När vänder det???

A

angelhorse

Efter att ha läst om diverse unghästar 3-6 åringars olika hyss/ofog
så undrar jag När slutar dom!!Ni som har erfarenhet av unghästar
mellan 3-7 som var rebeller ,när blev dom vuxna??Har själv en 5-åring som är bebis ena dagen och sen gammelhäst nästa.:rofl:
 
Sv: När vänder det???

Ponnyn är ett extremfall, han har väl börjat växa upp för något år sen :p alltså, 7-8 årsåldern. men som sagt, det är nog inte så vanligt. han kan fortfarande bete sig som en liten barnunge ibland :smirk:
 
Sv: När vänder det???

när man sätter upp gränser för dem!

min unghäst fick jag som åring, nu är hon 3 och har aldrig varit jobbig på nåt sätt.
 
Sv: När vänder det???

Jag har haft flera unghästar som jag aldrig haft några större problem med. Jag har nu en halvblodsvalack som jag haft sedan han var 3 år, han är 8 år idag. Han har alltid varit omogen, testat gränser och varit allmänt "stökig". Han är mycket arbetsvillig, snäll, pigg och alert. Dock händer det fortfarande att han "frågar" om han kan tramsa och hitta på bus. Så fort jag säger nej slutar han. Värre är det om det kommer nya ryttare. Jag kan säga att det blivit bättre med åren, men det har varit ovanligt mycket jobb (jämfört med andra hästar jag haft) och han har definitivt mognat sent. Han är trots detta den trevligaste häst jag haft!
 
Sv: När vänder det???

Min hade trotsperiod som 1,5-2-åring nånting. Men eftersom jag klargjorde redan då vem som bestämde och hur man uppför sig så har jag aldrig haft några direkta bekymmer efter det.
Tror många är för fega och vågar inte ta kampen när den dyker upp.
 
Sv: När vänder det???

köpte min häst som 6åring nu är hon 16. hon tror att hon är typ 4 och beter sig så fortfarande, möjligen att hon har blitt lite lugnare. men inte mycket :devil:
har dock inga problem med henne.
 
Sv: När vänder det???

jag kan säga så här jag har fött up en tjeja själv som e 3 nu. hon har alldrig varit i trott ålder eller liknande alltid varit super snäll. därimot har jag en som e i bock å bus åldern å som bara busar igenom hela dagarna som e 23 år UNG.. så vissa växer aldrig upp =)
 
Sv: När vänder det???

Låter underbart att vissa behåller buset och glädjen livet ut,har tyvärr sett alltför många unga individer med slocknad blick,fruktansvärt.En ung tjej i mitt stall som bara red dressyr på sin 6-åring som var sk var proffs utbildad fick en dag prova på när en häst tillslut får nog ,hästen ställdes sig rakt upp ,någon månad senare var hästen såld.Så jag tror på min tränare att dom som är mesta rebellerna och får gå igenom den perioden blir dom bästa tävlings hästarna,dom har själva valt att sammarbeta av egen fri vilja.
Så ni alla med egen sinniga små bus ,hang in there.....:D
 
Sv: När vänder det???

nej absolut dom får inte tappa glöder de e då man måste inse att något är fel.. det har inte min tjeja men jag rider nästan bara i skogen på henne då vi ej har paddock. å det är inte offta jag rider eftersom hon e så ung. gamlingen därimot motioneras regelbundet men inte F*n jälper de =) men hon ska vara sån. den dagen hon slutar bocka, hoppa, skutta å nocka mej när jag rider e något fel. hon tycker de e så vansinigt kul att komma ut i skogen. hon dår som en dröm på banan men som sagt i skogen e de andra bullar där ska de busas å de vet matte om så de e bara å hålla i sej å styra =)
 
Sv: När vänder det???

när min ponny var 25 år var han tokigare än unghästarna....
 
Sv: När vänder det???

Det är nog så att hästar kan vara på olika sätt. Min lilla häst var två år när jag köpte henne. Hon har aldrig varit besvärlig på ngt sätt. Hon är mkt lyhörd för vad jag vill och det är sällan hon gör ngt som kan tolkas som att hon på ngt sätt sätter sig på tvären. På vintern rider jag bara ut annars tränar jag en del men ej på avancerad nivå.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 105
Senast: Twirro
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 119
Senast: Hajfisk
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 263
Senast: Blyger
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 730
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp