Bukefalos 28 år!

Nervös häst

F

Fannyyy

Hej!
Jag har en tysk ridponny (har lite arab, eng. fbl m.m i sig) som är 9 år, ganska lik en arab.
Som de flesta araber har hon ibland ett litet nervöst humör och till våren ska jag tävla i ponnyallsvenskan (div III). Har knappt haft henne i ett år. Hon är jättefin och jag kommer bra överens med henne. Jag har ingen aning om hur hon kommer att reagera på tävlingsplatserna, men kommer förmodligen vara ganska nervös och tittig. Jag själv kan ibland bli ganska nervös jag med.. :angel:

Har ni några bra tips på hur man kan få henne lugnare om hon hetsar upp sig?

:bow:
 
Sv: Nervös häst

prova att prata med henne och lugna henne (klappa/smeka) å sen gör lite volter så hon får arbeta istället för att tänka på annat :) kanske funkar?
 
Sv: Nervös häst

Följer intresserat den här tråden :D
Har också en arabkorsning som hetsar upp sig väldigt lätt och är lite fjantig för nya saker :p
 
Sv: Nervös häst

Det bästa sättet att få en arab lugn, är att vara lugn själv...

//Camilla (ägare till 8 kolugna araber)
 
Sv: Nervös häst

Alla araber (ca 15st) jag ridit har varit hur lugna som helst, det beror nog på att jag själv är lugn.
Hon får inte för mycket krafftfoder?
 
Sv: Nervös häst

som övriga som verklige kan araber så förstår jag inte vad du menar...

kan ta min lilla dam som ex... för 9 månader sen körde min tränare in henne (typ) hade vagn på 4-5 ggr, inte en enda gång sen dess, idag hade vi på den igen, inga problem... vi travade fram så fint på grusvägarna! ska jag tillägga att hon inte har fyllt 3 än?

så att araber är nervösa är bara kvalificerat skitsnack som man som "arabälskare" blir ganska trött på!

anledningen till att jag har araber är just deras utsökta temprament! lugna, as coola, sociala, viljan att vara till lags :love: och deras enastående intligens! ( inkörningen för 9 månader sen var en vecka hos min tränare....) min tränare hoppade ut och in ur vagnen i trav, låter det som nåt som man brukar kunna göra på en häst som har haft vagn typ 4-5 ggr? som dessutom inte blivit körd på 9 mån?

första gången jag red slängde jag på sadel och red iväg ut på grusvägen, ensam! det är så en arab ska vara om det är en typisk arab.

däremot vet jag andra raser som jag bara inte klarar av för jag blir så jäkla trött på deras stirrande och hoppande för minsta lilla grej.
 
Sv: Nervös häst

så att araber är nervösa är bara kvalificerat skitsnack som man som "arabälskare" blir ganska trött på!

Och att alla araber är kolugna är också skitsnack! :devil:
Det finns araber (och andra hästar!) som har "mycket nerv" och som blir totalt nervösa i vissa sammanhang, så du bör nog inse att problemet finns! Även om just du har kossor ...

Till TS:
Övning övning och övning!
Om din häst har tendenser att spänna till sig i nya sammanhang ska du träna på nya sammanhang!
Kör iväg henne till någon kompis stall, till någon clinic borta eller någon annan "stökig" situation.
Ju fler "nervsammanbrott" hon får desto mer tål hon.

Dessutom - som alla andra sagt - du måste vara lugn! Minsta förhöjda puls hos dig är förödande för en nervös häst.
Du måste - med din kropp och din andning och ditt rörelsemönster - visa din häst att det farliga inte är någon stor sak.

Om hästen blir livrädd för t ex en blomlåda så gör ingen stor sak av det! Gå bara vidare! Inget tröstande eller "oj, vad hände nu då?" Allt sådant bara bekräftar att det nog ändå var något konstigt med blomlådan.

Andas djupt och lycka till!
 
Sv: Nervös häst

läs på rasbeskrivningen om tempramentet så kanske du får upp ögonen... det finns alltid dåliga individer,
 
Sv: Nervös häst

Självklart är hästar individer.
Jag tror att arabhästägare är lite trötta på att höra att araber är såååå nervösa och hispiga.
Men givetvis finns det nervösa araber också.

Efter 15 år med hyfsat lugna araber har jag t ex nu ett väldigt nervöst och känsligt halvblod...
 
Sv: Nervös häst

ett tips... kolla på en distanstävling, 50 lugna araber... och kanske 4 halvblod, samtliga nästan alltid hispiga och nervösa... sett flera som var tvungen att bli ledda till starten, det har jag aldrig sett på araberna... och det trots att det är många många fler araber...
 
Sv: Nervös häst

Det är inte typiskt för en arab att vara nervös och hispig. Om det är ett problem är steg 1 att se över foderstaten!

Många araber står på onödigt mycket högenergifoder (havre, t.ex). Man fodrar med andra ord ungefär som man gör andra hästar. Men arabhästar har ett helt annat energiupptag än t.ex. halvblod, engelska fullblod. Jämför hellre med islänningar eller shettisar! Överskottsenergin kan lätt sätta sig "mellan öronen" och du får en "typiskt tittig arab"....

Ursäkta, men jag är sååååå utled på att höra detta om vår supercoola, kloka ras...

Lycka till!
 
Sv: Nervös häst

Var lugn själv! Andas djupa lugna andetag, sitt avslappnat, småprata med hästen och ignorera om hästen fjantar sej lite. Att bli arg på en nervig häst gör det bara värre. Var mjuk! Är du på en tävlingsplats var då ute i god tid så att du inte är stressad och hästen hinner vänja sej lite. Aktivera hästen och få denne att koncentrera sej på dej istället för allt runtomkring.

Lycka till! :bump:
 
Sv: Nervös häst

Just då: Skratta. :bow: Skratta o ha överseende. Ta det med ro. Ge henne lite svängrum. Mao - var lugn själv. ;) Du kan inte kräva att hon är lugn om inte du själv är det... :idea:

Innan dess: Miljöträna. Både dig själv o henne. Förbered er på det ni kommer att utsättas för. Höj kraven successivt. Ha kul! :bump:
 
Sv: Nervös häst

sjung, får jag göra på fullblodet (arab hingsten jag red innan var kolungn...) nyna, eller bara prata med henne. Lungt, klappa på henne när du rider i alla gångarter efter som att araben gärna vill vara till lags kan man kanske tänka sig att du berömer för lite?

se även över foderstaten
 
Sv: Nervös häst

Var på en terrängtävling för ett halvår sedan. I startfältet fanns två araber, varav den ena var min. Dessa två stod lugnt och fint när de blev sadlade, knallade runt på området innan starten och tittade intresserat på omgivningen, var lugna och coola hela tiden. Min arab var dessutom för första gången med i ett sådant sammanhang.

Flera halvblod fick ha två-tre personer som hängde i tränset när de skulle sadlas. De gick på sned med uppspärrade näsborrar, fnös, gjorde rusningar osv. Av alla hästarna där var de två araberna bland de lugnaste.

Är också så trött på snacket om stirriga araber. Det handlar om intelligenta känsliga hästar som vill att man ser dem och förstår dem. Många människor har inte de egenskaper som passar ihop med en arab, och då ska man nog byta hästras. För blir det fel med en arab, då blir det väldigt fel, och då uppstår snacket om stirriga araber. Tror jag!
 
Sv: Nervös häst

Ja, det fungerar alltid på min häst :bump: (dock ingen arab, och inte särskilt tittig heller, men även han har sina busiga dagar..) Att le, gäspa, skratta, eller bara slappna av i hela kroppen som om man skulle somna, vilken otrolig inverkan det har på hästen :idea:
Det viktigaste är att aldrig, aldrig bli arg, eller tappa tålamodet, och att själv vara kolugn och avslappnad.

Se över foderstaten om det inte hjälper. Får hon tillräckligt med motion? Och blir tillräckligt stimulerad? Så att hon inte går och bär på en massa överskottsenergi...

Alla hästar är olika till psyket, inom alla raser. Men om hästen är stirrig, stingslig, tittig och stressad ska man självklart inte skylla det på rasen, det är inte ett dugg rastypiskt någonstans att en häst är så.

Så kommer det som ingen orkar läsa länge :p Träna ledarskapsövningar, din häst måste lita på dig för att kunna känna sig trygg, annars funkar det helt enkelt inte.

Lycka till :idea:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 037
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 655
Senast: LaMagia
·
Kropp & Själ Ja, jag fick ju en vändning i livet i februari i år och fick domen "magsäckscancer". Har hunnit med cytostatika fyra kurer under våren...
Svar
19
· Visningar
1 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp