När och hur länge kan fölis vara själv?

C

cafu

När tycker ni att ett nyanlänt avvant föl (innan nyår) kan lämnas ensam i boxen en längre stund om man bara har 2 hästar på gården och behöver åka iväg med den andra hästen? Och hur länge max? När kan man börja träna fölet att vara självt korta stunder?
 
Sv: När och hur länge kan fölis vara själv?

Vänj den vid att de andra försvinner då och då. Korta stunder i början och längre efter ett tag. Viktigt att ungen känner sig trygg i sin stallmiljö innan den träningen sätter igång.
 
Sv: När och hur länge kan fölis vara själv?

Jo precis. Men frågan är när man kan börja träna så smått, efter en vecka, en månad?

Det bästa är ju att avvakta och se hur det verkar, men jag skulle behöva planera in ett antal träningstillfällen med den andra hästen redan nu så det var mest därför jag funderade på hur länge jag skulle hålla mig hemma.

Vänj den vid att de andra försvinner då och då. Korta stunder i början och längre efter ett tag. Viktigt att ungen känner sig trygg i sin stallmiljö innan den träningen sätter igång.
 
Sv: När och hur länge kan fölis vara själv?

Är ungen trygg i stallet/boxen idag? Hur reagerar den när den blir ensam idag? Utgå från det i första hand. När det är dags måste ju ändå bedömas efter ungen...blir den väldigt otrygg och stissar omkring utan att dämpa sig efter en stund, kanske du måste ha ytterligare nåt sällskap åt den i början.
 
Sv: När och hur länge kan fölis vara själv?

Jag har inte fått hem henne än :o

Men hon verkar ganska cool.

Fast det är nog svårt att bestämma något på förhand innan man ser hur det verkar. Får väl hålla mig hemma tills det känns läge. Men är det OK att lämna en fölis själv en halvdag efter säg någon månad om den inte verkar bry sig så mycket?

Är ungen trygg i stallet/boxen idag? Hur reagerar den när den blir ensam idag? Utgå från det i första hand. När det är dags måste ju ändå bedömas efter ungen...blir den väldigt otrygg och stissar omkring utan att dämpa sig efter en stund, kanske du måste ha ytterligare nåt sällskap åt den i början.
 
Sv: När och hur länge kan fölis vara själv?

Med träning ska det nog gå bra. Ha inte för bråttom bara;)
 
Sv: När och hur länge kan fölis vara själv?

Har inte så mycket erfarenhet av fölisar egentligen, men den som kom till oss har haft sin box som sin trygga punkt och stått ensam utan problem. (Alldeles fööör länge, men det är en annan historia)
 
Sv: När och hur länge kan fölis vara själv?

Nästa problem som jag inte vet hur jag ska lösa. Är nästan säker på att jag ska skicka 4-åringen på betäckning längre fram i vår, hur gör jag då med den lilla? Det lär ju bli ett antal veckor hon blir borta i värsta fall. Å andra sidan ska hon inte långt till hingsten, kanske bättre åka fram och tillbaka och betäcka i så fall? Gissar att det blir svårt att skaffa sällskap för så kort tid...
 
Sv: När och hur länge kan fölis vara själv?

Nästa problem som jag inte vet hur jag ska lösa. Är nästan säker på att jag ska skicka 4-åringen på betäckning längre fram i vår, hur gör jag då med den lilla? Det lär ju bli ett antal veckor hon blir borta i värsta fall. Å andra sidan ska hon inte långt till hingsten, kanske bättre åka fram och tillbaka och betäcka i så fall? Gissar att det blir svårt att skaffa sällskap för så kort tid...

Ledsen att säga det, men ska du ha den andra hästen borta i mer än ett par dagar bör du definitivt skaffa annat sällskap, eller i annat fall överväga att stalla upp din häst någon annan stans där det finns sällskap.

Går det att åka fram o tillbaka är det ju bra, men det blir väl inte heller speciellt roilgt för din fölis.

/C
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
614
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 071
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp