Bukefalos 28 år!

Någon som kan ge råd?

Mirre

Trådstartare
Någon som kan ge tips om det här?
Har en 4 åring (R) som är jättekräsen med maten. Verkligen extremt och det har varit så enda sedan han börja äta vanlig mat. Grönsaker totalvägrar han, ser han en grönsak då äter han ingenting. Har försökt med allt, bara ignorera det, låta honom äta det han vill (men han kan vägra äta det han vanligvis tycker om också), han får alltid vara med och laga maten, prata om att det är viktigt att äta bra osv osv.

Storebror äter allt i stort sett, han gillar grönsaker och äter det han får i stort sett. Tyvärr smittar det inte av sig på R. Han vill bara ha mackor eller fikabröd (vilket vi bara har hemma om vi får gäster, eller om vi fikar hos någon) och det funkar ju inte. Är vi hos mina föräldrar är fika efter maten standard, R kan ibland äta maten beroende på vad det är. Men oftast vägrar han och vill sedan äta sig mätt på fikat istället. När han var mindre var vi ofta hos hans farmor och farfar, farmor gav honom direkt söta frukter, kex och annat så fort han inte ville äta. Kan det komma därifrån?

Vi kan aldrig gå ut och äta eftersom han då bara kommer vägra äta och hela stämningen blir förstörd. Det har verkligen blivit ett problem och det är jättefrustrerande för oss alla. Hur kan vi lösa det här på ett nära och bra sätt? Jag blir tokig snart och är trött på att få kasta mat som han inte äter och på att han sedan är på dåligt humör för att han är hungrig. Både jag och pappan är oroliga över att det ska utvecklas till någon form av ohälsa. Men på dagis verkar han äta bra.
 
Förstod inte riktigt. Äter han några maträtter alls?

Isåfall hade jag bara fortsatt att servera dem. Tänker att det ger sig tids nog. Min stora (snart 4) är rätt selektiv. Och detta funkar bäst för oss, tillkommer något nytt hon äter emellanåt.
 
Vissa barn är bara sånna. Äter han mackor så hade han fått en sådan så man slipper "hungergnället". Det brukar ge sig med tiden även om det kan ta några år.

Skulle barnet bli underviktig så är det lite annorlunda dock men oftast brukar det inte vara någon fara.
 
Äter han bra på dagis hade jag inte oroat mig utan fortsatt ge bra mat hemma.

En tanke bara, min yngsta äter bättre när han får servera sig själv. Dvs när han själv får lägga upp sin mat på tallriken.
 
Kan han tänkas dricka smoothies? I dem kan man blanda allt möjligt nyttigt utan att det "märks". Bananer (frusna), mjölk, spenat, proteinpuler om man ska ta i ordentligt, osv osv. Och frukt givetvis så det smakar fräscht och sött - en grön smoothie kan ses som rätt kul och cool om den samtidigt smakar gott. Och den ska förståss vara kall!
 
En bekant gjorde alltid gurk- och morotsstavar eller liknade först när hon lagade mat. Kom barnen och var hungriga under matlagningen så sa hon: ni får ta av grönsakerna på bordet. Ofta så åt barnen av grönsakerna innan maten och hon slapp tjata på dem att äta grönsaker vid middagen sedan, det hade de redan fått i sig. Kanske värt att testa i alla fall?
 
En bekant gjorde alltid gurk- och morotsstavar eller liknade först när hon lagade mat. Kom barnen och var hungriga under matlagningen så sa hon: ni får ta av grönsakerna på bordet. Ofta så åt barnen av grönsakerna innan maten och hon slapp tjata på dem att äta grönsaker vid middagen sedan, det hade de redan fått i sig. Kanske värt att testa i alla fall?
Gärna med en god dipsås till :d enkelt att skicka ihop med matyoghurt, salt, paprikapulver och lökpulver. Lökpulver ger sötma så det blir (för mig) tillräckligt likt dipsåsen man hittar bredvid chipsen.
 
Släpp det om han äter bra på dagis.
Äter våra barn inte mat så får dom ingen fika, och då är jag stenhård! Det spelar ingenroll hur arga dom blir dom får ingen fika om dom inte äter.

Jag förstår varför en har sådana regler men jag undrar hur de genomförs? Hur mycket behöver en äta? Om barnet inte äter, nekas det fika medan andra får? Eller får ingen äta fika för att ett av barnen inte ville äta mat?
 
Jag förstår varför en har sådana regler men jag undrar hur de genomförs? Hur mycket behöver en äta? Om barnet inte äter, nekas det fika medan andra får? Eller får ingen äta fika för att ett av barnen inte ville äta mat?

Dom behöver inte äta upp men äta (halva portionen får dom äta, jag lägger aldrig på mycket mat på mina barns tallrikar).
Och nej, äter dom inte så blir det barnet utan fika inte vi andra. Orkar man ingen mat så orkar man ingen fika heller.
 
Dom behöver inte äta upp men äta (halva portionen får dom äta, jag lägger aldrig på mycket mat på mina barns tallrikar).
Och nej, äter dom inte så blir det barnet utan fika inte vi andra. Orkar man ingen mat så orkar man ingen fika heller.

Hur funkar det i praktiken, att alla får fika utom en? Blir den personen ledsen? Tjatig?

Jag skulle själv ha väldigt svårt att genomföra en sån sak. Men jag förstår som sagt varför en gör det.
 
Hur funkar det i praktiken, att alla får fika utom en? Blir den personen ledsen? Tjatig?

Jag skulle själv ha väldigt svårt att genomföra en sån sak. Men jag förstår som sagt varför en gör det.

Mamma och pappa gjorde så med oss när vi va små. Vi blev skitsura och tjatiga, men det fungerade enligt dem. Jag kommer inte ihåg:)
Det va ingen av oss som led någon nöd av det i alla fall. Mamma körde samma teknik i mataffären, fast lite brutalare. Har fått berättat att jag slängde mej på golvet och skrek över en chokladkaka, då gjorde mamma likadant:o... Jag gjorde tydligen aldrig om det för det va ju pinsamt.
 
Mamma och pappa gjorde så med oss när vi va små. Vi blev skitsura och tjatiga, men det fungerade enligt dem. Jag kommer inte ihåg:)

Ja alltså om inget barn äter maten skulle jag lätt säga att "nej det blir ingen fika idag, magen mår inte bra av bara fika och ingen mat" men att bara ett barn skulle bli utan har jag jättesvårt att se att jag skulle kunna genomföra.

Men jag tror att det kanske har lite att göra med hur ofta och när en fikar i familjen. Vi fikar bara när barnet sover eller om det är något speciellt tillfälle, typ födelsedag eller gäster. Då har vi släppt på kraven om mat och det får bli som det blir den dagen.
 
Ja alltså om inget barn äter maten skulle jag lätt säga att "nej det blir ingen fika idag, magen mår inte bra av bara fika och ingen mat" men att bara ett barn skulle bli utan har jag jättesvårt att se att jag skulle kunna genomföra.

Men jag tror att det kanske har lite att göra med hur ofta och när en fikar i familjen. Vi fikar bara när barnet sover eller om det är något speciellt tillfälle, typ födelsedag eller gäster. Då har vi släppt på kraven om mat och det får bli som det blir den dagen.

Vi fikade i stort sett varje dag.. Fet som en julgris tills jag var 10år tyvärr.
 
Hur funkar det i praktiken, att alla får fika utom en? Blir den personen ledsen? Tjatig?

Jag skulle själv ha väldigt svårt att genomföra en sån sak. Men jag förstår som sagt varför en gör det.

Dom får bli hur arga dom vill ;)
Fika får dom inte om dom inte äter. Det är ett ypperligt tillfälle att lära sig konsekvenser. Däremot får dom en till chans att äta sin mat när vi andra har börjat fika, för att sen också få.
 
Dom får bli hur arga dom vill ;)
Fika får dom inte om dom inte äter. Det är ett ypperligt tillfälle att lära sig konsekvenser. Däremot får dom en till chans att äta sin mat när vi andra har börjat fika, för att sen också få.

Så gör vi också, vi brukar ställa in tallriken i kylen och så får barnet äta sin portion när hen vill. Har man inte ätit så blir det ingen fika. Men vi tjatar aldrig om att äta, det kan ju faktiskt va så att man inte är hungrig just då. Vi är också såklart noga med att det är mat som barnen äter och det är helt ok att välja t ex bara pasta om man inte tyckte att köttfärssåsen var så god - eller tvärtom. Tänker att över tid får dom i sig det dom behöver så länge vi lagar varierad bra mat.
 
Här är det äta mat som gäller, äter man inte mat äter ingen i famlljen fika. Nu har vi bara ett barn än (en på g) men äta mat är något alla behöver, fika kan vi stå över om nu sonen inte äter.

Dock brukar han äta tills slut. Vi tjatar inte heller, vill han inte ha just då så sparar vi. Sen kanske vi fikar senare när alla ätit eller hoppar över fikan helt. Fika är inget måste varken för oss vuxna eller barnen.

Vi berättar heller aldrig om ev fika eller efterrätt utan tar fram det om alla ätit. Känns inte rättvist mot barnet att det ska bli en konsekvens av att inte äta mat. Jag är inte alltid hungrig eller sugen, tror på sonen om han säger att han inte heller är det jämt.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 157
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 621
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 566
Senast: Myrten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 459
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp