När var sista gången du blev legg-kollad?

miumiu

Trådstartare
Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det händer ungefär varannan gång jag handlar på systemet (vilket inte är jätteofta). Dom brukar säga nånting i stil med ”jag har lite svårt att avgöra din ålder”, vilket för mig låter som att dom egentligen vet att jag är ”äldre”, men vill safe:a. En kvinna var rolig, hon bad aldrig om legitimation men sa när jag betalade att hon ville gissa min ålder, och gissade på pricken rätt! Men hon var själv i typ sextioårsåldern så antagligen rutinerad på det där.

Min sambos brorsa blir fortfarande kollad ibland och han är 45, men klär sig å andra sidan som en typ 17åring. Även min syster som är lika gammal blir kollad ibland. När upphör egentligen detta? 😅
 
Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det händer ungefär varannan gång jag handlar på systemet (vilket inte är jätteofta). Dom brukar säga nånting i stil med ”jag har lite svårt att avgöra din ålder”, vilket för mig låter som att dom egentligen vet att jag är ”äldre”, men vill safe:a. En kvinna var rolig, hon bad aldrig om legitimation men sa när jag betalade att hon ville gissa min ålder, och gissade på pricken rätt! Men hon var själv i typ sextioårsåldern så antagligen rutinerad på det där.

Min sambos brorsa blir fortfarande kollad ibland och han är 45, men klär sig å andra sidan som en typ 17åring. Även min syster som är lika gammal blir kollad ibland. När upphör egentligen detta? 😅
Jag är 34, alltid när jag handlar på systemet med det var nog två år sen jag var där.
 
Ungefär var tredje gång på systemet. Jag är för all del svårbedömd åldersmässigt men inte ser jag så ung ut, så de frågar nog alla oavsett ålder.
Jag är 45
 
Jag blir i regel kollad om jag är sminkad, sällan då jag är osminkad. Är 34 nu men var ett par år sen jag var inne på Systemet senast.
När det upphör känns väl mindre viktigt, det är väl när den aktuella kassapersonalen kan vara helt 100 på att man är över 20, eller snarare 30? Det är väl bara att se uppvisande av legitimation på systemet som lika självklart som uppvisande av pass vid flygresa eller leg vid uthämtning av paket. :)
 
Jag blir fortfarande leggad på systemet, är 37 i år. Har kommit undan 1 enda gång för typ 9 månader sedan, men gången efter var jag tillbaka till att bli leggad. Så vi får se hur det går med den biten.

Men det är väl ganska allmänt känt att millenials ser unga ut för sin ålder, och generationen efter oss generellt ser äldre ut för sin ålder. Det kan nog göra det rätt så svårt för de som ska legga tänker jag.
 
Blev frågad på Systembolaget nyligen är 38 år och hade med mitt barn på 8 år. Men blir allt mer sällan, åldern tar ut sin rätt tids nog.
 
Jag är 38 och nu är det nog ett år sedan jag blev leggad på systemet senast. :(
Innan dess var det nästan varje gång, måste ha inträtt i ålderdom väldigt plötsligt 😅
 
Kanske 20-22 år sen? Om det inte handlar om körkortskontroll av polisen etc. Då var det för ett par år sen. Men pratar vi systemet så dricker jag inte alkohol sen 22 år tillbaka så det händer aldrig.
 
Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det händer ungefär varannan gång jag handlar på systemet (vilket inte är jätteofta). Dom brukar säga nånting i stil med ”jag har lite svårt att avgöra din ålder”, vilket för mig låter som att dom egentligen vet att jag är ”äldre”, men vill safe:a. En kvinna var rolig, hon bad aldrig om legitimation men sa när jag betalade att hon ville gissa min ålder, och gissade på pricken rätt! Men hon var själv i typ sextioårsåldern så antagligen rutinerad på det där.

Min sambos brorsa blir fortfarande kollad ibland och han är 45, men klär sig å andra sidan som en typ 17åring. Även min syster som är lika gammal blir kollad ibland. När upphör egentligen detta? 😅
Dom slutade be om leg på systemet ungefär samtidigt som jag fick barn, så runt 32-33. Inte för att jag hade med mig mitt barn direkt men jag gissar att jag åldrades ett par år inom loppet av några månader där, rent utseendemässigt 🙈
 
Hur svårt är det att avgöra någons ålder tror ni? Är människor olika bra på det, eller är vissa bara enklare att gissa ålder på?

Försöker tänka mig, om jag själv satt i en kassa och 100 människor passerade genom den varje dag, och jag skulle avgöra deras ålder utan att utbyta annat än någon artighetsfras. Alltså, så himla svårt ändå? Och också att man blir påverkad av dom man redan sett, ”han var ju 34 fastän han bara såg ut som max 22, kan jag då vara säker på att hon är över 20…”
 
Visa legg gör jag ofta på tex apoteket osv. Men om man ska prata om enbart åldersrelaterad kontroll så var det förra året. Då 49 år gammal och då på systemet. Men det berodde nog inte på misstroende utan att de måste ta visst antal stickprover eller nått sånt.
 
Blir fortfarande leggad, blir 38 i år. Tror jag kan räkna på ena handens fingrar när jag inte blivit det.
 
För något år sen på systemet. Jag var över 50 vid tillfället. De tar stickprov med ett visst intervall oberoende av hur gammal personen ser ut att vara.

Känner att detta blivit en ickefråga när man kommit upp lite i ålder.
Men om någon ser ut att vara typ 18, måste dom inte fråga då?

Jag blev kollad 100% av gångerna mellan 20-30 och nu efter 30 kanske 50-70% av gångerna (dalande nedåt i procenttalen).
 
För övrigt ”åkte jag dit” en gång när jag satt i kassan på Ica och inte leggade en kille för energidryck, han var kontrollant. Han var också tydligt över 25 år gammal så han skulle inte kollas, men herregud vad triumferande han var att jag missat legga honom. Kom igen nu gubben, du kan inte passera för 15 liksom.
 
För något år sen på systemet. Jag var över 50 vid tillfället. De tar stickprov med ett visst intervall oberoende av hur gammal personen ser ut att vara.

Känner att detta blivit en ickefråga när man kommit upp lite i ålder.
Nope, så är det inte. Finns ingen stickprovskontroll. Å har inte funnits på mååååååånga år
 
Men om någon ser ut att vara typ 18, måste dom inte fråga då?

Jag blev kollad 100% av gångerna mellan 20-30 och nu efter 30 kanske 50-70% av gångerna (dalande nedåt i procenttalen).
Förstår inte riktigt din fråga?
Självklart måste de fråga om de tror att kunden kan vara under 20. Stickprovskontroller görs oavsett hur gammal kunden ser ut att vara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp