Bukefalos 28 år!

Napphysteri

Sv: Napphysteri

Hade du läst ordentligt vad jag skrev så stod det att det var ju bättre med napp ÄN med tummen....

Det där besvarade inte min fråga. Om det är värre med tummen än napp, och du anser att man inte ska ge barnet napp mer än som tröst, ska vi då ta bort/hindra barnet från att ta tummen? :crazy:
 
Sv: Napphysteri

Jaha, då får jag väl förtydliga mej då.

Jag skrev om napp INTE tumme. Tycker att när barn är 4-5 år så behöver väl denna napp inte sitta i ideligen?

Sen är jag inte emot napp till små barn heller. Tycker faktiskt att det är bättre att dom har napp än tumme. För som sagt, tummen sitter ju fast.
Det är nog svårare att sluta med tummen än med nappen.

Sen vid fotografering. Visst, det är en smaksak om man tycker det ser gulligt ut med en napp på kort som man skickar till tidningen.
Så fortsätt med det, jag lär ju inte kunna hindra det?
Jag säger bara vad JAG tycker!
Det är väl inget att bli så arg över?

Tycker bara att det är synd att man inte kan se barnet ordentligt pga. nappen.

Och visst tycker jag att vuxna som röker och biter på naglarna inte är något föredömme. Men folk får göra som dom vill, även dom med nappar!!! :bow:
 
Sv: Napphysteri

Nårgra skojiga historier är dom som lindar nån sorts tejp runt tummen så barnet inte får in tummen i munnen...

Vet inte om det är skoj eller sant..


Låter inte speciellt kul tycker jag.
Själv var jag tumsugare och jag minskade självmant användandet av tummen utan att någon förälder hysterskt försökte få mig att sluta.
Nu höll jag väl på med det tills jag var i sexårsåldern, men på slutet endast på nattetid.
Slutade av mig själv med att ha den inne när vi hade vilopaus på lekis.

Så jag har lite svårt att förstå varför tummen skulle vara värre än nappen?
 
Sv: Napphysteri

Våra barn har bara napp när de sover och har alltid haft, även när de var bebisar. Rutin från början har varit att när man lämnar sängen, lämnar man kvar nappen. Det har alltid fungerat jättebra!

*kl*

Personligen har jag aldrig förstått syftet med att barn, inte bebisar, har nappen i "alltid". För mig är den förknippad med att barnet ska komma till ro och sova/slappna av. Därför är jag lite nyfiken på varför vissa föräldrar låter barnet ha nappen i när det t ex leker?

/Timsetim
 
Sv: Napphysteri

*kl*

När mina knodds föddes fick de napp efter sju respektive 3 veckor. Jag försökte utan, men till sist orkade inte jag agera napp längre, jag orkade verkligen inte :(

Vartefter barnen blivit större så plockades nappen bort mer och mer. Äldste, tre år, har sin när han är sjuk eller ska sova. Yngste, snart två år, gör detsamma.

Äldste har aldrig napp med sig när vi går ut, yngste har det då han ibland fortfarande sover i vagnen. Men snuttarna följer aldrig med utanför dörren. Ja, ibland kan de ha napparna i bilen också då förstås.

Ibland önskar jag att de kunde lärt sig använda tummen istället, speciellt när man letar hysteriskt efter nappar när det är sängdax :crazy:

Jag låg på BB tillsammans med en tjej så vi har jämnåriga barn, och hennes lille kille åker ständigt vagn, med napp och snutt och dessutom alltid godis i olika former med. Fast jag vet att den mamman har det mycket svårt, så jag ska inte döma henne. Hon har bara sin pojke ibland. Men jag har så svårt att se de pojkarna som jämnåriga, napp, snutt och vagn gör ju att de ser yngre ut.
 
Sv: Napphysteri

Har haft samma funderingar som du TS
har själv haft ett barn utan napp (utom första veckorna)
har faktiskt nästan bara fått negativa kommentarer om det som att "men stackare varför vill han inte ha napp" "Fy fan vad jobbigt ni måste ha det"
Enda gången jag faktiskt önskat att han tagit napp är när han skrek i bilen,lite svårt att trösta då.

jag tycker nappanvändande kan vara bra vid behov som tex

*bebis trivs bättre
*mamman har ont och det blir jobbigt att ha bebis fastklistrad vid bröstet
*mamman ammar inte

Däremot har jag svårt att förstå att det verkar vara ett MÅSTE och mer regel än undantag att bebisarna skall ha napp gärna så tidigt som möjligt.

Något man ofta läser om på föräldraforum är att "det vore bra om Pelle ville ta nappen" ungen vägrar alltså men skall endå trugas att ta nappen "bara för att" man läser även ofta om problem som att barnen tappar nappen om natten med täta uppvaknanden som följd, för att inte tala om hur jobbigt det verkar vara att vänja dem av med napp. Något som kanske är värt att funderas på för många föräldrar verkar chockade.

man ser även föräldrar som istället för att trösta barnet letar fram nappen och "proppar igen" munnen på barnet så fort det går,tex när han/hon slår sig eller dyl, där kan jag undra varför?
Okej som sov/avslappningsgrej men varför kör en del föräldrar napp heeeela tiden som vid lek tex?

Tycker absolut napp kan vara vid behov, men inte hela tiden eller hur länge som helst.

Och varför promt trycka in en napp "bara för att det vore bra" när behoven inte finns? Tyvärr verkar det vara mer regel än undantag att bebisarna SKALL ha napp. Det känns konstigt.

I vår bekantskapskrets är det bara min son som inte har napp och det har aldrig varit något problem,är vi väldigt udda?

Däremot har många tyckt synd om mig vars barn inte ville ha nappen,det tycker jag känns märkligt.
 
Sv: Napphysteri

Kl

Isak började med napp vid ca 2v ålder eftersom jag bara kunde amma tills dess.
Han hade ju ändå sugbehovet och kunde ju inte ha flaskan hela tiden så då blev det napp. Sedan fick han ett gosedjur av farmor som han började snutta mer och mer på och efterhand sög han mer på den vid nattning än nappen.
Vid 8 mån slutade han helt själv tvärt med nappen, köpte nya nappar åt honom men han ville inte ha dem:p Sedan har han inte använt dem alls.
Han är 1 år nu och suger på tummen istället, ibland men mest kliar han tänderna med den bara
 
Sv: Napphysteri

Jag tycker det verkar som om din trådstart var lite oplanerad. Du tycker det ar fult med bebisar/ungar med napp i munnen. Det ar helt ok, men hall det for dig sjalv.
 
Sv: Napphysteri

Visst, smaken är som baken, delad.
Men EN sak fick jag iaf rätt i och det var meningen jag startade denna tråd med: Med risk att få på pälsen....

Och det har jag ju fått, eller hur?

Trevlig sommar på er alla mammor!!! :bow:
 
Sv: Napphysteri

Fast jag tror att väldigt få föräldrar låter sina barn ha napp för att de tycker att det är snyggt, undantaget är väl de som låter barnen fotograferas med napp (jag har faktiskt aldrig sett några såna bilder mer än rent privata bilder och då någon enstaka).

Jag fattar att endel har nappen i ofta och mycket - som ren sordin om ungen låter som en mistlur mest hela tiden - det finns ju även sådana barn
 
Sv: Napphysteri

Dessa kort satte jag in i vår lokaltidning när de små föddes.. och de har napp :D Jag tycker de är underbara med sina nappar..


27198105.jpg



Mina 4 barn har alla fått napp när de var nyfödda då jag fick pumpa mjölk.

Nr 1-3 har bara haft napp i några veckor. Nr 4 är 1,5 nu och somnar med napp men har aldrig den på dan då han inte själv vill.

Jag bryr mej inte om barn har napp eller tumme eller inget alls. Har aldrig kommenterat en sån sak till nån förälder hittills, tycker det är allas ensak.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 199
Senast: paradiset
·
  • Låst
Övr. Barn Senast detta var uppe till debatt så blev det hett... ;) Men jag vågar ändå göra ett nytt försök! I Aftonbladets nätupplaga...
2
Svar
23
· Visningar
2 469
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp