Bukefalos 28 år!

Napphysteri

Sv: Napphysteri

Har också svårt att förstå denna napphysteri. Vi började tidigt med napp på vår lillkille, tror han var en vecka. Men han har bara napp vid läggning el då han är väldigt trött o grinig, tar ut den ur munnen på honom så fort han vaknar. :)
 
Sv: Napphysteri

Du får tycka det är napphysteri om du vill. Jag vill nog se det som att det är tur nappar finns då alla barn är väldigt olika.
Det är nämligen inte föräldrarna som styr nappandet, det brukar vara barnen.

Ser jag till mina egna barn så började den ena med napp vid 8 månader i samband med att jag slutade helamma. Det barnet behövde suga mera än delamningen gav. Barnet slutade självmant med napp först i första klass (dock var det endast vid sängdax barnet hade napp när det blivit så stort).

Det andra barnet har aldrig haft napp öht. Det har totalvägrat napp (vilket förmodligen hade gett litet avlastning för mig). Helammades till året och delammades till det var 3.

//Waern
 
Sv: Napphysteri

Jag är uppvuxen utan napp, tumme whatever och helt ärligt tror jag nog att jag såhär i efterhand hade uppskattat om jag haft någotdera, för fy vad jag tuggat/sugit på mycket grejer långt upp i tonåren, det var ju uppenbarligen något behov som inte blev uppfyllt i liten ålder (behöver givetvis inte hänga ihop men det ligger nära till hands att tro att det finns ett samband).

Sedan behöver ju ungen inte använda napp heela tiden, men det är ju otroligt praktiskt, jag hoppas verkligen mina förhoppningsvis kommande ungar vill använda napp...
 
Sv: Napphysteri

Med risk att fa pa palsen sager jag: vanta tills du fatt barn

/foresprakar verkligen inte napp i tid och otid och min unge har vagrat den sen han var 6 manader, men har full forstaelse for de som anvander napp. Ibland ar det jattepraktiskt.

Fast egentligen ar det val ingen som tycker att barnen ska ha napp konstant sa jag forstar inte vart du vill komma

Håller med... vänta bara. Innan jag fick barn tänkte jag "det är väl bra om vi kan hålla oss undan napp". När E var 1½ vecka gammal och inget annat gjorde än att snutta på mina bröst (han åt alltså inte) hela tiden traskade jag iväg och köpte en napp. Det finns gränser för vad jag orkar med faktiskt och även fast jag hade sjal och en stöttande omgivning så orkade jag faktiskt inte med att ha honom klistrad vid brösten 24/7.
 
Sv: Napphysteri

Jag tänker mer på 3-åringar som blir hämtade på förskolan och innan de gått ut genom ytterdörren har föräldrarna stuckit till dem en napp.

Varför? Finns det någon logisk förklaring till det som jag missat?
 
Sv: Napphysteri

Vår son har varit en riktig nappälskare. Vi började med napp när han var någon vecka gammal. Men vid 5-6 månader började han själv trappa ner lite på användningen. Nu efter 1 års ålder (och kanske efter jag slutade delamma..?) så har han åter lite "nappnoja". Om han själv fick välja skulle nappen vara inne i tid och otid. Ser han en napp så vill han ha den, NU!

Men, vi som föräldrar begränsar nappanvändningen. Han får ha napp när han ska sova, i bilen och i övrigt när han är rejält ledsen/gnällig. Det innebär nog att han ändå är utan napp 90% av sin vakna tid om jag skulle gissa. Vilket känns helt okej.

Jag har också sett andra föräldrar där jag funderat/undrat över valet att även ett nöjt, lekande barn ska få ha nappen i munnen... verkar bara skapa en ful ovana.
 
Sv: Napphysteri

Jag tänker mer på 3-åringar som blir hämtade på förskolan och innan de gått ut genom ytterdörren har föräldrarna stuckit till dem en napp.

Varför? Finns det någon logisk förklaring till det som jag missat?

Föräldrarna kanske har andra duster att ta med barnet? Duster de anser vara viktigare än den med att få barnet att sluta med napp?
 
Sv: Napphysteri

Tja nappen kommer fram efter att barnet är påklätt, avvinkat osv. Jag ser inga duster där. Jag känner ju dessutom barnen också eftersom jag tillbringar större delen av deras vakentid tillsammans med dem.
 
Sv: Napphysteri

Tja nappen kommer fram efter att barnet är påklätt, avvinkat osv. Jag ser inga duster där. Jag känner ju dessutom barnen också eftersom jag tillbringar större delen av deras vakentid tillsammans med dem.

Men vet du hur det ser ut i bilen på väg hem? Vad som händer om nappen inte sitter i? Vet du vad som utspelar sig när barnet kommit hem?

Napp kan säkert stoppas in i onödan i en del fall, men det är nog lätt att uttala sig om sådant man egentligen inte vet så mycket om också.
 
Sv: Napphysteri

Men ingen som har något bra svar? Möjligtvis något självupplevt och inte bara spekulationer?
 
Sv: Napphysteri

Min dotter är just så, snart tre år och vill absolut ha sin napp. Jag tycker att antingen tar man bort nappen helt eller så får ungen ha nappen. Vi har försökt att ha nappen bara när hon sover men då har vi dagliga strider om det och jag kan tycka att napp skadar faktiskt inte någon annan än känsliga vuxna som stör sig. Jag tycker inte att det är optimalt att hon är så nappberoende men jag kan samtidigt tycka att det är ett ganska litet problem. Men nu kommer napparna ryka här under våren.
 
Sv: Napphysteri

Jag har en tummsugare. Ska vi ta bort tummen för henne när hon blir större då också tycker du?

Nårgra skojiga historier är dom som lindar nån sorts tejp runt tummen så barnet inte får in tummen i munnen...

Vet inte om det är skoj eller sant..
 
Sv: Napphysteri

Jag har en tummsugare. Ska vi ta bort tummen för henne när hon blir större då också tycker du?

Hade du läst ordentligt vad jag skrev så stod det att det var ju bättre med napp ÄN med tummen....

Jag bryr mej väl inte om ifall barnen har napp eller inte. Jag bara tycker det är onödigt att den sitter i ständigt och jämt.

Som detta med fotografering. Ni missförstår mej med flit tror jag. Det är sådana kort som skickas in till tidningar när barnen fyller år som jag menar.
VARFÖR ta ett nappkort?
Dom är ju så mycket sötare utan.... :bow:
 
Sv: Napphysteri

Ni missförstår mej med flit tror jag.

Nja, jag tror mer på att du var rätt otydlig i ditt inledande inlägg faktiskt, eftersom så många missförstått :)

Nu när jag har läst mer så förstår jag hur du menar på ett annat vis än när jag bara hade läst inledande inlägget :laugh:
 
Sv: Napphysteri

Få på pälsen?

Nej det kommer du inte få av mig iaf, men jag blir alltid förundrad över hur folk kan dömma utan att veta bakrund?

Mitt exmpel ( som gäller för rätt många skulle jag tro )
Ella fick napp redan på BB, hon har enormt snuttbehov och hade hon inte fått napp så hade mina bröstvårtor ramlat av, tom barnmorskan på BB tyckte vi skulle prova napp.

Hon har napp när hon är trött och bara vill snutta innan hon somnar in, spottar ut den när hon somnat.

Har hon napp och jag ska ta en bild, låter jag den sitta om hon inte spottar ut den själv.
Känns bara onödigt att "sno" nappen och göra henne ledsen för att jag ska ta en bild ?

Spädbarn har enormt stort sug- och näringbehov, jag tänker uppfylla hennes behov va så säker ;) :p

Det är alltid roligt med dömmande trådar ;)

Vi gör lika som ni. Började med nappen när Melker var 4 dagar. Han äter bra men det fungerar inte att ha honom snuttandes hela tiden. Mina bröst är trasiga redan som det är och han skulle dränkas om han bara låg och snuttade, har mjölk till måååånga barn!

Ger honom nappen när jag vet att han är mätt men vill snutta mer för att somna. Tar bort nappen när han spottat ut den. Oftast får han inte nappen mer än på natten, på dagen är han oftast nöjd ändå.

esprit
 
Sv: Napphysteri

Mina 3 första barn har varken haft napp eller tumme mer än första halvåret. Den siste däremot har sin napp när han sover, men slänger själv iväg den när han vaknat så ingen napp på dan alls. Han är 1,5.
Han får ha sina nappar tills vi märker att han inte behöver vid sängdags.
 
Sv: Napphysteri

Nej precis, tack vare nappen och användande av amningsnapp i början så är mina bröstvårtor hela igen, men helskotta vad ont det gjorde när dom blev såriga där i början ..
 
Sv: Napphysteri

Ni missförstår mej med flit tror jag.
Nåja, ämnet för denna tråd är ju faktiskt Napphysteri, en förälder till en två-tre-åring är ju knappast särskilt hysterisk med att få barnet att använda napp, snarare tvärtom, så självklart kan det bara syfta på spädisbebisar. Sen är väl inte ungar till för att vara söta, det är verkligen ett jättekonstigt argument. Säger du så till vuxna också, att de inte borde bita på naglarna/röka för att de ser mycket sötare ut utan detta? Vad har du med det att göra?

Som sagt, alla som har infört napp får resonera om när det är dags att sluta. Lämpligtvis bör det ske när tänderna börjar bli påverkade. Men knappast för barnets utseendes skull. :crazy:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 199
Senast: paradiset
·
  • Låst
Övr. Barn Senast detta var uppe till debatt så blev det hett... ;) Men jag vågar ändå göra ett nytt försök! I Aftonbladets nätupplaga...
2
Svar
23
· Visningar
2 469
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp