Bukefalos 28 år!

Någon som kan ge råd?

När jag var liten krånglade inte mamma så mycket med maten. Jag fick saker serverat så fick jag äta så mycket jag orkade typ. Det var mer tiden det var fokus på och inte hur mycket jag åt, jag fick inte ta en tugga och sen säga att jag var mätt och springa iväg bara för att jag var mer intresserad av att leka/komma ur situationen.
Sedan minns jag att eftersom mamma var otroligt svårväckt och jag alltid vaknade tidigt och ville ha frukost, brukade hon fixa något till frukost kvällen innan och ställa så jag kunde nå det i kylskåpet på helgerna. Bara det att jag en helg bestämde mig för att den där frukosten såg tråkig ut - och istället drog fram pinnglassen som fanns i frysen. Jag hann smaska i mig 12(!) pinnglassar innan hon vaknade :p
Inte ens det krånglade hon till, hennes reaktion var mer "jaha, så du har fixat egen frukost idag? Men du kan väl i alla fall plocka bort alla glasspapper och pinnar efter dig?"
 
Idag har lilleman smällt i sig en hamburgare, två clementiner och ett äpple till kvällsmat :D Igår åt han köttbullar och makaroner med god aptit :up:

Mina busar brukar ta en frukt på morgonen om de vaknar före mig och är hungriga, sedan äter vi frukost tillsammans. Vill de äta vid tvn så gör vi oftast det.
 
Idag har lilleman smällt i sig en hamburgare, två clementiner och ett äpple till kvällsmat :D Igår åt han köttbullar och makaroner med god aptit :up:

Mina busar brukar ta en frukt på morgonen om de vaknar före mig och är hungriga, sedan äter vi frukost tillsammans. Vill de äta vid tvn så gör vi oftast det.

Tacos brukar ju de flesta barn äta. I köttfärssås kan man blanda i morötter, linser mm.
Eftersom han äter på dagis är det troligen bara en fix idé hemma, så jag skulle ge möjligheten till grönt och försöka hitta favoriter.
En sallad kan ju innehålla frukt för att bli mer attraktiv.
 
Åh ja! Rivna morötter i köttfärs är jätte bra. Smakar inget direkt olika plus att man får så mycket mer ''köttfärs''.

Det gör jag varje gång jag har tacos, lasange eller annat. Billigt!:up:
 
Har fått i honom smoothie både igår och idag :up: Jättegott tyckte han, helt omedveten om alla morötter, bär osv som han hällde i sig :D
Han har ätit bra idag också och det märks en tydlig skillnad på energin
 
Andra "smyga-in"-tips kan vara att stoppa nyttiga saker i pannkakssmeten (spenat, kokta linser, morötter m.m.) eller göra chokladbollar på bl.a. nötter, frön och svarta bönor/kidneybönor.
Har också ett barn som inte är jätteförtjust i grönsaker (och vi är vegetarianer!), men jag tänker att så länge barnet äter mycket frukt så är det väl ingen större fara. Vi har ingen princip att han ska äta samma mat som oss hela tiden utan han får mat som vi vet att han gillar varje dag även om det är lite begränsad variation. Så får han smaka lite annat ibland när han blir nyfiken. Gör ingen affär av det de dagar han äter dåligt. Nu på vår semester nyligen (all inclusive-buffet i stimmig restaurang där han inte fick nån matro) levde han på bara strips, yoghurt, frukt och glass hela veckan, och inte var det några mängder heller... Vi häpnades över hur lite han åt och ändå var lika pigg och glad. Nu tar han igen det här hemma med stora lass av potatismos och sojakorv, och till och med tomaterna går ner, det är ju ändå lite skönt att se.
 
Fortsätter att gå bra här, han äter i alla fall även om inte allt på bordet är intressant hela tiden. Men han har varit med och rivit morot idag :up: Förhoppningsvis ökar det intresset för att sedan äta det också
 
Jag är också envis motståndare till konceptet att man måste ha ätit en viss mängd mat för att få efterrätt. I min familj får alla äta av efterrätten, oavsett hur mycket man ätit av middagen. Tänk bara besvikelsen hos en 4-åring som ser fram emot att få äta efterrätt tillsammans med sin familj men sen nekas detta för att hen inte ätit "ordentligt".
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 157
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 621
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 566
Senast: Myrten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 459
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp