Bukefalos 28 år!

Nån som opererat bort analadenom?

Lena Furberg

Trådstartare
Min hund (kastrerad Beauceronhanne, 10 år) har en tumör under svansen, precis nedanför analöppningen. Två veterinärer har tittat, den ena tyckte tumören skulle tas bort om han inte svarade på hormonbehandling (vilket han inte gjorde), den andre tyckte inte det var något att oroa sig över om knölen inte blev väldigt stor eller gav besvär. (Förhoppningsvis är det ett adenom, inte ett carcinom...)

Nu är den kanske 4 cm i diameter och även om han inte tycks irriterad av den, fastnar det alltid avföring på den och förutom att det luktar och är obehagligt, tycker han själv inte om när bädd etc fått hans eget bajs på, även om det är pyttelite. Vi får torka av honom ideligen. Jag vet dessutom att OM den blir för stor, kan den gå in i själva tarmen och då blir en operation väldigt besvärlig.

Nu vill vi ta bort knölen men jag är orolig. Den sitter ju så nära analöppningen, hur ska såren kunna läka när huden sträcks varje gång han bajsar?? Tänk om det kommer hemskebakterier i såret? Veterinär #2 menade att det var en enkel operation men jag är ändå orolig. Har någon här erfarenhet av den här typen av operation?
 
Ta bort! Innan den är för stor för att det ska gå med marginaler, den låter stor tycker jag. Visst, det är inget kul område att ha stygn men det brukar läka fint och är en vanlig operation som utförs ofta.
 
Jag har förvisso inte haft nån hund med analadenom men däremot har jag haft schäfrar som opererats för analfistlar. Då har man typ "grävt" ut ett rejält hål (för att få med hela fistelgången) bredvid analöppningen, det var typ 2-3 cm bred öppning och som sen skulle läka öppet. Läkte förvånansvärt enkelt och bra och hundarna verkade faktiskt inte ha extremt ont. Så jag tycker nog att det låter vettigt att operera, speciellt med tanke på att det kan bli problem om den växer sig större, bättre då att åtgärda det nu.
 
Vi har plockat bort någon form av knuta på en av labbarna när den var äldre, den satt precis vid analöppningen. Det blev inga komplikationer överhuvudtaget och det läkte fort.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 243
Senast: Sel
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 828
Senast: fejko
·
Hundhälsa Har försökt googla men hittar inget vettigt, bara en miljon sidor om analsäckarna och dess sjukdomar. Det jag undrar är om hundens...
Svar
1
· Visningar
1 189
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 398
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp