Napp? Det är frågan..

Sv: Napp? Det är frågan..

KL

Måste bara fråga er som inte tycker att man ska använda napp eller så lite som möjligt: Varför? Förstör den något eller ni tycker bara det är ofog? Ger den inte någon slags trygghet?

Frågar för att jag är intresserad inte för att klanka.

Rent praktiska saker som att det kan störa amningen genom fel sugteknik och minskad produktion. Bebisar som får flaska/napp ammas generellt sett kortare.

Onödigt efter 3-6 månader eftersom sugbehovet minskar och försvinner då.

Nappbett som många barn får.

Som ovanstående sa; Språkutvecklingen hämmas. (Också min alldeles personliga observation)

Den blir alldeles för lätt en propp för föräldrarna och används vid minsta pip istället för att ta reda på den egentliga orsaken till barnets gnäll. Man missar mycket i kommunikationen med barnet.

Trygghet; Jag anser att det är fel att använda nappen som trygghet och tröst. Det ska föräldrar och andra människor stå för, inte en plastbit.
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Mina tre barn har haft napp till de var uppemot 3 år.

Ingen av dem hade problem med språkutvecklingen, så min erfarenhet är precis stick i stäv med din.

Ingen av dem har problem med sina tänder.

Mina barn var helt trygga som små. Och har inte någonstans tagit skada av napp på den fronten. De är mycket självständiga och har alltid varit just trygga.

Jag förstår inte varför nappen skall vara en sån styggelse.
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Mina tre barn har haft napp till de var uppemot 3 år.

Ingen av dem hade problem med språkutvecklingen, så min erfarenhet är precis stick i stäv med din.

Ingen av dem har problem med sina tänder.

Mina barn var helt trygga som små. Och har inte någonstans tagit skada av napp på den fronten. De är mycket självständiga och har alltid varit just trygga.

Jag förstår inte varför nappen skall vara en sån styggelse.

Den är väl ingen styggelse. :-)
Bara det att man ser ju för och nackdelarna ur olika perspektiv.
Jag tycker inte fördelar är bra nog för att använda napp, om någon annan tycker det så är det ju rätt för dem. :)
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Vi började med napp när sonen var en dryg vecka gammal. Han ääääälskar sina nappar! ;)
Det rekommenderas ju att om man vill använda napp börja när amningen fungerar/är etablerad. Känns det som att barnet får rätt grepp och att amningen går bra så kan du säkert prova.

Första gångerna var sonen lite tveksam och spottade ut, men sen har han som sagt storgillat nappar.
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Jag förstår inte varför nappen skall vara en sån styggelse.

Jag har inte heller riktigt förstått det faktiskt. :crazy: Jag har funderat en hel del på det där med napp. Kanske är det ibland "för enkelt" att använda den? Men samtidigt så känner jag inte att det är något besvär för oss; vare sig kommunikationsmässigt (dock talar han ju inte ännu... *ler*) eller vad gäller trygghet eller gnällighet. Mår barnet bra och gillar sin napp så.... Jag gissar att han annars hade valt alternativet tumme (kanske byter han senare till den?) och det finns ju både för- och nackdelar även med det.

Jag har inte erfarenhet av så många barn, men när jag talat med och lyssnat till andra så inser jag att vi har en väldigt lugn, trygg och glad pojke. Jag tror inte det är tack vare nappen, absolut inte, men jag tror heller inte den "ställer till" på något sätt. Vi har dessutom märkt att han självmant använder den mindre nu än tidigare (5 månader fyllda).
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Kan vi få låna din mamma? ;)

Han låg i hennes knä och så trixa och knixa hon med nappen och till slut så fick han tag.



Rasmus går inte att trösta med nappen och det är inte panik om vi skulle åka iväg utan nappen med oss.
Han somnar med nappen och sen spottar han ut den.
Att amma och ha nappen störde inte oss och har aldrig haft problem med felaktig sugteknik.

Vi har haft tandställning alla 3 syskon, jag hade napp, syrran sina fingrar och brorsan ingenting alls!


Nu har han dessutom blivit så stor att han själv kan stoppa in nappen i munnen.

Hade jag kunnat amma längre hade han haft mitt bröst istället.
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Jag har lite svårt att fatta varför det ska vara så farligt att använda napp?
Man kan ju plocka ut den när den inte fyller sin tänkta funktion!
Enligt tandläkare i min bekantskapskrets så påverkas inte bettet av nappanvändande mer än på kort sikt om ens det.
Ett litet tips använd inte silikonnapp eftersom de är hårdare och stummare än gumminappar och därför svårare att få tag om.
 
Sv: Napp? Det är frågan..

När barnen är så stora att de kan prata ska de inte ha napp, förstår jag resonemanget om att språkutvecklingen försämras. Det ser så illa ut, stora barn i affärer som bara mumlar bakom nappen.

Men min son är två år. Han använder nappen när han ska sova. Inte på dagarna, aldrig ute på stan eller i affären. Enbart när det är sovdags, vilket kan vara i bilen vid lunchtid eller på kvällen efter tandborstningen.

Att använda nappen som tröst har jag aldrig gjort, vilket jag är enormt glad över, han vill inte ha den när han har gjort sig illa t.ex, då är det pappa eller mamma han vill ha.

Trots att han är två år nu. Men från BVC får jag höra att han är väldigt duktig på att prata för att vara så liten, så för hans del är nappen nog ingen big deal. Bara en kompis när han ska sova.

Precis som hans "bebis" (docka) är, den vill han ha med sig när han ska sova. Han fingar och pillrar på den mjuka dockans kläder. Men jag har inte uppfattat att den skulle vara nagativ för honom, han har den när han är trött och vill mysa.

Har en väninna vars son är ett år äldre än min, han har alltid napp. Den åker in i munnen så fort hennes son blir ledsen, eller jobbig. Hon försöker göra detsamma med min son, men han är inte van vid att få nappen vid de tillfällena, så det fungerar inte. Senast idag försökte hon få sin son att inte ha napp när vi var där, men gud vad han tjöt och skrek och ville ha den, hon gav till slut upp och gav den till honom. Jösses så jobbigt. Jag är glad över att vår son förstår att man bara får ha den när man ska sova, vi har alltid varit tydliga med det. Nappen ligger ändå alltid bredvid honom på morgonen, så den sitter inte i så länge.

Men min väninna är så glad över att hennes son älskar sin napp, för då vet hon att dagispersonalen kan trösta honom. Ehrm. Kan inte dagispersonalen trösta barn utan napp kanske det inte är någon bra personal? Snacka om att ge nappen en jätteroll.

Lilleman på nio månader har inte kommit in i någon speciell napprutin ännu.

Jag tycker inte att nappar är någon stor sak, sönerna kommer få ha dom på nätterna ett bra tag till, om de vill. Det lider de knappast av.
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Min 8månaders kille använder enbart napp när han ska somna, aldrig annars. Min erfarenhet är att det är svårt att bli av med proppen när den väl hamnat i munnen på annan tid än sovtid. Har flera småsyskon som använt napp på dagtid, och LÄNGE. Flera år av tuttande talar vi om då, och att vänja av med nappen var ett projekt av stor dignitet.


Min första son använde napp från 4 månaders ålder, till 8 månader ca. Han fick maginfluensa eller nåt, spydde med nappen i en gång, och sen var den äcklig nog att aldrig mer ta i sin mun!


Minsta sonen använder som sagt napp när han ska sova, men det minskar mer och mer, han somnar ofta utan nu, och vill aldrig ha den på annan tid. Möjligtvis provar han den om han hittar den i sängen, men den åker ut lika fort igen!

När nästa lilla kommer hoppas jag innerligt att amningen fungerar bra, och att vi kan amma länge. Så länge den gör det kommer ingen napp innaför det barnets läppar, då kan h*n ju suga på mig istället.
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Alde fick napp när hon var ca en vecka. Hon hade mig som napp innan, åt så hon fick i sig mycket mera mat än vad hon villa ha/klarade av. Så hon åt, spydde, grät och åt. Dygnet runt. Då fick hon napp, slapp spy hela tiden, och blev nöjd och glad.
Hon hade nappen när hon sov, tills hon fyllde tre. Då talade vi bara om, att när man har fyllt tre ska man inte ha napp längre, för tändernas skull. Hon gjorde iordning ett paket med alla sina nappar, och gav bort till en bebis i bekantskapskretsen.
Två kvällar frågade hon efter napp. Sade att hon inte kunde sova utan den. Som den lögnaktiga mamma jag är, sade jag att om du inte har somnat inom en halvtimme, så kommer jag med en napp. (Vi hade inte hunnit ge bort nappaketet ännu.) Självklart somnade hon medan hon låg och väntade på att nappen skulle komma, och sedan var det inte mer med det.

Idun har inte alls samma sugbehov, och vill inte heller ha napp. Hon kväljs av den.
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Bägge mina tjejer har haft napp redan efter ca en vecka. Jag fick stora problem med sår och bara att amma var jättejobbigt i flera veckor.

Det funkade inte alls med att dessutom låta dem snutta utan att äta. Naturligtvis stoppar man inte in nappen i munnnen på barnet hursomhelst utan vid behov - målet har varit så lite som möjligt.

Tycker inte om att de som pratar har nappen i mun. Ett vaket lekande och pratande barn ska inte ha nappen, förutom vid sovdags om det finns ett behov.

Snuttefilt har båda haft och de har båda älskat den, sniffat på den och pillat på den vid sovdags. Den las bort i samma veva som de slutade med napp vid 3-4 års ålder.
 
Sv: Napp? Det är frågan..

Om man använder napp till barn så anser jag att man ska använda den med sunt förnuft och absolut inte använda napp på barn över 1år. Det finns så många barn som springer runt med nappen som borde blivit av med den för länge sedan.

Så resonerar jag med.

Hade napp i början för att jag blev tillsagd att ha det på BB för att jag inte skulle amma och Hampus var inte nöjd. När jag sedan ändrade mig och och succesivt gick över till att amma ville han inte ha den längre (till släkt,pappans,farmors och vänners stora förtvivlan och min glädje:D )

Idag när sonen fyller 3 i sommar har jag jättesvårt att förstå varför alla hans kompisar fortfarande har napp alt att det är jättekrångligt att vänja av med den (en bekants dotter hade napp tills hon var 7 år,ingen orkade med hennes humör och hur olycklig hon blev utan den)

Får jag en bebis till och inte kan amma kanske den får napp för sugbehovets skull om den behöver eller om jag skulle få jätteont. Men absolut inte längre än ett år,det sägs ju att sugbehovet försvinner efter ca 6 månader.
Jag har jättesvårt att förstå anledningen till att äldre barn än ett år har napp.:confused:

Idag känns det mer som regel än undantag att barnen SKALL ha napp likaväl som de har blöjor, det förvånar mig. Är inte napp något som skall användas med försiktighet vid behov, inte "bara för att"

Vet jättemånga som blivit otroligt förvånade att Hampus inte hade napp (förutom första veckorna) och som dessutom tyckte att jag borde haft det jättejobbigt med en skrikig unge utan en napp att tysta ner den med,det känns inte som en okej syn tycker jag.
Frågan var snarare "Åh din stackare, tar han inte nappen" än "Använder han inte napp?" Lite tråkig värdering.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 046
Senast: Sel
·
Gravid - 1år Grabben är nu 6 månader och för att få till en bra natt rutin som även pappan kan fixa har vi tänkt att prova låta grabben sluta amma...
Svar
18
· Visningar
1 960
Senast: Is
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 506
Senast: cirkus
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 889
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp