Bukefalos 28 år!

När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget våld

Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

den där översättningen av horse-man-ship har du allt satt ihop på egen hand ;)

ship betyder inte resa, och "skepp" som ord har inget med detta att göra alls.

Horsemanship = hästmannaskap eller häst-människa-relation.

Ordet workmanship eller friendship har inget med skepp eller resa att göra de heller : )
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

NH för mig är ÖMSESIDIG RESPEKT mellan mig och min häst, jag skulle aldrig utsätta henne för något som jag tror är farligt och skulle kunna skada henne.
men att lägga hästen på volt är något som många människor startar sin ridtur med VARJE DAG endel i 5 minuter men jag har sett folk stå och lina dom i 30-40 minuter innan ett ridpass för att slippa värma upp. så om man linar sin häst 5 minuter i skogen (om det finns möjlighet) tror jag inte de tar någon större skada utav..


Den i tråden aktuella hästen löper stor risk att förvärra sin skada om den skulle linas runt i fem minuter.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Han har alltid vart en mycket trevlig unghäst som aldrig är tjurig annars eller "bråkar". Han är en klar LB introvert om ni känner till Parellis horsenality?
Men i våras började han plötsligt "bråka" VÄLDANS mycket, gjorde bakut och var tjurig och "knäpp" och hans ryttare fattade ingenting. Många sa "5-års trots, var bara bestämd mot honom!" o dylikt. Men som tur är gick ägaren på sin egen känsla (att det här är verkligen inte likt honom!) och åkte in o kolla honom - och han visade sig ha en senskada! Han har sedan dess vart konvalecens men fått skrittas senaste veckorna nu. Ska på återkontroll på måndag då vi hoppas att han friskförklaras!
Jag missade det här med skadan, men det är ypperligt att hon tömkör den när den bara ska skrittas o därmed hålla den på marken o då även komma över oviljan att gå ut

Synd att hon slog den....då.

SKUGGI
Är det lite allmänt så att han bara inte vill ibland och man inte kan hitta någon "vettig" orsak kanske man ska köra lite point to point, korta sträckor hit och dit på ridbanan med godisar här och var utlagda på staket eller tunnor.
Börja med att "hitta" godis ofta, sedan ska det vara mer sporadiskt, man vill ju inte behöva lägga ut en godis-slinga varenda gång man ska rida ut..
Då brukar de tycka att ryttaren trots allt verkar rätt smart, som hittar godis detta kan man ju börja med från marken om man vill, eller se om det går direkt uppsuttet. Väääldigt korta sträckor i början, låta honom stå och vila/slappa lääänge, sedan göra man längre sträckor och kortare vilopauser gradvis.
Och låt honom ta det i den takt han vill, låt honom segskritta i början om han vill, när han fattar "galoppen" brukar energin komma av sig själv.
Amen vad 17:rofl::rofl:Åsnan o moroten t o m på en ridbana.

Jag trodde ni var emot mutor.

Att den får belöning efter turen är en god sak- godsak.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Den i tråden aktuella hästen löper stor risk att förvärra sin skada om den skulle linas runt i fem minuter.

Ja att linas så länge kan inte vara nyttigt någonstans.. men tänk så många det är som håller på så (även NH människor ska det tilläggas).

Men ingen häst ska överhuvudtaget ansträngas om den är sjuk/har ont eller står på konvalecens.

Det är lika självskrivet som att kliva upp på morgonen för mig.

som jag skrev innan när det är uteslutet att hästen har ont. då kan man börja jobba med problemet :)

Sen hur man löser det är ju upp till var och en..
trevlig helg allesammans
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Ja att linas så länge kan inte vara nyttigt någonstans.. men tänk så många det är som håller på så (även NH människor ska det tilläggas).

Men ingen häst ska överhuvudtaget ansträngas om den är sjuk/har ont eller står på konvalecens.

Det är lika självskrivet som att kliva upp på morgonen för mig.

som jag skrev innan när det är uteslutet att hästen har ont. då kan man börja jobba med problemet :)

Sen hur man löser det är ju upp till var och en..
trevlig helg allesammans

Me again.. efter att ha läst ALLA kommentarer och citat så hade jag missat att pållen hade ont, trodde bara det var trots. vill ABSOLUT INTE framstå som en djurplågare.. jag älskar djur och lider med dem mer än med människor..
Så arbeta inte en sjuk häst (eller vilket djur som hellst egentligen) förräns den är friskförklarad och i god kondition igen
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

För det första tycker jag att ägaren ska vänta med att rida hästen tills den är slutkollad, en häst med diagnosticerad smärtproblematik ska man inte hålla på och bråka med. Gå ut och promenera istället, det är bra för kontakten häst/ägare, och ger båda motion.

Fast hon rekommenderas ju skritta hästen för att hjälpa läkningen. :confused: Och hon gör det bara 2-4ggr i veckan... Och hon har vart försiktig med att INTE vara för hård mot honom när han gör så där just för att hon tänker på att han kanske inte är helt okej än.
Jag själv tror faktiskt, efter mer eftertanke, att detta till 95% beror på att han står inne hela dagen och inte får beta... Hans ägare säger att han aldrig förut hållt på så här. Lösningen är alltså helt enkelt att han ska få gå ut i minst 30min o beta innan ridturerna. Alt få hö. Vad är hästens starkaste begär? Jo att ÄTA! Får den inte äta på åtskilliga timmar så kan man väl inte klandra den?

Det är intressant att "- bästa lösningen? NH tack, inget våld" tydligen innebär: tvångsryggning upp till en km, att hoppa av och jaga runt hästen i repgrimma på volt kanske flera timmar, att dra in hästen på volt uppsuttet och driva runt den tills den "ger sig". Jag kan personligen inte se att någon av dessa metoder är särskilt hästvänlig, eller särskilt tydlig. Enbart nedbrytande. Hur kan det vara "värre" att ge den två rapp med spöet?

Att SLÅ en häst ger inte något förtroende, det är INTE ömsesidig respekt och inget alternativ (enligt mig), även om ovanstående andra sätt inte heller känns så bra (och inte heller de förtroendeingivande?).
Jag tror att det är som Hempfling säger att om sådana här situationer uppstår har man slarvat med grunden och därmed är kommunikationen inte bra mellan ryttare/häst (som du skriver längre ner i ditt inlägg). Och då måste man jobba mer med hästen på marken - gärna så som Hempfling beskriver om man är osäker på hur. Det fungerar alldeles underbart bra, iaf för mig. Hästarna FÖRSTÅR verkligen det kroppsspråket, jag är helt lyrisk för jag har inte lyckats så här bra med någon annan NH-gurus metoder... och det var bara för ett par veckor sen jag började och min häst är helt förändrad! Och prövade även på kompisens häst - wow! :idea:
Dock har jag alltså hittills bara tränat på ledning av häst, ej uppsuttet då jag har en oinriden unghäst. Men jag tänker jobba vidare med detta defintivt! Hempfling har inga sånna där "driv på i volter" eller "tvångsbacka" metoder, han har rena o skära kommunikativa metoder som gör att hästarna FÖRSTÅR och samtidigt VILL vara till lags o göra det man ber om. Och man ska sluta så fort de gjort det första gången, inte tjata på och be den göra det om och om igen... (om jag förstått det rätt, ni får korrigera mig om jag uppfattat nåt fel)

Tack för alla svar.
Om någon tänker att "jaha, hon verkar ju ha alla svar själv så varför frågar hon" så måste jag säga att jag har tänkt en hel del på detta själv sedan jag startade tråden och under tiden kommit fram till lite egna lösningar...

Jag tycker alltså INTE att hästen ska ryggas tills den tröttnar eller dylikt... Utan att han ska först o främst få goda förutsättningar att vara en samarbetsvillig häst (få beta innan ridturen/aktiviteten och se till att han är helt frisk) OCH att ägaren och han ska träna på kommunikationen sins emellan. :) Jag tror nämligen att hästen under tidens gång, då den varit "bråkig", tappar förtroende för sin ägare som visat frustration och ilska... Och som någon sa: Han tar inte vilken skit som helst! Han är en mycket smart häst!

Vad tror ni? Tänker jag rätt?
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Me again.. efter att ha läst ALLA kommentarer och citat så hade jag missat att pållen hade ont, trodde bara det var trots. vill ABSOLUT INTE framstå som en djurplågare.. jag älskar djur och lider med dem mer än med människor..
Så arbeta inte en sjuk häst (eller vilket djur som hellst egentligen) förräns den är friskförklarad och i god kondition igen

Har inte vissa av er missförstått det hela litegrann? Det är VETERINÄREN på kliniken som sagt att han ska/kan skrittas sedan de var där på återbesök senaste gången. Och ägaren har skrittat ut 30min på honom 2-4ggr i veckan max. Så ARBETA? Och sjuk? Och ägaren skrittar mest för att hon BÖR för att få skadan att läka fortare , hon tycker inte det är vidare kul att bara skritta...

Så mycket spekulationer det blir alltid här på Buke..... :crazy:
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Måste först säga att Mackans inlägg var bra. Att ledar hästen oftast går bakom och driver..

Sett en del NH männisor som leder hästen bakom sej och då ser man att det ser ut som hästen som leder männsikan och inte tvärt om.. Hästen tror alltså att det är den som leder männsikan och fattar inte alls sammanbandet..

JAg kan leda mina hästar bakom mej och över allt, men inte fören jag känner hästen ordentligt..

Svar till tjejen som tömmkör..
Annledningen varför tömmkörningen fungerar är för att du är lugn och det lugnet ska du ta med upp när du sitter på hästen, då funkar det.

Det är det jag menar att många osäkra börjar med NH och jobbar med sina hästar (hanterar) och blir lugna och då funkar det självklart.

Men det hjälper lika mycket med tömmkörning eller annat sätt att hantera. Man skulle även kunna komma över det i sadeln också...
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

*kl*

Jag skulle gå tillbaka till marken och börja med att promenera alla rundor som finns för att sedan tömköra och sist börja skritta uppsuttet igen.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Kan tillägga att min 5 åring har kommit in i jordens trotsålder. han bland annat backar och tvärstannar när det passar honom och är allmänt surig och bestämd hela tiden. (han är kollad av veterinär kiropraktor tränare mfl och har inte ont) 5åriga hästar brukar vara väääldigt trotsiga och teasta gränserna.

jag tycker du ska fortsätta rida och vara extremt bestämd när den tjaffsar. du måste visa att det är du som bestämmer, med förutsättning att hästen faktiskt inte har ont. det kan ju vara något som spökar.

saken är den att vinner man inte duster nu med unghästen kommer du aldrig kunna vinna i fortsättningen heller. och att ha en 10 årig häst eller äldre som gör precis som den vill är inte att rekommendera. dessutom känner unghästen att den kan vinna över oss om vi inte visar annat. och vare sig det är en b-ponny eller en 175 häst ska dom inte kunna vinna då blir vi lätt skadade

jag tror inte du ska hålla på med massa NH övningar från marken utan rid på precis som vanligt och se till att vinn dusten.

vill hästen backa låt den göra det. fortsätt backa tills den tröttnar för de gör dom förr eller senare! tro mig! jag har backat 700 varv på min känns de som. men nu går han snällt framåt utan att ens tänka tanken på hyss!

( jag är inne på 4 unghästen nu och metoden "envisast-vinner" funkar alltid!!!!) och går du på med skänkel och spö utan att hästen reagerar får man gå på hårdare. de gör betydligt mer ont för hästen att få en spark av en kompis än att vi går på med skänkeln.

självklart ska man visa djuret respekt och ha en trevlig relation till varandra men en häst som vinner en så enkel dust kommer kunna vinna allt. och då blir någon till slut skadad. dom ska faktiskt veta vem som bestämmer. likadant som en kamphund ska veta vem som är chefen och vem man ska lyssna på ( dåligt exempel men men) ...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

du får ursäkta men jag håller inte med dig ett enda dyft. Om du har en häst som svarar på att du lägger på spöt hårdare när den låst sig, är det bara att gratulera, då har du en väldigt lättsam häst : )
din inställning att visa vem som är chef är rätt krass den också. Visst, det finns många chefer som vinner respekt via sin tyrann liknande metod att driva sina anställda, men det är knappast en chef folk respekterar genuint, även om de gör som den säger, av rädsla för andra konsekvenser.

det finns betydligt enklare metoder som inte kräver våld ö.h.t när det gäller friska hästar som inte vill gå framåt. involverar varken tvångsryggning, snurrar eller spöslag eller skänkelbank.

Jag har aldrig haft en 5 åring som helt plötsligt blir obstinat och ska testa och vara i ngn sorts trotsålder. sånt är skitsnack och bara att skylla ifrån sig, för att det är annat runt hanteringen som inte funkar.

som jag sa finns det ungefär 1000 trådar ang. ämnet om man använder sökfunktionen.

KL:
när ska folk inse att deras sk. lösningar, i form av tvångsaktioner eller våldsaktioner, endast är ett uttryck för deras egna tillkortakommanden gällande hantering, och att det aldrig går att vinna med mänsklig råstyrka eller våld över en 500-600 kg häst? Jag blir beklämd.
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

KL

En tanke bara, vinna , är det en tävling?
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Ja tydligen är det det enligt mångas utsago här i tråden , eller hur? Bara att läsa sista inlägget innan mitt, med flera. "hästen ska ju veta vem som är chef" och fattar den inte det så ska den banne mig lära sig, eller hur? Återigen, konceptet "vinna" är ju tolkningen många gjort här, vilket grundar sig i antagandet och känslan att man håller på att förlora, tappar mark, och därmed måste ta till medel för att omedelbart kväva denna känsla. Mycket mänskligt tänk : )
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

KL*

Red ikväll och det gick väl inte lika bra som igår. Hon tvärstannade på ett ställe och började backa mot det höga diket som går ner till hagen.
Fick iaf ut henne på åkern och red där.

För mej känns det som att jag inte riktigt vunnit hennes respekt ännu, men att vi är på väg åt rätt håll. För 3 dagar sen kom jag inte utanför stallplan.
Hon är envis och jag försöker vara ännu envisare, utan att bli sur eller använda våld.

Funderar på att ta henne till ett dike som inte är så högt att det kan hända nåt, och helt enkelt låta henne gå ner. Hon känner nog att jag tycker att dikena är otäcka. Där det inte finns diken har hon ännu inte kunnat vända om för där har jag mer koll.

Och får fortsätta tömköra..
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Ja tydligen är det det enligt mångas utsago här i tråden , eller hur? Bara att läsa sista inlägget innan mitt, med flera. "hästen ska ju veta vem som är chef" och fattar den inte det så ska den banne mig lära sig, eller hur? Återigen, konceptet "vinna" är ju tolkningen många gjort här, vilket grundar sig i antagandet och känslan att man håller på att förlora, tappar mark, och därmed måste ta till medel för att omedelbart kväva denna känsla. Mycket mänskligt tänk : )

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Backa ner i ett dike är faktiskt inte så farligt. Det är värre om de fortsätter backa in i elstängslet på andra sidan eller så! ;)
Men som du säger, det kommer inte bli bättre så länge det sitter i ditt huvud. Så gör det som du tror kan förbättra dina känslor i situationen snarare än att bry dig om huruvida resultatet blir lyckat eller misslyckat. Håller alla inblandade anser jag det vara lyckat! :angel: Man grottar bara ner sig ännu mer när man är resultatinriktad och blir besviken till nästa gång. Istället för att acceptera att det var såhär bra det blev idag, och försöka notera och få med så många bra bitar från sin egen sida som möjligt. :)

Tips: ta för vana att skriva ner minst tre punkter (helst fler, men det kan bli väl krystat om man måste ha tio punkter varje gång) som du gjort bra under föregående ridpass. Då peppas man att göra fler och fler bra saker och bry sig mindre om resultatet.

När pållen var väldigt "tittig" och ofokuserad under igångsättningen gjorde jag enligt ovanstående och för mig funkade det kanon :) Sen gjorde jag andra saker också, men slutresultatet kom när jag själv lyckades fokusera bättre på det vi skulle göra och inte på vad vi inte skulle göra. Vilket är lättare om man är positiv och förberedd..
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Yep, jag tycker du är inne på rätt spår. I första hand tar man i så stor mån man kan bort hästens anledningar till att inte vilja göra det ryttaren ber om.
Kan dock bli svårt, det är ju inte helt osannolikt att hästen fortfarande känner av sin skada (eller lätt får träningsvärk/blir öm om inte annat jämfört med om den redan var igång och inte gått och felbelastat på sistone).
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Fast just detta diket känns inte ok att backa ner i. Det är 1,5 meter ner till hagen och där är ett staket ;)

Jag blir inte besviken fast vi inte kommer så långt, för jag har kommit lång väg mot för bara nån vecka sen, och mil ifrån var jag stod för ett par månader sen.

Jag har ingen brådska. Tar det hellre i min takt så länge jag känner mej trygg.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Precis, och tycker inte du att detta dike är ok att backa ner i, då ska du såklart anpassa kraven utefter det! :p Går det att undvika just detta ställe tills ni kommit förbi lite "lättare" hinder?
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Fast hon rekommenderas ju skritta hästen för att hjälpa läkningen. :confused: Och hon gör det bara 2-4ggr i veckan... Och hon har vart försiktig med att INTE vara för hård mot honom när han gör så där just för att hon tänker på att han kanske inte är helt okej än.

Fast hon måste ju inte sitta i sadeln för att skritta den...

Jag själv tror faktiskt, efter mer eftertanke, att detta till 95% beror på att han står inne hela dagen och inte får beta... Hans ägare säger att han aldrig förut hållt på så här. Lösningen är alltså helt enkelt att han ska få gå ut i minst 30min o beta innan ridturerna. Alt få hö. Vad är hästens starkaste begär? Jo att ÄTA! Får den inte äta på åtskilliga timmar så kan man väl inte klandra den?

Jag kanske missförstod tidigare, jag tog för givet att hästen fick hö/halm inne. Menar du att den står på stall tio-tolv timmar helt utan foder? Då har jag full förståelse för att den är grinig.

Att SLÅ en häst ger inte något förtroende, det är INTE ömsesidig respekt och inget alternativ (enligt mig), även om ovanstående andra sätt inte heller känns så bra (och inte heller de förtroendeingivande?).

Det är i detta resonemang jag fastnar. Jag personligen ser det som precis lika mycket VÅLD att med trakasserier och mobbing bryta ned hästen psykiskt, som det är att utföra fysiskt våld.

Att, som jag tidigare skrev, jaga runt i repgrimma i timmar, backa en km, eller liknande, är att göra våld på hästen. Det blir inte bättre för att man kallar det NH och säger att det har med ledarskap att göra...

(och nej, jag tror inte att alla NH-utövare gör dessa saker, jag förstår också att de är beskrivna extremsituationer och inte dagliga rekommendationer)

Jag tror att det är som Hempfling säger att om sådana här situationer uppstår har man slarvat med grunden och därmed är kommunikationen inte bra mellan ryttare/häst (som du skriver längre ner i ditt inlägg). Och då måste man jobba mer med hästen på marken - gärna så som Hempfling beskriver om man är osäker på hur. Det fungerar alldeles underbart bra, iaf för mig.

Jag kan inget om Hempfling, och jag tror att man löser situationen där den uppstår. Men har du hittat något som funkar för dig så är det ju utmärkt. :)

Jag tycker alltså INTE att hästen ska ryggas tills den tröttnar eller dylikt... Utan att han ska först o främst få goda förutsättningar att vara en samarbetsvillig häst (få beta innan ridturen/aktiviteten och se till att han är helt frisk) OCH att ägaren och han ska träna på kommunikationen sins emellan. :) Jag tror nämligen att hästen under tidens gång, då den varit "bråkig", tappar förtroende för sin ägare som visat frustration och ilska... Och som någon sa: Han tar inte vilken skit som helst! Han är en mycket smart häst!

Eller så är den bråkig av fysiska orsaker, hunger/frustration/överenergi/smärta/annat. Man fixar den fysiska miljön och hantering/ridning först, sedan kan man börja kolla på annat. Jag håller som sagt inte på med ledarskapövningar. De flesta hästar är enormt justa och förlåtande så länge de mår fysiska och mentalt bra.

Jag hoppas att det löser sig till det bästa för häst och ägare!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett för mig, väldigt väldigt stort problem med min häst. Har haft honom i 1,5 månad ca och han har under denna tid bara blivit...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
20 572
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 332
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 509
Senast: Milosari
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 966
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp