När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget våld

milly

Trådstartare
Har en kompis vars 5-årige halvblod har börjat backa mycket då han protestetar mot att gå framåt (vill inte gå åt ett visst håll av olika anledningar) och det blir absolut INTE bättre av att använda spö och rappa till honom och /eller att vara hård - den metoden har hon redan testat och den metoden har jag avrått henne ifrån. Hästen har då all rätt att protestera i mitt tycke!

Han går fram några steg, hon berömmer, så stannar han igen - och börjar backa. Han är inte rädd för nåt. (möjligen ryttaren då ;) som är frustrerad och arg)

Jag vill hjälpa henne lösa det här på ett korrekt, klokt sätt enligt NH (dvs använda ett för hästen förståeligt kroppsspråk utan någon våld!). Har hjälpt henne att komma igång med lite markövningar som är bra för att hästen ska få förtroende för henne igen och hon ska visa sin ranghöghet... Men vad ska hon göra då hon rider och han gör så här? Hur löses detta från ryggen? Eller är det sannolikt att han slutar med det om man bara regelbundet gör markövningar med honom?
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Utan att veta något om just den här hästen, så skulle jag fundera på om man kan göra något åt hans ovilja att gå.
När vill han inte? Varför? Kan man ändra något så att han vill igen?

Är det lite allmänt så att han bara inte vill ibland och man inte kan hitta någon "vettig" orsak kanske man ska köra lite point to point, korta sträckor hit och dit på ridbanan med godisar här och var utlagda på staket eller tunnor.
Börja med att "hitta" godis ofta, sedan ska det vara mer sporadiskt, man vill ju inte behöva lägga ut en godis-slinga varenda gång man ska rida ut.. :p
Då brukar de tycka att ryttaren trots allt verkar rätt smart, som hittar godis :idea: detta kan man ju börja med från marken om man vill, eller se om det går direkt uppsuttet. Väääldigt korta sträckor i början, låta honom stå och vila/slappa lääänge, sedan göra man längre sträckor och kortare vilopauser gradvis.
Och låt honom ta det i den takt han vill, låt honom segskritta i början om han vill, när han fattar "galoppen" brukar energin komma av sig själv.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Jo, det finns faktiskt en vettig orsak, tycker jag - han är på bantning och står inne hela dagarna och går bara på bete nattetid (ca halva dygnet, lite mer). Och oftast rider vi på kvällen då han stått otaliga timmar inne och längtar efter GRÄS!! Så man kan ju inte klandra honom att han är rastlös och okoncenterad och protesterar när han inte får gå ut i hagen istället. Det är första tillfället han brukar protestera. Men sen kan han få för sig att göra så fler ggr under ridturen - fast bara under första halvan av den. Han stannar plötsligt och så fort hon försöker driva honom börjar han backa - ibland in i buskar eller stängsel som är intill vägen! :crazy: Då får så klart ryttaren panik och i sin frustration driver honom "för hårt" på fel sätt - och han bara protesterar mer. Hon säger att han skulle defintivt slänga av henne om hon tog i ännu mer o riktigt rappade till honom med spöet...

Han har alltid vart en mycket trevlig unghäst som aldrig är tjurig annars eller "bråkar". Han är en klar LB introvert om ni känner till Parellis horsenality?
Men i våras började han plötsligt "bråka" VÄLDANS mycket, gjorde bakut och var tjurig och "knäpp" och hans ryttare fattade ingenting. Många sa "5-års trots, var bara bestämd mot honom!" o dylikt. Men som tur är gick ägaren på sin egen känsla (att det här är verkligen inte likt honom!) och åkte in o kolla honom - och han visade sig ha en senskada! Han har sedan dess vart konvalecens men fått skrittas senaste veckorna nu. Ska på återkontroll på måndag då vi hoppas att han friskförklaras!
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Är inte så insatt i NH, men men så här brukar jag testa...

Har ridit hästar som gör som den du beskriver. Backar in i diken, buskar, vägrar gå in på vissa vägar/stigar, reser sig osv. Har man då en häst som inte lyssnar när man förstärker sina hjälper (tex m. rösten, spö, eller bestämdare skänklar, eller att att hoppa av å leda) så brukar jag snurra/styra hästen ett varv på en jätte liten volt. Tar ett ledande tygeltag mot knät och flyttar runt hästen för ytter skänkel samt använder mycket vikthjälp. Detta görs lugnt men bestämt, utan stress.När hästen vänt ett varv brukar jag göra halt i färdriktningen jag vill mot och berömma. Prövar igen att gå gå fram. Bjuder hästen inte framåt (backar eller vägrar gå) så upprepar jag. Jag upprepar enda tills hästen tröttnar och lyssnar. Detta kan ta olika lång tid beroende på envishet..;)

En häst stod jag med i 4 timmar innan han gav sig, efter det behövde jag bara snurra en gång när han krånglade för att han skulle lyda.

Detta kanske inte funkar på alla, men jag tycker att det är ett bra sätt då att snurra hästen hindrar den från att backa ner/på saker. Lite av ett säkerhetstänk oxo. Det känns även som att hästarna inte blir lika stressade som när man försöker driva dem framåt och de bara backar å backar....
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Har stött på flera hästar som haft sådana påhitt under årens lopp. I vissa fall har det berott på stress, i vissa fall rädsla, i andra att hästen testade osv.

En av mina hästar övertog jag från lillasyrran och hon hade gjort exakt likadant mot henne och lyckats skrämma henne (det var därför jag fick hästen). Det var kanske tredje gången när jag red ut på henne som hon gjorde likadant mot mig. Hon tvärstannade och när jag drev henne framåt började hon backa ner i diket och småstegrade, typ "skänkla en gång till bara och jag ska göra värre saker! :devil: " Och jag som endast i extrema undantagsfall slår hästar, drämde till henne med tygeländen - hårt som fan! :o Hästen blev så paff att hon nästan satte sig på rumpan. Sen började hon förvånat gå framåt. Cirka 50 meter senare stannade hon igen lite tveksamt och jag drev på med skänkeln. Då backade hon och slog till med tygeländen. Hon började genast gå framåt.

Efter detta har hon faktiskt aldrig någonsin försökt göra något liknande med mig (har haft henne i 1.5 år nu!), utan hon är tvärtom en väldigt glad och pigg häst att rida ut på. Jag har emellertid lagt ner otroligt mycket tid på att lära känna henne bättre, på att bara promenera med henne och få henne att inse att jag är en rätt schysst och pålitlig typ - och jag tror att det har förbättrat vår relation avsevärt. Vi vet liksom var vi har varann numera :)

En annan häst kan ibland stanna och "bråka" eftersom hon är nervös och stressad. På henne skulle det INTE funka att slå, skulle aldrig drömma om att göra det, eftersom hon bara skulle bli ännu mer stressad. Istället har jag jobbat mycket med att vinna hennes förtroende, vara lugn och bestämd, aldrig tappa tålamodet och sätta tydliga gränser för vad hon får göra och vad hon inte får göra. Extremt bra mental träning för lilla mig, man får ju verkligen skärpa till sig och leva i nuet istället för att stressa o fundera på vad man ska göra sen :D
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Grining när man är hungrig är ju förståeligt, då kanske det skulle funka kanon med lite point to point med lite morotsbitar :idea:
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Inte menat som något elakt och jag må ha fel, men jag tror inte att han kommer att friskförklaras på måndag.

Orsaken till backningen torde vara uppenbar i mina ögon...
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Har en kompis vars 5-årige halvblod har börjat backa mycket då han protestetar mot att gå framåt (vill inte gå åt ett visst håll av olika anledningar) och det blir absolut INTE bättre av att använda spö och rappa till honom och /eller att vara hård - den metoden har hon redan testat och den metoden har jag avrått henne ifrån. Hästen har då all rätt att protestera i mitt tycke!

Bara för att jag är nyfiken, hur kom du fram till detta och varför? Vad hände när den "hårda" metoden användes och varför avrådde du från detta?
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Är inte så insatt i NH, men men så här brukar jag testa...

Har ridit hästar som gör som den du beskriver. Backar in i diken, buskar, vägrar gå in på vissa vägar/stigar, reser sig osv. Har man då en häst som inte lyssnar när man förstärker sina hjälper (tex m. rösten, spö, eller bestämdare skänklar, eller att att hoppa av å leda) så brukar jag snurra/styra hästen ett varv på en jätte liten volt. Tar ett ledande tygeltag mot knät och flyttar runt hästen för ytter skänkel samt använder mycket vikthjälp. Detta görs lugnt men bestämt, utan stress.När hästen vänt ett varv brukar jag göra halt i färdriktningen jag vill mot och berömma. Prövar igen att gå gå fram. Bjuder hästen inte framåt (backar eller vägrar gå) så upprepar jag. Jag upprepar enda tills hästen tröttnar och lyssnar. Detta kan ta olika lång tid beroende på envishet..;)

En häst stod jag med i 4 timmar innan han gav sig, efter det behövde jag bara snurra en gång när han krånglade för att han skulle lyda.

Detta kanske inte funkar på alla, men jag tycker att det är ett bra sätt då att snurra hästen hindrar den från att backa ner/på saker. Lite av ett säkerhetstänk oxo. Det känns även som att hästarna inte blir lika stressade som när man försöker driva dem framåt och de bara backar å backar....

Eller hur! Denna teknik använder jag också. Men istället för att bara stanna så försöker jag driva hästen i farten ur volten och rakt fram. Går det inte så snurrar jag några varv igen och försöker driva ur volten. Men har man en nervös häst ska man (fast det ska man ju va i alla fall) va väldigt lugn och inte stressa runt hästen. Man ska helt enkelt visa: "Jag vill inte bråka eller tjafsa. Jag bara ber dej att gå framåt". Kan också påpeka att detta är ett bra sätt för att mjuka upp hästen. Kanske inte hör till ämnet men ändå :idea:

Det finns också en annan metod. Men om man ska prova den här så bör man rida på inhägnat, säkert område.
Visar hästen tendens till att rygga; tvinga hästen att rygga! När hästen visar att h*n vill gå framåt så släpp efter och låt hästen gå framåt. Till slut tröttnar hästen på att rygga utan går framåt.

Nåt viktigt är också att berömma mycket när hästen gör som man vill.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Jag har ett halvblodssto som kan bete sig sådär. I hennes fall handlar det oftast om att hon hänger upp sig på tidigare händelser vid just den platsen.

Det som hjälper med henne är att vifta med ett spö bakom rumpan på henne, funkar både från ryggen och från backen. Slå på henne med det funkar inte, då blir hon förbannad.

Hon är lärd att gå framåt på smackningar vilket oftast fungerar till skillnad mot skänkeln som hon då går emot, och nu var det flera år sen jag behövde vifta med ett spö bakom henne. De få gånger hon krånglar sitter jag lugnt kvar och smackar och lutar mig lite bakåt och då går hästen framåt.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Det där med att rygga tills de tröttnar har jag med hört talas om, provade det på min arab som av ren tjurighet kunde backa när man handskades med henne för hand tex vid lastning.
Med henne funkade det aldrig att göra så, hon kunde backat en mil om så var!
Runt i cirklar har jag upplevt som en mer givande metod.

Med fullblodskorsningen jag har nu så har jag helt enkelt väntat ut henne, hon backar, stegrar, vänder och vill gå hem. Jag sitter lugnt tills hon bråkat färdigt, försöker att hålla huvudet åt det håll vi ska och tänker på att sitsen är lodrät så inte överlivet åker fram när hon går bakåt vilket uppmuntrar till att backa mer.
Efter en stund har hon gett upp och gått dit jag vill..
Om det finns riskfyllda saker i hennes backradie så hoppar jag av och går en bit med henne, vill ju inte ha henne i taggtråd, fårnät eller liknande!
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Skuggi - ja eller det bästa är väl att man antingen försöker rida på morgonen/förmiddagen innan han ställs in eller att han får gå ut o beta en timme innan ridturen... alt får ett par kg hö.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Bara för att jag är nyfiken, hur kom du fram till detta och varför? Vad hände när den "hårda" metoden användes och varför avrådde du från detta?

Helt enkelt därför att jag respekterar hästar och tycker inte att man ska använda våld mot dom. Hästen kanske lyder med våld (pga rädsla/obehag) men man får aldrig hans förtroende då! Tvärtom!
Vad har vi för rätt att slå en häst?!
nä red ut ledarskapet och skapa ömsesidigt förtroende och respekt istället för att bara tycka att hästen ska minsann lyda och gör den inte det för den pisk! :crazy::cry:
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Din frågeställning inklusive rubriken, är efter alla mina år på forumet, den mest frekvent ställda frågan/problemet. finns kilometervis med trådar om du kolla sökfunktionen.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Om ni låter han backa då? Så länge han inte slänger sig eller springer bakåt och riskerar att skada sig skulle jag låta han backa in något och se om han förstår att man måste titta sig för.

Funkar det inte så tycker jag att 'snurra runt' låter som en bra lösning.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Kan också påpeka att detta är ett bra sätt för att mjuka upp hästen. Kanske inte hör till ämnet men ändå :idea:

Ja, man ju lika gärna passa på med lite voltarbete på samma gång, hehe :rofl:
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Är inte så insatt i NH, men men så här brukar jag testa...

Har ridit hästar som gör som den du beskriver. Backar in i diken, buskar, vägrar gå in på vissa vägar/stigar, reser sig osv. Har man då en häst som inte lyssnar när man förstärker sina hjälper (tex m. rösten, spö, eller bestämdare skänklar, eller att att hoppa av å leda) så brukar jag snurra/styra hästen ett varv på en jätte liten volt. Tar ett ledande tygeltag mot knät och flyttar runt hästen för ytter skänkel samt använder mycket vikthjälp. Detta görs lugnt men bestämt, utan stress.När hästen vänt ett varv brukar jag göra halt i färdriktningen jag vill mot och berömma. Prövar igen att gå gå fram. Bjuder hästen inte framåt (backar eller vägrar gå) så upprepar jag. Jag upprepar enda tills hästen tröttnar och lyssnar. Detta kan ta olika lång tid beroende på envishet..;)

En häst stod jag med i 4 timmar innan han gav sig, efter det behövde jag bara snurra en gång när han krånglade för att han skulle lyda.

Detta kanske inte funkar på alla, men jag tycker att det är ett bra sätt då att snurra hästen hindrar den från att backa ner/på saker. Lite av ett säkerhetstänk oxo. Det känns även som att hästarna inte blir lika stressade som när man försöker driva dem framåt och de bara backar å backar....

Efter mitt inlägg såg jag att hästen i fråga kanske inte är fräsch i benet. Mitt tips gäller dock hästar om man vet att de inte har ont någonstans..;)
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Ha en häst framför i dessa situationer.
Tömkör

Bli ej arg- bara bestämd.
Håll ej kort tygeln. Ha fart förbi där den brukar stanna. Galopp... om så behövs. Man får då inte bromsa hästen utan berömma o låta den sakta av själv - det gör den. Tygeln är aja baja.

Den ska gå framåt!! A o 0
håll på varje dag tills det ger sig- för det gör det på max 3 dagar.

Ge hästen lite mat innan ritt.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Hoppa av och led honom, det är ju egentligen ledaren som ska gå först, därför är det inte fel att hoppa av och leda en bit, och sedan hoppa upp igen!
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Gör hästen så i alla färdrikningar, och även i paddock? då skulle jag misstänka att hästen hade ont någon stanns och kände obehag.

Är det så att hästen bara stannar vid just ett ställe, eller enbart när man rider ut så handlar det mer om att hästen har någon "ide" i huvudet, som man måste få ur dem ganska snart för att inte befästa beteendet.
Har varit med om flera olika hästar, som gjort samma sak. Här är lite olika metoder vi använt oss utav:

1: Rygga hästen, ända tills den ber om att få gå framåt. Rygga blir jobbigt för hästen i längden..
2: Rid på i full fart (galopp eller snabbare tempo trav) förbi det stället hästen brukar stanna
3: Vänta ut hästen, be den att gå fram lite då och då, beröm när den bara tänker framåt
4: Gå på en liten volt och flytta rumpan, -det är mycket jobbigare för hästen att arbeta på en sånn liten volt och flytta hela tiden, att rida rakt fram blir som en belöning istället.
5: Använd pisk, ..förstår om man inte gillar metoden, men det är den metod som funkat mest effektivt på flera hästar, enligt min erfarenhet.
6: Hoppa av och led hästen, fram och tillbaka flera gånger tills hästen går "som vanligt" och obekymrat. Hoppa sedan upp och rid som ingenting har hänt.
 

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett för mig, väldigt väldigt stort problem med min häst. Har haft honom i 1,5 månad ca och han har under denna tid bara blivit...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
20 232
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 299
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 337
Senast: Milosari
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 914
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp