När kan man köpa häst till barnen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Emma-pemma

Trådstartare
Utan att verka hysterisk, menar jag. :smirk:

Jag ska ta bort min ena häst nu i slutet av sommaren, 27 år gammal, och behöver då något sällskap till den andra. Min första tanke var att skaffa en inackordering, men eftersom jag fått noll svar på att annonsera i två månader har jag insett att det inte var så lätt som jag trodde. Jag har då börjat tänka på att köpa en liten ponny, gärna äldre, som kan gå som sällskapshäst. Jag inser ju att om det kommer en ponny till gården kommer sönerna att vilja borsta och rida den, men de är ju alldeles för små för att göra annat än bli ledda av mig. (Den äldsta är 4.)

Nu är det så att jag tidigare har odlat en åsikt att små barn inte ska tvingas på hästar de inte vill ha bara för att mamma är intresserad. Jag vill inte bli en hysterisk ponnyförälder som försöker förverkliga mig själv genom mina barn genom att ge dem möjligheter jag själv inte hade som barn, bara för att JAG vill det. Hur undviker jag att trilla i den roll som jag avskyr att se andra föräldrar i?

Hur har ni andra som har barn och egen gård gjort? Hur undviker ni att bli sådana? Det känns onödigt att köpa en till stor häst som sällskap "bara" för att jag är rädd att skämma bort mina barn.
 
Sv: När kan man köpa häst till barnen?

låter ganska enkelt när man som utomstående läser det.. köp en ponny för sällskap, typ en äldre ridskoleponny som är frisk.. sedan kan sönerna få hålla på med ponnyn om dom vill.. annars kan den få gå som sällskap.. en ponny är juh oftast billigare än en stor häst att ha som sällskap :)
 
Sv: När kan man köpa häst till barnen?

Jag har ju gården full med shetlandsponnyer - för MITT EGET höga nöjes skull.
Är faktiskt ganska noga med att de är "mina", för att slippa hamna i sitsen att barnen protesterar om man måste sälja en ponny, som ju var "deras"... För sälja måste man ju göra då och då, när man envisas med att tillverka fler hela tiden.
Vill sen barnen pyssla med ponnyerna så får de gärna, men de är alltså fortfarande mina.

Köp en ponny som sällskap till den andra hästen och låt barnen pyssla och rida om de vill. Men säj, som sagt, inte att den är deras utan låt den vara din tills de bevisat att de verkligen VILL ha en egen ponny!
 
Sv: När kan man köpa häst till barnen?

Ställägaren i mitt stall köpte en gammal shettis till hennes barn som var 2-4 år gammla. Den älsta är idag 6år och kan nu rida själv och hoppar honom på låga hinder. Pojken är 4år och tycker det är roligast att följa med då de far ut och kör. Mamman har aldrig satt något ansvar på barnen att de behöver ta hand om ponnyn, men båda två hjälper gärna till även om de hellre hjälper mig att mocka än att mocka åt deras ponny :D De rider när de känner för det vilket blir ca 2 gånger i veckan eller om de hellre vill köra så far de ut och kör istället. Eftersom du redan har en åtanke om att inte "tvinga" på barnen en ponny så tror jag att det inte kommer bli så heller. Köp en ponny som är inkörd så hela familjen kan följa med. Viktigt är ju att köpa en trygg ponny så inte barnen blir rädda. Du måste ju förståss räkna med att sköta de dagliga sysslorna men det tror jag du nog förstår. Jag ser inget negativt i att köpa en ponnyn till barnen (fast de är små) så länge barnen inte behöver känna sig tvingade att rida eller likande. Låt de sköta, borsta och sitta på ponnyn när de känner för det, självklart kan du föreslå att de kan rida och så men om de inte vill så tror jag inte man ska tvinga dem eller tjata på något sätt.

Jag tycker inte du ska köpa en stor ponny, en shettis är lagomt som de kan faktiskt kan ha i flera år framöver. Viktigt är förståss att ponnyn är trygg och säker så att barnen får känna sig trygga då de är med ponnyn. En shettis kan HELA fmiljen ha nytta av. Shettisen i vårat stall används till ALLT. Han hjälper mig att dra fram hinder då jag ska hoppa och drar fram ved från skogen m.m. Samtidigt som mamman brukar bjuda dit hela dagis så de får rida och pyssla med ponnyn. Lycka till! :)
 
Sv: När kan man köpa häst till barnen?

Jag har en shettis som jag köpte till MIG och den har barnen får använda i tur och ordning efter att de har kommit.
Den är en liten körhäst, så att jag kan motionera den själv och ta med ett barn på åktur.
 
Sv: När kan man köpa häst till barnen?

Jag köpte ponny till min dotter när hon var 2½. Då hade hon tjatat om ponny i stort sett sen hon kunde prata. Det fanns inga andra hästar på gården och jag hade själv slutat med hästar då. Men hon är knappast en norm att gå efter. Jag tror faktiskt att den ungen föddes med ett hästbehov. :crazy:

Nu är hon 11, har 4 ponnysar och jag är faktiskt inte speciellt hysterisk. ;)
 
Sv: När kan man köpa häst till barnen?

Mina grannar köpte ett russ till sin dotter på 6 år & en liten shettis till dottern på 3 år. Självklart står ponnyerna mycket i hagen & gör ingenting mer än äter ;) , men barnen får rida när de vill & jag ser ofta (minst 3-4 gånger i veckan) när familjen är ute på kvällspromenad, pappan leder russet med sexåringen på ryggen & mamman leder lillflickan på shettisen :)
Ser inget fel i att skaffa häst till barnen så länge det är den vuxna som har det fulla ansvaret, en häst är ju trots allt ingen "leksak"...
 
Sv: När kan man köpa häst till barnen?

Det är nog väldigt individuellt i vilken ålder det är lämpligt att skaffa en ponny till sitt barn. Men ett litet barn bör inte ha några krav på sig att vara i stallet varje dag eller så. Risken med att skaffa ponny för tidigt är att barnet tröttnar, det blir inget speciellt roligt att ha ponny, utan barnet vill hellre ha någon ny leksak. Har sett att det blivit så för flera av mina vänners barn. Speciellt de som tävlar väldigt mycket som små har en tendens att sluta rida tidigt. Ofta i tidiga tonår eller i samband med att ponnytiden är över. Detta har gällt barn som vunnit tex NM och SM och barn som inte haft så mycket framgångar alls. Detta gäller långt i från alla , men har sett det hända många gånger. Min egen dotter ligger nog tyvärr i farozonen, även fast hon verkar tycka att det är väldigt roligt fortfarande. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag skaffat ponny när barnet tjatat länge och visat ett genuint intresse, samt varit tillräckligt gammal för att ta en stor del av ansvaret själv.
 
Sv: När kan man köpa häst till barnen?

Jag fick min första ponny när jag var tre och det var en kombinerad sällskapshäst och min ponny.
Blev dock snart bara min ponny då vi utökade med en till häst efter en vecka.. :D
 
Sv: När kan man köpa häst till barnen?

Min son fick sin första sommar ponny, en 24 årig welsh mountain när han var två år. Efter andra sommaren med den ponnyn blev han så ledsen när vi lämnade tillbaka den att det bara var att skaffa en egen shettis till honom. Till den har jag en medryttare och sonen rider bara när han själv vill och ofta får han dessutom tjata lite!
Han har som EGET mål att rida ponny galopp på globen. det har han tjatat om sedan han var fyra år (är sex nu!) . Han tränar stenhårt och har redan två rosetter i clearround hoppning med mamma som ledare av ponnyn naturligtvis. *mamma inte alls stolt* och känner vilken HEMSK ponny mamma hon kommer bli om ett par år.....
 
Sv: När kan man köpa häst till barnen?

Nu är min son visserligen bara 3 år, men jag köpte min shettis för ganska många år sedan, men tanken i bakhuvudet var ju även att även om hon är MIN körhäst, så skulle hon kunna funka som ridhäst åt mina ev. barn OM de ville.
Så sonen har växt upp med lilla Julia, jag har frågat om han vill rida nån gång, och när han var liten satte jag ju upp honom nån gång då och då förståss :smirk: .
Men en period i våras var han inte intresserad alls, så jag nämde aldrig Julia eller stallet, han är med ändå dit för mormor och morfar passar honom ofta när jag rider (deras gård) så han ser dem ju ofta.
Så helt plötsligt nu i sommar har det vänt, inte så att han vill rida så mycket, nöjer sig med att rida från altanen till stallet typ (75 m) när jag kommer tillbaka från en tur, men han vill borsta klappa och pussa på henne :love: .
Hon finns där om han vill men jag skulle ALDRIG tvinga honom på henne på något sätt.

JAG tror att det viktigaste är, när man köper ponny "till barnen" är att man köper en ponny/häst som man själv kan använda till något (typ körning), gillar ju inte själv konceptet "sällskapshäst" då jag anser att alla hästar bör få göra något mer än att bara gå i en hage men det är en annan diskussion :D , men att ponnyn/hästen bara finns där, vill de pyssla och rida, ja men då uppmuntrar man det, säger de att de inte vill, nej då behöver de inte.
(gäller ju när de är små alltså, inte när de är större och själva tjatat sig till en egen häst :smirk: )
Och att mockning, skötsel och motion alltså sköts av den vuxne eller ev medryttare men att barnen får ha det som en trevlig krydda i tillvaron, blir de sen intresserade så blir de, annars kan man ju ha en trevlig stund med en liten ponny i skogen i alla fall :D .
 
Sv: När kan man köpa häst till barnen?

Bara en liten notis, det basta ar att gora som min sambo gjort - han sparade sin b-ponny pa 119 cm!!
Har under hela hans uppvaxt VAGRAT att salja Popeye, sa han finns kvar pa garden, pigg som aldrig forr med sina 29 ar!!
Just nu ar han dock under bantning, sa att fangen ska hallas pa sin plats.

Popeye har lart de barn som bor i omradet att rida, sa han kan sitt jobb utan och innan. Han kommer att passa att leda runt en bebis pa lite da och da...dock behovs en "riktig" ponny om intresse uppstar.
 
Sv: När kan man köpa häst till barnen?

Jag har en son som blir 4 år nu och som har ett medfött djurintresse. För ett år sen kom brorsdotterns shettis till stallet och sonen som då skulle bli tre år blev alldeles lyrisk. Har varit mycket gråt och tandagnisslan när brorsdottern ridit iväg med ponnyn och sonen lämnat kvar på gården... Men en egen ponny till så pass litet barn är nog kanske lite "bortkastat". Visst vill han gärna vara i stallet och gärna rida/köra, men så pass små barn orkar inte så långa stunder i taget. Så perfekt för mig har det varit med ponny i stallet som vi kan använda men som inte är våran :)
 
Sv: När kan man köpa häst till barnen?

tgd skrev:
...men så pass små barn orkar inte så långa stunder i taget.

Det är ju väldigt olika så generallisera inte så.
Då min dotter var 4 red hon på ridskola 45 min/vecka (med större barn) och red sin egen shettis i knattegrupp 30 min/vecka. Däremellan red hon shettisen hemma.
 
Sv: När kan man köpa häst till barnen?

Du har rätt!! Jag borde inte ha generaliserat så - förstås är det väldigt olika.
 
Sv: När kan man köpa häst till barnen?

toughcookie skrev:
Han har som EGET mål att rida ponny galopp på globen

:D Samma med min dotter, 5½ - efter att ha sett det en gång på TV! Hon visar på sin shettis hur man ska sitta när man galopperar fort :p

Jag köpte en 1-åring när hon var 1, men till mig själv för att köra med, i vagn och enklare brukssysslor. Var faktiskt 5:e spekulant men fick den just för att den inte bara skulle vara barnhäst. Sedan dess har jag köpt en till, de är nu fem år och dottern kan rida själv bakom medans jag leder den 4-åriga sonen på ponnyn framför. Fram tills nu har hon ridit självständigt men med ponnyn på lina, jag har ställt upp slalombanor etc och linan är mest för att ponnyn ska veta att det inte är någon idé med egna initiativ. Hon lär sig jättefort nu och när vi fått upp staketet runt ridplanen blir det fler övningstillfällen.

Jag ångrar inte för en sekund att jag köpte en ung ponny, han har gått korta promenader med henne på ryggen sedan han var 2 utan problem och man har kunnat forma honom helt som man vill själv. Dock kastrerade vi honom som 2-åring för att han inte skulle bli för tuff för barnen att "hantera".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 322
Senast: Sirap
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 327
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Funderarn
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 580
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp