Napp? Det är frågan..

Bollen

Trådstartare
Efter en natt och en dags snuttande på mig har nu mina vårtor blivit såriga. Det gör inte så förskräckligt ont när Alice äter, utan det är när hon fortsätter "mysandet" efteråt som det skär i hela bröstet...
Jag var och inhandlade en amningsnapp som jag provade att sätta dit när hon ätit och "mysandet" började, då ilade det inte riktigt lika mycket...

Men kanske är det dags för en napp ändå? Hon blir 2 veckor imorgon. Några erfarenheter från er?? :confused:
 
Sv: Napp? Det är frågan..

den enda nappmodell som funkade när dottern var liten bebis var NUK med gumminapp, inte silikon.
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Mja, jag gillar inte napp. :-) Ingen av mina har fått det. Visst har man tänkt mycket i början att det skulle vara skönt, men sugbehovet minskar och försvinner snabbt och då är det kanon att ha barn som inte är beroende av nappen, för oftast hänger den på mycket längre än det egentliga sugbehovet.

Och min alldeles personliga uppfattning är att nappbarn är mycket gnälligare och svårare att trösta än barn utan. ;-)
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Ja, det är ju igentligen min och sambons tankar också, men vete fan om jag kan ha henne "hängandes" i bröstet hela dagarna.... nog för att vi har en skön säng men det skulle ju vara kul att kunna äta lite själv också.... oj vad jag gnäller... :o
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Ja, det är ju igentligen min och sambons tankar också, men vete fan om jag kan ha henne "hängandes" i bröstet hela dagarna.... nog för att vi har en skön säng men det skulle ju vara kul att kunna äta lite själv också.... oj vad jag gnäller... :o

Nåja, det är drygt i början, men det är bara en kort tid.
Vid 3 månader slutade äldsta dottern snutta helt och hållet.
Lilltjejen på 2 månader var som en igel i början, nu snuttar hon inte alls lika mycket.

Sen har jag vant båda barnen vid att släppa bröstet själva när de snuttat klart också. Suveränt! :-)

Men du gör ju som du själv vill, jag säger bara hur jag tycker är bäst för oss :-)
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Nikki fick nappen redan andra dagen på BB.
Tycker det är skönt eftersom hon kan hålla sig nöjd med den hur länge som helst, vilket innebär att hon bara äter när hon är hungrig och inte för att snutta = mer frihet för mig.

Men du måste göra som det känns bäst för dig, men man kan ju alltid prova. Svårt att bojkotta ngt man inte testat.

Lycka till!
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Lovisa vägrade napp under tiden som jag ammade henne. Hon spottade bara ut den och nyttjade istället mig som en levande jättenapp, hade alltså henne hängande i tuttarna dagarna i ända med allt vad det innebär:crazy:.
Tyvärr fick jag lägga ner amningen av fler anledningar och när hon bara fick ersättning blev hon också en hängiven nappanvändare.
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Lovisa vägrade napp under tiden som jag ammade henne. Hon spottade bara ut den och nyttjade istället mig som en levande jättenapp, hade alltså henne hängande i tuttarna dagarna i ända med allt vad det innebär:crazy:.
Tyvärr fick jag lägga ner amningen av fler anledningar och när hon bara fick ersättning blev hon också en hängiven nappanvändare.

Precis sån var/är Jason oxå.
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Jag tycker definitivt du ska ge napp om Alice sugit sönder dina bröstvårtor. Använd den med sunt förnuft så är det inga problem. Här använder vi nappen kanske en gång om dagen när han blir trött och snuttig men inte vill ha bröstet. Tänk bara på att den fettigaste mjölken kommer sist och då äter de också saktare. Men det är viktigare att dina bröst får läka.

Jag lider med dej och hoppas att mina bröstvårtor är för alltid härdade.
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Jag har väntat så länge jag orkat med napp till mina båda barn.

De fick napp just för att de var skitarga så fort de inte fick snutta, båda två. Jag hade inga direkta besvär med smärta, mer än att det var obekvämt att röra sig med en bebis fastklistrad vid bröstet.

Första tiden tycker jag ändå det är okey, det är så mycket man ska komma in i. Alvin var tre veckor och Elis var sju veckor när jag började med napp, men då ska gudarna veta att det var skrikiga veckor innan.

Jag tror ändå att du kan försöka med napp, du behöver ju inte ha den i munnen på henne jämt och ständigt.

Hon är ju fortfarande väldigt liten tösen din :)
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Nä, det behövde jag inte veta. ;) Jag har just bestämt att jag ska amma i ca 20 år. :p

Hur blir det med nästa barn då? Samma visa igen eller?
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Min tanke är isåfall att nappen ska användas bara när hon inte kommer till ro utan bara vill snutta hela tiden. Jag hoppas kunna reglera användandet...
Men inatt har det känts bättre, så jag kanske kan stå ut några dagar till...
Tack och lov har det inte hunnit bli stora sår. Så när jag känner att hon börjar snutta så avbryter jag och hon får fingret en stund.
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Nä, det behövde jag inte veta. ;) Jag har just bestämt att jag ska amma i ca 20 år. :p

Hur blir det med nästa barn då? Samma visa igen eller?

Tyvärr måste jag säga att det blev sju resor värre med andra barnet. Mina bröstvårtor lossnade! Fick stora sprickor så jag kunde lyfta på bröstvårtorna!

Det beror helt på barnet och dennes sugteknik.
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Jag försökte med napp, gick inte.

Min mamma kom på besök och efter 15 min hade hon lärt Rasmus hur han skulle göra :bump:
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Jag tänker så här om nappen:

Om man använder napp till barn så anser jag att man ska använda den med sunt förnuft och absolut inte använda napp på barn över 1år. Det finns så många barn som springer runt med nappen som borde blivit av med den för länge sedan.

Ett bra exempel på FEL användning av napp. Min systers make kan inte trösta sin son som idag är drygt 1½ utan nappen. Den kommer fram så fort han säger pip. Jag tycker att de ska ta bort nappen men de orkar inte, det är ju bekvämt.

Så tycker jag!
 
Sv: Napp? Det är frågan..

KL

Måste bara fråga er som inte tycker att man ska använda napp eller så lite som möjligt: Varför? Förstör den något eller ni tycker bara det är ofog? Ger den inte någon slags trygghet?

Frågar för att jag är intresserad inte för att klanka.
 
Sv: Napp? Det är frågan..

KL

Måste bara fråga er som inte tycker att man ska använda napp eller så lite som möjligt: Varför? Förstör den något eller ni tycker bara det är ofog? Ger den inte någon slags trygghet?

Frågar för att jag är intresserad inte för att klanka.

Här kommer mina åsikter:
Språkutvecklingen kan bli sämre, barn som pratar med napp i munnen pratar inte rent (egna erfarenheter av det) Då menar jag barn som nästan konstant har en napp i munnen.

Det är heller inte bra för tänderna att alltid ha en napp i munnen.

Kolikbarn kan jag förstå om man vill försöka att använda napp till då det är mycket jobbigt med barn som skriker ofta och mycket.

Trygghet, jag tycker inte att barnet ska ha sin trygghet i nappen utan i sig själv.

Mina barn har inte haft napp och de är helt trygga i sig själva. Har heller aldrig haft snuttefilt eller gosedjur, de har inte behövt det. De har alltid fått välja själva.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 046
Senast: Sel
·
Gravid - 1år Grabben är nu 6 månader och för att få till en bra natt rutin som även pappan kan fixa har vi tänkt att prova låta grabben sluta amma...
Svar
18
· Visningar
1 962
Senast: Is
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 506
Senast: cirkus
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 889
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp