Bukefalos 28 år!

Naturvårdsverket vill förbjuda lupin

Ah, ja just det

Så här står det ju :up:

Lite märkligt att anse att något är för sent och därför inte lägga till i listan på invasiv kan jag dock tycka. Ska man bara ge upp då typ? :confused: Kan ju vara invasiv ändå tänker jag, även om det är inte troligt att man kan lyckas i så hög grad.
Eller så innebär att den hamnar med i listan krav på att man måste göra något åt den, och att det inte finns någon realistisk möjlighet till det. Att det blir ett typ svart hål som bara käkar pengar som kunde gå till bättre saker 🤔
Ja den är invasiv, men inte med på listan över förbjudna arter eftersom det skulle vara meningslöst.
 
Lite märkligt att anse att något är för sent och därför inte lägga till i listan på invasiv kan jag dock tycka. Ska man bara ge upp då typ? :confused: Kan ju vara invasiv ändå tänker jag, även om det är inte troligt att man kan lyckas i så hög grad.
Eller så innebär att den hamnar med i listan krav på att man måste göra något åt den, och att det inte finns någon realistisk möjlighet till det. Att det blir ett typ svart hål som bara käkar pengar som kunde gå till bättre saker 🤔


Jag jobbade tidigare med väldigt nära angränsande saker, och i våra kriterier för att föreslå nationella miljöåtgärder var just genomförbarhet en viktigt krav. Det finns lägen när man behöver vara väldigt visionär, och det finns lägen då det är bättre att fokusera på det som är möjligt att göra något åt istället för att presentera en önskelista som bara kommer bli lagd åt sidan.

(Det är också ytterst sällan man får regeringen positiva till något som skulle kosta massa skattepengar men inte ge något synligt resultat. Då får man vara inne bland väldigt viktig symbolpolitik om det ska gå igenom.)
 
Tvivlar. Att den finns i vägrenar miltals från synlig bebyggelse - hur förklaras det?
Tvivla på du, men fakta är fakta.

Screenshot_20230617_081752_Chrome.jpg


Lupiner introducerades som trädgårdsväxt typ andra halvan av 1800-talet (kanske t om tidigare) så den har ju haft gott om tid på sig sedan den först började sprida sig utanför trädgårdar i slutet av 1800-talet.
 
Tvivla på du, men fakta är fakta.

Visa bifogad fil 121472

Lupiner introducerades som trädgårdsväxt typ andra halvan av 1800-talet (kanske t om tidigare) så den har ju haft gott om tid på sig sedan den först började sprida sig utanför trädgårdar i slutet av 1800-talet.
Sant, med modifikation.
Ja, den kom till Sverige som trädgårdsväxt.

MEN den har aktivt spridits av andra än trädgårdsentusiaster. Det sägs - oklart sanningshalt - att i vissa landsdelar har den spridits av väghållare.

Det är inte som trädgårdsrymling den fått sin spridning! Fröna är stora och ganska tunga. De sprids inte med vinden som andra växter, de faller ganska nära sin moderplanta. För att få den etablerad i vägslänter långt ute i obygd så krävs andra faktorer.
Att lupinfrön behåller grobarhet ända upp till 20 år förbättrar inte det hela.

En hel del frön kommer med grus oh fyllnadsmassor. I skogen ovanför mig finns en liten skogsväg som är nyanlagd för kanske 20-30 år sedan. Längs den väger lupiner, mitt i skogen. De fanns garanterat inte där innan vägen och de har verklige inte smitit från nån trädgård. De kom på samma sätt som kardborrarna jag kämpar med vid min vedbod. Med gruslass.
 
Senast ändrad:
Har 2 invasiva arter vad jag vet, lupin och mördarsniglar. Hur det ser ut med mink vet jag inte.

Mördarsniglar har jag inte sätt än i år pga torkan och där det växt lupiner är det plöjt och ska vara potatis där i några år framöver.
 
En hel del frön kommer med grus oh fyllnadsmassor. I skogen ovanför mig finns en liten skogsväg som är nyanlagd för kanske 20-30 år sedan. Längs den väger lupiner, mitt i skogen. De fanns garanterat inte där innan vägen och de har verklige inte smitit från nån trädgård. De kom på samma sätt som kardborrarna jag kämpar med vid min vedbod. Med gruslass.
Men fröna i gruslasset kommer ju från någons trädgård någon gång i frönas generation, eller så kommer de från någon som åkt på vägen och slängt ur gammalt trädgårdsrens. Folk slänger ju ofta ut sitt rense på någon annans mark utanför sin egen tomt.
 
Men fröna i gruslasset kommer ju från någons trädgård någon gång i frönas generation, eller så kommer de från någon som åkt på vägen och slängt ur gammalt trädgårdsrens. Folk slänger ju ofta ut sitt rense på någon annans mark utanför sin egen tomt.
Du fortsätter argumentera :)

Ja självklart kommer de från en trädgård. Kanske för 30-40 år sen. Efter det har de färdats långt.
Så kopplingen till trädgård är numera rätt svag.

Men det spelar väl ingen sim helst roll idag? Jag har inte sett ODLAD lupin sen tonåren. Född -59.

Att jaga trädgårdsägare verkar lite...löjligt?
Var finns mängderna idag? Jo, längs vägar och rondeller och trafikplatser
 
Jag googlade på regnbågslupin och överst i raden med köpesannonser var först en helt annan planta men sedan var det frön för ull-lupin och på tredje plats, tyvärr, blomsterlupin :crazy: Man fick bläddra lite mera innan man kom till en med regnbågslupin. Jag undrar om det kan göra att den allmänna personen tänker att det borde inte vara så stor skillnad mellan den och ta första bästa typ.

Apropå regnbågslupin, hur är det med den tycker ni? Den verkar inte räknas som en invasiv art, så är den okej att ha i trädgården? Undrar uppriktigt nyfiken.
Ja, den är ok. Den sprider sig inte. Och är dessutom mycket vackrare att ha i trädgården, större blommor och fler färger.
 
Du fortsätter argumentera :)

Ja självklart kommer de från en trädgård. Kanske för 30-40 år sen. Efter det har de färdats långt.
Så kopplingen till trädgård är numera rätt svag.

Men det spelar väl ingen sim helst roll idag? Jag har inte sett ODLAD lupin sen tonåren. Född -59.

Att jaga trädgårdsägare verkar lite...löjligt?
Var finns mängderna idag? Jo, längs vägar och rondeller och trafikplatser
Fast det är väl också att trädgårdarna går ju att fixa? Om vi redan har problem, så verkar det ju extremt olämpligt att dessutom ha lupinåker i trädgården.
 
Om trafikverket/ kommunen kontinuerligt skulle putsa områden med lupin under några månader skulle säkert lupinen minska så småningom. Men det finns många insekter där vägkanten är deras räddning när det kommer till mat och humlor som har sina boplatser där skulle bli störda. Det är inte så "bara".
 
Om trafikverket/ kommunen kontinuerligt skulle putsa områden med lupin under några månader skulle säkert lupinen minska så småningom. Men det finns många insekter där vägkanten är deras räddning när det kommer till mat och humlor som har sina boplatser där skulle bli störda. Det är inte så "bara".
Fast efter lupinen invaderat finns ingen räddning kvar där eftersom det mer eller mindre blir en monokultur. Det är ju det som är det stora problemet med dem, att de utrotar de befintliga ekosystemen.

Lupinen stannar inte i den lättputsade vägkanten. Hur mycket man än kör maskiner där så kommer den fortsätta att sprida sig ut i de omgivande markerna.
 
Fast efter lupinen invaderat finns ingen räddning kvar där eftersom det mer eller mindre blir en monokultur. Det är ju det som är det stora problemet med dem, att de utrotar de befintliga ekosystemen.

Lupinen stannar inte i den lättputsade vägkanten. Hur mycket man än kör maskiner där så kommer den fortsätta att sprida sig ut i de omgivande markerna.
Då får det vara punktbehandling i sådana fall.

Här i Skåne kan lupinen hålla sig på sin kant och jag vet många som har lyckats ha den på sin kant i år. Jag hade den i en liten del av min hage i några år och den tog inte över området. (Sen tvivlar jag inte på att den sprider sig, men det verkar fungera olika i olika områden. Nu var detta framförallt sandmark, så det kanske spelar roll?)
 
Du fortsätter argumentera :)

Ja självklart kommer de från en trädgård. Kanske för 30-40 år sen. Efter det har de färdats långt.
Så kopplingen till trädgård är numera rätt svag.
Det finns gott om lupiner i trädgårdar o dess frön är lika starka som för 30-40 år sedan, du tror väl inte plantskolornas lupinplantor säljs och planteras i rondeller?, nej tills iaf nyssens såldes plantor och det har det gjorts i alla år.
 
Då får det vara punktbehandling i sådana fall.

Här i Skåne kan lupinen hålla sig på sin kant och jag vet många som har lyckats ha den på sin kant i år. Jag hade den i en liten del av min hage i några år och den tog inte över området. (Sen tvivlar jag inte på att den sprider sig, men det verkar fungera olika i olika områden. Nu var detta framförallt sandmark, så det kanske spelar roll?)
Och då är vi inte längre i läget att det bara är att putsa lite regelbundet så kommer den ge sig...
Att varje skogsägare ska gå och handplocka flera gånger per år längs kilometerlånga sträckor kan jag inte se som realistiskt?
 
Det finns gott om lupiner i trädgårdar o dess frön är lika starka som för 30-40 år sedan, du tror väl inte plantskolornas lupinplantor säljs och planteras i rondeller?, nej tills iaf nyssens såldes plantor och det har det gjorts i alla år.
OK vi bor i olika delar av landet misstänker jag. Jag har inte sett blomsterlupiner i någon plantskola över huvud taget.

Sorter som inte sprider sig har jag sett nån enstaka gång på typ 15 år. Men inte den "vilda" sorten!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp