Bukefalos 28 år!

När ska era små börja förskola?

I

Isabella07

Jag kommer skola in min dotter i augusti då det är flest platser lediga. Hon kommer då vara ca 2 år.
Hur länge kommer ni vara hemma med era små?
Är ni nervösa?
Vad har ni för krav på den förskolan ni har sökt?

Jag är ganska nervös. Oroar mig för hur inskolningen skall fungera. Förhoppningsvis släpper all oroa bara man kommer in i det.
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Vi ska försöka få in henne i okt, då är hon 1 år och 10 mån. Krav ? Eh, ingen aning. Inte för stor barngrupp i alla fall och att dom får vara ute mycket. Fast har ingen aning hur man kollar upp saker och ting. Vi har noll erfarenhet av FK, så vi har faktiskt ingen aning om hur dom är, vad dom gör eller annat. Min kusin säger man kan kolla på skolstyrelsens sida om hur olika förskolor är och hur dom bedriver sin verksamhet...fast det har jag inte kollat upp än. Vi har ganska många fk häromkring, men det hjälper då rakt inte att fråga folk runtomkring hur de olika fk är eftersom man får hela tiden olika svar: Nej inte den, den är så dålig..sen säger nästa den är jättebra ?!!! Ärligt talat har vi ingen lust att hon börjar på fk överhuvudtaget, men måste man så måste man väl. Skulle helst vilja uppfostra min unge själv ;)

Tycker det är svårt att hitta bra info om just fk...man får leta ihjäl sig och ändå vet man knappt vad det är....Undrar om man får göra studiebesök på de olika ställena ?
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Jag ringde till de 2 fsk som var aktuella, och gick på besök. Bokade tid såklart. Det gjorde jag redan när Elina var 3-4 månader, för att sätta i kö till den förskolan jag tyckte var bäst. Fastnade för en montessori-förskola som bedrivs som föräldrakooperativ. Små barngrupper, bra filosofi, trevliga pedagoger.

Elina kommer tjuvstarta lite i sommar, och sakta utöka till 15 timmar/v ( 3 dagar á 5 timmar, och två av dessa sover hon ;) ). Hon 'ska' börja i augusti, då är hon 16 månader. Men hon kommer då gå 15 timmar/vecka fram till tvåårsdagen iallafall. Jag valde att sätta in henne lite tidigare för att kunna ha lång tids 'deltidsförskola', hellre än att ha henne hemma några månader till och sedan skola in henne på heltid. Både jag och pappan kommer då jobba deltid, och en dag hämtas hon av farmor och farfar.

Jag tycker egentligen det är alldeles för tidigt :(
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Vi kommer att skola in Miranda i augusti, när hon är 2 år. Egentligen hade vi en plats redan när hon var 15 månader, men tyckte det kändes för tidigt (har pusslat med arbetstider och farfar istället). Ska söka plats hos dagmamma denna gången, har hört så mycket negativt om dagis på sistone och nu ska kommunen dessutom spara in ännu mer :(.
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Jag tycker egentligen det är alldeles för tidigt :(

Jag tycker också det är läskigt tidigt, har kompisar som har barn och redan när barnen varit ca ett år lämnar de dem ifrån sig till dagis.

Tyvärr är det ju så som samhället är konstruerat idag....piskan på ryggen på föräldrarna redan från start....

Drömmen hade väl varit att det kulle finnas statliga pengar till den som valde att vara hemma med barn när de är små. Det behöver ju inte vara mamman som gör det, det kan ju lika gärna vara pappan eller varför inte mormor/morfar eller farmor/farfar.

/KT
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Våra två pojkar ska få vara hemma till de är 4 och 5 år gamla, jag kommer gå hemma med dem till dess.


Krav på Fsk? Ja det har vi, och jag vet inte om vi kommer hitta den fsk som fyller upp dem... Men än så länge är det ju ett tag kvar, så det hinns väl med. Jag vill gärna ha Montessoritänk, lite Ur och skurtänk och så ska de gärna vara i samklang med oss när det gäller närhet och bärande. Inte för att våra barn ska behöva bäras, men tänket bakom sjalandet vill jag att de har. Hmm, inser att det kommer bli väldigt svårt att hitta det Rätta. Kanske ett föräldrakooperativ vore det rätta?
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Drömmen hade väl varit att det kulle finnas statliga pengar till den som valde att vara hemma med barn när de är små. Det behöver ju inte vara mamman som gör det, det kan ju lika gärna vara pappan eller varför inte mormor/morfar eller farmor/farfar.

/KT

Men det finns ju, eller inte i alla kommuner kanske? I Sthlm införde dom ju vårdnadsbidraget (heter det tror jag) som är på 3000 kr i månaden skattefritt till nån av barnets vårdadshavarae. Man får samtidigt inte få annat statligt stöd i form av bidrag, pension eller dylikt men man får arbeta samtidigt, så länge man inte har barnet i offentlig barnomsorg. Alltså kan båda föräldrarna jobba, barnet är hos farmor och farfar och man kan ju ge dem bidraget på 3000 på egen hand om man vill. Barnet ska ha fyllt ett men inte tre år.
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Jag gick aldrig på dagis när jag var liten, upp till 4 år bodde jag i Finland och där hade vi barnflicka och senare var jag hos dagmamma men inte så många timmar tror jag. När jag kom till Sverige började mamma o pappa jobba heltid och jag var hos farmor och farfar hela dagarna, tillsammans med min bror.

Min egen son kommer nog tyvärr att måsta börja ganska tidigt på dagis, jag skulle gärna ha honom hemma länge om det gick... :( Jag berättade ju att jag var gravid under min provanställning och fick gå med på att vara borta max 1 år för att få det fast. Detta är naturligtvis inte lagligt men det är en muntlig överenskommelse och vad hade jag att bråka för, anmäla till facket osv, då hade jag ju aldrig i hela världen fått min anställning som jag är jättenöjd med! Bra lön och bra arbetsplats! Så vi hade ju tänkt att pappa skulle vara hemma i några månader tills Valle är kanske 15 månader eller nåt men det är inte säkert att det går nu. Han är musiker och som det ser ut nu kommer nästa skivsläpp ske i höst/vinter och därpå följer alltid ett jäkla turnerande direkt efter. Det är inget skivbolag eller manager som ändrar planer pga föräldraledighet kan jag säga!

Så jag vet faktiskt inte hur vi gör, tillsvidare väntar jag tills datum för skivsläpp är satt så tar vi det därifrån. Hoppas arbetsgivaren går att föra nån slags dialog med iaf om det skiter sig totalt för oss, för jag vill då inte att han börjar när han är prick ett år iaf - då är de ju jättesmå!

En fördel med att de får börja på dagis inte alltför sent är väl att man kan ha fp-dagar kvar till kommande somrar osv.
 
Sv: När ska era små börja förskola?

*KL*

Vi valde att ha dagmamma till dottern istället för att hon började i förskolan, just eftersom hon var bara 1 år.
Tyckte det verkade bättre för så små barn. Mindre grupper och i hemmiljö.

Att det dessutom visade sig att jag kände dagmamman sen innan var ju bara ett stort plus. :laugh:
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Min dotter börjar sin inskolning dagen efter sin 1-årsdag. Vet redan "allt" om förskolan, eftersom min stora dotter (3 år) går där. Liten förskola, mkt kompetent och trevlig personal.
Hon kommer sedan vara på förskolan 2 månader (korta dagar, vi pusslar med våra arbetstider så barnen får så korta dagar som möjligt på förskolan), och sedan kommer hon få lång semesterledighet, då min man förutom sin semester kommer ta ut flera veckor med fp.
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Eftersom Rasmus farmor jobbar på dagis så gjorde inte vi några studiebesök utan ringde henne för att veta vad jag skulle söka som var bra ;)

Rasmus var 12½ månad gammal när han började hos dagmamma. De andra barnen är 2 år äldre än honom så han är ensam om att vara liten och behöva extra hjälp och sova på dagen osv.
Tycker inte alls det var tidigt för honom. Det fungerar jätte bra har aldrig varit problem vid lämningar och hämtningar. Han kröp när han började men de andra barnen tog hand om honom, han är ju deras bebis!
(En tjej i gruppen sa till mig att när hon blir stor ska hon bli Rasmus mamma för hon älskar honom :love: )

Nu har han hamnat i någon 1½ års trots, och gud vad skönt det är att han redan är inskolad! Skulle jag skola in honom nu skulle det bara vara jobbigt för honom och för oss och jag tror att skulle vi vänta ½ år till skulle de bli ännu värre och vi skulle uppleva allt de där som "alla" verkar uppleva, barnen bara gråter och gråter redan på morgonen innan de ens klätt på sig för att åka!
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Jag har vårdnadsbidraget och tycker än så länge att det är jätteskönt. Tanken är att jag ska jobba lite extra de veckor maken är hemma (han jobbar skift) men än sålänge har det inte blivit så, jag började plugga istället.

För mig är 3000kr jättebra även om man kanske tycker att ens "jobb" hemma skulle vara värt mer. Men jag hade inte mer än så i föräldrapenning så jag är nöjd.
 
Sv: När ska era små börja förskola?

För mig är 3000kr jättebra även om man kanske tycker att ens "jobb" hemma skulle vara värt mer. Men jag hade inte mer än så i föräldrapenning så jag är nöjd.

Jag har haft nästan 3 ggr så mkt i föräldrapenning, så jag tycker att de 3000kr man kan få i vårdnadsbidrag är ett hån mot den person som stannar hemma med barnet/barnen. Kommunerna däremot är säkert överlyckliga, för dem ett enkelt sätt att iaf i viss mån komma tillrätta med köerna till barnomsorg (visst är det "generöst" med 3000kr/barn, men hur många föräldrar har sina barn såpass tätt att de kan kvittera ut mer än 1 vårdnadsbidrag i stöten i mer än ett par månader??). Sen är jag inte så insatt, är vårdnadsbidraget pensionsgrundande? Annars är det ju ytterligare en ekonomisk aspekt att ta i beaktande när man beslutar ifall man ska vara hemma med vårdnadsbidrag eller ut i arbetslivet igen (även om just den ekonomiska delen inte visar sig förrän senare i livet)

(OBS!!!! ingen kritik mot dem som väljer att vara hemma med sina barn)
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Jag var hemma med sonen tills för två månader sedan, då var han 2 år + 9 mån gammal. För att kunna vara hemma med honom så länge som möjligt använde vi oss av det kommunala vårdnadsbidraget på 3000 kr/mån 1/9-31/12 förra året.

Såvitt jag vet får man inte arbeta eller studera (med lån/bidrag) eller uppbära andra inkomster/bidrag etc under tiden man får det kommunala bidraget.
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Såvitt jag vet får man inte arbeta eller studera (med lån/bidrag) eller uppbära andra inkomster/bidrag etc under tiden man får det kommunala bidraget.

Riktlinjer saxade från komunens hemsida:


Barnet ska vara folkbokfört på samma adress som sin vårdnadshavare och inte nyttja offentlig finansierad barnomsorg.

Vårdnadsbidraget får inte lämnas till dig som vårdnadshavare om du (eller din make/maka, sambo) för samma kalendermånad eller del därav får någon av följande ersättningar:
• Föräldrapenning med anledning av ett barns födelse enligt 4 kap. lagen (1962:381) om allmän försäkring
• Arbetslöshetsersättning enligt lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring
• Aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning vid deltagande i ett arbetsmarknads- politiskt program
• Sjukpenning eller rehabiliteringspenning enligt lagen om allmän försäkring efter det att sådan ersättning har lämnats för en tid av 365 dagar
• Sjukpenning under eller omedelbart efter en period när arbetslöshetsersättning enligt lagen om arbetslöshetsförsäkring lämnats
• Sjukersättning eller aktivitetsersättning enligt lagen om allmän försäkring
• Ålderspension enligt lagen (1998:674) om inkomstgrundad ålderspension eller lagen (1998:702) om garantipension
• Äldreförsörjningsstöd enligt lagen (2001:853) om äldreförsörjningsstöd
• Ersättning enligt lagen (1992:1068) om introduktionsersättning för flyktingar
och vissa andra utlänningar

Vi dubbelkollade både en och två gånger att jag skulle få arbeta samtidigt som jag tar ut bidraget och det var inga problem, finns inte ens en övre inkomstgräns.
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Är inte insatt för fem öre men betyder det att det är okej att jobba typ 50% och vara hemma resten så länge inte barnet är på dagis?
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Svar ja. Jag och min man jobbar båda heltid men behöver inte ha dottern på dagis då vi sällan jobbar samma tider. Hade vi bott i "rätt" kommun hade vi kunnat få vårdnasbidraget, men våran kommun har beslutat att inte ha sådant :cry:.
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Det är så sabla orättvist att det ska bero på vart man bor i landet om man ska få ersättning.

:/
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Där ser man. Men det är väl inte alla som får 3000kr/månad vad jag har förstått?

Vi vet inte ännu hur vår situation kommer se ut till hösten när jag också ska börja jobba men vi har sökt dagisplats. Kan vi söka vårdnadsbidrag också fast jag står i kö till förskolan? Vad händer när vi sedan får en plats på dagis, kan vi då tacka nej till den och få vårdnadsbidraget istället om vi nu får det beviljat?
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Min kille kommer vara 14-15 månader när han börjar dagis. Vi ska börja söka nu. Vi har 3 dagis som vi ska åka och kolla på.
JAg vet inte riktigt vad jag har för krav. Fin gård, utbildad bra personal och sen ska barnen få vara ute varje dag oavsett väder!
Men vi kommer nog gå endel efter magkänslan antagligen.

Många verkar tycka att det är dåligt på nåt sätt för barnet att gå på dagis. Jag kommer ihåg själv när jag gick på dagis. Vi hade jättekul och åkte på utflykter och så hade jag en massa kompisar. JAg tycker dagis är jättebra. Vår kille kommer dock inte gå mer än ngn timma om dagen ett par dagar i veckan!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 260
Senast: Destiny_D
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 665
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 469
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 244
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp