Bukefalos 28 år!

Någon som har bra koll på biologi eller fysiologi?

Idas

Trådstartare
Sitter och tentapluggar och har kört fast på en fråga som handlar om hur det kommer sig att enskilda hjärtceller kan slå? Finns det någon vänlig själ som kan förklara detta för mig? Har letat igenom hela boken och hela google (nästan :D) och hittar ingenting av värde. Jag tror det ska ha att göra med att cellerna sitter ihop med gap junctions men jag får inte ihop det.
 
Hjärtmuskelceller kontraherar automatiskt utan nervstimuli, deras takt styrs av sk pacemakerceller i hjärtat där aktionspotentialen startar och eftersom hjärtmuskelcellerna är så tätt sammanbundna (mekaniskt, kemiskt och elektriskt) och endast har en cellkärna var så kan aktionspotentialen snabbt förflytta sig över hela ytan.
 
Hjärtmuskelceller kontraherar automatiskt utan nervstimuli, deras takt styrs av sk pacemakerceller i hjärtat där aktionspotentialen startar och eftersom hjärtmuskelcellerna är så tätt sammanbundna (mekaniskt, kemiskt och elektriskt) och endast har en cellkärna var så kan aktionspotentialen snabbt förflytta sig över hela ytan.
Tusen tack! :bow:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 285
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: Tofs
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 631
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 366
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp