Bukefalos 28 år!

när man vill ha reda på vikten?

zilla

Trådstartare
hur pass stämmer vikten när man mäter med måttband :confused:
Jag mätte min ena häst i går enligt den mätningen ska han väga 438 kg.(Han är ca 152 i mankhöjd.)Kan det stämma det jag fick fram?
 
Jag har inte provat viktmåttbandet och heller inte vägt hästen. Men med viktformeln (längd*omkrets^2)/11900 fick jag att min ganska grova häst på 155 cm väger ca 470 kg. Så vikten du fick fram är säkert helt rimlig! Prova formeln också och använd dig av medelvärdet! Måtten ska anges i cm.
 
den viktformel jag använde mig av tog man omkrets*omkrets*längd/11877.finns det flera viktformlar??
 
Jag använde mig av Freefarms program (så slapp jag räkna matte). Där fyller man i hästens längd och hästens omkrets så räknar programmet resten.
 
Det skiljer ett kg på min häst mellan din och min formel!
 
Shettisar har ju en annan kroppsform än stora hästar. Kan tänka mig att måttbandet fungerar bäst på varmblodshästar.
 
438 kg låter rimligt på din häst. Om hästen är "normal" exteriört brukar måttband och formler stämma rätt bra, alltså lite mer halvblodstyp utan att vara jättekraftig eller smal, normala ben och bål osv.

Det stämmer sämst på hästar av lite grövre ras, t.ex fjording, nordsvensk och shettis.
 
Formlerna har inte funkat på mitt fullblod alls. Har slått från allt mellan 50 -100 kg mer än verklig vikt. På en formel blev hans vikt 675 kg en annan 630 kg och verklig vikt var 585 kg när jag vägde honom. Och freefarms stämde nog sämst av alla för mig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
804
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 469
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: WBanna
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 764
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp