Några flygfrågor till

SaraXX

Trådstartare
Vill inte kapa blåbärstråden. Jag har några funderingar inför en resa till Gran Canaria om ett par veckor. Gärna bara svar från någon som vet säkert :)

1. Mat i incheckat bagage: är det okej att ta med typ matmuffins, frukt eller så för att ha när vi kommer fram till hotellet mitt i natten (till barnen)?
2. Vätska i handbagaget: Jag vet reglerna om 100 ml och 1 l påse, men skulle barnen tex kunna ha med yoghurt i sina 100 ml förpackningar? Eller får det inte vara ätbar vätska i dem? Vi fick inte ta ombord en oöppnad liten yoghurtförpackning (2dl) till ettåringen när vi reste, det räknades inte som barnmat (var tvunget att vara industriproducerad, som hon inte åt). Men om det är förpackat enligt reglerna för vätska tänker jag?

:bow::bow:
 
1. Ja det borde inte vara några problem!
2. Så länge det är under 100 ml bör det ej vara problem tänker jag?
 
1. Ja det borde inte vara några problem!
2. Så länge det är under 100 ml bör det ej vara problem tänker jag?

Kan tillägga att jag tagit med snacks/frukt/fikabröd genom säkerhetskontrollen i handbagage vid flera tillfällen utan problem. Reser ofta och det verkar vara just vätskorna de är mer noga med. Jag reser alltid med handbagage och reser ofta ska tilläggas
 
1. Nej inga problem du kan ta med muffins etc i handbagaget med.
2. I förpackning under 100ml går det bra.
 
Vill inte kapa blåbärstråden. Jag har några funderingar inför en resa till Gran Canaria om ett par veckor. Gärna bara svar från någon som vet säkert :)

1. Mat i incheckat bagage: är det okej att ta med typ matmuffins, frukt eller så för att ha när vi kommer fram till hotellet mitt i natten (till barnen)?
2. Vätska i handbagaget: Jag vet reglerna om 100 ml och 1 l påse, men skulle barnen tex kunna ha med yoghurt i sina 100 ml förpackningar? Eller får det inte vara ätbar vätska i dem? Vi fick inte ta ombord en oöppnad liten yoghurtförpackning (2dl) till ettåringen när vi reste, det räknades inte som barnmat (var tvunget att vara industriproducerad, som hon inte åt). Men om det är förpackat enligt reglerna för vätska tänker jag?

:bow::bow:

När det gäller ätbara sakar i handbagage så är det nog mer flygbolaget/resebolaget som sätter reglerna än säkerhetskontrollen (förutom då vätskemängden oavsett ätbart eller ej). Jag bokade en resa med Ving häromdagen och där stod det att medhavd mat ej var tillåtet på planet (såklart bara för att man ska vara tvingad att köpa deras mat gissar jag).

Det går ju också att köpa saker när man är på flygplatsen, efter säkerhetskontrollen, då borde man väl kunna köpa yoghurt etc och ta med på planet oavsett storlek (om inte flyg/resebolag har regler som jag skrev ovan)?
 
När det gäller ätbara sakar i handbagage så är det nog mer flygbolaget/resebolaget som sätter reglerna än säkerhetskontrollen (förutom då vätskemängden oavsett ätbart eller ej). Jag bokade en resa med Ving häromdagen och där stod det att medhavd mat ej var tillåtet på planet (såklart bara för att man ska vara tvingad att köpa deras mat gissar jag).

Det går ju också att köpa saker när man är på flygplatsen, efter säkerhetskontrollen, då borde man väl kunna köpa yoghurt etc och ta med på planet oavsett storlek (om inte flyg/resebolag har regler som jag skrev ovan)?
Ah, det kan vara sådant också! O_o
 
Men om det var en 2 dl yoghurt så var det ju mängden det föll på.

Charterbolag säger att man inte får ta med mat ombord, jag vet folk som ändå gör det. Typ en baguette för att slippa den dyra flygplansmaten (som säkert är orsaken till förbudet).
 
Men om det var en 2 dl yoghurt så var det ju mängden det föll på.

Charterbolag säger att man inte får ta med mat ombord, jag vet folk som ändå gör det. Typ en baguette för att slippa den dyra flygplansmaten (som säkert är orsaken till förbudet).
Ja vi trodde att "barnmat" (som är okej att ta ombord) betydde "mat till barnet", inte "enbart fabriksproducerad barnmat". Men nu vet vi ju det, och i år är det inte aktuellt med barnmat i vilket fall.
 
Jag bokade en resa med Ving häromdagen och där stod det att medhavd mat ej var tillåtet på planet (såklart bara för att man ska vara tvingad att köpa deras mat gissar jag).

Fast ibland kan det även ha andra orsaker. Har en kompis som är fruktansvärt allergisk. När han har flygit med Ving har de gått ut med denna tillsägelse så att inte andra tar med sig något som han skulle kunna reagera på. Även maten som serverats och sålts under flygningen har då varit anpassade efter honom.
 
Vill inte kapa blåbärstråden. Jag har några funderingar inför en resa till Gran Canaria om ett par veckor. Gärna bara svar från någon som vet säkert :)

1. Mat i incheckat bagage: är det okej att ta med typ matmuffins, frukt eller så för att ha när vi kommer fram till hotellet mitt i natten (till barnen)?
2. Vätska i handbagaget: Jag vet reglerna om 100 ml och 1 l påse, men skulle barnen tex kunna ha med yoghurt i sina 100 ml förpackningar? Eller får det inte vara ätbar vätska i dem? Vi fick inte ta ombord en oöppnad liten yoghurtförpackning (2dl) till ettåringen när vi reste, det räknades inte som barnmat (var tvunget att vara industriproducerad, som hon inte åt). Men om det är förpackat enligt reglerna för vätska tänker jag?

:bow::bow:

Som andra redan svarat så är vätskan OK så länge du håller dig inom 100 ml. Ibland kollas även sådana men då ber de dig att antingen smaka på eller smörja huden med det du har i förpackningen, som bevis på att det inte är farligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp