Vill Charlie ha en kompis?

nyponros

Trådstartare
Jag har funderat på detta ett tag och tänkte att ni kanske kan hjälpa mig att bolla lite tankar! Jag köpte min katt Charlie från ett katthem i oktober 2012, han var då ca 2 år gammal och hade levt som hemlös åtminstone under en tid. På katthemmet gick han med andra katter i flock och det var inga problem, men jag upplevde honom då som nu som ganska självständig. Han är den perfekta katten, lugn och genomsnäll, busar lite ibland men har aldrig sönder något, välter aldrig ner något och klöser inte på möbler, klättrar inte i gardiner etc. Så fin och trygg och social och världens bästa sambo, och älskar att ligga i knäet och gosa.

I sitt jourhem kom han enligt uppgift bättre överrens med hunden än med katten, och hos mig är han alltså ensamkatt, bortsett från min hund som jag har på halvtid ungefär, jag och mina föräldrar delar på henne. Det jag nu tänker på är om han skulle må bättre av att ha en kattkompis? Det ser så mysigt ut när man ser bilder på katter som ligger och sover tillsammans och leker, ett umgänge som jag eller hunden kanske inte kan ersätta. Han verkar inte olycklig på något vis utan är väldigt harmonisk och välfungerande, men kan jag öka hans livskvalitet så vill jag. Rädslan är väl att det ska bli tvärtom, och då står jag där med en katt till som jag känner ansvar över och inte bara vill släppa sådär. Min katt är väldigt social, kontaktsökande och vill vara nära, därför tänker jag att han kanske skulle få mycket ut av en kattkamrat.

Mina plussidor med att skaffa en till:
* Ge Charlie en kompis och en till katt ett tryggt hem (jag hade isåfall tänkt ta en till katthemskatt)
*Mer sällskap till mig och framförallt till Charlie när jag inte är hemma

Minussidor:
*tänk om de inte kommer överrens?
*Platsbrist, för trångt i en tvåa? (det är alltså innekatter det är frågan om)
*Mer hår, mer mat att köpa, mer lådor att tömma. Måste vara två lådor?
*Jag är ju van vid att ha ett sånt praktexemplar till katt, tänk om jag får en odåga som rör till det i min och Charlies välordnade liv (ta det med en nypa salt ;) )


Vad för katt ska det isåfall vara? Unge eller vuxen? Hane eller hona? Spelar det någon roll när de är kastrerade?

Jag tänker att en lite lat, lite till åren kommen lugn katt med snällt temperament vore bra, går det att beställa såna tro?

Är det bara löjligt av mig att förmänskliga honom och tro att han skulle må bättre med sällskap, han kanske är lycklig precis som det är?
 
Sv: Vill Charlie ha en kompis?

Du kan inte prova att vara jourhem åt en katt annars? Och om allt fungerar så tar du emot den på ett livslångt hem? :)
Vi har 2 lådor till 3 katter. Hade troligtvis fungerat med 1 låda till dessa också såvida inte den ena vore extremt(!) kräsen.
Så 1 låda till två katter fungerar nog i regel :)
 
Sv: Vill Charlie ha en kompis?

Min kompis har en låda till två katter och det fungerar kanon, dom bor också i en 2:a! :)
Den ena katten var själv först men blev mycket keligare och gladare efter att den 2:a katten kom! :)
 
Sv: Vill Charlie ha en kompis?

Min spontana reaktion är nej, Charlie behöver nog ingen kompis. Han har dig som en stor, något konstig, men ändock kattkompis ;)

Vi har två utekatter och jag kan säga att de umgås hellre med oss än med varandra, OM de vill umgås öht.
Den äldre ligger hellre uppe i vårt sovrum och den lilla lägger sig möjligtvis på soffans ryggstöd

Om jourhemmet säger han umgicks mer med hunden än katten är nog risken större du får en sur katt som undrar vad för i h-vete har matte dragit hem en konkurrent?
 
Sv: Vill Charlie ha en kompis?

Katter är ensamdjur av naturen så de behöver egentligen ingen kompis, däremot har jag alltid valt att ha minst två katter pga långa pass på jobb t.ex., det är nog mest i mattehjärtat det skär att de får vara hemma en del ensamma.

De flesta katter lär sig leva med varandra, även om de inte blir bästa vänner. Två lådor är att rekommendera för att undvika olyckor för att den enda lådan är full... Mer kattmat tycker jag inte det går åt, inte så märkbart direkt, det blir inte sån större skillnad.
 
Sv: Vill Charlie ha en kompis?

Jag har två katter som lever i något slags "tyst överenskommelse".. de är inte kompisar men har numera accepterat att de bor i samma hus :meh:

De "umgås" aldrig, ligger aldrig i samma säng, kan ge en "rejäl tass" till den andra inneboende katten ibland när någon av dem är mer sur än vanligt.. O_o Ska tilläggas att de är utekatter och har olika revir runt huset.. två honor dessutom..

så... jag tror inte att alla katter behöver en "kompis".. mina skulle definitivt gilla att vara "ensamkatter" ;)
 
Sv: Vill Charlie ha en kompis?

Word! Mina damer tolererar varandra, inte mer. Efter jag börjat använda Feliway så har det blivit lite bättre men jag tror faktiskt att båda skulle vara nöjda som ensamkatter. Tur att huset är någorlunda stort och de är utekatter :D
 
Sv: Vill Charlie ha en kompis?

*kl


Åh jag har inte blivit något klokare :D. Håller med er som säger att det är nog mest mattehjärtat som skär och vill att han ska ha någon att gosa med även när jag jobbar. Jobbar jag korta pass eller bara ska ut några timmar med kompisar är hunden hemma med kissen och då känns det bättre (för båda). Men när jag är hemma bryr de sig inte så mycket om varandra, nosar lite men sen är det mig båda vill gosa med. Kanske skulle bli så med en katt till också... Och hur skulle jag då räcka till ? :D


Oavsett är detta något som inte kan hända förrän tidigast om några månader, så jag hinner ju fundera fram och tillbaka länge.
 
Sv: Vill Charlie ha en kompis?

Jag hade två katter förut, två honor. Och de hade definitivt glädje av varandra. De sov ihop, busade ihop och annat. Enda gången de bråkade var förstagången se träffades då de kom från olika uppfödare. Men det är säkert olika för olika katter om de vill ha kompis. Speciellt om de är mkt ensamma kanske en kompis är bra?
 
Sv: Vill Charlie ha en kompis?

Vi skaffade 2 bröder från samma kull. Jag måste säga att det syns att de har uppskattning av varandra, de busar/äter/sover/tvättar och går på lådan tillsammans (helst båda i samma låda). Våra river inte på väggar, soffor eller gardiner vilket jag tror kommer i från att de inte blir understimulerande när de har varandra.

Så jag säger ja till 2 katter,men samtidigt så verkar ju din trivas själv. Brukar man inte få testa med en katthemskatt om det fungerar? V har bara 1 låda, de gick ändå bara i den stora lådan när vi hade 2. =)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 715
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 861
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 633
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp