När hunden inte fyller två personers behov

Kan man inte ge lika mycket kärlek till två barn heller? :)
Jo absolut, vi har två barn tätt och den diskutionen har vi aldrig haft.
Men mannen är inte uppvuxen med djur och vi har inte riktigt samma syn på vissa grejer.
Barnen har en Belgisk Jätte, ingen kanin man har i famnen och gosar med. Mannen tycker synd om kaninen för att vi inte gosar med kaninen varje dag och att ens bor utomhus är djurplågeri. Kaninen har en rastgård på 25kvm med möjlighet att gräva och skutta. Jag tycker att kaninen har ett värdigt och rätt lyxigt liv. ;)
 
Köp en till :) vilken aktiv människa orkar med en sån där tråkhund, köp en rolig hund som älskar att motioneras istället :)
Jag har många hundar och det är inga som helst problem. Min kille säger att jag kan ha 10 om jag vill bara jag blir glad. Tycker livet är kort ,lever man i samboförhållande får man unna varandra det man behöver.
 
Vi har 3 aktiva Schäfrar och en bekväm Dvärgschnauzer som ratar det mesta i träningsväg. Vi gör som så att han får hänga med på det han vill, han tar ju liksom ingen direkt plats varken fysiskt eller tidsmässigt i vårt liv. Så vill du ha mer hund så skaffa en till. Att ha en antivovve ihop med aktiv hund är inte så värst ansträngande :p
 
Då kan ju familjen ta tillbaka den?

Hästar säljs titt som tätt och ingen blir arg, jag tycker inte det är någon störe skillnad.

Det är dyrt med djur, varför fortsätta ha kvar ett djur du 1 inte trivs fullt ut med 2 som kostar pengar 3 som du får göra allt jobbet med för att sambon såååå gärna vill ha kvar men kan inte ta ansvar.
Familjen är TS med man och barn, vilken familj skulle ta tillbaka den menar du? Om du säljer en häst, är det familjens häst som de andra tycker om eller är det din egen hobby som du betalar själv och har nöjet av utan inblandning av andra?

Ja, visst kostar det att ha hund, men då kanske man inte ska ha någon alls om man inte har råd med det när man har häst. Jag ska väl inte säga något alls med tre hästar, tre hundar och tre katter + höns och eget hus, men om en hund är smärtgränsen för att klara familjen förstår jag inte varför man har häst.
 
Min hund fyller inte mina kriterier. Men jag älskar honom och skulle inte byta bort honom mot något annat.

Ville ha en hund att träna med, vi har testat agility och lydnad. Han gillar mest att åka barnvagn :cautious:
Hade jag varit du hade jag pratat med sambo och då ev. skaffa en till.
 
Familjen är TS med man och barn, vilken familj skulle ta tillbaka den menar du? Om du säljer en häst, är det familjens häst som de andra tycker om eller är det din egen hobby som du betalar själv och har nöjet av utan inblandning av andra?

Ja, visst kostar det att ha hund, men då kanske man inte ska ha någon alls om man inte har råd med det när man har häst. Jag ska väl inte säga något alls med tre hästar, tre hundar och tre katter + höns och eget hus, men om en hund är smärtgränsen för att klara familjen förstår jag inte varför man har häst.
Ts skrev att de pratat på att ge bort hunden till övrig familj, vilket iallfall jag räknar som utanför hushållet, och då fått svaret ''men ger inte bort en familjemedlem''.

Om jag och sambon delade häst(min enda familj jag kan relatera till) hästen uppfyllde sambons kriterier men inte mina, plus att jag får göra allt tråkigt som mocka skit och gå ut i kallgrader och han bara myser med hästen, så SJÄLVKLART hade jag krävt att han köpte ut mig ur hästen alternativt jag sålde min halva till någon annan, eller helt enkelt sälja hela hästen.

Jag vill inte betala för något jag inte får ut vad jag vill av, vad är meningen.

Varför det blir sånt ramaskri när det handlar om hund förstår jag icke.
 
Ts skrev att de pratat på att ge bort hunden till övrig familj, vilket iallfall jag räknar som utanför hushållet, och då fått svaret ''men ger inte bort en familjemedlem''.

Om jag och sambon delade häst(min enda familj jag kan relatera till) hästen uppfyllde sambons kriterier men inte mina, plus att jag får göra allt tråkigt som mocka skit och gå ut i kallgrader och han bara myser med hästen, så SJÄLVKLART hade jag krävt att han köpte ut mig ur hästen alternativt jag sålde min halva till någon annan, eller helt enkelt sälja hela hästen.

Jag vill inte betala för något jag inte får ut vad jag vill av, vad är meningen.

Varför det blir sånt ramaskri när det handlar om hund förstår jag icke.
Jag skulle reagera exakt på samma sätt om det var familjens häst, kanin, katt så du kan ju lugna ner dig att jag inte skriker för att det är en hund, jag skriker inte ens. O_o
 
Säger som andra, skaffa en till så har de bra sällskap av varandra också.

Risken är att den nya hunden inte blir särskilt omtyckt av övrig familj om det så att ni gör av med den första för att skaffa den.
Min man har inte heller engagerat sig mer i våra hundar än att ligga i soffan med dem (och kortare promenader). Nu helt plötsligt så tränar han och ska tävla agility med vår soffpotatis-hund, helt otippat :D.
Det är ju inte mer jobb med en hund jämfört med två, särskilt inte när den ena är nöjd med soffan och en fransk bulldog är väl inte så dyr i mat heller..

Jag inte så sentimental med djur men det låter ju som nuvarande hund är omtyckt och fungerar med övrig familj och jag tycker att optimalt är att ha mer än en hund så de har sällskap av varandra om det möjligt.
 
Jag hade haft ett snack med sambon att om han vill ha kvar hunden så få han även engagera sig mer i den och ta mer ansvar.
Men livet är för kort för att inte trivas med den hund man. Så jag hade tagit upp med sambon att det är viktigt för dig att ha en hund du kan göra saker med. Två hundar tar knappt ens någon extra tid. Speciellt inte om den ena är en soffpotatis.

Det där med att man inte skulle kunna ge kärlek åt båda var bara löjligt. Tänker han likadant med era två barn?:angel:

Själv har jag tre hundar. Varav en av dom är en krävande brukshund (schäfer) och jag hade nog dött lite inombords om någon förbjöd mig till att skaffa en hund till de intressen jag har. Livet är för kort för sånt.
 
Alldeles för mycket, i yngre dar. Sen insåg jag den självklara lösningen på dylika problem; ut med sambon.

Här kompromissas inget längre. Jag skaffar de djur jag vill ha.
Exakt samma här. Jag var sådär försiktig med exet och omgivningen förr och diskuterade och funderade mkt inför varje hundköp.bara vad människor omkring mig skulle tycka. Men sen en dag flög fan i mig och jag insåg att livet är
kort och livet är mitt och jag skaffar de djur jag vill medan jag kan ,trivs inte sambo /pojkvän ,synd om honom , flytta om det inte passar :D
 
Hundarna ger mig ändå betydligt mer än vad någon man någonsin gjort. Tycker mest karlar är roliga innan det blir vardag. :D
 
Jag är den som ligger i underläge här då bekväma Dvärgschnauzern är min och Sambon har tre Schäfrar varav två i träning :D
Men jag gillar att sköta mycket av "markservicen" för hundarna.
Dock så gör vi nog lika mycket men lite olika saker :)
 
Jag tänker att en välaktiverad hund kan vara en utmärkt soffpotatis den övriga tiden. Alltså passa er båda.
Jag är uppväxt med dobermann som var utmärkt sällskap i soffan den tiden pappa inte tränade.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Spinner vidare från min egna tråd om tankar kring en soffpotatis till hund och hur den hunden inte uppfyller mina behov. Hund nummer två...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 635
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 665
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 790
Senast: Atalantha
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 939
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp