Bukefalos 28 år!

Nermätning

M

Majz

(fritt fram att flytta tråden om jag postat fel :p)

Hej. Har ett varmblod som är några få, 1-2, cm över d-ponnygränsen och har tänkt mäta ner henne. Vad krävs för att få mäta ner en häst, papper etc. Och vart ska man vända sig? Är det så att de drar av för skorna eller hur funkar det...?

Mycket tacksam för svar :D
 
Sv: Nermätning

Har du pratat med nån mätman eller vad det kallas? OM dom är beredda att göra nåt sånt? Är hästen över ponnymått så är den. Nya bestämmelser är på G också, så kolla upp du.
 
Sv: Nermätning

Okej. Ja jag har kollat lite efter mätmänniskor men dom är inte lätta att hitta, Nya bestämelser? Hm... Jag har hört, vet inte om det stämmer, att man kan få ner 1 cm kanske 2 men inte mer. Men jag är inte så haj på det här :p
 
Sv: Nermätning

Nu för tiden är man väldigt hård på att de som tävlar i ponnyklasser ska vara ponnyer och inte små hästar så tyvärr, du får tävla din lilla häst bland hästar och inte bland ponnyer.
 
Sv: Nermätning

Åk iväg till en mätman och se hur stor din häst är.
Kanske den inte alls är 1-2 cm över.

Har du redan mätt den och vet att den är över så är det ju bara att acceptera och tävla den som storhäst eller skaffa dig en ponny.
 
Sv: Nermätning

Man mäter även skorna och drar ifrån det från resultatet.Är den större så är det bara att acceptera det och tävla den bland hästar där den i så fall hör hemma.Tack och lov så är de mer noga mot fusk numera.
 
Sv: Nermätning

Okej, ja då vet jag hur det ligger till. Ska mäta ordentligt imorgon och se...
 
Sv: Nermätning

Det är väl ingen idé att mäta ner en häst för det finns väl någon som mäter vissa hästar på tävlingsplats. Då är det ju skitsamma vad som står på pappret.
 
Sv: Nermätning

jag uppmanar inte någon till att mäta ner en häst! men 1-2 cm är lätt. känner en som mätte ner sin häst 5 cm eller något sånt, men de va grymt.. de tog av honom skorna, lät honom stå och tappa muskler, dagarna innan mätningen fick han varken mat eller vatten.. de är grymt men om man tänker långsiktigt så får hästen ett så mycket roligare liv (hästen nu efter ett par år är hur fin som helst, tävlar för fullt och utvecklas hela tiden. om de inte mätt ner honom hade de nog inte blivir något av han tyvärr). för en 'liten storhäst' har ingen chans i tävlingarna med dom stora hästarna! hästar som är precis över d-ponny måttet blir oftast ridskolehästar eller hästar till någon som inte tävlar (vilket är inget fel alls!). vad jag vill säga är att de går att mäta ner hästen lätt. men jag hade aldrig själv gjort det eller uppmanar andra att göra det! men det är ägarens val.
 
Sv: Nermätning

Sånt har jag också hört. Hästar som står utan mat och vatten och rids hört för att de ska sjunka ihop lite. Och med jättemycket verkade hovar. Det skulle jag aldrig göra mot henne, men om man tar liite extra på hovarna och rider ordentligt innan kanske 1-2 cm skulle gå...?
Har hur som helst inte hittat någon mätmänniska än
 
Sv: Nermätning

för det första ska man inte rida hårt på en hårt verkad häst, aajj.. :s

vi slutmätte min d-ponny i söndags å han var precis 148,0 och vi hade verkat honom ganska mycket.. Han har varit öm i flera dagar nu.

Men jag tror (vet inte) inte att man ska kunna nermäta en häst..

Kolla regler :)
 
Sv: Nermätning

alla skor mäts som 8mm och det tas bort i höjden, t.ex. om hästen är 134cm med skor så slutmäter de hästen som 133,2

är 99% säker på det :)
 
Sv: Nermätning

Om jag inte har fel för mig har man ändrat reglerna, just för att folk gärna fuskar och mäter ner sin hästar. Tror att ändringen är sådan numera att om någon begär det på en tävlingsplats så ska ponnyn mätas om. Vilket jag kan tänka mig kan ske om det går bra för den. Så det där med slutmätning har inte samma status längre som tidigare. Om jag nu kommer ihåg rätt, förstås!
 
Sv: Nermätning

Om jag inte har fel för mig har man ändrat reglerna, just för att folk gärna fuskar och mäter ner sin hästar. Tror att ändringen är sådan numera att om någon begär det på en tävlingsplats så ska ponnyn mätas om. Vilket jag kan tänka mig kan ske om det går bra för den. Så det där med slutmätning har inte samma status längre som tidigare. Om jag nu kommer ihåg rätt, förstås!

Jag är rätt säker på att det är så också numera. Tror att det finns en viss marginal, men om ponnyn är för stor får den inte starta.

Skäms för de som gör sina hästar illa bara för att få den att verka mindre än vad den är :mad:
 
Sv: Nermätning

Det är fan inte ägarens val om man vill behandla sin häst illa för att kunna tävla den som man vill (mot de ärliga ryttare som har riktiga ponnyer). Och att en häst skulle få ett roligare liv för att den får tävla en massa är bara bullshit :crazy: Var har respekten för hästen tagit vägen egentligen? Detta är ju skrämmande!!!
 
Sv: Nermätning

jag uppmanar inte någon till att mäta ner en häst! men 1-2 cm är lätt. känner en som mätte ner sin häst 5 cm eller något sånt, men de va grymt.. de tog av honom skorna, lät honom stå och tappa muskler, dagarna innan mätningen fick han varken mat eller vatten.. de är grymt men om man tänker långsiktigt så får hästen ett så mycket roligare liv (hästen nu efter ett par år är hur fin som helst, tävlar för fullt och utvecklas hela tiden. om de inte mätt ner honom hade de nog inte blivir något av han tyvärr). för en 'liten storhäst' har ingen chans i tävlingarna med dom stora hästarna! hästar som är precis över d-ponny måttet blir oftast ridskolehästar eller hästar till någon som inte tävlar (vilket är inget fel alls!). vad jag vill säga är att de går att mäta ner hästen lätt. men jag hade aldrig själv gjort det eller uppmanar andra att göra det! men det är ägarens val.

Fy helsike vilket djurplågeri :mad:

Jag tror snarare det var ryttaren som fick ett roligare liv, inte hästen. Så vitt jag vet finns det ingen häst som kräver tävling och utveckling eller rent av saknar det om den inte får det. Får en häst god omvårdnad och ett rikt hästliv är det nog långt mer utvecklande för hästen än att åka runt på tävlingar...

Att de däremot är svårsålda är en annan femma. Alla är ju inte som jag, och VILL ha en häst på 150 cm :o
 
Sv: Nermätning

alla skor mäts som 8mm och det tas bort i höjden, t.ex. om hästen är 134cm med skor så slutmäter de hästen som 133,2

är 99% säker på det :)

Nope, the gjorde man förr i världen. Skorna mäts med ett väldigt exakt mått, och dessa millimeter dras från höjden. Är skorna bara 6 mm, så dras det bara bort 6 mm.

*kl*

Förstår inte ignoransen mot både tävlingsregler och framförallt hästens VÄLBEFINNANDE som många här visar upp.
När man ska mäta sin ponny, så visar man upp en korrekt verkad och ev. skodd häst som är normalt riden och normalt musklad. Är hästen 149 cm, så är den, inget att göra åt. Då får man rida storhäst istället- det är väl lika kul? Vem har sagt att man måste vinna, vinna, vinna, vinna?......
Och vem har sagt att det är omöjligt att vinna med sin lilla storhäst?...

Jag håller också med den som skrev att det väl för sjutton inte är ett roligare liv att vara tävlingsponny än liten storhäst som inte tävlar...? Hur kom man på den idén? :confused:

Nej, nermätning är dumheter. Det heter MÄTNING, inget annat, och det ska inte hållas på och fifflas.
Speciellt inte numer när det, som Muppia skrev, kan kontrollmätas lite hipp som happ på tävlingsplatserna. Här hästen 150 cm när den mäts på tävling är det ändå det som gäller, vad som står i slutintyget gör varken till eller från. Så att fiffla är lika smart som att skjuta sig själv i foten.
 
Sv: Nermätning

Håller med dig.
Jag skulle dessutom bli överlycklig om jag hittade en övervuxen ponny. Jag älskar att rida ponny, men jag slipper gärna punga ut med 100.000 bara för att den håller sig under 148 cm. Ponnytiden har jag passerat för 8 år sedan dessutom så den bryr jag mig inte om.
Så småningom kommer jag väl att tävla också, och på min nivå (vill kunna rida dressyr på MSV nivå iaf på träning, och hoppa 110 räcker gott för mig) spelar det ingen roll om hästen är 150 eller 165. Det ser bara mer harmoniskt ut då jag rider mindre hästar, än om jag har fullt sjå med att hålla ihop en stor klumpeduns. Jag började på storhäst då jag var 15 och jag har nog aldrig riktigt trivts med det, bortsett dem som varit max 155 :o

Och varför tror alla att det är bättre prisutdelning med en för stor häst än en proportionerlig, rent tävlingsmässigt? Herregud är man liten som jag eller ännu mindre, då ser det bara konstigt ut även om hästen anses liten om den är 162... Det är 10 cm för mkt för mig oavsett modet :crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 571
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 697
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 108
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp