Bukefalos 28 år!

Naturvårdsverket vill förbjuda lupin

Fängelse, tänk om Trafikverket slutade att sprida lupiner ,ryssgubbar och jättebalsaminer. Nu har deras entreprenör dessutom klippt kanterna för tidigt för att kunna få vackra blommor. Så trött på statliga verk som försöker få något annat ansvar än deras andra egna statliga verk och kommuner.
Fast du om man ser till ex jättebalsamin så är det från början inköpta till trädgård, det är liksom inte trafikverket som har planterat ut dem. Dessutom vill inte alla ha sitt trädgårdsrens i sin egen trädgård utan kör ut det till någonannans mark o så vips är de spridda. Jävla skitsätt. :rage:
Ls plockar balsaminer på sin mark, även fast den kommer från trädgårdarna intill.
 
Googlade fram SVT's artikel i frågan https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/har-ar-de-invasiva-arterna-som-vantas-bli-forbjudna

Det ger inte mycket nytt kring vad förbudet i praktiken innebär. Tydligen ska förbudet också gälla mördarsnigel, mårdhund och bisam (en typ gnagare jag aldrig hört talas om innan). Att förbjuda en djurart känns om möjligt ännu mer problematisk än att förbjuda en växt.

Så här skriver Naturvårdsverket om förordningen:

Enligt EU-förordningen är det förbjudet att importera, sälja, odla, föda upp, transportera, använda, byta, släppa ut i naturen eller hålla levande exemplar av de arter som finns upptagna på EU-förteckningen över invasiva främmande arter. Det är inte heller tillåtet att låta dessa arter växa eller reproducera sig.

Det innebär att det är tydligt förbjudet att skaffa eller sprida, och förmodligen ytterst medvetet luddigt på punkten om hur mycket man kan krävas göra för att bekämpa om det ändå finns där.

Bekämpningssidan kommer till syvende och sist hamna någonstans i kommunal tillsyn när det gäller privatpersoner, men det är ju inte främst det man är ute efter i förordningen. Det är spridningen som är det centrala.
 
Googlade fram SVT's artikel i frågan https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/har-ar-de-invasiva-arterna-som-vantas-bli-forbjudna

Det ger inte mycket nytt kring vad förbudet i praktiken innebär. Tydligen ska förbudet också gälla mördarsnigel, mårdhund och bisam (en typ gnagare jag aldrig hört talas om innan). Att förbjuda en djurart känns om möjligt ännu mer problematisk än att förbjuda en växt.
Hoppas det inte är fängelsestraff på att ha mördarsniglar för då är jag rökt :jawdrop::bag::D
 
Så här skriver Naturvårdsverket om förordningen:



Det innebär att det tydligt att förbjudet att skaffa eller sprida, och förmodligen ytterst medvetet luddigt på punkten om hur mycket man kan krävas göra för att bekämpa om det ändå finns där.

Det är inte heller tillåtet att låta dessa arter växa eller reproducera sig.

Ja, det är just detta som irriterar mig.
Här slås vägrenarna i september. När lupinerna haft god tid på sig att mogna sina frön.

Jag har bott här sen 2012 och mattorna av lupiner längs länsvägen är hemska nu. När jag flyttade hit var de enstaka.
Att slå av dem i september borde väl kunna räknas in i att sprida.....
Morr.
 
Idag är det inte villaägare som är den största boven men det är från trädgårdar den kommer.
Tyvärr är det för gå villaägare som inser att det de odlar kan bli ett gigantiskt problem.

Som i klippet som ligger här i tråden så säger han "den främsta källan till lupinerna är trädgårdar" det är ju helt enkelt inte sant i dagens läge.

Jag är för förbudet, jag tycker den skulle blivit klassad som invasiv för länge sen och definitivt förbjuden att säljas men det känns verkligen som att dom vill lägga problemet på privatpersoner.
 
Så här skriver Naturvårdsverket om förordningen:



Det innebär att det är tydligt förbjudet att skaffa eller sprida, och förmodligen ytterst medvetet luddigt på punkten om hur mycket man kan krävas göra för att bekämpa om det ändå finns där.

Bekämpningssidan kommer till syvende och sist hamna någonstans i kommunal tillsyn när det gäller privatpersoner, men det är ju inte främst det man är ute efter i förordningen. Det är spridningen som är det centrala.
"Låta växa" är antingen en formulering som är tämligen vag kring vad man avser att fånga för beteende, eller så är det en otroligt omfattande pålaga. I princip skulle det kunna betyda att varje fastighetsägare som inte klarar av att aktivt bekämpa varje exemplar av arten har misskött sig.
 
Som i klippet som ligger här i tråden så säger han "den främsta källan till lupinerna är trädgårdar" det är ju helt enkelt inte sant i dagens läge.

Jag är för förbudet, jag tycker den skulle blivit klassad som invasiv för länge sen och definitivt förbjuden att säljas men det känns verkligen som att dom vill lägga problemet på privatpersoner.
Fast om man tittar över längre tid så är trädgårdar den enda källan.
 
"Låta växa" är antingen en formulering som är tämligen vag kring vad man avser att fånga för beteende, eller så är det en otroligt omfattande pålaga. I princip skulle det kunna betyda att varje fastighetsägare som inte klarar av att aktivt bekämpa varje exemplar av arten har misskött sig.

Men notera att det står under "inte tillåtet", och inte "förbjudet". Det är en markant skillnad.
 
Det är inte heller tillåtet att låta dessa arter växa eller reproducera sig.

Ja, det är just detta som irriterar mig.
Här slås vägrenarna i september. När lupinerna haft god tid på sig att mogna sina frön.

Jag har bott här sen 2012 och mattorna av lupiner längs länsvägen är hemska nu. När jag flyttade hit var de enstaka.
Att slå av dem i september borde väl kunna räknas in i att sprida.....
Morr.

Jo, men det är ju just därför den behöver bli klassad som invasiv? Man kan ju inte förvänta sig åtgärder innan det är definierat att de behöver åtgärdas?
 
den främsta källan till lupinerna är trädgårdar" det är ju helt enkelt inte sant i dagens läge.

Varifrån har de spridits då menar du, om inte från trädgårdar?

Anledningen till att de dräller i vägrenen etc nu är ju pga de spridits sig från just trädgårdar = primära och största orsaken till spridningen är faktiskt folks trädgårdar, även om antalet lupiner i dagsläget är större utanför.
 
Varifrån har de spridits då menar du, om inte från trädgårdar?

Anledningen till att de dräller i vägrenen etc nu är ju pga de spridits sig från just trädgårdar = primära och största orsaken till spridningen är faktiskt folks trädgårdar, även om antalet lupiner i dagsläget är större utanför.

Men det kvittar ju liksom, du kan utrota varenda lupin i alla trädgårdar men det kvittar när dom växer i varenda väggren.

Jag har inte skrivit någonstans att dom inte kommer från trädgårdar från början, jag skriver om och om igen att NU är inte den främsta källan trädgårdar
 
Varifrån har de spridits då menar du, om inte från trädgårdar?

Anledningen till att de dräller i vägrenen etc nu är ju pga de spridits sig från just trädgårdar = primära och största orsaken till spridningen är faktiskt folks trädgårdar, även om antalet lupiner i dagsläget är större utanför.
I trädgårdar så är det väl oftast regnbågslupin? Medan den som sprider sig är blomsterlupin. Det är olika sorter.
 
Fast vi ska bekämpa lupinerna nu. Nu är inte trädgårdar den främsta källan

Sålänge dom faktiskt ser till att bekämpa lupinerna i väggrenarna är jag helt ok med reglerna, jag kommer inte ha några lupiner oavsett
Reglerna gäller även trafikverket, kommuner, diverse skogsägare osv osv så nej det är inte bara min grannes lupiner som varje år förorenar min gräsmatta med sina fröer som är i skottgluggen.
 
Googlade fram SVT's artikel i frågan https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/har-ar-de-invasiva-arterna-som-vantas-bli-forbjudna

Det ger inte mycket nytt kring vad förbudet i praktiken innebär. Tydligen ska förbudet också gälla mördarsnigel, mårdhund och bisam (en typ gnagare jag aldrig hört talas om innan). Att förbjuda en djurart känns om möjligt ännu mer problematisk än att förbjuda en växt.
Det står ju att det inte gäller mördarsniglar? Inte heller det andra du nämner står med? Finns en tydlig lista i din länk:

  • Blomsterlupin
  • Parkslide
  • Vresros
  • Kaukasiskt fetblad
  • Sibiriskt fetblad
  • Kotula
  • Spärroxbär
  • Kanadensiskt gullris
  • Mink
Och fyra varianter av dessa.
 
I själva artikeln nämns mördarsniglar flera gånger dock.
Ja det står att den inte finns med på listan :confused: bara för att den nämns kan man ju inte ändra på betydelsen?
Bland förslaget om förbud mot landlevande växter och djur finns redan kända invasiva arter som blomsterlupin och kanadensiskt gullris men samtidigt saknas en av de mest omskrivna arterna de senaste åren: mördarsnigeln.
 
I trädgårdar så är det väl oftast regnbågslupin? Medan den som sprider sig är blomsterlupin. Det är olika sorter.
Jag googlade på regnbågslupin och överst i raden med köpesannonser var först en helt annan planta men sedan var det frön för ull-lupin och på tredje plats, tyvärr, blomsterlupin :crazy: Man fick bläddra lite mera innan man kom till en med regnbågslupin. Jag undrar om det kan göra att den allmänna personen tänker att det borde inte vara så stor skillnad mellan den och ta första bästa typ.

Apropå regnbågslupin, hur är det med den tycker ni? Den verkar inte räknas som en invasiv art, så är den okej att ha i trädgården? Undrar uppriktigt nyfiken.
 
Ja det står att den inte finns med på listan :confused: bara för att den nämns kan man ju inte ändra på betydelsen?
Ah, ja just det
Vi har valt att lista arter som vi har en sportslig chans att bekämpa. Den som haft problem med mördarsnigeln i sin villaträdgård vet hur omöjligt det kan vara. Mördarsnigeln bedömer vi att det är försent att utrota, tyvärr, säger Henrik Lange.
Så här står det ju :up:

Lite märkligt att anse att något är för sent och därför inte lägga till i listan på invasiv kan jag dock tycka. Ska man bara ge upp då typ? :confused: Kan ju vara invasiv ändå tänker jag, även om det är inte troligt att man kan lyckas i så hög grad.
Eller så innebär att den hamnar med i listan krav på att man måste göra något åt den, och att det inte finns någon realistisk möjlighet till det. Att det blir ett typ svart hål som bara käkar pengar som kunde gå till bättre saker 🤔
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp