Nån som opererat bort en knöl på sin hund???

Fibusen

Trådstartare
Ska in och operera bort en knöl som min hund fått fram på brösten den 7/4,är så klart jätteorolig att det ska vara cancer..... :crazy:

Ni som hittat knölar på era hundar,hur kändes dom,växte dom,vad var det för knöl? (fett/cancer??)

Knölen på min vovve är ca som en guldtia i storlek,känns lite "knölig",ganska hård,känns inte som att den sitter fast i något,mer än i huden (kan få fingrarna under knölen,men kan inte "flytta" på den.

Och vad har ni betalat? Har det blivit så pass dyrt att försäkringsbolaget får lov att gå in,eller handlar det om nån tusenlapp bara? Självrisken ligger ju på 2500 har jag för mig,så frågan är om det kommer bli värt att blanda in dom..
 
Sv: Nån som opererat bort en knöl på sin hund???

Jag har tagit bort ett histiocytom på min hund (godartad hudtumör). Gick på ca 4000 om jag inte minns helt fel.

Den växte rätt långsamt först, trodde det var ett insektsbett som inte ville gå ner, och sedan slickade han på det så jag antog att det inte läkte därför. Sen gick det himla fort, från storlek ärta till stor som en spelkula på kanske 2 veckor, och blev på slutet sårig och öm (antagligen växte den så fort att huden inte hann med). Verkade växa när den blev blöt:confused: (ingen aning om den faktiskt gjorde det, men det kändes så).

Var inne en onsdag, fick tid för op på måndagen, och då hade den växt såpass mycket att vet inte kunde sy ihop såret, utan fick lämna öppet ca 1 cm i diameter. Satt fö på insidan av nederdelen av bakbenet, inte så mycket hud att ta av där:grin:.
 
Sv: Nån som opererat bort en knöl på sin hund???

Jag har opererat bort både godartade och elakartade knölar på min äldsta hund. De godartade var stora som riskorn och satt en och en. De elaka satt i en klase ca 4 stycken, dessa kom mycket snabbt. Hon opererades i augusti/sept för båda två och jag hoppas och tror att det inte hade hunnit sprida sig.

Betalade nog 5-6000 för de elak som var ett mycket större ingrepp och 4000 för de godartade. Skickade även iväg på lab för att kolla upp dem.
 
Sv: Nån som opererat bort en knöl på sin hund???

Har också opererat bort histiocytom, på nosen. En hård knöl, från början trodde vi det var en finne men den blev ganska snabbt större. Såg mörk ut men när de rakade bort pälsen såg de att den var illröd vilket också är karakteristiskt för histocytom.

Det gick på 3000 för min unghund. Efter lite krångel med försäkringsbolaget så betalade de 1700 av det tror jag.
 
Sv: Nån som opererat bort en knöl på sin hund???

min ena hund har opererat bort tre tuttar efter att hon fick en knöl i juvret. den visade sig vara en godartad cysta. jag tror op gick på 6 000 kr. den andra hunden har opererat bort två godartade tumörer i munnen, det kostade knappt 4 000 kr. han har även ett helt gäng fettknutor men eftersom de inte stör honom har de fått vara kvar. biopsi på fettknutorna (alla utom en) har kostat någon hundralapp.

fettknutorna och cystan känns som ovala, ganska hårda och glatta klumpar under huden. den största fettknutan är som en femkrona i omrets ungefär. tumörerna i munnen var svampiga och räfflade på ytan och växte ovanpå slemhinnan. de var som en guldtia resp en enkrona.
 
Sv: Nån som opererat bort en knöl på sin hund???

På Cairnen opererades det bort en knöl som visade sig vara godartar tumör innan jag tog över honom (omplacering) vet tyvär inte vad det gick på då fd ägaren stod för den kostnaden, men det gick utan problem och vovve läkte fort :)
 
Sv: Nån som opererat bort en knöl på sin hund???

Min schäfer har fått en knöl på armbågen, den är stor som en pingis boll ungefär. Veterinären sa att det är vanligt att dom får så när dom ligger mycket på hårda golv och så. Men är fortfarande orolig att det ska vara något annat. Det jag skulle göra var att se till att hon ligger på mjukt så kunde de gå ner av sig själv sa han. Men nojjig blir man alltid ändå...

Det är säkert ingen fara. Men lycka till :)
 
Sv: Nån som opererat bort en knöl på sin hund???

Jag är i samma situation som du och vet den enorma oro innan man fått provsvaren på vad knölen är för något:confused:. Hittade igår en mjuk liten knuta bakom bröstbenet, mellan bröstbenet och första spenarna och har fått en vet tid den 30e för cellprovtagning.

Hon har en knuta på ryggen som vet säger är en fettknöl men har inte tagit prov på den då dom varit så säkra men kanske så tar jag prov på den samtidigt, den har haft samma storlek hela tiden och inte växt men ändå. För några år sedan fick hon en knuta på låret som vi opererade bort och skickade på analys men det visade sig bara vara en blodklump med levrat blod som hon hade fått av någon anledning. Tror det kostade runt 1800 kr. Håller tummarna att det inte är något allvarligt med din hund.
 
Sv: Nån som opererat bort en knöl på sin hund???

Jag opererade bort en knöl+två juver på min tik i tron om att det var cancer. Det var det inte, det var inte en en cysta utan något annat jag inte minns vad det hette. Helt ofarligt. Tråkigt nog tog de ju två juver, men det har läkt kanonfint och ser bra ut idag!
 
Sv: Nån som opererat bort en knöl på sin hund???

I januari opererade jag bort en sarkom på bröstväggen höger sida på min hanhund.
Det började med att jag hittade en platt knöl strax bakom armhålan i september, den växte en hel del och fick höra många bud om vad det var. Juvertumör etc. I december var den stor som en halv apelsin, fast platt, och i början av januari gjorde vi en kirurgisk biopsi. Efter den växte tumören explosionsartat och ett par veckor senare opererades den alltså bort - visade sig dessutom vara elakartad. Kostnaden är hittills uppe i 16 000 NOK + eftervård. (oförsäkrad)

Men min hund hade som unghund även en ofarlig cysta, ca 1,5 *1,5 cm, på bringan. Den togs bort med lokalbedövning och det var inte jättemånga kronor det handlade om. (fast det var ju ett tag sen nu)
 
Sv: Nån som opererat bort en knöl på sin hund???

Hmm,den här knölen är ju också platt... Är som sagt som en tiokrona,inte så hög,men stor i omkrets,och nu när den har växt,så har den växt på bredden,ingen på höjden.

Ja, i början "flöt" min hunds tumör också ut i storlek, men den växte även en del på höjden/i tjocklek samtidigt. Men ingen mening med att jag ska skrämma dig, även om det är bra att vara förberedd för alla eventualiteter.

Kommer de inte att ta biopsi före operation?

Det jag kände var att det var väldigt värdefullt att ha bra kontakt med veterinären som i sin tur hade ett nära samarbete med onkologen.
 
Sv: Nån som opererat bort en knöl på sin hund???

Planen är ändrad nu,kände att jag inte ville vänta tills den 7: de,så jag ringde runt hos olika veterinärer,och jag fick en tid för undersökning redan nu på fredag,alltså blir det ingen operation direkt,utan det kommer att göras en undersökning bara.
Och du skrämmer mig inte,(är redan livrädd),tycker bara det är bra att ha lite kött på benen,oavsett vad du skriver så ändras knölen, vad det nu är,inte för det,utan är det elakartad cancer så är det,om inte så blir jag glad..
Hur undersöker dom knölen när den sitter under huden? Han hade en knöl förut som växte utanpå huden,där togs det ett skrapprov som skickades in,men dom kan väll inte ta skrapprov nu,då lär dom ju skära upp huden först,eller hur gör dom?

(ursäktar om det är dumma frågor,men har aldrig varit med om det här förut...:cry:)
 
Senast ändrad:
Sv: Nån som opererat bort en knöl på sin hund???

Om det är elakartad cancer,hur går man vidare då? Tas den bort,får han några mediciner,m.m.?? Kommer han kunna leva normalt?
 
Sv: Nån som opererat bort en knöl på sin hund???

Känner en hund som hade en elakartad tumör som togs bort när han var i ettårsåldern (innan vi lärde känna dom). Hunden är idag 6 år och mår vad jag vet bara bra (sporadisk kontakt nuförtiden). Om han fick några mediciner eller så kan jag inte svara på.
 
Sv: Nån som opererat bort en knöl på sin hund???

Ok,tack!

Det värsta är att det känns som om det är på väg en knöl alldeles intill ryggraden också....:cry:

Jag går sönder.....:cry::cry::cry:

Han är bara sex år,hade hoppats på flera flera år till....
 
Sv: Nån som opererat bort en knöl på sin hund???

Planen är ändrad nu,kände att jag inte ville vänta tills den 7: de,så jag ringde runt hos olika veterinärer,och jag fick en tid för undersökning redan nu på fredag,alltså blir det ingen operation direkt,utan det kommer att göras en undersökning bara.
Och du skrämmer mig inte,(är redan livrädd),tycker bara det är bra att ha lite kött på benen,oavsett vad du skriver så ändras knölen, vad det nu är,inte för det,utan är det elakartad cancer så är det,om inte så blir jag glad..
Hur undersöker dom knölen när den sitter under huden? Han hade en knöl förut som växte utanpå huden,där togs det ett skrapprov som skickades in,men dom kan väll inte ta skrapprov nu,då lär dom ju skära upp huden först,eller hur gör dom?

(ursäktar om det är dumma frågor,men har aldrig varit med om det här förut...:cry:)

På min hund valde de att göra en kirurgisk biopsi, det vill säga de öppnade upp tumören och skar ut bitar som de skickade till labb för analys. Hunden var sövd då. I andra fall kan biopsin även tas med nål. Det är vanligt att man i samband med biopsin även röntgar lungorna för att se om tumören metastaserat dit.
 
Sv: Nån som opererat bort en knöl på sin hund???

Om det är elakartad cancer,hur går man vidare då? Tas den bort,får han några mediciner,m.m.?? Kommer han kunna leva normalt?

I min hunds fall opererades tumören bort med god marginal, man tog även bort stora delar av muskelvävnader. Tumören hade inte metastaserat men bedömdes ha växt under en relativt lång tid innan vi upptäckte den. (Så här i efterhand ser jag de symptom som fanns, t.ex. dålig mage, dålig aptit etc. Det har han inte efter op.) Jag bedömde i samråd med veterinären att inte sätta in cellgifter efter operationen. Troligtvis kommer en ny sarkom att börja växa i min hund om några års tid, men eftersom han är drygt tio år gammal nu är det ändå en ok prognos för oss. Däremot sliter han fortfarande med lite komplikationer efter operationen genom sekundära infektioner.

Vilken behandling som sätts in beror helt och hållet på vilken sorts cancer det rör sig om och vad som bedöms vara bäst för din hund. En isolerad tumör opereras vanligtvis bort. Behandlingsmetoder finns även i form av cellgifter + kortison och strålbehandling.

Förhoppningsvis kommer din hund, även efter en operation, att bli helt återställd igen och ha en hel drös med år kvar.

Om du skulle få ett dystert besked av provsvaren, välj en klinik där du känner dig trygg och där de har stor erfarenhet av tumörer. (jag frågade min vet var han skulle åka med sin hund om den fick en tumör...)
 
Sv: Nån som opererat bort en knöl på sin hund???

Ska till länets största (??) djursjukhus,har varit dit flera gånger innan,så jag känner mig trygg där,nu har jag dock flyttat i från den orten,men det blir till att åka lite längre i stället,men då känner jag mig iaf trygg som sagt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 437
Senast: s957
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 630
Senast: fejko
·
Hundhälsa Jag är i valet och kvalet. Min hund (Beauceron, blir 12 i år) har en stor knöl i sin högra armhåla. Stor som en apelsin ungefär, men...
Svar
17
· Visningar
5 561
Hästvård Hej alla! Jag skriver detta inlägg för att jag håller på att oroa ihjäl mig själv. Har en ung valack som haft en fibroblastisk ink...
Svar
15
· Visningar
7 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp