Bukefalos 28 år!

När stallar ni in hästarna?

Sv: När stallar ni in hästarna?

När jag får hem mina nya häst så kommer han få gå ute så länge jag får/kan, dvs. så länge hagkompisarna går ute. När betet tar slut så blir det att stödfodra med hössi i hagen. De hästar jag har haft hand om har trivts överlägset bäst när de gått ute. Jag mår mest dåligt över det faktum att de utfodras med så långa mellanrum när de står inne, jag tvivlar på att jag skulle vilja stå stilla i 12-14 timmar i sträck utan att ha något att göra eller ännu mindre något att äta..

Häst nummer ett var ett kallblod som gick ute dygnet runt första året, sen åkte han på tränarens inrådan in på bantning och då stallades han in och gick i en mindre hage, speciellt mycket lyckligare tror jag knappast att han blev av den förändringen.

Häst nummer två var ett fullblod på lösdrift som lyckades skada sig på ALLT, trots det så uppskattade hon inte min "välvilja" när jag stallade in henne som 3-åring = urmagrad och deprimerad häst som rätt snart fick åka ut på lösdrift igen.

Häst nummer 3 som jag var medryttare på utfodrades med 4 kg krafft och 6 kg hössi och reds 2-4 gånger i veckan, hon var helt "knäpp" och var hög i blod redan från början. När jag hade henne längre perioder minskade jag krafften med 75% och när jag tog henne på foder slängdes hon ut på bete utan någon krafft alls i princip. Hästen blev som "ny" och var över lag mycket trevligare att handskas med.

Häst nummer 4 var ett lättfött halvblod som kom i mars, stallades in t.o.m maj då hon åkte ut på bete från maj tills hon togs bort nu i september, hon mådde toppen så länge hon fick gå ute.

Häst nummer 5 som kommer snart är en 5-årig halvblodsvalack som ska ut på "lösdrift" tillsammans med några av inackorderingarna så länge det bara går, eventuellt slänger jag ut honom på den riktiga lösdriften när de andra stallas in.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

På somrarna är hästarna inne några timmar från ca 17 tills när bromsar etc och värme har lugnat ner sig (vilket var vid 23-tiden under värsta tiden), just nu sätter jag ut dem igen vid 19-20. Vill bara att de vänjer sig vid att gå in varje dag. Måste ändå ge dem mineralfoder etc individuellt - annars vet jag inte alls vem som får vad...
Annars kunde de ju stå ute för jämnan, de har en liten lösdrift i vinterhagen. Men eftersom jag ha en unghäst vill jag hantera honom även de dagar då det inte rids. Så lite ledövningar med svängar och halter på väg till och från stallet är väldigt nyttigt. Tyvärr vill hästarna göra fler halter än vad jag själv vill just nu, eftersom grästuvorna längs vägen tydligen är godare än de i hagen...

"Vinter" blir det väl när jag börjar tycka att det är ruskväder och att hästarna gott kan stå inne resten av natten också för att hinna torka upp...
Jag brukar ha 10 grader som ett gränsvärde för regntäcken (dvs <10 grader + regn = regntäcke), så jag skulle tippa på att när det inträffar börjar det nog luta åt stallnätter också...
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Vi har beta kvar och skogsdungar i hagen så de flesta (blandad grupp hbl och ponny) får gå kvar på betet hela oktober, därefter lösdrift. Våra tävlingstravare fick gå in o sova för 3 dagar sedan enbart pga. tävling på tisdag, sedan får dom gå ute ett tag tills det blir dags för nästa tävling (brukar sova inne ca. 4 nätter innan tävling) Fungerar nog hela oktober, sedan får tävlingstravare sova inne om nätterna med utevistelse från ca. 07.00 till 22.00.
Dom står gärna vid grinden och hänger men har fri tillgång på silo i hagen så det är nog mera att dom vill umgås med oss när vi är i närheten eller något sådant än gå in i stallet tror jag.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Har en 3-årigt halvblod och en 12 årig ponny. De är de enda i stallet som fortfarande går ute,men med ett ofodrat regntäcke på:banana:
De tycker att det är supeskönt att få ett förlängt sommarlov,ska inte stalla in förrän oktober :D
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Jag tror det beror helt på vad man har för häst och vad den behöver.

Jag har eget stall, med tre hästar och skulle gärna ha dom ute nu också. Men min gamling (24) klarar inte detta och magrar av pga. att han inte riktigt kan slappna av utomhus på samma sätt som i hans box. Så de gick bara ute i 4 veckor i somras.

Men så har jag dom ju ute i 13 timmar om dagen vilket kanske inte varje inackorderingsstall har.. :d
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Jag har mina pållar ute så länge som det går ; jag brukar halma upp en bädd på en skyddad plats + att dem får sin fulla ranson med hö ute så här på hösten! Säg att det skulle bli skit väder med hård vind och regn med låg temp ute i flera dar då tar jag in dem!
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

KL

Mina hästar är fortfarande ute, har en höst/vår hage med en del åkerhage och en del med träd så dom har skydd. Nu när det är kallt på nätterna och varmt på dagarna så funkar det kanon och så länge som lägger sig ner i hagen och sover så får dom vara kvar där ett tag till. Men blir det ruskväder med massa regn så får dom komma upp hit. De är 2 shettisar och 2 stora hästar, vintertid får dom 24-25 kg hö och nu får dom 18 kg, vilket dom klarar sig bra på just nu.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Rapport från Jämtland:
Våra började gå in för ca en vecka sedan, jag hade gärna haft min nordis (regntäckad) ute längre men inte ensam kvar ute.
De kommer in vid 19 på kvällen nu, de är ute ca tolv timmar, vilket jag tycker är för lite. Jag skulle gärna se att de var ute till minst 21, gärna 22. Men vi är flera som bestämmer och de andra vill att de ska få komma in.
De har gått ute sen 1 juni, men med hö sen en dryg månad tillbaka. Jättedåligt bete i år, ville inte växa alls hos oss.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

*kl*
En annan jämtlänning som haft dunderbete i år.:p Tjockishästar..
Vi stödfodrar med hö och krafftfoder men damerna (varmblodstravare) är ute dygnet runt fortfarande med övergångstäcken. :D
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

KL

Mina hästar är fortfarande ute, och har så varit sedan påsk. Hästarna mår utmärkt, är fina i fötter, päls och hull, är pigga och glada och tycker inte att det är det minsta kallt. Såklart!
Gruvar mig vansinnigt för att stalla in då min äldre dam blir stel och hostig, tyvärr har jag dock inte kunna färdigställa lösdriften på nya gården så jag har fått låna ett stall. Sånt är livet men det tar emot.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

KL

Som den lydige ägare jag är så börjar och slutar utesäsongen enligt hur min häst bestämmer. Som unghäst gick han på lösdrift men som gammal häst är han väldigt förtjust i sin box. I hagen har dom halmad ligghall som de använder sommartid för insekter och sol men övriga årstider låtsas de inte om att de har tillgång till en ligghall utan använder hagen och väljer att komma in till sina boxar om kvällarna. Även intagningstiden bestämmer de i stort själva så den varierar enligt väder och årstid. Min gamla häst är ett riktigt orginal och extremt lätt att förstå vad han menar. Det här med att tiga och lida är inte hans melodi så han har fostrat oss mycket väl :)

Bete finns kvar i överflöd men de är installade sedan början av augusti. Får förstås gå på bete om dagarna ändå.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

kl*

From denna veckan ska min stallas in, Men När jag själv har insläppet och det är fint så får hon vara ute.
Anledningen är egentligen att vissa nätter är nere på minus grader och även om jag har lagt ut en hel halmbal så ligger hon hellre på bar backe (vad jag har sett) . Och hon är fortfarande liten och sover mycket. (2 år)
Det kanske är jag som är nojjig, Men jag vill att hon ska kunna sova på en torr och varmare plats. :laugh:
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

hästarna i mitt stall går ute fortfarande. Jag fodrar med hö i hagen och kraftfoder inne (om dom har arbetat..)
Jag skulle helst ha dom ute hela vintern för jag tycker det är smidigast så, jag är väldigt bekväm av mig. Det blir ett j*vla
passande med in och utsläpp och fodringar annars tkr jag..
Men eftersom jag inte har något vindskydd så antar jag att jag får ta o stalla in dom snart. Men när jag väl har hästarna inne så går dom ut tidigt på morgonen och sen kommer dom in sent, sent på kvällen. Jag tycker att hästar mår bäst av att vara ute så mycket som möjligt.
Sen brukar jag ställa ut en rundbal med hö/hösilage i hagen så man slipper passa massa fodringar.
Jag gör det så bekvämt som möjligt helst :P
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 707
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 990
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 348
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp