användande av napp

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Senast detta var uppe till debatt så blev det hett... ;)
Men jag vågar ändå göra ett nytt försök!

I Aftonbladets nätupplaga (direktlänk ) kan man idag läsa en artikel om att napp är bättre än tumme och att sugbehovet är medfött och följer med en bra bit upp i barnaåren. (det senare till skillnad mot vad vissa envist hävdar :angel: )

Så nu undrar jag HUR använder ditt/dina barn napp? (åldrar?)
Eller suger de på tummen i stället? Eler hur tillfredsställer de sitt subehov annars?
När har barnet nappen? Restriktioner?
Hur resonerade Ni när ni gav barnet napp från början?

Jag ska börja med att svara själv:
Alla mina 3 barn har använt napp, från ungefär en veckas ålder. Skälet till att jag började med det var att jag har flaskmatat dem (ammat med mjölkmaskin och flaska :p - mamma mu :D har massor med mjölk, men är trögmjölkad så barnen orar inte suga ur mjölken :cry: ), så de har inte haft möjlighet att tillfredsställa sitt sugbehov genom att tutta på brösten. Därför valde jag att ge napp, för att slippa tumsugare... (Har hört om alltför många 10-åringar som inte vill sova över hos kompisar för att det är pinsamt när tummen halkar in i munnen nattetid.)
Sen erkännes också att jag tycker det är ett enkelt sätt att få dem att somna om på natten... :p
Första året har de haft fri tillgång till nappen, sen har jag begränsat det till endast när de ska sova.
Måste säja att jag tycker det ser bedrövligt ut när barn springer runt och LEKER med napp i munnen (VARFÖR ska de ha den då???) eller när en 3-4-åring sitter i kundvagnen i mataffären och suger på en napp. VARFÖR??
Min svägerska hade inte ens tänkt tanken att ta bort nappen vid lek innan jag nämnde det :angel:, men hon hade nog bara inte tänkt efter, helt enkelt. För hon höll ju med mig annars... :) Har DU tänkt efter?
Selma slutade med nappen vid 3 års ålder, ganska exakt. Vi hade tänkt ge napparna till tomten, men jag hade inte hjärta att låta henne gråta sig till sömns på julafton. Däremot så "glömde" vi napparna hemma hos farmor och farfar när vi varit där 2 veckor senare. Det resulterade i en 10-minuters sorgeprocess, sen har det inte varit minsta problem alls. Och hn har inte ens tänkt tanken att låna sina yngre syskons nappar heller! :bow: Har alltid haft olika modeller till dem så de varit lätta att skilja åt.
 
Sv: användande av napp

Sebastian använde napp från och till tills han var 6 månader, dock väldigt lite, jag ammade fullt tills dess.

Sugbehovet tror jag tillfredställdes av ammningen, därutav ratade han nappen, han somnade oftast ammandes.

När han slutade amma, så brydde han sig inte om nappen heller, och har aldrig sugit på tummen.

Jag har en liten teori, som säkert inte stämmer på alla, men kanske en del.

Jag som person är ganska slarvig, så vi glömde oftast att ta med napp när vi skulle någonstans, vilket ledde till att man fick trösta på annat sätt... Vilket i sin tur minskade sebastians nappbehov....

vissa föräldrar blir ju helt hysteriska om de tappar bort nappen eller glömmer den :eek:
 
Sv: användande av napp

Jag har inga fördomar mot napp, utan tycker t o m att det är bra för en del barn.
Simon började använda napp när han var 2 - 3 veckor, eller rättare sagt, JAG började ge honom nappen då.
När han var ett år, så fick han bara ha den vid sovdags.
Han bestämde när han var 4½ år att det var dags att lämna napparna till Skansens kattungar, vi hade väl gjort några halvdanna försök innan, men jag hade inga problem med att han hade napp på natten.
 
Sv: användande av napp

Lucas tog inte napp förrän han var 5 mån. Jag tog bort den över en natt när han var 10 mån, inga problem.

Nathalie fick napp när hon var några veckor, dock bara när det var såna tillfällen att jag inte kunde amma just då. Vid 8 mån tog jag bort nappen helt. Har ammat tills alldeles nyligen, alltså tills hon var 17 månader. Inga problem att sluta amma heller, hon har inte börjat suga på något annat.
 
Sv: användande av napp

Hanna hade massa sugbehov när hon var pytteliten. I början fick hon amma/snutta på mig så fort hon ville, men när hon blev 1 månad så fick hon napp ibland istället (när det var rent sugbehov). Hon höll på mkt med tummarna och jag ville hellre att hon tog nappen än tummen. Tummen har man ju alltid hos sig, så jag inbillar mig att det är svårare att sluta med den.
Det funkade bra med nappen. Tog ur den om hon somnade med den, vill inte att hon skulle ha den hela nätterna etc.
Hon använde den i 1-2 månader, en stund per dag sådär.., sen ville hon inte ha den mer :)

Nu "tuggar" hon på tummen ibland istället, men jag försöker ge henne bitring eller leksak om det är munnen som kliar etc. (fick första tanden för någon vecka sen, hon är nu drygt 6 månader).
 
Sv: användande av napp

Vi har kört precis samma upplägg som ameo och det har fungerat utmärkt till båda barnen.

Viktor slutade med nappen när han var drygt 2,5 år för att vi tappade bort nappen (på riktigt) och när vi hittade den två dagar efter slängde han själv bort den. Sammanlagt grät han fem minuter fördelat på två kvällar...

Oskar har precis fyllt två och har nappen kvar. Han tar den när han ska sova och lägger den på kudden när han går ur sängen. Jag tror inte att det ska vara något problem att ta bort den men han kan få ha den ett tag till, så länge han sover middag.
 
Sv: användande av napp

Min kära son hade napp när han ville tills jul-04 när han alltså var 2½ år drygt.
Då lovade vi tomten att han bara skulle ha nappen när han skulle vila eller sova.
Så när han vilar på dagen har han napp (om han vilar) och när han ska sova natten och så kan han få han den när han vaknar till på morgonen.
Men nu har tomten ringt hit :angel: och sagt att han vill ha napparna helt och hållet till jul, eller dagen efter :smirk: så då ska vi sluta helt, då är han 3½ så då tycker jag att det är lagomt att han slutar.. vill inte att han fortsätter längre.

han fick sin napp efter en vecka redan för han skulle inte släppa mig, han ammade över en timma varje gång och det var högst 2 timmar mellan varje gång. Jag höll på att gå åt så de sa på bvc att de tyckte, för min skull dels, att han kunde få napp.

Så så har vi gjort :bump: !
 
Sv: användande av napp

vår dotter var kolikbarn och vägrade både flaska och napp och detta ledde till en helt utmattad och sinnesjuk moder :crazy: (jag lovar... vi försökte verkligen alla metoder...) så när sedan sonen kom 4 år senare var det första vi gjorde att trycka in nappen :D och det ångrar vi inte en sekund. "lugnt och skönt" trots magknip mm. nu har han precis fyllt tre och har den fortfarande när han sover eller sitter i knät och myser. han har börjat ta ut den sekunden innan han somnar, så till jul försvinner den :idea:
 
Sv: användande av napp

Ingen napp alls.

Har dock försökt några gånger för att han skulle somna lättare eller när han varit på uruselt humör, men icke.

Han kan däremot ta en napp själv om han hittar en i leklådan.
Då kan han ha den en stund.
Men den är bara som en kul leksak för stunden, sen kastar han den.
 
Sv: användande av napp

De två äldsta hade napp från ca en månad tills de var 2-3 år. Endast vid sov och tröst. men de blev mer nappsugna ju äldre de blev. Trots att jag försökte begränsa nappen till sängen eller sovning.

Min snart 9 månaders bebis skiljer sig från de äldre. Vid 4 mån ålder lärde :smirk: storasyrran henne att suga på tummen. Då kände jag (som läkaren i aftonbladet) att jag hellre skulle försöka få henne att suga på napp. Det gick bra och hon slutade med tummen.

Nu mer tar hon napp ibland men det kan gå dagar utan att hon använder den. Hon vill helst ammas till söms och vaknar flera gånger varje natt och vill suga. Trots försök att ge henne nappen så kastar hon bara i väg den då.
 
Sv: användande av napp

Så nu undrar jag HUR använder ditt/dina barn napp? (åldrar?)
Eller suger de på tummen i stället? Eler hur tillfredsställer de sitt subehov annars?
När har barnet nappen? Restriktioner?
Hur resonerade Ni när ni gav barnet napp från början?

Personalen på Neo.avd frågade sambon om dom fick ge Freddy en napp.. det var det första beslutet vi fick ta när det gällde lillen.
Varför inte? han var för medtagen för att ammas och hur skulle hans sugbehov annars stimuleras?!
Han är nu 4 mån.

Freddy har nappen när han vill, det duger med vad som helst i munnen nu eftersom tänderna har kommit ;) Allt som får plats funkar finfint. När han blir trött då är det dock bara nappen som kan ge tröst.

Eftersom det gick rätt snabbt för mig att sina :cry: :cry:
så kan jag ju inte ta till bröstet för att vare sig trösta eller mata,
men nappen/flaskan och en hel del närhet verkar fungera som tur är.
 
Sv: användande av napp

Ingen av mina barn har varit i närheten av en napp.

Och de suger inte på tummen heller.

Däremot har de fått amma när de velat och fått allt närhets- och sugbehov uppfyllt på det sätt som rimligen naturen menat :devil:
 
Sv: användande av napp

Båda mina har haft napp från födseln. Jag kan bara berätta som en parantes att min yngsta, som är för tidigt född uppmanades att suga på napp för att bli starkare i munnen. Han hade så liten mun och var så svag att han var tvungen att sondmatas i början.

Ettan har alltid varit stor och stark men jag vill inte ha barnen hängandes vid brösten hela dagarna så de fick gärna använda napp mellan målen. Båda barnen har slutat helt med nappen vid tre års ålder.
 
Sv: användande av napp

Det fick Hanna också första månaden, men hon lugnade sig bättre med napp (och samtidigt närhet), än tutte ibland. Svårt att få plats med mer mat om man är proppmätt liksom :P
 
Sv: användande av napp

Jag har ett barn, som blir fem till hösten. Vi gjorde väl några halvhjärtade försök med napp när hon var nån månad, men hon var inte intresserad. Hon har heller aldrig tagit nappflaska, utan ammades tills hon var 6-7 månader och har därefter druckit ur mugg respektive ätit med sked (hon vägrade välling också, så det var mycket gröt och puréer). Något tumsugande (eller sugande på andra grejer) har det inte heller varit tal om, så jag antar att hennes sugbehov inte är sådär enormt. Under amningsperioden var det heller inte tal om att ha henne vid bröstet hela tiden, utan hon åt ca var fjärde timme på dagen, med början vid 5-6 på morgonen, åt sedan varannan timme under kvällen och sov sedan 6-8 timmar under natten i egen säng utan både napp och mammas bröst!!!
 
Sv: användande av napp

Silverkedjan skrev:
Däremot har de fått amma när de velat och fått allt närhets- och sugbehov uppfyllt på det sätt som rimligen naturen menat :devil:

Hmm. Men nog är det tröttsamt när man har jätteballonger för att Lilla-vän gillar att ligga och snutta, men spottar då det som naturen menat sker... :smirk: ;)
 
Sv: användande av napp

Napp är väl bra om barnets sugbehov inte kan bli tillfredställt annars.
Min första borde ha haft napp.
Hon hade ett oändlight sugbehov, som resulterade i att hon åt och spydde och åt och spydde och åt och ..ja .. spydde ...
Hon blev också tumsugare.
Men det lade hon ner när hon tappade framtänderna runt 6 år.
De andra 2 var det ingen mening med att ge napp.
De gillade inte främmande föremål i munnen.
3an använde ett par fingrar tills dess att han var nästan 2 år.
 
Sv: användande av napp

Tack!
Det är yngsta sonen.
Jag kanske ska lägga in den äldsta ett tag så att han inte blir avundsjuk ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 217
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 368
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 461
Senast: s957
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp