Bukefalos 28 år!

Nermätning

Sv: Nermätning

Och varför skulle de inte ha chans mot de större hästarna,var det dummaste jag hört.Har själv D-ponnier som går mot stora hästar pga ryttarens ålder och de är INTE nedmätta.Oki om man ska tävla högre klasser så kan det bli problem men tom LA inga problem.
 
Sv: Nermätning

det många inte tänker på är att en ponny i de allra flesta fall dessutom är betydligt smidigare än en stor häst vilket gör att man kan rida vägar som är mer eller mindre omöjliga på 170 hästen de brukar inte ha riktigt samma vändradie liksom.
 
Sv: Nermätning

*kl*

Vissa inlägg här skrämmer mig. Hur kan man åsidosätta hästens välmående för att den ska bli någon centimeter lägre??

Vad värre är är att det rör sig om ponny, vilket brukar innebära att det är barn/ungdomar som tävlar. Är det barnen/ungdomarna själva som kommer på detta? Var tog den hästsynen vägen som innebär att hästen är en kompis. En träningskompis och vän, ingen som man kan svälta, rida hårt och verka tills det gör ont på den för att den ska krypa under strecket och gå mot ponnier som den eg är 'klassen' större än?
Är det tränare/föräldrar som kommer på dessa dumheter?

Hade min dotter ens ANDATS om en sån idé så hade det inte blivit mer tävlande för henne förrän hon mognat i sitt resonemang. Jag stödjer varken fusk eller djurplågeri!
 
Sv: Nermätning

har du en ponny så har du, har du en stor häst så har du. Inte mycket att göra annat än att gilla läget/byta häst.

förstår inte varför man ska mäta ner heller? det finns ju ponnyer som hävdar sig i storhästklasser så då borde väl en liten häst kunna det med? är hästen bra så är den det, oavsett storlek!
 
Sv: Nermätning

Jo då det går men inget jag skulle kunna göra mot en häst.

1 låt hästen stå ganska länge så den tappar muskler.
2 några dagar innan så låter man sko om hästen och då verkar hästen hårt
3 kvällen innan så rider man hårt och ser till att hästen inte äter eller dricker så mycket

Men efter detta så kan man inte rida på ett tag då hästen är öm om hovarna efter vekningen och det kommer att ta ett tag att åter få upp kondis och muskelmassa.

Kram
 
Sv: Nermätning

Men om ngn begär mätning eller om det är kollmätning på tävlingsplatsen så åker man tack och lov dit.
 
Sv: Nermätning

Men om ngn begär mätning eller om det är kollmätning på tävlingsplatsen så åker man tack och lov dit.

Om mätningen sker på tävling och den visar sig vara överhöjdare så har jag förmej att man kan begära en mätning hemma senare för hästen kan ju ha varit på tårna under tävlig och då har man ju tid på sig att verka den och rida den hårt kvällen innan mätningen sker men att tappa muskler går ju bort.

Har själv blivit tillfrågad om jag vill sko och verka en häst som skulle mätas på nytt då den var överhöjdar på en tävling.

Behöver jag skriva att jag tacka nej till detta.

Kram
 
Sv: Nermätning

ja det är helt sjukt, folk som gör sånt borde aldrig få ha djur :mad:
 
Sv: Nermätning

Ja det stämmer ,har för mej att man har en månad på sej att göra mätningen.Men sen kan det ju bli en ny anmälan på nästa tävling.Tycker att det är hemskt av dem som gör så,(mäter ner alltså)skulle själv inte tveka på att anmäla en "överhöjdare".
 
Sv: Nermätning

(fritt fram att flytta tråden om jag postat fel :p)

Hej. Har ett varmblod som är några få, 1-2, cm över d-ponnygränsen och har tänkt mäta ner henne. Vad krävs för att få mäta ner en häst, papper etc. Och vart ska man vända sig? Är det så att de drar av för skorna eller hur funkar det...?

Mycket tacksam för svar :D

Du vänder dej till en mätman, det är bara att googla eller så hör du med en klubb i närheten, det brukar vara mätningar höst och vår på de flesta ställena.

Varför vill du mäta ner hästen? Är hästen slutmätt så är den och vill du bara mäta hästen så kallas det för att mäta.
Mäta ner handlar om de hemska tortyrmetoderna som flera beskriver i tråden och det antar jag att du inte har tänkt dej?

Min häst som skulle varit färdigvuxen drog iväg och började växa så hon är nog över 150 cm nu men vad spelar det för roll?
Det är ju samma häst ändå och vill man tävla så går det utmärkt att tävla med de hästarna som är är i samma höjd, dvs över ponnymått.

Har du bara mätt själv så kan du vara ganska säker på att det inte stämmer, hästen kan vara både 146 och 152 cm hög för det är väldigt svårt att mäta själv.

Att mäta ner en häst till ponny har man inget för idag tack och lov, de kontrollerna som görs kommer göras om och om igen och jag hoppas att ingen är så grym att den låter hästen utstå sådant flera gånger, inte ens en gång.
 
Sv: Nermätning

blev nog lite missförstånd med det jag skrev. jag menade inte att hästen får ett roligare liv för att den får tävla, hästen kan ju såklart ha ett lika roligt och bra liv utan tävling (själv tävlar jag ingenting och har inget intresse för det) men jag mena just den hästen hade troligen blivit ridskolehäst för att små hästar är rätt svårsålda! då tycker jag att han får ett roligare liv att åka ut och göra det han älskar! inte ridas av okunniga barn som många hästar vantrivs med (min foderponny har varit ridskolehäst och vantrivdes). och de jag mena att småhästar inte har chans mot dom stora hästarna är att om man ska utvecklas och tävla de högre klasserna brukar det inte funka, klart man har chans om man inte tävlar så högt! hoppas allt blev rätt nu
 
Sv: Nermätning

Men vad säger att just den hästen älskar att tävla och hatar att gå på ridskola?

Det finns ju faktiskt hästar som trivs med att lära barn/ungdomar/vuxna att rida. Som blir olyckliga när de blir pensionerade.
Men vad säger att bara ridskolor finns som val för dessa hästar, det finns många som inte vill tävla och som vill ha en 'övervuxen ponny'. Skulle jag gå ifrån islandshästarna skulle jag ha en häst på runt 1.50 eftersom jag inte är så lång själv. :)
Och du skriver ju själv att det var 'grymt' det de gjorde mot hästen. Kan inte se att det är något bra alls.
 
Sv: Nermätning

jag uppmanar inte någon till att mäta ner en häst! men 1-2 cm är lätt. känner en som mätte ner sin häst 5 cm eller något sånt, men de va grymt.. de tog av honom skorna, lät honom stå och tappa muskler, dagarna innan mätningen fick han varken mat eller vatten.. de är grymt men om man tänker långsiktigt så får hästen ett så mycket roligare liv (hästen nu efter ett par år är hur fin som helst, tävlar för fullt och utvecklas hela tiden. om de inte mätt ner honom hade de nog inte blivir något av han tyvärr). för en 'liten storhäst' har ingen chans i tävlingarna med dom stora hästarna! hästar som är precis över d-ponny måttet blir oftast ridskolehästar eller hästar till någon som inte tävlar (vilket är inget fel alls!). vad jag vill säga är att de går att mäta ner hästen lätt. men jag hade aldrig själv gjort det eller uppmanar andra att göra det! men det är ägarens val.

Förstår inte anledningen alls. Och huruvida en liten häst kan hävda sig i storhäst klasser beror ju på i vilken gren man tävlar:grin: En liten häst mellan 150-160 cm är väl ihop kommen och har i regel lätt för samling och dyligt. (förutsatt som vanligt att hästen har en god exteriör) Enda anledningen till att ha en 170-180 häst är ju om man ska hoppa högt (om man själv inte är väldigt lång). Men det finns ju otaliga grenar att tävla i och vill man promt tävla i hoppning så får man väl skaffa en större häst eller ponny med hoppkapasitet. En travare är ju dessutom inte riktigt avlad för att bära och hoppa högt så det torde inte ha någon betydelse på den nivån hur stor hästen är. Jag vet många 150 hästar som skulle hävdat sig väl en bra bit upp i klasserna men får inte någon ärlig chans efterssom höga hästar är på modet. Jag var likadan som yngre men med min ringa längd (164 cm) så är det lättare att rida mindre hästar. Idag skulle jag aldrig vilja ha en häst som är över 160 cm. Men så tävlar jag inte i hoppning heller, mer än för skojs skull.:D

Jag tror inte heller att hästar måste tävla för att få ett roligt liv:angel:
 
Sv: Nermätning

*kl*

TS: Håller med de som säger att du ska mäta din häst, det är svårt att göra själv och få det exakt så det är möjligt att den kanske håller ponnymått. Det viktigaste är att hästen tillåts slappna av innan mätningen eftersom en häst som är uppe i varv oftast är högre (därför tillåts ponnyerna vara lite högre på tävling).
Att se till att hästen är nyverkad är inte heller "fusk" - det är framförhållning - man behöver inte komma med en häst som det var 8 veckor den var hos hovslagaren, därmed inte sagt att den ska verkas hårt.

Jag mätte min ponny i förra veckan, jag visste att han var ett gränsfall för c-ponny, mätt till 141 cm på hingstpremiering men då också allt annat än avslappnad.
Det jag gjorde var att ca två veckor innan mätningen få skorna omlagda o hästen verkad (normalt verkad, inte hårt), och sen fick han stå o slappna av en stund inne på mätningen, för först gick han på tårna o fräste o då var han rejält stor. När han kom på att saker o ting inte var så farligt så slutade han till sist på 140,5 cm, minus skorna så slutresultatet blev 139,5 cm. Proceduren tog inte heller längre än drygt en kvart och då var det som tog längst tid att de inte hittade chipet på honom först. Det var också en del spring runtomkring just då så han slappnade aldrig av riktigt heller.
Nu var detta dock ett årsintyg så när det är dags att mäta nästa gång har han med största sannolikhet växt över o blivit d-ponny och då är han det, och inget för att "trycka ner" honom.

Men som sagt, få honom mätt av mätman så vet du hur stor din häst egentligen är.
 
Sv: Nermätning

Men vad säger att just den hästen älskar att tävla och hatar att gå på ridskola?

Det finns ju faktiskt hästar som trivs med att lära barn/ungdomar/vuxna att rida. Som blir olyckliga när de blir pensionerade.
Men vad säger att bara ridskolor finns som val för dessa hästar, det finns många som inte vill tävla och som vill ha en 'övervuxen ponny'. Skulle jag gå ifrån islandshästarna skulle jag ha en häst på runt 1.50 eftersom jag inte är så lång själv. :)
Och du skriver ju själv att det var 'grymt' det de gjorde mot hästen. Kan inte se att det är något bra alls.

ägarna känner väl sin häst och vet att han älskar att tävla, han är nu fälttävlands häst och verkligen älskar att va ute och hoppas och jobba. eller säger du att man inte känner sin egen häst och vad den gillar att göra? jag vet inte om han gillar att stå på ridskola, men eftersom när dom fick honom för några år sen kunde han typ ingenting. han är nu (8år) och inte ens en ridskola vill ha en outbildad häst. har aldrig sagt att de bara finns ridskola som val för en sådan häst, men eftersom han var en ung, outbildad liten häst finns det inte så många som vill ha honom.

och ja jag skrev att de va 'grymt' som jag menar med 'hemskt' och inte på något sätt positivt?

mycket av vad jag skriver vänder ni mot mig och tycker är fel. orkar inte att många av folket på denna sidan klampar ner på en.

orkar inte tjaffsa imot, men jag menar inget dumt med något jag skrivit, och de är inte mitt fel om ni tolkar vissa saker fel!
 
Sv: Nermätning

Att mäta ner en häst till ponny är fusk. Varför fuska?
Köp en annan häst om du vill tävla ponnyklasser.
 
Sv: Nermätning

och de jag mena att småhästar inte har chans mot dom stora hästarna är att om man ska utvecklas och tävla de högre klasserna brukar det inte funka, klart man har chans om man inte tävlar så högt! hoppas allt blev rätt nu

Och jag undrar alltid vilken nivå dessa ryttare tror att de kommer att tävla hästen på, då det inte går att ha en liten häst men dock en ponny (där man dessutom har tidsbegränsning för att nå sina mål)?
En bra ponny kan ju göra sig gott i såväl dressyr som hoppning mot storhästar (finns ju tom en tråd här på buke om detta) så varför skulle inte samma häst som korrekt mätt kanske är 150 cm kunna göra samma sak? Det är ju bara pappret som skiljer.

De flesta ponnyryttare stannar ändå i lätt klass innan de faller för åldersstrecket. Så då undrar jag vad som är skillnaden på hinderhöjden i LA för d-ponny resp. 110 för häst? I dressyren finns det ju bevisligen ponnyer som hävdar sig bra tom LA-MSV bland stora hästar, i enstaka fall även högre (traloppan här på buke tex). Så då undrar jag även här - vad är problemet? Hur mkt högre tror man sig nå inom rimlig tidsplan?:confused:

En bra hoppare har ju fördel av att vara liten och smidig. Och är det inte en bra hoppare så når den ju ändå inte upp till de klasser där det börjar bli kritiskt om vi ska tala karriär och stora klasser. En dålig häst på 170 cm går ju inte bättre i reslutatlistorna än vad en bra häst på 150 cm gör, den är helt enkelt en dålig tävlingshäst.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 571
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 697
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 108
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp