Bukefalos 28 år!

Naturlig födsel, eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Naturlig födsel, eller?

Nu är ju inte en sammanfattning i Aftonbladet.se utan vidare hänvisning, ngt som jag ser som en särskilt bra källa för fakta att hänvisa till.

Va´? Allvarligt...brukar du läsa forskningsrapporter om allt du kan tänkas vilja diskutera? Och lägga författare och titel på minnet?

Egentligen skulle jag vilja ställa frågan till alla! Många i olika forum verkar förvänta sig att man ska fungera ungefär som ett bibliotek.:confused:
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

:) Jag läser mkt och kan i många ämnen känna mig som ett bibliotek men det finns gränser.

Jag är duktig på att komma ihåg VAD jag läst och kan bli frustrerad när jag inte minns exakt källfakta för att kunna använda det som argument.
Jag nämner dock källfattig information emellanåt och de som väljer att tro att jag ljuger so fine.

Jag häpnas däremot över vad lite folk verkar läsa, se och höra när de absolut mest tragglade nyheter verkat gått många förbi.

I detta fall var det lite kul att backa upp ngn annan som saknade källfakta då jag läst samma forskningsrapport.

Fast summa sumarum är drömläget helt klart att alltid få källfakta så man kan hänvisa vidare
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag gjorde en snabb Google-sökning.
Och hittade denna Rapport om kejsarsnitt (PDF) på den tillförlitliga källan Socialstyrelsen.

Där så står allt om de rapporterade komplikationerna och skillnaden mellan förlossningsätten.

Jag tycker INTE att det är svårt att hitta information.
Varsågoda och läs.

Edit: Det är ofta bra att leta på denna sida om medicinsk fakta och statistik.
http://www.socialstyrelsen.se/


Men i rapporten stöds ju mina misstankar?!
2 av 1000 drabbas av sviter efter ett snitt.

10% drabbas av men efter vaginala förlossningar där 4% av menen är av så allvarlig karaktär att de blir bestående med reservation för att de KAN åtgärdas eller förbättras med operation.


Alltså, komplikationerna efter vaginala förlossningar är mkt vanligare kontra snitt.

Sedan är komplikationernas karaktär vid snitt allvarligare (men som sagt mkt mer sällsynta).

Blodförlust, blodpropp, endometri och komplikationer vid en andra graviditet är de komplikationer som slåss om de där 2 av 1000 (för de som inte läst rapporten).
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag har alltid sagt att OM jag skaffar barn nån gång så ska jag ha snitt!! Men jag ska nog ändå inte skaffa några så.. men mitt i allt så blev jag med barn och då hade jag inte en tanke åt det hållet utan det föll sig bara naturligt att tänka på vanlig förlossning....och nu har jag två barn, födda naturligt...
Skulle jag få ett tredje ? så skulle jag inte vilja ha snitt....men jag har iofs haft snabba o rel lätta förlossningar utan någon bedövning o har bara behövt sy 2 små stygn....
Jag kan förstå de som har haft en "skräckupplevelse" första gången att de vill ha snitt nästa gång, samma om med. skäl finns men annars tycker jag att man iaf kan försöka bearbeta sin rädsla och om möjligt föda naturligt, det är faktiskt en väldigt häftig känsla att göra det....går det inte så kan ett planerat snitt bli en fin upplevelse också...;)
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag förstår lattemammorna.

Jag förstår rädslan för att förstöra sitt underliv och riskera sexlivet.
Det må hända vara ovanligt men än sen? När jag själv tar ställning i frågor utgår jag alltid från alla perspektiv, även att det värsta kan hända mig.

Det hörs att du förstår dem. Det kanske bor en inom dig...?;)

Förstöra sexlivet?! Det finns liksom inte i min värld. Att göra barn är ju KÄRLEK! Om man föder barn åt någon som älskar en kommer h*n att AVGUDA ens underliv, hängbröst, bristningar och allt, allt, allt som har med UNDERVERKET:love: att göra!

Dessutom så har jag svårt att begripa att underliv skulle förstöras... I så fall tror jag det är EDA:ns fel. Bedövningar som tar bort känslan. Man krystar utan att veta vad man håller på med. Eller känner man inte krysvärkarna och ungen måste dras fram med diverse hjälpmedel.:eek:
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag är duktig på att komma ihåg VAD jag läst och kan bli frustrerad när jag inte minns exakt källfakta för att kunna använda det som argument.

Jag minns oxå VAD jag läst, men sällan VAR. Jag tycker det är helt orimligt att förväntas stödja allt man säger med källhänvisningar! Jag misstänker att vissa har som debatteknik att kräva källhänvisningar till precis allt, för att få ha kvar sina cementerade åsikter. Typ när folk kräver källor som ska bevisa att rökning är skadligt för foster och liknande... Alltså saker alla egentligen vet! (Menar inte att DU gör det, men kom att tänka på detta nu och blir så less.)
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

10% drabbas av men efter vaginala förlossningar där 4% av menen är av så allvarlig karaktär att de blir bestående med reservation för att de KAN åtgärdas eller förbättras med operation.

Var hittar du det?
Och men som går att åtgärda är ju inte bestående.
Bestående men är sådana som inte går att åtgärda.

100% av de snittförlösta kvinnorna har ett uppskuret hål in i sin mage.
Alla dessa åtgärdas genom att man syr ihop hålet.

10% av kvinnorna som föder vaginalt spricker och det syr man också ihop.
4% får sfinkeruptur vilket också sys ihop och sedan läks.

Om man skulle använda din definition för men så är hålet i den snittade kvinnans mage samt ärrläkningen efteråt ett men.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag förstår rädslan för att förstöra sitt underliv och riskera sexlivet.
Det må hända vara ovanligt men än sen?

Grejjen är att det går att laga.
Så man riskerar inget sexliv.
Underlivsplastik finns.

Nu så börjar jag undra om problemet egentligen är att kvinnor inte ser till att få sitt underliv tillsnyggat efter förlossningen.
Utan liksom går och lider och gnäller istället.

Ett underliv är lätt att operera i och läks snyggt och fort.
Inkontinens kan också opereras.
Liksom många andra problem.

Underlivsplastik är en fullständigt ofarlig operation.
Snitt medför vissa risker.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

kl...

Varför hoppar kvinnor så ofta på varandra - och detta dessutom i en otroligt kvinnlig fråga?

Varför kan vi kvinnor inte bara stötta varandra? Oavsett hur den enskilda kvinnan väljer att föda sitt barn. Acceptera att vi vill, tycker och känner olika. Varför måste vi hoppa på varandra och framföra argument som bristande resurser?

I stället för att enas om att just barnafödande, en sådan viktig överlevnadsfråga för samhället, inte bör drabbas av besparingar.

I stället för att KRÄVA mer resurser.

Är inte prio 1 att man som blivande mamma känner sig trygg inför sin förlossning, oavsett hur den sker? Att det satsas tillräckligt med resurser under graviditeten genom information, personlig kontakt etc. etc. , under förlossningen samt efter?

Det kanske till och med skulle kunna få ner snittstatistiken?

Och fanns möjligheten, tror jag många gladeligen skulle betala för sitt snitt ur egen ficka, snarare än föda vaginalt. Och det dessutom en hela tiden växande skara. Genom en sjukvårdsförsäkring eller på annat sätt. Kanske kommer detta till och med bli möjligt under vår nya regering?

Fram för valfrihet i en sådan otroligt stor och viktig fråga.

Så som statistiken ser ut idag (i Stockholm) är det de välutbildade och högavlönade som i större utsträckning föder med snitt.

Kanske sådana kvinnor som är vana att tala om vad de vill ha? Som inte bara accepterar något, för att det alltid varit så. Som synar argumenten och kommer fram till att snitt är att föredra.

Har inte själv fött barn. Och tänker inte ta ställning till HUR jag ska föda förrän jag faktiskt är gravid.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Det handlar dels om rättvisa.
Och dels om att man faktiskt lurar sig själv om man tror att snitt är den enklaste utvägen.

Jag skall citera en kvinnoläkare som sade:
"Om kejsarsnitt vore den säkraste och bästa förlossningen för kvinnor och barn, så skulle jag naturligtvis ge alla kvinnor kejsarsnitt.
Men eftersom att riskeran är så stora så vill jag inte göra det."
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Fler och fler kvinnor köper inte detta argument. Och detta är i majoritet välutbildade, hårt arbetande kvinnor. Inga mesproppar, latmaskar som inte orkar krysta, eller idioter som man ibland läser mellan raderna i inlägg här.

Och fler och fler kvinnor vägrar godta argumentet "resurser" för en sådan fundamentalt viktig fråga som att ge liv.

Som en fyra-barns mor sa till mig "om männen födde barn, skulle vi ha en helt annan standard kring vår förlossningsvård, än den vi har idag".

;)
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Det hörs att du förstår dem. Det kanske bor en inom dig...?;)

Förstöra sexlivet?! Det finns liksom inte i min värld. Att göra barn är ju KÄRLEK! Om man föder barn åt någon som älskar en kommer h*n att AVGUDA ens underliv, hängbröst, bristningar och allt, allt, allt som har med UNDERVERKET:love: att göra!

Dessutom så har jag svårt att begripa att underliv skulle förstöras... I så fall tror jag det är EDA:ns fel. Bedövningar som tar bort känslan. Man krystar utan att veta vad man håller på med. Eller känner man inte krysvärkarna och ungen måste dras fram med diverse hjälpmedel.:eek:

Nej jag är ingen lattemamma för OM jag skulle finna en man jag anser är pappamaterial (har inte hänt på 31år) så kommer jag föda naturligt.
Det är en vana jag har att ta hänsyn till argument som även pratar mot mina egna åsikter. Det brukar sluta med att jag har en personlig åsikt men har full förståelse för de oliktänkande - på gott och ont :D !

Jag har läst MASSOR om naturliga förlossningar men knappt något om snitten så den länken Inte ung tipsade om var ju det jag saknade!
4% av underliven får bestånde men vilka KAN lindras med operation.
De underliv som förstörs mest är de som råkar ut för ngt mer komplicerade förlossningar som tex avslutas med sugklocka.

Anledningen till att värkarbetet avtar eller avslutas beror många gånger på smärtstillande.
Smärstillande = du har börjat tumma på vad som egentligen är en "naturlig" förlossning.
Jag har därför beslutat att OM det blir en graviditet så hoppas jag på en lyckad naturlig förlossning och jag kommer INTE under några omständigheter ta ens pyttelite smärtstillande.
Allt för att försöka undvika havererat underliv.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Förlåt, jag glömde lite text:

10% får ngn typ av men efter vaginal förlossning

2-4% får bestående men som kan åtgärdas eller förbättras med operation.
2% är de som inte blir förbättrade övht.

Siffrorna är ca 2 år gamla och var från en studie jag läste hos min BM.
En sammanfattning läste jag även i "MAMA" (?)tidning hos en kamrat.

Vilka som utfört studien läste jag aldrig eftersom jag aldrig kunde tro att jag skulle diskutera det såhär utan vetskapen var för eget bruk.
Hur som haver, studien var svensk och utfört på svenskt material.

2% är fortfarande 2 av 100.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag misstänker att vissa har som debatteknik att kräva källhänvisningar till precis allt, för att få ha kvar sina cementerade åsikter. Typ när folk kräver källor som ska bevisa att rökning är skadligt för foster och liknande... Alltså saker alla egentligen vet! (Menar inte att DU gör det, men kom att tänka på detta nu och blir så less.)


Skriver under på det.
När det krävs källhänvisningar till saker som ältats högt och i evighet i samtliga media.
Det som förvånar mig är att när man brinner för ngt brukar man i sin jakt på info även stöta på sådant som inte talar för ens egen åsikt.
Men det drabbar tydligen inte alla som hett argumenterar för ngt och aldrig hört talas om ens egna infallsvinklar.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Tycker följande text från socialstyrelsen talar för sig själv ang riskerna med kejsarsnitt, saxat från:

http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/3053EF38-1210-4385-A918-A65709A3A278/3463/20051123.pdf

// Det kan vara rimligt att anta att en del av den ökande kejsarsnittsfrekvensen
visserligen kan vara betingad av en bättre identifiering av risksituationer
– både prenatalt och intrapartalt – men att mycket talar för att en stor andel
av den drastiska ökningen knappast har varit medicinskt motiverad.
I rapporten visades det att kejsarsnittsförlösta jämfört med vaginalförlösta
kvinnor löpte ökad risk för
• riklig blödning i samband med förlossning (blödning ledande till koagulationsrubbning,
behov av blodtransfusion, blödning ≥ 1000 ml, blödning
≥ 1500 ml)
• endometrit i puerperiet
• tromboemboliska komplikationer efter förlossning (lungemboli, djup
ventrombos, cerebral infarkt/trombos – ”stroke”)
• uterusruptur vid nästföljande graviditet.
En del riskskattningar har dock bedömts som tämligen osäkra då de påverkats
av metodologiska svårigheter. Den största tyngden i denna rapport ligger
på de mer allvarliga komplikationerna – tromboemboliska komplikationer
samt uterusrupturer.
I den population som studerats (där kvinnor med vissa risktillstånd exkluderats)
antydde resultaten att kejsarsnittsförlösta kvinnor löpte en 3-4 gånger
så hög risk som vaginalförlösta kvinnor att drabbas av lungemboli, djup
ventrombos eller cerebral trombos i puerperiet. Riskökningen vid kejsarsnitt
tycktes vara markant, men det måste framhållas att det rör sig om ovanliga
komplikationer (mindre än 2 per 1000 kejsarsnittsförlösta kvinnor). Det
finns alltså ingen anledning att oroa den enskilda kvinnan, även om förlossningsvårdspersonal,
mot bakgrund av en ökande kejsarsnittsfrekvens, bör
vara medveten om riskökningen för allvarliga tromboemboliska komplikationer.
9
En kvinna som tidigare förlösts med kejsarsnitt löper en mer än 30 gånger
så hög risk att drabbas av uterusruptur vid en efterföljande graviditet som en
omföderska som enbart haft vaginala förlossningar. Den absoluta risken för
en kvinna som genomgått ett kejsarsnitt att råka ut för en uterusruptur vid
varje följande graviditet/förlossning är dock inte särskilt påtaglig – ca 5,4
per 1000. Den absoluta risken är dock så pass stor att den bör beaktas och
vägas mot övriga risker och fördelar vid ett kejsarsnitt.
Konsekvenser av riskskattningarna av maternella komplikationer:
• risk för blödning > 1000 ml som direkt konsekvens av ingreppet vid
1 av 12 kejsarsnitt
• risk för allvarlig tromboembolisk komplikation (som direkt följd av ingreppet)
vid 1 av 820 kejsarsnitt
• risk för uterusruptur vid nästkommande graviditet vid 1 av 185 graviditeter
efter tidigare kejsarsnitt.
Det torde råda bred enighet om att man bör minimera antalet ickemedicinskt
indikerade kejsarsnitt med bibehållen säkerhet och kvalitet i
förlossningsvården. Dock kommer det knappast någonsin att finnas kristallklara
kriterier för när ett kejsarsnitt är medicinskt motiverat. Med barnutfallet
mätt som peri- och neonatal dödlighet går det inte i rapporten att hitta
övertygande hållpunkter för att den drastiskt stigande kejsarsnittsfrekvensen
först och främst skulle vara en följd av en säkrare förlossningsvård.
Vid en akut risksituation är ett beslut om en akut åtgärd inte kontroversiell,
men vid de talrika tillfällen då riskminskningarna för barnen är mer
måttliga finns det en rad aspekter som måste vägas in. En ständigt fortsatt
diskussion om användandet av kejsarsnitt som förlossningsmetod kan förhoppningsvis
förhindra att förlossningsvårdspersonal, i sin iver att minska
vissa risker för barnen, kan råka utsätta både barn och moder för andra, inte
lika ofta uppmärksammade, risker.//

Även om det procentuellt är högre risk för komplikationer vid vaginal förlossning än vid kejsarsnitt så är komplikationerna vid kejsarsnitt av så pass mycket allvarligare art att jag tycker det tål att ta sig en extra fundering på.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Nej jag är ingen lattemamma för OM jag skulle finna en man jag anser är pappamaterial (har inte hänt på 31år) så kommer jag föda naturligt.
Men du, det kan du ju inte heller välja om det händer något. Det finns ju en stor risk att bli besviken om man har en benhård uppfattning om hur ens förlossning kommer att bli.

Själv hoppas jag på en till förlossning "den södra vägen" ;) , men man kan inte veta i förväg helt enkelt.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag minns oxå VAD jag läst, men sällan VAR. Jag tycker det är helt orimligt att förväntas stödja allt man säger med källhänvisningar! Jag misstänker att vissa har som debatteknik att kräva källhänvisningar till precis allt, för att få ha kvar sina cementerade åsikter. Typ när folk kräver källor som ska bevisa att rökning är skadligt för foster och liknande... Alltså saker alla egentligen vet! (Menar inte att DU gör det, men kom att tänka på detta nu och blir så less.)

Nu är jag iofs sällan inblandad i diskussioner som kräver källhänvisning, men det har hänt att jag bett om det.

Inte för att få ha kvar några extrema åsikter utan för att kunna granska kritiskt, ta ställning och kanske ändra åsikt också.

Figurerar så otroligt mycket "sanningar"på olika internetforum, inte minst ang graviditet, förlossning och barn att källhänvisning ibland kan vara det enda sättet att få stopp på helt felaktiga påståenden som sprids som en löpeld...
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Även om det procentuellt är högre risk för komplikationer vid vaginal förlossning än vid kejsarsnitt så är komplikationerna vid kejsarsnitt av så pass mycket allvarligare art att jag tycker det tål att ta sig en extra fundering på.


Vilket jag både tagit i beaktande OCH skrivit om ;) !

Det är fyra orsaker som nämns:
Endometrit, blodpropp, blodförlust (vilket även gäller vanlig förlossning) samt risker vid en andra graviditet.

Jag för min del har anlag för blodpropp och blodproppsrisken är redan hög vid vanlig grav och förlossning så det finns ingen anledning att utsätta sig för 30gånger så hög risk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 062
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 339
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: cassiopeja
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp