Bukefalos 28 år!

Naturvårdsverket vill förbjuda lupin

OK vi bor i olika delar av landet misstänker jag. Jag har inte sett blomsterlupiner i någon plantskola över huvud taget.

Sorter som inte sprider sig har jag sett nån enstaka gång på typ 15 år. Men inte den "vilda" sorten!
Jag tror inte jag har sett en medvetet planterad lupin i hela mitt liv.

Typ alla oändliga lupinåkrar som etablerats här under 10-20 års tid är spridda av Trafikverket (dvs. deras entreprenörer) både primärt (transporterade till nya platser där de inte funnits innan) och sekundärt (explosionsartad utbredning som snabbt sträcker sig över flera mil)
 
Jag tror inte jag har sett en medvetet planterad lupin i hela mitt liv.

Typ alla oändliga lupinåkrar som etablerats här under 10-20 års tid är spridda av Trafikverket (dvs. deras entreprenörer) både primärt (transporterade till nya platser där de inte funnits innan) och sekundärt (explosionsartad utbredning som snabbt sträcker sig över flera mil)
Trevligt att vi är två :)

Men vi verkar ha en massa bukefalister mot oss, som bor i delar av landet där man planterar lupin i trädgårdar :cry:
 
Till åkern hemma har lupiner spridit sig från trädgården på andra sidan vägen (smal avstickar väg). Vet inte vem som planterat lupiner där men gissar på förra ägaren för massa år sedan.
 
Är det LS man ska vända sig till om ägaren till grannmarken inte tar hand om sina lupiner så dom fortsätter sprida sig?

Ägaren till trädgården med lupiner är specialfastigheter så gissar att det inte händer självmant.
 
Gäller inte bara trädgård

"Du är skyldig att ta bort EU-listade arter på din tomt eller fastighet
Om du upptäcker att det på din fastighet växer en art som finns med på EU:s förteckning över invasiva främmande arter, så har du skyldighet att bekämpa arten. Det gäller även till exempel någon som arrenderar, men inte äger marken.

Denna skyldighet gäller i alla typer av miljöer, både odlad miljö som till exempel produktionsmark för skogsbruk, jordbruk och trädgårdar, men också orörd naturmiljö."

https://www.naturvardsverket.se/amn...dig-som-privatperson/med-tomt-eller-tradgard/
 
Gäller inte bara trädgård

"Du är skyldig att ta bort EU-listade arter på din tomt eller fastighet
Om du upptäcker att det på din fastighet växer en art som finns med på EU:s förteckning över invasiva främmande arter, så har du skyldighet att bekämpa arten. Det gäller även till exempel någon som arrenderar, men inte äger marken.

Denna skyldighet gäller i alla typer av miljöer, både odlad miljö som till exempel produktionsmark för skogsbruk, jordbruk och trädgårdar, men också orörd naturmiljö."

https://www.naturvardsverket.se/amn...dig-som-privatperson/med-tomt-eller-tradgard/
Om det hjälper eller inte beror på om folk bryr sig men detta kan vara bra att upplya om i områden det sker i.

"Det är olagligt att slänga växtavfall i naturen, både från invasiva växter och andra växer. Det betraktas som nedskräpning (15 kap. 26 § miljöbalken). Växtavfallet behöver inte ställa till med någon skada eller otrevnad för att det ska vara att betrakta som nedskräpning. "
 
Fast du om man ser till ex jättebalsamin så är det från början inköpta till trädgård, det är liksom inte trafikverket som har planterat ut dem. Dessutom vill inte alla ha sitt trädgårdsrens i sin egen trädgård utan kör ut det till någonannans mark o så vips är de spridda. Jävla skitsätt. :rage:
Ls plockar balsaminer på sin mark, även fast den kommer från trädgårdarna intill.
Länsstyrelsen hade en kurs om jättebalsaminer och hur man tar bort den förtvå år sen. Ifjol så hade vi utloppet till vårt avlopp jättebalsaminer i hela diket, ca 200 m. Det enda jag kan förstå är att de måste ha kommit via våra kläder som vi tvättat. Lupiner är ju absolut mer vanligt än jättebalsaminer men ju vad snabbt det kan gå att sprida sig om det vill sig illa.

Trafikverket är ansvarig för vägkanterna oavsett markägare eftersom det är så det är bestämt i Sverige. De måste som alla markansvariga följa regler om att inte sprida invasiva växter. Det gör de inte. De klipper vid fel tidpunkter och Trafikverket skadar andra ursprungliga svenska växter när de klipper vid fel tidpunkt. När naturvårdverket slänger Sten när de sitter i glashus, ta först Trafikverket i örat.

En lösning tycker jag är att förbjuda försäljning av definierade invasiva växter. Förbjuda försäljning på internet också av invasiva arter. Invasiva djur måste väl ändå vara fri jakt på när de inte har ungar?
 
I min värld är det skillnad på tomt och mark. Så jag är tvungen att fråga - menar du verkligen tomt? Eller mark vid hus?

I så fall är det ytterligt ledsamt.
Spridningen slutar inte för att man kommer närmare huset?
Där det klipps gräsmatta hålls den väl undan, men på skogstomter och liknande kommer den in lika mycket som på andra ställen. Sen är frågan om var gränsen mellan tomt/inte tomt går rätt flytande på en del fastigheter.
 
Länsstyrelsen hade en kurs om jättebalsaminer och hur man tar bort den förtvå år sen. Ifjol så hade vi utloppet till vårt avlopp jättebalsaminer i hela diket, ca 200 m. Det enda jag kan förstå är att de måste ha kommit via våra kläder som vi tvättat. Lupiner är ju absolut mer vanligt än jättebalsaminer men ju vad snabbt det kan gå att sprida sig om det vill sig illa.

Trafikverket är ansvarig för vägkanterna oavsett markägare eftersom det är så det är bestämt i Sverige. De måste som alla markansvariga följa regler om att inte sprida invasiva växter. Det gör de inte. De klipper vid fel tidpunkter och Trafikverket skadar andra ursprungliga svenska växter när de klipper vid fel tidpunkt. När naturvårdverket slänger Sten när de sitter i glashus, ta först Trafikverket i örat.

En lösning tycker jag är att förbjuda försäljning av definierade invasiva växter. Förbjuda försäljning på internet också av invasiva arter. Invasiva djur måste väl ändå vara fri jakt på när de inte har ungar?
Fast varför ska Naturvårdsverket ta Trafikverket i örat istället för att man förbjuder odling och spridning för alla inklusive Trafikverket?
Försäljningsbiten du tar upp blir helt obegriplig eftersom det ÄR förbjudet att sälja de arter som är klassade som invasiva. Kommer lupinen med på det listan så blir det försäljningsförbud på den, både plantor och frön och det även mellan privatpersoner, helt automatiskt.
 
Fast varför ska Naturvårdsverket ta Trafikverket i örat istället för att man förbjuder odling och spridning för alla inklusive Trafikverket?
Försäljningsbiten du tar upp blir helt obegriplig eftersom det ÄR förbjudet att sälja de arter som är klassade som invasiva. Kommer lupinen med på det listan så blir det försäljningsförbud på den, både plantor och frön och det även mellan privatpersoner, helt automatiskt.
Det där är intressant. Söker man på lupinfrön så är detta bara det andra resultatet i listan med annonser (den första är ull-lupin): blomsterlupin.
Bläddrar man lite nedåt så finns andra sorter också. Det står ingenstans om att det är en invasiv och förbjuden(?) art att odla. Ser ut som en helt legitim hemsida som man inte behöver misstro på något sätt som gör att man behöver misstänka att man köper frön som är förbjudna att odla.
 
Det där är intressant. Söker man på lupinfrön så är detta bara det andra resultatet i listan med annonser (den första är ull-lupin): blomsterlupin.
Bläddrar man lite nedåt så finns andra sorter också. Det står ingenstans om att det är en invasiv och förbjuden(?) art att odla. Ser ut som en helt legitim hemsida som man inte behöver misstro på något sätt som gör att man behöver misstänka att man köper frön som är förbjudna att odla.
Lupiner är ju i dagsläget inte förbjudna, så det vore märkligare om det stod att de är det.

Screenshot_20230618_042156_Chrome.jpg

https://www.slu.se/ew-nyheter/2021/6/lupiner-saljs-i-handeln-trots-stora-problem-med-vaxten/
 
Det där är intressant. Söker man på lupinfrön så är detta bara det andra resultatet i listan med annonser (den första är ull-lupin): blomsterlupin.
Bläddrar man lite nedåt så finns andra sorter också. Det står ingenstans om att det är en invasiv och förbjuden(?) art att odla. Ser ut som en helt legitim hemsida som man inte behöver misstro på något sätt som gör att man behöver misstänka att man köper frön som är förbjudna att odla.
Men den ÄR inte förbjuden idag. Det är föreslaget att den ska BLI förbjuden. Det är ju ett kommande förbud hela tråden handlar om.
 
Trevligt att vi är två :)

Men vi verkar ha en massa bukefalister mot oss, som bor i delar av landet där man planterar lupin i trädgårdar :cry:

Du har definitivt sett planerat planterade lupiner... eländena i min slänt nedanför stenmuren, de som mamma tog hit från grannen eftersom de var så fina :meh: Nya grannen där har faktiskt utrotat de som fanns där och jag kämpar ju på med mina.
 
Alltså, att utropa lupiner är verkligen inte lätt gjort. De har hittat lupinfrön i Sibiriens permafrost och de har haft god grobarhet nid upptining. Så nej, det är inte bara att slå, det kommer att ta åratal av att slå och förbränna resterna. Jag skulle tro att lupinen även skulle överleva svedjebruk.
 
Alltså, att utropa lupiner är verkligen inte lätt gjort. De har hittat lupinfrön i Sibiriens permafrost och de har haft god grobarhet nid upptining. Så nej, det är inte bara att slå, det kommer att ta åratal av att slå och förbränna resterna. Jag skulle tro att lupinen även skulle överleva svedjebruk.
Ja, det är ett envist jobb som väntar. Men det blir definitivt inte bättre av att låta dem vara.....

Såg ett foto från Island med lupiner så långt ögat nådde.
 
Ja, det är ett envist jobb som väntar. Men det blir definitivt inte bättre av att låta dem vara.....

Såg ett foto från Island med lupiner så långt ögat nådde.
Jag såg en video om detta och där fanns en bra förklaring till varför lupinen faktiskt, på delar av Island, är sjukt bra. Minns inte om det var i filmen, tror det, eller i kommentarerna. Har inte tid att titta igenom den nu rekommenderar den verkligen (och nej det finns ingen orsak att ha skiten i Sverige då situationen är en helt annan)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp