börjar krångla, backa igen, du kan backa hundra meter, to.m km, för hästen kommer tillslut tröttna på att backa, och då vill den bara gå framåt. "

TRO mig, det funkade på min ena häst, och även min andra som hade samma problem. Och nu, flera år efter, när hästen börjar tveka och bara backa och vägrar gå framåt, räcker det med att jag bara backar honom en bit , och då vet han; "Lika bra att gå fram, annars backar hon mig i evigheter"

Testa det så ska du se :)
Lycka till ! /Malin
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Min häst är inte rädd för nåt, utan har börjat testa mej det sista.
Kan berätta lite bakgrund, om du orkar läsa :)

Jag har varit rädd för att rida de sista åren. Darrat och sett bilder framför mej hur jag blir dragen bakom hästen eller sparkad i huvudet.
Detta kommer inte från nån otäck ridupplevelse , har alltid haft snälla hästar, utan efter 2 graviditeter.

Köpte denna hästen för att utvecklas, men tyvärr blev jag nästan ännu räddare, tills jag målade in mej i ett hörn.
Då fick min sambo rycka in och göra allt och visa att det inte var farligt. Då menar jag allt, som att hämta i hage, kratsa hovar, rida utan sadel och träns osv.
Allt har funkat i ett år, fast jag i stort sett bara åkt med på ryggen. Vi rider bara i skog och mark och hästarna verkar trivas med oss.

Sen nu i sommar blev jag så j-vla trött på mej själv så jag gick ut, tog hästen och började försöka på egen hand. Första gången var jag livrädd och kom kanske 2 meter :)
Efter ett par gånger upptäckte jag att hästen är snäll och att inget händer förutom att hon inte vill gå.
Rädslan jag känt i snart 4 år, försvann på 2 veckor.
Men nu kanske hon känner mer krav för nu vill hon inte gå alls. De gånger jag får iväg henne så frustar hon som att hon är nöjd med att jag vågar mer.

Sista gångerna har jag fått iväg henne ut på åkern en bra bit.
Jag försöker ha långa tyglar tills jag märker att hon tvekar, då drar jag i ena tyglen tills hon pekar åt rätt håll. Brukar få sitta och vänta ut henne ibland och då går hon en bit iaf.

Nu har jag tömkört henne i 4 dagar. Vi kommer förbi alla ställen hon tidigare vägrat gå när jag ridit. På ett par ställen har hon tvekat och då hon vrider runt huvudet och vill vända , vrider jag snabbt tillbaka det och manar på framåt. Då går hon på.
Idag var hon lite tveksam till en grannes traktor, men jag höll mej lugn och vi kom förbi.
Sen på hemvägen gick vi runt ett extra varv för att se att den verkligen inte var farlig.
Bilar och annat bryr hon sig noll om.

Är jag rätt ute? Tänkte ev testa att rida iväg med henne ikväll.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Lite jäklar anamma kommer man långt med.

klart att hon testar om det har gått förut.

På´t bara.:bow:
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Tycker också det är en bra metod, men en liten varning till de som tänker prova - kolla att det är bra förutsättningar för "snurren", att man inte väljer en strategiskt dålig väg där det varken lämpar sig för att snurra eller backa :p
Då menar jag att det inte ska vara trafikerad väg eller väldigt smalt, eller kanske mycket bråte vid vägen.
Om man försöker göra det så felsäkert som möjligt första gångerna så brukar det gå lättare och lättare och man kan bry sig mindre om vilken väg och situation man väljer.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Positiv inställning och is i magen brukar man komma långt med! :)

Märker det på min kuse, om jag själv funderar på hur det här ska gå, då är det klart att han blir osäker. Om jag själv tänker "jaja, det gör inget, vi lugnar ner oss bara och börjar om så kommer det gå till slut", då brukar det alltid gå bra. En bra dag är han den som går förbi det "läskiga" och får agera draghjälp åt andra. En mindre bra dag kanske det blir stopp vid en vattenpöl :p
Hästar och människor är olika, men för mig är det en otroligt viktig del, övar mest på att vara positiv :angel:
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Hoppa av och led honom, det är ju egentligen ledaren som ska gå först, därför är det inte fel att hoppa av och leda en bit, och sedan hoppa upp igen!

Det är helt fel på fel häst. såvida du inte vet med hundra procents säkerhet att hästen är dödsrädd och verkligen inte kan respektera att ryttaren lotsar den lika bra uppsuttet, så på en smart häst (som självklart inte vägrar pga fysisk smärta av något slag!) så lär de sig blixtsnabbt att de slipper om ryttaren hoppar av, och sen blir det en ond cirkel.

dessutom är det en total myt att ledaren alltid ska gå först. I vilt tillstånd är det ofta ledarhästen som pushar fram andre eller tredje i rang, när läget är osäkert. Orsaken till detta är helt naturligt, att ledaren behöver finnas kvar och inte bli offrad om situationen skulle visa sig befogad.

hästen (återigen om det inte är ngt fysiskt fel på den) ska lita på sin "ledare" (hatar det ordet) precis lika gärna uppsuttet som avsuttet.
Håller med axel att tror man häste bara fjantar sig och fånar sig, är man fel ute hästkunskaps mässigt.

att tvångsbacka hästen är idioti. Även om man lyckas (funkar på vissa hästar) så är det en våldshandling som innebär obehag på en redan störd häst. Inleder inte till något förtroende whatsoever.
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Nästan så jag började gråta ikväll.

Jag bestämde att idag skulle vi komma iväg ensamma, utan nån support från marken, så skyndade ner innan sambon kom hem.
Ut med hästen, och vi kom iväg! Förbi hagen som brukar vara vändplats nr 1, förbi soptunna som var vändplats nr 2, förbi nästa hages insläpp som är nr 3. Längre har jag aldrig kommit ensam, och vi gick och gick och gick.....tills sambon kommer med bilen...:eek:

Hans bil är hyfsat bred (färdtjänstbuss) så vi fick stanna och det gick bra, tills jag slappnade av och hon vände. Sen var det kört för då hotar hon med diket.
Vi red hem igen, men då bestämde jag att vi skulle ut på åkern och rida samma väg fast där istället. Och vi kom ut med en viss tvekan, men vi red hela vägen ner till stora vägen , alltså 3 ggr så långt som jag innan kommit.
Fan, vad kul det var!

Jag har inte ridit så långt ensam på 4 år!

Tömkörning är bra!!
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Du ser.
Försök sen att slappna av o busa lite med henne. Så hon tycker att det är kul att gå ut i skogen med dig. Vill ut- har bråttom.

Gillar Millans "CALM and assertive! Lugn o konsekvent. Inte spänd o frustrerad.

Tillägg.

De NH-tränade kusarna som jag ser rids på kort tygel o spännt o de får driva som 17 för att gå ut i skogen- även med spö ibland. Det är för att ryttarna med signalerar att det är läskigt med hela sin uppenbarelse o sen ger kontraorder. De pladdrar på oxå för att dölja sin egen rädsla.
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Knapp

Det verkar som att dom flesta tips TS fått handlar om att rygga ännu mer eller snurra på liten volt, detta till en häst med SENSKADA!
Framförallt att snurra runt runt (och låta det ta "timmar om så behövs") är ju helt urbota från vettet! :eek: :mad:

TS: Eftersom det kan ligga smärta bakom hästens reaktioner så ska den inte pressas. Beter dig sig likadant vid promenader, annars är ju det en minst lika bra motionsmetod tills man VET att hästen inte har ont!


När hästen sedan är frisk(are) hade jag först promenerat med den, om problemet uppstår även där. Sedan promenera med ryttare och succesivt låta ryttaren ta över.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

åh alla sätt är bra utom dom dåliga.. bara man hittar ett sätt som funkar för hästen och för ryttaren.. jag är mer vild än tam på hästryggen och brukar hitta på diverse stolleprov som att "rasta pressennigen" när man är ute och rider.. nu har vi tränat detta innan på ridbanan/till-och-från-hagen m.m men att man hela tiden hittar på något nytt.. tänk att alltid handla på samma ställe, alltid gå samma runda till jobbet osv osv.. hitta på lite nytt med pållen.. ibland kan det räcka med att rida en runda "Bak-och-fram" då hästens hjärnhalvor inte kommunicerar med varandra som våra mänskliga gör.. Min lilla tuttan tex hon gillar bara rundan på ena hållet och bråkar som attan's på det andra) så ge inte upp, mycket is i magen (packa extra om det behövs) och lite tålamod med en nypa gott humör gör oftast en ridtur till det bättre :) Lycka till
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

För det första tycker jag att ägaren ska vänta med att rida hästen tills den är slutkollad, en häst med diagnosticerad smärtproblematik ska man inte hålla på och bråka med. Gå ut och promenera istället, det är bra för kontakten häst/ägare, och ger båda motion.

Det är intressant att "- bästa lösningen? NH tack, inget våld" tydligen innebär: tvångsryggning upp till en km, att hoppa av och jaga runt hästen i repgrimma på volt kanske flera timmar, att dra in hästen på volt uppsuttet och driva runt den tills den "ger sig". Jag kan personligen inte se att någon av dessa metoder är särskilt hästvänlig, eller särskilt tydlig. Enbart nedbrytande. Hur kan det vara "värre" att ge den två rapp med spöet?

Jag förstår att poängen med "jaga runt på volt" inte är att behöva hålla på så lång tid som flera timmar, men om det faktiskt blir så är det enormt påfrestande för benen, för att inte tala om hästens psyke. Jag håller inte på med ledarskapsövningar, om du har en frisk och glad häst som inte vill gå fram så är det någonting i kommunikationen ryttare/häst som inte fungerar.

Tömkörning är utmärkt, då får hästen gå först men har ägaren med på marken som stöd. Att ha häst framför är bra, man kan byta plats flera gånger under ridturen så att hästarna vänjer sig vid att gå både framför och bakom. Vänta ut en häst kan man göra om man har tid och tålamod, men det viktigast tror jag är att inte ge sig. Ska man rida rundan så rider man rundan, sedan kan det ta en timme, eller fyra. Låt den fundera en liten stund och titta, driv sedan tills den går.

Den jag rider kunde backa in i granar, ned i diken, in i eltråden (då gick det framåt...) - det kunde ta 40 minuter att bara komma av stallplanen. Det viktiga var att inte bli rädd, att inte blir arg, utan bara "tjata tills han gick", OCH att hitta känsligheten. För drev jag när han tänkte rätt blev han förbannad och tvärnitade igen, jag måste kunna släppa/driva/berömma i rätt tidpunkt och inte starta upp en jättefight enbart pga min egen okunskap. Nu går han som en klocka, såklart att han reagerar om det är något nytt som hänt längs vägen men aldrig att han skulle bara tvänita någonstans och "stänga ned" mentalt som han gjorde i början.
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Min lilla tuttan tex hon gillar bara rundan på ena hållet och bråkar som attan's på det andra
Det är nog mer att de är vanedjur o av att man går i clinch med hästen i onödan.

Jag red igår på en längre tur o galopperade mkt. När vi var där vi alltid brukar gå hemåt, tog jag en annan väg- åt motsatta hållet, så tyckte Pålle att det var lite fel, men gick utan ngn protest- litar på mig
Den blev "glad" sen när den förstog att vi faktiskt var på väg hem.

Vad vill jag säga:angel: Jo att hästar inte är "dumma", men kan provoceras till att bli så.

Hästar med större integritet tar inte vilken skit som helst- orättvis behandling.:bow:
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Vad vill jag säga:angel: Jo att hästar inte är "dumma", men kan provoceras till att bli så.

Hästar med större integritet tar inte vilken skit som helst- orättvis behandling.:bow:

Oj oj, kloka ord! :bow:
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Horse-man-ship tre ord som är ihopslagna till ett
Häst-människa-skepp/resa

Man kan ta allt ur sitt sammanhang och få det till att låta som något helt annat än vad det egentligen är. men min åsikt är att ingen häst är dum det finns oftast några få orsaker till att hästen inte gör som vi vill/önskar alla gånger de är ganska lätträknade
*hästen förstår inte
*den har ont
*den är rädd

När man har uteslutit andra stjärnan dvs den har ont. det är då du kan börja jobba och försöka förstå vad det är som felar i situationen..

NH för mig är ÖMSESIDIG RESPEKT mellan mig och min häst, jag skulle aldrig utsätta henne för något som jag tror är farligt och skulle kunna skada henne.
men att lägga hästen på volt är något som många människor startar sin ridtur med VARJE DAG endel i 5 minuter men jag har sett folk stå och lina dom i 30-40 minuter innan ett ridpass för att slippa värma upp. så om man linar sin häst 5 minuter i skogen (om det finns möjlighet) tror jag inte de tar någon större skada utav..

då är det nog värre med de som låter sina (friska) hästar stå i stallet 15-18 timmar om dagen (detta är mycket vanligt t.ex i holland, tyskland mfl länder pga de inte har någon mark att ha hästarna på)

Att hoppa av sin häst är ingen " förlust" på någotvis! kan du få förbi hästen ifrån det objektet som stör den ifrån marken så har ni en bra relation i grund och botten vilket visar att din häst litar på dig där..

Kämpa på och glöm för fanken inte att ha ROLIGT! det har jag :):banana:
 

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett för mig, väldigt väldigt stort problem med min häst. Har haft honom i 1,5 månad ca och han har under denna tid bara blivit...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
20 464
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 325
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 488
Senast: Milosari
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 959
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp