Bukefalos 28 år!

När stallar ni in hästarna?

Sv: När stallar ni in hästarna?

Här blir jag lite fundersam....
Jag kan faktiskt inte se några bra orsaker att ta in hästarna alls. Det handlar inte om NÅGRA timmar, oftast blir det 10-12 timmar, eller ställer du in dem kl 12 på natten och släpper ut dem kl 06 på morgonen?
Att vi människor säger att vi "inte vill ha dem ute på natten" är märkligt, för då hanterar vi dem inte utifrån deras bästa utan från VÅRT bästa...

Jag tror problemet är att väldigt många dels förmänskligar sin häst dels inte har tillgång till bra hagar där hästarna kan vara hästar, då kan man stilla sitt dåliga samvete och ställa in dem på natten.
Självklart med vadderade täcken och lindor och fan och hans moster.....

Problemet i kanske framförallt inackorderingsstall är ju att man har kanske lite för små hagar men också att det med jämna mellanrum kommer nya hästar och flocken förändras. Det kan ta tid innan en nykomling accepteras och att då ha dom ute nattetid känns osäkert om man inte säkert vet att alla hästar får ta plats i ligghall och får äta i lugn och ro (höst och vintertid tänker jag på nu). Det är också många gånger hästar med stora skillnader i matbehovet vilket gör att det är svårt att garantera att varje häst verkligen får i sig rätt mängd mat.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Min 20-åring har denna sommar inte gått ute en enda natt. Det är första gången på de tio år som jag ägt honom som jag har haft möjlighet till det och det är också första gången på samma tid som han har mått bra under hela sommaren! Nu har jag själv inte varit riktigt bra så han har fått vila ändå men jag hade kunnat rida hela sommaren. På bete har det inte gått. Ska han gå på bete så är det kraftfoder varje dag och ingen ridning som gäller. Då kanske han kan hålla vikten. Annars rasar han nästan 50 kg i vikt under sommaren vid utegång dygnet runt. Han är enormt känslig för flygfän, trots täcke och spray. Han slappnar inte av och sover ordentligt. Han mår helt enkelt inte bra på bete, då måste man väl lyssna på sin häst?

Naturligtvis ska du lyssna på din häst men det är förmodligen inte själva utevistelsen som är problemet utan just insekterna. Mot mycket insekter hjälper varken täcke eller sprayer känsliga hästar utan det är inomhus som ger det bästa skyddet. Och att då ha hästen på bete utan skydd är naturligtvis inte bra om den är påtagligt besvärad av insekter men ursprungsfrågan i tråden var huruvida hästar skulle stallas in nu och nu är det ju faktiskt ett behagligare klimat för hästar då insekterna är betydligt färre.

Jag har själv två hästar (av fyra) som är mycket besvärade av bromsar och som icke vill vistas ute då det är mycket bromsar, de skenar i vild panik om de inte får vara i sin ligghall. Däremot så går de faktiskt ute nu i en hage utan ligghall och de ser väldigt nöjda och belåtna ut
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Hade du haft ett skuggigt skydd i hagen är jag övertygad om att det lika gärna hade stått där.

Ah, men det har jag... En jättehög solitär (ensamstående) alm och sedan är det bäckfåran som går igenom 75% av hagen, där finns mycket träd och man kan komma ner och "gömma sig" på flera ställen. Svalt och gott, men en del insekter i alla fall. Trots detta - de vill in!
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Hästar är individer, ja, med sina egna behov. Självklart är det bra om de kan vara ute så mycket som möjligt, eller tom på utedrift. MEN, det gäller också att som hästägare ta sitt ansvar och lär känna sin häst och dess behov. Utedrift passar inte alla hästar. Det är okänsligt att säga att "alla hästar minsann mår bäst av att vara ute dygnet runt i alla väder". Precis lika okänsligt som att behandla sin häst som en Barbie-häst.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

I grunden har du rätt men jag undrar då:
vem har gjort hästen som den är?
Vem har vant den vid att stå inne?
Jämfört med: hur hade den levt om den inte hade levt i fångenskap?

Det är naturligtvis grymt att ha en häst som är van vid att stå inne, ute dygnet runt eftersom det stökar till hela deras värld MEN det går också att vänja dem :)

Nåväl. Frågan i tråden var ju om folk stallar in dem nu och nej, mina går på lösdrift :)
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Våra brukar gå ute t o m oktober. Något år tog jag in dem den 15:e oktober eftersom det stormade och regnade och var ganska kallt.
Förra året fick de komma in ett par nätter i början av oktober eftersom vädret var ganska bistert, men sen gick de ute igen resten av månaden.
Vi har fyra kallblodshästar.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Visst kan man vänja dem. Men jag tror att hästarna inte är dummare än att de inser att IBLAND är det väldigt bekvämt/behagligt med stall.

Alla inser ju nödvändigheten med hagar, men om hagen hemsöks av slagbjörn? Är det inte bra mycket mer cyniskt att på kvällen klappa om Pålle och säga; Nu får du klara dig själv, akta dig för björnen i natt. Nej, då tycker jag att det är vår skyldighet att skydda Pålle mot björnen genom att ta in på stall.

Och jag tycker synd om de vilda lejonen man ser på TV också, fulla med flugor och fästingar - när nu veterinärerna ändå söver dem av olika anledningar, kunde de inte ta bort lite "knytt" också? Och den lilla lejonungen som virrat bort sig, måste de låta den svälta ihjäl, kunde de inte hjälpa den att komma tillbaka till sin mamma, filmteamet vet ju var hon är? Nej, så lite ingripande som möjligt vill man göra för att inte "störa naturen". Jag kan iofs förstå det, men jag skulle aldrig låta Min Häst gå runt på det sättet, fästingar tar jag bort så fort som möjligt, skador och sjukdomar försöker jag förhindra och hjälper honom så gott jag kan om han ändå drabbas. Innebär det att jag är "elak" mot hästen då? Det är ju iaf knappast ett "naturligt" liv!

Nu har vi tamhästar och då tycker jag det är vår skyldighet att göra så bra som vi kan för dem, genom att lyssna på och respektera individen utifrån de förutsättningar som finns i varje enskilt fall. Och det kan enligt min mening innebära att de ibland får vistas inomhus.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Om det är bra väder så går våra ute till 1 november. Blir det en regnig höst så stallar vi in dem tidigare. (Släpps ut 1 maj, så det blir 6 månaders utevistelse i bästa fall.) Hästarna är en varmblodstravare och ett halvblod.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Jag har inte läst tråden men jag har ett gäng araber hemma på lösdrift (både mina och andras). De går ute året om, dygnet om. En av dem fryser litegrann när det blir kallt - täcke på, så är saken biff! :)
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

När det är dags bästemer till sto genom att ha varit svårfångad hela sommaren börja valla mej mot grinden eller om jag kommer körandes med bilen sätter hon av full galopp mot grinden och skriker, detta brukar hända i början mitten av september.

Men denna dam har inte läst på hur man skall vara om man är häst.
Förr när det regnade så vägrade hon gå ut hur stallet (hadde troligen funkat att slå ut henne med körpisken men det hadde jag ingen lust att testa)
trots täcke med hals,
nu mera kan hon tänka sig att gå ut vid regn om det är upp till vinterhagen där det finns en ligghall men det blir tvärstopp om vi gårförbi vinterhagen.
Börjar det regna när hon är ute i vinterhagen så springer hon in i ligghallen och står där tills det slutat regna och är hon i en av sommarhagarna står hon under träden och är skitsur när man går ut till hagen då man blir brutalt vallad till grinden för att hon vill in.

Att det skulle bero på mat är uteslutet då det finns lika mycket hö i hagen som i boxen och kraft foder får dom bara morgon och sen kväll några timmar efter intag.

Har haft henne i 10år (2/3 av hennes liv) och hon har alltid varit sådan.

Kram
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Låter som en väluppfostrad dam..

Hon visar klart och tydligt vad hon vill :D.

Kan skriva en hel bok som skulle bli tjock som en bibel om hennes ideer och betende.

Som att bli skogstokig om man kör iväg med hennes transport utan att hon får följa med.

Bli skitsur på dom andra hästarna om dom står i eller väre gräver i höt i hagen.

Biter dom andra hästarna i baken och föser bort dom om dom skulle komma på att bajsa eller kissa på fel ställe i hagen.

Blir förbanad på hästar som hoppar runt och frustar under uteritter,
och efter några min har dom slutat med det i hennes sälskap då dom har fullt upp med vad att ha koll på damen och vad hon vill.

Skräma skiten ur folk som bossar och domderar men guda snäll mot barn och osäkra.

och mycket mycket mera.
Hon har lärt mej massor.

Kram
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Nu har jag tillgång till bra hagar här hemma, men jag har mina ute året runt..
Självklart finns ligghall/ vindskydd.. Endast 3 av hästarna har täcken, 2 av fullbloden och min 36 årige gamling..

Har stall så blir det oväder kommer de klart in, även om om någon behöver ha sjukbox etc etc, så allt det finns..

Min 36-åring skulle bli utdömd för hans hosta för ca 15 år sedan.. men då vale jag en annan väg och nobbade allt vad stall var och hästen gick från avlivning till frisk :-) Hostar aldrig :-)

Hästar mår bäst av så mkt utetid som möjligt och att pendla mellan stallklimat och uteklimat var dag r inte heller bra.

men har du din häst på stall där utegång inte kan vara möjlig så förstår jag att du måste stalla in.. Hoppas det blir bra vad du nu än väljer :-)
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Mina går ute hela september! Täcke på fullblodet och in någon timme på dan för hö och kraftfoder.
Nu har det vart några frostnätter men dom ser lika glada ut för det på morgonen...
Har bra med bete men om ca 2veckor kommer en höenselagebal ut i hagen så får dom fri tillgång.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Jag stallade in min nu i veckan.
Börjar bli kallt och blött ute och hon blev trött av att vara ute.
Bättre att sova i en varm torr box :) Är ett halvblod.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Är nyfiken på när ni börjar stalla in era hästar?
Har ni några speciella riktlinjer som ni går efter?

Det börjar nämligen grymtas i stallet om att det är synd om hästarna som fortfarande måste gå ute.

Själv är jag av den uppfattningen att de inte mår dåligt av friskluft så länge inte vädret är extremt.

Förstår att det givetvis skiljer mellan tex islandshästar/shetlandsponnyer eller känsliga fullblod.
Dessa hästar är av halvblodstyp.

Jag stallar inte in. Har lösdrift. Hästarna är en Welsh Cob och en Paintkorsning. Ingen fryser men när det blir närmare nollan och blötväder så åker fleecefodrade täcken på. Inte alltid som dom begriper att det är bättre under tak utan häckar mitt på vallen istället medan blåsten viner och regnet står horisontalt ;)
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 708
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 348
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp