När kan man söka hjälp av psykolog?

Absolut, och du lär ju få en ökad förståelse tillsammans med psykologerna om ni hittar mönster i ditt mående.
 
Tänkte bara ge en snabb uppdatering om någon vill veta hur det gick.

Var på bedömningssamtal häromdagen med överläkare och socionom. Supernervös innan och haft pep-talk med min kurator för att överleva :angel:. De var iaf snälla och jag lyckades slappna av lite iaf.

De lutar nog mest åt att jag har adhd eller bipolär men verkade mest inne på adhd. Samt social fobi. De ställer mig i kö till utredning men väntetiden är runt 1 år (fast det var jag beredd på men ändå drygt).

Däremot så får jag börja med KBT direkt för min sociala fobi och för min ångest/depression vilket gjorde mig väldigt glad :), de sa att det kanske kan komma fram mer grejer då också som de kan ha nytta av vid utredningen. Erbjöds även anti-depressiva men vi kom fram till att vi väntar med det såvida det inte blir värre.

Livet känns genast lite lättare nu när jag vet att jag kommer få hjälp. Så himla tacksam för min fantastiska kurator som gjort betydligt mer än hon hade behövt. Hon bokade t o m in ytterligare ett extra besök nästa vecka som uppföljning efter bedömninssamtalet för att vi skulle få ett bra avslut och för att se till att jag inte lämnas vind för våg. Så nu hoppas jag att KBT:n kommer igång snabbt, de sa att det brukar ta 4-6 veckor att få en tid och jag hoppas det inte drar ut mer än så iaf.

*kanin med lite mindre ångest och lite mer framtidshopp*
 
Vet inte om någon vill veta (kanske finns fler i samma situation) men en liten uppdatering till:

Jag har nu gått hos en psykoterapeut/kurator i ca 1 år, helt underbar människa som det fungerar jättebra med. Hon är utbildad inom KBT och jag har fått massor med verktyg att hantera min vardag bättre och fått bättre uppfattning om hur jag fungerar. Den här veckan fick jag dessutom min diagnos, ADHD, men de utesluter inte att jag är bipolär också men det är väl något som i så fall tittas närmare på längre fram om/när det behövs.
Det är mycket blandade känslor och jag har inte riktigt landat i det än men överlag känns det som en stor lättnad och att det blir lättare för mig och terapeuten att veta hur vi bäst hittar verktyg att arbeta med (även om det vi gjort hittills är sådant som ingår i behandling av adhd).

*Väldigt tacksam kanin med mycket delade känslor men med stort framtidshopp :)*
 
Jättekul att höra att det går bra för dig!! Adhd och rätt verktyg, strategier och hjälp ÄR en enorm tillgång. Kan man bara styra själv när man ska ge allt och hur mkt kan man förflytta berg. Men att komma dit är inte helt lätt :o;) Väldigt bra jobbat att ha kommit så långt som du gjort, måste jag säga. Hatten av!!
 
Jättekul att höra att det går bra för dig!! Adhd och rätt verktyg, strategier och hjälp ÄR en enorm tillgång. Kan man bara styra själv när man ska ge allt och hur mkt kan man förflytta berg. Men att komma dit är inte helt lätt :o;) Väldigt bra jobbat att ha kommit så långt som du gjort, måste jag säga. Hatten av!!

Ja det är ju det där med lagom :p Det är enormt svårt att hitta en balans men det går bättre nu. Får se om depressionerna kommer hålla sig borta nu när jag har hjälp eller om det kommer fortsätta i berg och dalbana i så fall får man kanske överväga medicin i alla fall men jag hoppas det kan lösa sig ändå.

Samtidigt så är det ju otroligt bra och härligt när man kan styra energin åt rätt håll :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Håller på att vänja in mig på ny medicin och mår sådär helt ärligt. Vet att det kan ta några veckor men det känns som jag har fått typ...
Svar
0
· Visningar
502
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
735
Senast: Monimaker
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 670
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp