Bukefalos 28 år!

Naturlig födsel, eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Naturlig födsel, eller?

Eller så kan det vara så att man inte behöver ngn läkare, det är helt ok med barnmorskan och eftersom de inte låter dig komma in på DS-förlossning förrän man i stort sett ser huvudet och efter förlossning blir utskriven strax efter 6 timmar om det inte är första barnet så behöver man ju inte ens fundera på eget rum!

Det här var för 12 år sen (sist) men jag är tveksam till att det är så annorlunda nu.

Jag födde på BB sthlm för tre veckor sedan och som förstföderska får du stanna två dygn och som omföderska ett dygn - om allt är normalt och ok alltså, annars får man ju naturligtvis vara kvar längre.

Man får eget rum antingen på avd. eller på patienthotellet och blir inte alls nästintill utslängd som du beskriver det.

Min dotter föddes 18.05 på em/kvällen och jag ville åka hem nästan förmiddag och alla var jätteförvånade över att jag inte voille stanna en dag till. Samma när jag fick sonen för tre år sedan (också på BB sthlm). Han födde 06.27 på morgonen och jag åkte hem nästa förmiddag, det var nästan så de försökte övertala mig till att stanna längre men jag ville inte vara kvar, vad skulle jag där att göra? Trivdes bättre hemma än på ett sjukhus.

Och vadå komma in först när huvudet syns. Du får ju komma in så fort du själv känner att du inte vill vara kvar hemma. Självklart måste ju förlossningsarbetet startat men det förstår man ju.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag gör inga plastikoperationer, jag byter leder på folk.
Om jag bedömer att den operationsrisk som finns är mindre ön nyttan patienten kan ha av operationen. Är det inte så, opererar jag inte, oavsett om patienten erbjuder mig pengar.

Och det finns ett vedertaget, för de flesta mindre riskabelt sätt att "få ut ungen". Det är djupt oseriöst att operera någon som inte behöver opereras.

Men jag tycker inte statistiken påvisar att vaginal förlossning är bättre än snitt.
Min åsikt är att snitt är mer humant, det är bara dyrare och mellanskillnaden borde därför betalas av de som önskar snitt utan giltiga skäl.
Jag vet att du inte håller med mig så det får väl stanna där.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Ser att det kanske inte framgår av mitt inlägg att man med den typ av EDA som används vid vaginala förlossningar i sverige altså känner krystvärkarna. Att BM talar om hur man ska krysta är ju för att undvika att mamman går sönder. Är ju viktigt att skinnet hinner med att tänja sig.

Du och CillaW förstår nog inte riktigt vad jag menar. Ni båda skriver att man får instruktioner om hur man ska krysta. Det fick inte jag, och jag hade ingen EDA. Jag kände själv var huvudet befann sig. Det är just det jag menar att EDA:n förstör. Visst, man känner antagligen krystimpulsen (eftersom ni säger det) men man vet ju ändå uppenbarligen inte hur mycket/lite man ska ta i.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Korrigering: ca 700 barn på tre år dör vid en vaginal förlossning.

Ja, varför skriver Sigge då plötsligt 700 per år i slutet? Känns lite flummigt...

Dessutom var det väl inte enbart pga förlossningen, utan sånt som kan hända inne i magen vid slutet av graviditeten? Kanske främst efter 40 veckor? Där tycker jag man ska satsa resurser! På att kvinnor ska slippa gå över tiden.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Använda mitt underliv till sexuell glädje med en man och uppleva sköna orgasmer dagligen eller låta mitt underliv förlösa ett eller flera barn vilket sedan skulle göra att komplikationer gjorde att mitt underliv tappade sin sexuella förmåga - jag då skulle jag välja bort barnen till förmån för sexet.

Man kan det verkligen hända?? Att sexlivet blir förstört för all framtid av en/flera förlossningar? Jag har svårt att tänka mig hur det skulle gå till.

Visst, man kan ju få sådana där sprickor som går ända till analöppningen. Men när det är läkt så kan man väl ha sex igen?:confused:
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Man får eget rum antingen på avd. eller på patienthotellet och blir inte alls nästintill utslängd som du beskriver det.
---
Och vadå komma in först när huvudet syns. Du får ju komma in så fort du själv känner att du inte vill vara kvar hemma. Självklart måste ju förlossningsarbetet startat men det förstår man ju.

Jag känner inte heller igen skräckbeskrivningarna av att man knappt är välkommen på förlossningen!:eek:

Jag kom in kl 06.00 på morgonen, var bara 2 cm öppen, men blev inte hemskickad. Först efter 20.00 på kvällen kom lilleman äntligen ut.

Vi (jag, pappan och lilleman) fick ett eget rum. Som förstföderska får man stanna i en vecka, men pappan kan inte garanteras plats. Jag och pappan ville åka hem efter två nätter. De försökte nästan övertala mig att stanna längre, men jag längtade hem till hästar och hundar.

Nu efteråt ångrar jag ändå att jag hade så bråttom hem. Dels blev lilleman inlagd igen någon dag senare (pga gulsot) och då fick jag inte alls samma service som när även jag var inskriven. Dels blev jag för aktiv när jag kom hem. Jag for runt och skulle göra precis allt som jag inte kunnat innan när magen var ivägen. Jag borde ha vilat mig mer.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Och vadå komma in först när huvudet syns. Du får ju komma in så fort du själv känner att du inte vill vara kvar hemma. Självklart måste ju förlossningsarbetet startat men det förstår man ju.

i stort sett när huvudet syns, skrev jag ;) .

Ja, jag upplevde det så. Då jag med första inte skulle få komma in än trots vad jag beskrev i telefon och åkte ändå, mötte suckande folk i dörren "ja,ja du får väl sova här i natt då" och när de sedan undersökte var jag i stort sett klar för att börja krysta. Det var inte alls kul när det var första inte heller att höra att det vara för sent för ngn bedövning, utan istället kommentaren "ajdå, jag ser att du kommer att spricka men det är för sent att lägga ngn bedövning, det får vi fixa sen."
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Man kan det verkligen hända?? Att sexlivet blir förstört för all framtid av en/flera förlossningar? Jag har svårt att tänka mig hur det skulle gå till.

Visst, man kan ju få sådana där sprickor som går ända till analöppningen. Men när det är läkt så kan man väl ha sex igen?:confused:

Nu blir jag jätteledsen för att du inte läst vad jag skrivit :cry: .

Igen då:
10 av 100 dvs 10% får ngn typ av men efter vaginal förlossning.
Av de måste 2-4 av 100 dvs 2-4% åtgärdas med operation
2 av 100 dvs 2% får bestående men (hit hör bla många som fått sfingerruptur)
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Ni båda skriver att man får instruktioner om hur man ska krysta. Det fick inte jag..

Men det fick jag.
Och jag hade inte heller någon EDA.
Jag använde bara lustgas, det funkade bra för mig.
Min förlossning gick dock i raketfart så det kallades in en till barnmorska för att de skulle hinna med.
Det behövdes flera händer till att hålla ordning på allt i det tempot.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Du och CillaW förstår nog inte riktigt vad jag menar. Ni båda skriver att man får instruktioner om hur man ska krysta. Det fick inte jag, och jag hade ingen EDA. Jag kände själv var huvudet befann sig. Det är just det jag menar att EDA:n förstör. Visst, man känner antagligen krystimpulsen (eftersom ni säger det) men man vet ju ändå uppenbarligen inte hur mycket/lite man ska ta i.

Nej, EDA:n förstör inga krystimpulser. Krystvärkarna kommer från en ryggmärgsnivå lägre än den som EDA:n bedövar, och påverkas inte.
Jag födde med EDA andra gången och fick inga krystinstruktioner. Det kändes lika tydligt som första gången jag födde, utan EDA.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

:)... rädd för utedass = förlossningsrädd.... inte troligt samband
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag kände själv var huvudet befann sig. Det är just det jag menar att EDA:n förstör. Visst, man känner antagligen krystimpulsen (eftersom ni säger det) men man vet ju ändå uppenbarligen inte hur mycket/lite man ska ta i.

Så upplevde jag inte det och jag hade EDA, jag kände var huvudet befann sig och krystimpulserna var verkligen en urinstinkt som (hos mig i varje fall) levde sitt eget liv och skötte sig alldeles utmärkt.

Däremot så tog EDA:n udden av smärtan vid värkarna och jag fick möjlighet att efter 30 timmars värkarbete få en liten chans till återhämtning.

Nu kan jag ju inte påstå att EDA:n inte påverkade min krystvärkar eftersom jag inte vet hur det skulle varit utan, men utan tvekan så skötte sig min kropp dvs krystvärkarna (trots att jag var så utmattad) alldeles utmärkt.

Men en sak är säker, nu när jag närmar mig en förlossning igen (den förra för 6 år sedan) så hade jag inte haft något emot att haft någon form av bedövning satt när huvudet skall pressas ut genom litet hål. Det gjorde så ONT, och jag fick nästan en chock och tänkte att huvudet nåste vara gjort av sandpapper.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Så upplevde jag inte det och jag hade EDA, jag kände var huvudet befann sig och krystimpulserna var verkligen en urinstinkt som (hos mig i varje fall) levde sitt eget liv och skötte sig alldeles utmärkt.

Exakt var det för mig oxå, fast jag inte hade EDA. Då är nog inte EDA så "farligt" som jag trott. Kanske ska testa nästa gång...
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Nu blir jag jätteledsen för att du inte läst vad jag skrivit :cry: .

Igen då:
10 av 100 dvs 10% får ngn typ av men efter vaginal förlossning.
Av de måste 2-4 av 100 dvs 2-4% åtgärdas med operation
2 av 100 dvs 2% får bestående men (hit hör bla många som fått sfingerruptur)

Jo, men jag har läst! Men vad av detta förstör sexlivet? Är det sfingerruptur? Jag vet knappt vad det är.

Inte meningen att göra dig ledsen! Jag vill bara försöka förstå!
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jo, men jag har läst! Men vad av detta förstör sexlivet? Är det sfingerruptur? Jag vet knappt vad det är.

Inte meningen att göra dig ledsen! Jag vill bara försöka förstå!

Det som förstör sexlivet är att man har ärr som skaver och gör ont/ blöder. I vissa fall blir kvinnan ihopsydd på fel sätt vilket gör sex obehagligt istället för skönt. Underlivsplastik är inte heller riskfritt då många som får denna typ av plastik, vid allvarligare former av bristningar, kan få mer problem av de nya operationsärren samt att det i vissa fall inte går att få ett bra resultat.

Något annat som förstör både sexlivet och det vanliga livet är att kvinnan läcker avföring. Vissa som har riktigt allvarliga rupturer hinner inte ens till toan om de är i badrummet eftersom deras sfinktermuskel är förstörd. Eftersom avföring är frätande så innebär det blödande sår i princip konstant i analen.

I vissa fall är endaa lösningen stomipåse eftersom många patienter blir socialt handikappade och i vissa fall blir det omöjligt att arbeta.

Finns en jättebra artikel i Amelia om livet efter en sfinkterruptur. Vet inte exakt adressen men det går säkert att googla.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Intressant att du tycks lita på Hajen, men inte tror på vad jag säger.

Men Cilla, du är ju bara en läkare men högre kunskaper än oss andra, varför skulle någon vilja tro på dig när man kan tro aftonbladet och andra skvallertidningar?????

När jag har visat denna tråden för läkare på jobbet så skakar de på huvudet och anser att den är absurd. men vad vet de, de gör ju bara snitt på löpande band och vet inte mer än er andra...............
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Exakt var det för mig oxå, fast jag inte hade EDA. Då är nog inte EDA så "farligt" som jag trott. Kanske ska testa nästa gång...

Ja känner du det, så absolut :)

Visst önskade jag att jag kunde varit utan, men som det blev förra gången så är jag oändligt tacksam över EDA:n OCH lustgasen ;)

Härligt förresten med orden nästa gång, det tyder i varje fall för mig en positiv förlossning som du hade :)

Men det har du ju skrivit många gånger innan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 217
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 340
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 909
Senast: cassiopeja
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp