Någon med erfarenhet av FIV?

WhoIsItAgain

Trådstartare
Jag är inne på att skaffa katt igen (efter 7 kattlösa år) och vill gärna ta en katt (eller två egentligen) från katthem/djurhem. Nu är det så att det nästan bara förmedlas innekatter som är FIV-positiva. Alla andra katter förmedlas som utekatter eller i några fåtal katter med Leukos, eller katter som är mycket aggressiva mot andra katter förmedlas också som innekatter. Men jag vill helst ha två stycken.

Nu är ju frågan, har någon har egen erfarenhet med katter som är FIV-positiva. Har googlat och försökt läsa på men det varierar från FIV katter visar inga högre risker för att de lättare blir sjuka till att FIV-katter efter ca 4 år hamnar i stadie 4 och utvecklar "katt-AIDS" och dör mycket snabbt.

Skulle gärna ge två katthemskatter ett riktigt hem men är inte så sugen på att förlora båda inom en 2-3 års period (de flesta är runt 1-2 år gamla). Har ju även hamster och de får jag sällan behålla mer än 1,5-2 år så vore trevligt om katterna levde lite längre. Sen kan ju vad som helst hända men man kan ju minimera risken.

En annan sak att inte glömma är att här finns knappt djurförsäkringar (börjar iof komma) men jag tvivlar på att ett försäkringsbolag hur som helst skulle införsäkra FIV-positiva katter utan reservation. Så veterinärkostnaderna kan ju dra iväg (även om det kostar en bråkdel här mot i Sverige).

Någon med tips och råd? Eller ska jag satsa på raskatter istället? Är dock rätt mycket emot min filosofi när det finns så många hemlösa stackare.
 
Jag är inne på att skaffa katt igen (efter 7 kattlösa år) och vill gärna ta en katt (eller två egentligen) från katthem/djurhem. Nu är det så att det nästan bara förmedlas innekatter som är FIV-positiva. Alla andra katter förmedlas som utekatter eller i några fåtal katter med Leukos, eller katter som är mycket aggressiva mot andra katter förmedlas också som innekatter. Men jag vill helst ha två stycken.

Nu är ju frågan, har någon har egen erfarenhet med katter som är FIV-positiva. Har googlat och försökt läsa på men det varierar från FIV katter visar inga högre risker för att de lättare blir sjuka till att FIV-katter efter ca 4 år hamnar i stadie 4 och utvecklar "katt-AIDS" och dör mycket snabbt.

Skulle gärna ge två katthemskatter ett riktigt hem men är inte så sugen på att förlora båda inom en 2-3 års period (de flesta är runt 1-2 år gamla). Har ju även hamster och de får jag sällan behålla mer än 1,5-2 år så vore trevligt om katterna levde lite längre. Sen kan ju vad som helst hända men man kan ju minimera risken.

En annan sak att inte glömma är att här finns knappt djurförsäkringar (börjar iof komma) men jag tvivlar på att ett försäkringsbolag hur som helst skulle införsäkra FIV-positiva katter utan reservation. Så veterinärkostnaderna kan ju dra iväg (även om det kostar en bråkdel här mot i Sverige).

Någon med tips och råd? Eller ska jag satsa på raskatter istället? Är dock rätt mycket emot min filosofi när det finns så många hemlösa stackare.
Jag vet inte i vilket land du bor, men i Sverige är katter positiva för FIV eller FELV väldigt ovanligt. Det existerar i stort sett inte, och därför kan jag tänka mig att du inte kommer kunna få jättemycket hjälp här på Buke. Lycka till ändå :).
 
Jag bor i Tyskland och i alla fall på katthemskatterna är det vanligt. Ungefär 50% har FIV eller FeLV och då har jag tittat runt på ett 10-tal katthem i min närhet.
Vill jag har innekatt från katthem tycks jag inte komma runt att inte få katter som inte bär på viruset.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 363
Senast: Stereo
·
Övr. Katt Jag blir sambo nu i månadsskiftet, jag och min kastrerade hankatt ska flytta in till min pojkvän i hans lägenhet, och där bor också hans...
Svar
1
· Visningar
840
Senast: Centaur
·
Övr. Katt Jag har funderat på detta ett tag och tänkte att ni kanske kan hjälpa mig att bolla lite tankar! Jag köpte min katt Charlie från ett...
Svar
10
· Visningar
1 710
Senast: Bufera
·
Övr. Katt Ja, egentligen tycker väl jag oxå att katt- GPS är överkurs, men mot följande bakgrund funderar jag på att skaffa en: Katten Edward...
Svar
4
· Visningar
4 756
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp