Bukefalos 28 år!

Några tips till mig?

H

H-A-N-N-A

Hejsan!

Är det någon som har några goda tips om hur jag ska få min kära häst att sluta tigga efter godis när jag kommer in i boxen eller i hagen?
Hon nafsar på en och det tycker jag är lite tråkigt.

Ha det gott :)
 
Sv: Några tips till mig?

1. Sluta ge godis ur handen helt och hållet. Ska du ge, lägg i krubban eller på marken.
2. Ignorera nafsandet. Ev. putta bort hennes huvud, vänligt men bestämt.

Lycka till!
 
Sv: Några tips till mig?

Handmata aldrig hästen, krubba/hink/mark som gäller, ha inget godis i fickorna. Ge inte hästen godis i tid och otid, ibland räcker det med att klappa som beröm och ibland kan det bli en morot osv.
Visa nogrannt att du har en egen "bubbla" kring dig och den får hästen inte ta sig in i på eget bevåg, bara när du bjuder in den.
Lycka till :)
 
Sv: Några tips till mig?

Som dom andra säger, ge aldrig mat/godis ur handen, det är när man börjar göra det som dom börjar nafsas och bitas efter en. Det är som att man matar en råtta genom gallret, då biter den en i fingrarna när man stoppar in dom genom gallret. Så börja ge i krubba som dom andra säger. :)
 
Sv: Några tips till mig?

Ge aldrig godis ur handen och försök att ingen annan gör det heller. Om hon nafsar putta vänligt men bestämt bort huvudet.

Mamma gav sin unghäst mat ur handen 1 gång, det tog 2 veckor innan han slutade nafsa efter mat. Hon gör aldrig om misstaget med den hästen ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 489
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 574
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp