Bukefalos 28 år!

Net1 - så bra som det låter?

Miljah

Trådstartare
Blev precis uppringt av Net1 som säger sig ha ett mobilt bredband som fungerar på landsbygden. Har ni någon erfarenhet av dem, bra som dåliga?
 
Sv: Net1 - så bra som det låter?

Mina föräldrar har Net1, funkar bra hos dem. De bor illa till och hade svårt att hitta något med täckning.
 
Sv: Net1 - så bra som det låter?

Ja det där såg ju inte så positivt ut direrkt :meh:
Vi är inte bortskämda med snabbt bredband (kommer upp i kanske 1.5 Mbit) och man önskar ju att det fanns något som fungerade bättre. Tyckte att det lät bra att det ingår i LRFs samköp.
 
Sv: Net1 - så bra som det låter?

Vi har haft Net1 i flera år. I början var det väl lite "barnsjukdomar" då det strulade lite. Men nu fungerar det superbra hos oss. Bra service är det också.
 
Sv: Net1 - så bra som det låter?

Huruvida det är så bra som det påstås lär väl bero på hurdan er mobiltäckning är där huset står. "landsbygden" är ju inte direkt någon homogen massa...
Hos oss skulle det vara totalt meningslöst att förlita sig på mobilt bredband, dels bor vi aningen långt från masterna (även om vi bor mitt emellan två) och dels har vi så täta väggar i huset att mobiltäckningen inomhus är väldigt fläckvis.
 
Sv: Net1 - så bra som det låter?

Huruvida det är så bra som det påstås lär väl bero på hurdan er mobiltäckning är där huset står. "landsbygden" är ju inte direkt någon homogen massa...
Hos oss skulle det vara totalt meningslöst att förlita sig på mobilt bredband, dels bor vi aningen långt från masterna (även om vi bor mitt emellan två) och dels har vi så täta väggar i huset att mobiltäckningen inomhus är väldigt fläckvis.
Jo, självklart är det flera olika saker som ska klaffa med tekniken, vilket man inte kan veta förrän man faktiskt har testat. Vi fick låna mobilt bredband från Telenor, vilket inte alls fungerade, men det var också bara att skicka tillbaka och kostade oss varken besvär eller pengar.
 
Sv: Net1 - så bra som det låter?

Jag hittade det här när jag sökte:

"När du tecknar Net 1 mobilt bredband skall du veta att du alltid har 14 dagars fri prova-på period från att du får hem ditt modem. Net 1 täckningsgaranti innebär att du helt utan kostnad kan avbryta ditt abonnemang och kostnadsfritt får returnera ditt modem om du inte är nöjd - inom 14 dagar. "
 
Sv: Net1 - så bra som det låter?

Net1 använder sig ju av NMT-nätet, så hur bra de vanliga mobilerna fungerar är ju inte någon värdemätare.
 
Sv: Net1 - så bra som det låter?

Vi bor på en del av landsbygden där "vanlig" mobiltelefoni inte fungerar annat än fläckvis, och därmed inte heller mobilt bredband.
Fiber- eller adslanslutning saknas också, och verkar inte dyka upp inom överskådlig tid.

Vi har haft mobilt bredband via Net1 i ganska många år, och är väldigt nöjda.

Ett stort plus är det trådlösa nätverk som följer med, det täcker ju både flera laptops i huset, och vår stora smart-tv, samt fungerar för besökare som medför sina "smarta" telefoner.

Det är väldigt sällan som anslutningen inte fungerar, eller att den blir långsammare än normalläget.

Men visst, om man jämför med fiberanslutning, så är det ju snabbare.

SVT-play. m.fl liknande tjänster går alldeles utmärkt att använda. De allra mest resurskrävande varianterna blir dock inte riktigt bra.
 
Sv: Net1 - så bra som det låter?

Läste igenom "rejta-listan", och la märke till två saker:

Dels att en hel del verkar handla om "vilka var egentligen villkoren för abonnemanget?", samt att en hel del handlar om talad telefoni, och det är inte riktigt samma sak som "mobilt breband".

Om man översiktligt titta på "antal tyckanden" på Rejta, och försöker relatera detta till "antal kunder", så är ca 20 "tyckanden" ganska lite.
Jämför gärna med en del operatörer som jag i vissa fall inte ens hört talas om, som har många gånger fler negativa tyckanden.

Folk har ju en tendens att "tycka illa om" på sådana här sajter, och bara väldigt sällan "tycka om".

Är personligen ganska tveksam till värdet och nyttan av den här typen av sajter, där man helt utan kontroll kan tycka om, eller tycka illa om företag.
 
Sv: Net1 - så bra som det låter?

Huruvida det är så bra som det påstås lär väl bero på hurdan er mobiltäckning är där huset står. "landsbygden" är ju inte direkt någon homogen massa...
Hos oss skulle det vara totalt meningslöst att förlita sig på mobilt bredband, dels bor vi aningen långt från masterna (även om vi bor mitt emellan två) och dels har vi så täta väggar i huset att mobiltäckningen inomhus är väldigt fläckvis.

Fast man sätter antennen utomhus med riktning mot rätt mast och NMT-nätet (Net1) har betydligt bättre räckviddsprestanda än de moderna 3G/4G-näten (nu är Net1 i princip 3G över NMT men det är en teknisk detaljfråga).

Vi kör Net1 sedan 1 drygt år och är i huvudsak nöjda. Har varit lite strul med hårdvara och ibland lite långsamt, men alltid fått bra hjälp av deras support.

Vårt enda alternativ var förut Telia ADSL 0.25 Mbit/s - sedan åskvädret förra året med blixtnedslag i huset finns inte den linan kvar (den brann upp), så just nu är Net1 enda fungerande alternativ. Övriga mobila bredband (Telenor och Telia testade) är urkass funktion på med regelbundna avbrott.

Net1 fungerar stabilt och bra och ger oss en hastighet i praktiken på ca 2Mbit nedströms och 1MBit uppströms. Det är 8 gånger bättre än bästa alternativet - som inte ens finns längre.

Så det är mycket, mycket bättre än vad jag förväntade mig efter tidigare erfarenheter av mobila bredband.
 
Sv: Net1 - så bra som det låter?

Jag lever i "bortglömt" område.
Men jag får faktiskt mellan 8-19 Mbit/s ner och alltid över 4 upp med Tele2 4G.
Routern står i ett fönster och pekar åt närmaste mast och inomhus så kär vi WI-FI med en repeater.
Alla kan då lätt surfa med vad de råkar ha tillgängligt.

Som reserv så har vi ett ADSL från telia som ger 2Mbit/ner och ½ upp.

3G är så överbelastat i de näraliggande byarna så det spiller inte över något sådant ut till oss.
 
Sv: Net1 - så bra som det låter?

Delvis KL

Jag är övertygad om, att för att kunna få så bra mobilt bredbandsprestanda som möjligt ute i "bortglömd" landsbygd, så behöver man bl.a. ta reda på/göra:

*Vilka leverantörer har master i närheten (Net1:s master står relativt sett mycket längre bort än 3G/4G master, annan teknik).
*Titta noggrant på täckningskartorna, och samtidigt titta på terrängkartor, så att inte eventuella bergsknallar eller liknande stör i onödan.
*Om "turistorter" finns i närheten, ta hänsyn till det, och välja en leverantör som inte blir väldigt överlastad under turisternas högsäsong.
*Vara beredd att montera en riktantenn på lämpligt ställe
*Inse att det antagligen inte kommer att gå lika fort som med bästa fiberlinan

I omgivningarna till den här byn, så finns det några som har bäst sprutt med 3(Tre), andra som tycker att 3g med Telia är utmärkt, och så vi, som endast lyckas få ordentligt bredband via Net1. Några 4g master finns inte närmare än 3 mil härifrån...
 
Sv: Net1 - så bra som det låter?

Vi har egentligen för långt till 4G masten här också, men det är en sjö mellan och där så kommer radiovågorna fram bättre.

Man måste helt enkelt prova sig fram.
Det kan vara helt olika mellan framsidan och baksidan av huset.
 
Sv: Net1 - så bra som det låter?

*KL*
Tack för svaren som ramlat in under min ofrivilliga internetfrånvaro (!). Grannen var tvungen att låna mitt adsl-modem, hon hade så dålig mottagning på sitt... :crazy:

Under dagen har jag blivit lovad att få testa en sommargrannes mobila bredband (Tele2 4G), det skulle fungera super borta hos dem, men det kan ju vara något berg eller dylikt som skymmer mot vårt hus. Kanske jag vågar testa Net 1 också, man skulle ju få prova utan att förbinda sig och det kan det ju vara värt!
 

Liknande trådar

Hemmet Efter många nöjda år med Boxer så är nu vårt förhållande helt slut. Jag har sagt upp abonnemanget. Först så slutade mitt Tele2 Play...
2
Svar
29
· Visningar
1 306
Tjatter Hej! Vi är ju på ett diskussionsforum så jag undrar vad ni tycker kännetecknar en bra diskussion, både i person och på nätet. Är det...
Svar
2
· Visningar
266
Senast: Dentaku
·
Hemmet Mitt abb hos Telia går ut nu i höst och jag vill få förslag på bra leverantörer till vettiga priser. Är det någon som har erfarenhet av...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: XeeXeX
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är yrkesmänniskor som jobbar på dessa ställen som har utbildning och erfarenhet. Och det blir jättefel när människor utan kunskap...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
  • Köpa hus
  • Libbsticka

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp