Bukefalos 28 år!

Naturlig födsel, eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Naturlig födsel, eller?

Ja. Som nån skrev; du kunde kollat vidare där om du var intresserad. Men skit samma.

Det är bra att du är ordentligt påläst och kommer ihåg var du läst det.


Jo, jag sökte på aftonbladet.se på plöstlig spädbarnsdöd kejsarsnitt. Fanns inget om detta samband.

Du behöver inte vara ironisk.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Tack för ett klargörande inlägg. Det var precis det här jag ville få fram när jag skrev att kejsarsnitts-statistiken är nedsmutsad.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag kommer valja kejsarsnitt. I mitt tycke vager fordelarna over for kejsarsnitt resp vaginalt. Att det skulle vara samre for barnet tror jag inte heller pa, jag sjalv inkl flera av mina vanner ar fodda genom kejsarsnitt och vi ar precis lika friska, smarta och trygga som alla andra (och har varit sen vi foddes).
Jag tycker inte att man ar en samre kvinna for att man inte vill foda naturligt.
Jag ser varken upp till eller ner pa nagon som vill foda naturligt, jag tycker att det ska vara upp till var och en.
Om jag far betala mellanskillnaden sjalv sa gor jag garna det. Hade faktiskt garna betalat ett par extra kronor i skatt till att lata kvinnor valja, tycker att det ar otackt att det skulle bli en klassfraga, att man inte far valja om man inte har rad.

Du kan inte "välja" kejsarsnitt. Det är inte frågan om att få kryssa i en ruta om hur man önskar få barnet levererat vid inskrivningen på MVC.
Kejsarsnitt är och ska vara förbehållet de kvinnor som inte kan föda vaginalt, av medicinska eller psykologiska skäl. Det hjälper inte att du säger att du kan betala, det är lyckligtvis inte aktuellt för en seriös läkare att utsätta en patient för en bukoperation bara för att hon vill.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Det är i princip ett val du kan göra i dag. Inte uttalat och inte överallt i landet, men generellt - ja du kan välja. Det gäller bara att kunna argumentera klokt för sin sak.

Och jag tror att vi rör oss mer och mer i den riktningen. Mot valfrihet.

Tror också, som jag sa tidigare, att många är beredda att betala ur egen ficka, en eventuellt högre kostnad.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Men jag har läst att kejsarsnitt görs på privata kliniker - i Sverigè?!
Stämmer inte det alltså och innebär det isf att läkare på de privatklinikerna är oseriösa?

Sedan, är Svenska läkare mer seriösa än tex läkarna i USA där man uppenbart snittar mer procentuellt?
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Nu bor inte jag i Sverige utan i England, och har kan man valja privat sjukvard. Sa, jo, jag kan visst valja ;)
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag tycker inte att man ar en samre kvinna for att man inte vill foda naturligt.

Nej, men en kvinna med större smärtor efter sin förlossning.
Och en kvinna med risk för sammanväxningar i buken som kan komplicera livet och nödvändiga operationer senare i livet.
Du kanske får sammanväxningar som omöjliggör en titthålsoperation i buken så att du i stället måste sprättas upp helt för att t.ex. bli av med en inflamerad blindtarm.
Eller så blir du en kvinna med endometrios med all den smärta som det innebär.
Eller så får du någon elak infektion i snittet.

Det är inte säkert alls att du genom att välja snitt drar det längsta strået.
Jag kände mig som efter en litet våldsam erotisk natt kombinerat med menstruation efter min sista förlossning.
Så lindrigt bli aldrig ett snitt.
Jag hade ondare i underlivet efter underlivsplastiken än efter förlossningen.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Låter inte så lockande...

En förlossning och en underlivsplastik :crazy:

Folk har olika åsikter helt enkelt. För Inte_Ung m.fl låter antagligen kejsarsnitt lika avskräckande, som för andra ovanstående uttalande :)
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Underlivet läker bättre än magen.
Så det är också ett dåligt val.

Är problemet egentligen av sexuell natur?
Att vaginan är så förknippad med sex att den blir för helig för att användas till annat.
Precis som att många kvinnor inte kan tänka sig att amma då ju brösten är avsedda för sexuella aktiviteter med deras män.

Så i ren sexuell ångest går man hellre igenom en buköppning än att snygga till och sy i några lättarbetade och lättläkta mjukdelar.

Jag är ju personligen inte utrustad med en sådan sentimentalitet.
Grejjer är till för att användas.
Och dessutom så känner jag inte heller skam.
Detta tillsammans gör att jag inte har de psykologiska spärrar som gör att förlossning kan kännas pinsamt eller naket bland främlingar.
Jag skulle utan att lida kunna gå naken på stan.
Problemet vore att andra skulle lida av det och spärra in mig, så jag gör det inte därför.

Är kraven på snitt egentligen en fråga om blygsel?
Handlar det egentligen om att man vill ha trosor och bh på bland främmande människor?
 
Senast ändrad:
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag vill inte ha mera ont än nödvändigt.
Så jag väljer den lättaste vägen.
Underlivsplastik är en mycket liten operation jämfört med ett kejsarsnitt.
Så jag väljer då den minsta operationen.
Dessutom så behövde jag ju bara göra det en gång efter alla mina 3 förlossningar.
1 är mindre än 3.
Och om jag inte haft träning av hästar som en del av min försörjning, så hade inte plastiken ens behövts.
Jag gjorde den för att skadan störde ridningen om jag red många hästar om dagen.
Jag fick skavsår på blyggdläppen.
Något som många får av ridning även helt utan att föda barn först.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag har funderat litet till.

Finns det någon korrelation till att inte kunna kissa och bajsa på annat än en vattenclosette och att vilja ha snitt?
Så att dessa som bara vägrar att använda utedass eller separett-toaletter också vägrar att föda vaginalt?
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag tycker att ett stort fel som görs i jämförelsen mellan snitt och vaginal förlossning är att man så väldigt gärna jämför komplicerade vaginala förlossningar med okomplicerade snitt.
Det som man borde göra är att på ett bättre sätt identifiera de graviditeter som riskerar att sluta i en komplicerad vaginal förlossning eller katastrofsnitt.
Och i de fallen antingen förlösa med planerat snitt eller ett akutsnitt som är så mycket lugnare än ett katastrofsnitt.

Det kanske väntas för länge med att snitta när förlossningen går trögt?
Det är något som borde utredas!
Varför skall det väntas så förbaskat länge?
Vid minsta misstanke om att den vaginala förlossningen kan bli komplicerad så borde man snabbt och effektivt överväga snitt.
Man kanske skall sätta en tidsgräns.
Om en förlossning håller på mer än 15 timmar så erbjuder man snitt?

Detta skulle också ge kvinnor mod att våga föda vaginalt.
Att man säkert vet att man får snitt om allt bara blir gräsligt.

Detta med att identifiera förlossningar och att snabbare utföra kejsarsnitt tycker jag är kloka förslag.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Är problemet egentligen av sexuell natur?
Att vaginan är så förknippad med sex att den blir för helig för att användas till annat.
Precis som att många kvinnor inte kan tänka sig att amma då ju brösten är avsedda för sexuella aktiviteter med deras män.

Så i ren sexuell ångest går man hellre igenom en buköppning än att snygga till och sy i några lättarbetade och lättläkta mjukdelar.

?

Ska vi dra frågan till en ytterlighet?
Om jag var tvungen att välja:
Använda mitt underliv till sexuell glädje med en man och uppleva sköna orgasmer dagligen eller låta mitt underliv förlösa ett eller flera barn vilket sedan skulle göra att komplikationer gjorde att mitt underliv tappade sin sexuella förmåga - jag då skulle jag välja bort barnen till förmån för sexet.

Så om människor är rädda för denna bit och således väljer kejsarsnitt så tycker inte jag att det är konstigt. Då kan de få både sex och barn utan att behöva oroa sig nämnvärt.
 
Senast ändrad:
Sv: Naturlig födsel, eller?

Korrigering: ca 700 barn på tre år dör vid en vaginal förlossning.


Visst är det intressant!
Även jag har läst att komplikationer och dödsfall är vanligare vid vaginal förlossning (än så länge så är vaginala förlossningar vanligare också) men det örat vill inte människor lyssna på - förrutom de med förlossningsrädsla.
Det är bättre för barnet och mamman med vaginal förlossning, det är bättre för barnet och mamman med ammning - no matter what.

Det är ingen ide att försöka frälsa världen, huvudsaken är att man själv får den informationen man anser sig behöva för att fatta beslut :) !
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Men jag har läst att kejsarsnitt görs på privata kliniker - i Sverigè?!
Stämmer inte det alltså och innebär det isf att läkare på de privatklinikerna är oseriösa?

Sedan, är Svenska läkare mer seriösa än tex läkarna i USA där man uppenbart snittar mer procentuellt?

Om man som läkare utsätter sin patient för en bukoperation av andra skäl än medicinska, för att patienten betalar för det, så är man oseriös.

Jag har blivit utsatt för påtryckningar massor av gånger, av folk som varit övertygade om att de behöver en ny höft när jag bedömer att de inte skulle bli ett dugg bättre av det.
Tycker du då att jag borde satt upp patienten för operation i alla fall, om vederbörande bara betalar?
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Så om människor är rädda för denna bit och således väljer kejsarsnitt så tycker inte jag att det är konstigt. Då kan de få både sex och barn utan att behöva oroa sig nämnvärt.

Då så är det nog sexuellt i alla fall.

Jag har dock både sex och barn efter 3 vaginala förlossningar.
Och inte har då förlossningarna förstört något av mitt sex.

Tros du att det kan finnas terapi för sådant där?
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag tycker inte det går att jämföra, allvarligt alltså.

Här har du en unge som ska ut.
Vaginal förlossning har sina risker och snitt har sina.

Om Vaginal förlossning vore risk/komplikationsfritt och snitt innebar vissa risker så skulle jag inte snitta, om jag vore läkare vs. Det skulle kännas fel.

Plastikkiruger (skönhetsoperationer) anses vara läkarkårens svarta byk. Det anser inte jag. Det finns en efterfråga.
Människor äger sin egen kropp och vill de betala justeringar so fine.

Fast jag gillar inte skönhetsoperationer som fenomen.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Då så är det nog sexuellt i alla fall.

Jag har dock både sex och barn efter 3 vaginala förlossningar.
Och inte har då förlossningarna förstört något av mitt sex.

Tros du att det kan finnas terapi för sådant där?

Det finns terapi för allt.

Men om man möter en människas önskemål så hon får känna att hon får som hon vill (ett ställningstagande där hon har relevant fakta) så tror jag hon har lättare för att ta de problemen som kan komma utifrån hennes val, därför att hon själv fått ta ställning och aktivt välja!

De allra flesta som föder vaginalt har ju även de valt vaginalt eller iaf förlikat sig med att det är en ok förlossningsmetod.
Tänk om de skulle känna sig tvingade? Då hade de nog haft svårare att accepterar ev komplikationer.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag tycker inte det går att jämföra, allvarligt alltså.

Här har du en unge som ska ut.
Vaginal förlossning har sina risker och snitt har sina.

Om Vaginal förlossning vore risk/komplikationsfritt och snitt innebar vissa risker så skulle jag inte snitta, om jag vore läkare vs. Det skulle kännas fel.

Plastikkiruger (skönhetsoperationer) anses vara läkarkårens svarta byk. Det anser inte jag. Det finns en efterfråga.
Människor äger sin egen kropp och vill de betala justeringar so fine.

Fast jag gillar inte skönhetsoperationer som fenomen.

Jag gör inga plastikoperationer, jag byter leder på folk.
Om jag bedömer att den operationsrisk som finns är mindre ön nyttan patienten kan ha av operationen. Är det inte så, opererar jag inte, oavsett om patienten erbjuder mig pengar.

Och det finns ett vedertaget, för de flesta mindre riskabelt sätt att "få ut ungen". Det är djupt oseriöst att operera någon som inte behöver opereras.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 709
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 345
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 925
Senast: cassiopeja
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp